Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste Bier in nieuwe huis  (gelezen 6858 keer)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
Eerste Bier in nieuwe huis
« Gepost op: 04-02-2006 21:44 u »
 :hoera:

Eindelijk is er dan weer eens tijd en zin om een dagje te gaan brouwen. Na anderhalf jaar zijn er nog steeds wel dingetjes te doen in huis, maar mogen ga ik toch weer eens aan slag met ketels en pannen en zo. Morgen dus lekker aan de slag, zometeen vast even de mout schroten.

Hieronder het recept voor 10 liter:

2075 gr. Munchener mout 15 EBC
275 gr. Amber mout 50 EBC
51 gr. Chocolademout 800 EBC
325 gr. Riet of kristalsuiker

16 gr. Goldings hop 5,1% - 90 min.
15 gr. Saaz hop 2,7% - 10 min.

Maischschema 90 minuten op 66 graden C.

Kooktijd 90 minuten.

Gist: Oerbier gist (Dolle Brouwers)

Het recept is gebaseerd op Wheeler en Protz, Oerbier. Ik heb het ook in pro-mash ingevoerd, maar heb het programma nog niet helemaal onder de knie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: Eerste Bier in nieuwe huis
« Reactie #1 Gepost op: 04-02-2006 21:53 u »
He Jeroen,

Leuk dat je de roerstok weer uit de kast haalt. Succes met brouwen in elk geval. Promash gebruik ik nog lang niet optimaal, maar misschien kan ik (of iemand anders) een handje helpen?

:degroeten:

Johannes

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 05-02-2006 12:35 u »
Pro-mash is een kwestie van proberen denk ik en wat tijd erin steken.

Vanmorgen om half 12 begonnen, nog 25 minuten en ik kan gaan filteren. Afgelopen maandag heb ik ruim 150 sleufjes erbij gezaagd in mijn hevelfilter, hopelijk dat het rendement nu beter is als de vorige 3 brouwsels.

Gr.
Jeroen ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-02-2006 17:59 u »
Hij zit in het vat, ondanks alle voorzorgsmaatregelen (extra sleuven, lang filteren/spoelen) viel het rendement toch weer tegen. Een s.g. van 1054 bij ruim 11 liter bier terwijl 1068 gepland was. Ik denk dat ik toch maar een andere hevelfilter ga maken. Suggesties?

Ik heb er nu eentje van rondgebogen koperbuis.

De smaak van het wort was zeker wel OK.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #4 Gepost op: 05-02-2006 22:28 u »
Jeroen,

De oorzaak van een laag rendement hoeft niet per se in het spoelen te zitten. Misschien schroot je te grof? Mijn filter is nu ook 1 ronde cirkel met een stuk of 30 zaagsneden. Rendement zit weer op zo'n 75 procent terwijl ik bij mijn vorige filter verhoudingsgewijs veeel meer (waarschijnlijk 2-3 keer zoveel ) filterbuislengte en zaagsnedes had.

Johannes

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 08-02-2006 09:53 u »
De gisting verloopt prima, het huis is gevuld met heerlijke zoete geuren  :). Dikke schuimlaag op het bier, alles in orde zo op het oog. Temperatuur teruggelopen van 24 naar 21 graden C.

Volgende keer maar wat fijner schroten dan, hopelijk gaat dan het rendement omhoog.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 08-02-2006 10:20 u »
Volgende keer maar wat fijner schroten dan, hopelijk gaat dan het rendement omhoog.

Niet doen. Een gemakkelijke filtering en een goed smakend bier (geen kafjessmaak) zijn veel belangrijker dan een hoog rendement. Mout kost niet zoveel, toch?

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-02-2006 13:48 u »
Adrie,

Dat is ook zo, maar te grof is ook niet goed en dat zou best wel eens het geval kunnen zijn.

Kwestie van trial & error denk ik.

Gr.
Jeroen

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 08-02-2006 20:50 u »
Hoi Jeroen,

Mijn ervaring is dat je bijna niet te grof kunt schroten. Alleen wanneer er hele korrels door de molen komen heb je te grof geschroot. Heel pardoxaal ondekte ik dt ik een hoger rendement kreeg door grover te schroten. Ik denk dat dit komt doordat het filteren en spoelen (dat deed ik nog in die tijd) veel beter verloopt.

Verder onderschrijf ik de mening van Adrie dat je als hobbybrouwer zeker niet moet proberen het onderste uit de kan te halen. In mijn visie is het behalen van een goed rendement zo ongeveer het laatste doel dat je als hobbybrouwer zou moeten nastreven.

Volgens mij moeten we ons richten op het brouwen van een zo smakelijk mogelijk bier. Je grondstoffen kennen, een evenwichtig recept weten samen te stellen en goed gistmanagement zijn in dit verband zeer belangrijk.

Offline JOT

• Bergsche Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
  • Cruysbrueder:Kloosterbier uit Sint Annaland
« Reactie #9 Gepost op: 08-02-2006 21:33 u »
Citaat
@Jacbier

Even als reactie op jouw statement:

Ik denk dat dit komt doordat het filteren en spoelen (dat deed ik nog in die tijd) veel beter verloopt.

Betekent dit dat je heel dun inmaischt en geen enkel spoel water meer toevoegd?

Johan.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 08-02-2006 21:58 u »
Johan, lees onderstaande onderwerpen eens. Dunner inmaischen lijkt vooralsnog beter uitvergiste bieren te geven tegen een "normaal" rendement zonder spoelen.

Geeft dunner inmaischen een efficienter brouwproces deel 1
Geeft dunner inmaischen een efficienter brouwproces deel 2

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 08-02-2006 22:36 u »
Hoi Johan,

Ja, ik maisch veel dunner en spoel niet meer. Het wort is hierdoor veel minder viskeus en het filteren gaat daardoor veel vlotter. Daarnaast werken de enzymen beter dan in een dik beslag. Hierdoor kun je kortere maischtijden aanhouden.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 09-02-2006 10:13 u »
Bedankt voor alle tips, ik denk toch dat mijn hevelfilter niet echt goed functioneert. Voorheen met de ouderwetse en door sommigen verfoeide emmerzeef haalde ik vrijwel altijd het s.g. dat ik gepland had en het filtersysteem is het enige dat ik heb veranderd.

Bij nader inzien is het schroten zeker niet te grof geweest, hele korrels zaten er niet in.

Wellicht dat het dunner inmaischen wel een optie is. Nieuwe ontwikkelingen moet je gewoon uitproberen. Het spoelen is sowieso altijd wel een gedoe en het is lastig om de temp. een beetje op peil te houden.

Ik zal de beschikbare info. erover lezen en dit wellicht een keer proberen. Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 09-02-2006 10:28 u »
De laatste paar brouwsels heb ik ook dun gemaischt en weinig of niet gespoeld. Het rendement is wel minder (70-75%, voorheen rond 80%), maar daar maal ik niet om. Het is een kwestie van rekening houden met een verlaagd rendement bij het samenstellen van het recept. Het is inderdaad een beetje oppassen met hoe lang je nu de 60 gradenstap moet aanhouden, want  voor je het weet heb je een te droog bier. Zie bijvoorbeeld onze niet-zo-kloninck. Een rust van 25 minuten op 60 graden resulteerde in een veel te droog bier. Je moet ook rekening houden met langere opwarmtijden tussen de maischstappen door,  omdat je meer volume in je maischketel hebt. Mijn Alt, met 20 minuten op 60 graden en een beslagdikte van 4,6 liter water per kg mout is echter niet te droog geworden. Eén en ander hangt natuurlijk ook sterk samen met de gebruikte gist.

Al met al denk ik dat het dun beslaan en weinig spoelen wel beter is voor de smaak. Veel tijdwinst levert het in ieder geval in de vier broedersinstallatie en mijn HERMS niet op, omdat de opwarmtijden langer zijn. Ook heb ik niet gemerkt dat het filteren beter gaat, maar dat komt omdat we zelden problemen hebben met filteren.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #14 Gepost op: 09-02-2006 10:51 u »
Het is inderdaad een beetje oppassen met hoe lang je nu de 60 gradenstap moet aanhouden, want  voor je het weet heb je een te droog bier. Zie bijvoorbeeld onze niet-zo-kloninck. Een rust van 25 minuten op 60 graden resulteerde in een veel te droog bier.

Het proeven van de pap kan daarin helpen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 09-02-2006 10:58 u »
Leg eens uit? Hoe proef jij het verschil tussen zoet en zoet?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 09-02-2006 11:03 u »
Ik proef continu tijdens het maischen. Je krijgt dan een duidelijk gevoel over hoe de verzoeting verloopt. Ik kan natuurlijk niet vertellen bij 'welke zoetheid' je moet doorstoken, maar na een paar keer krijg je echt wel een idee.

Voor mezelf houd ik aan: 'duidelijk zoet' voor een gemiddeld bier om naar de volgende trap te gaan.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 09-02-2006 11:06 u »
OK, dat ga ik de volgende keer ook eens proberen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 09-02-2006 11:43 u »
Ja, ik maisch veel dunner en spoel niet meer. Daarnaast werken de enzymen beter dan in een dik beslag.
Dat van die enzymen schijnt voor eiwitafbrekende enzymen niet op te gaan.
Even voor de goede orde: bedoel je met niet spoelen dat je het hoofdwort laat aflopen totdat er uit de bostel niets meer druppelt?

Ikzelf heb met deze methode nu 2 keer geëxperimenteerd (aan eind maischen 4,5 liter per kg) en ik laat eerst het hoofdwort af en breng dan spoelwater op. Zodra ik zie (met een refractometer) dat het wort in suiker % begint te zakken, stop ik met opvangen van het wort. Soort compromis dus tussen niet spoelen en spoelen tot ± 1012 (wat ik voorheen deed). Iets minder tijdwinst, maar ook wat meer rendement. Bij het laatste brouwsel was de hoeveelheid wort die ik niet gebruikte toch nog 7 liter van 10 °Brix en bevatte de bostel nog 4 liter vocht (ik denk ook wel met ca. 10 °Brix). Het gaat een zwaar bier (8,5 %) worden.

Hans Hans

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 09-02-2006 11:50 u »
Ik doe het de laatste tijd ook zo. Beperkt spoelen zogezegd.

Toch ben ik nog niet volledig overtuigd van het smaakvoordeel van het 'niet spoelen'. Bijvoorbeeld bij de Natte die ik laatst proefde, was een zeer lichte samentrekkendheid te proeven, die naar mijn gevoel vaak goed in bier past en een minder vol gevoel lijkt te geven. Ik denk dus niet dat elk bier profiteert van de volledige afwezigheid van die smaakcomponent.

Excuseer deze zijstap.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 09-02-2006 12:23 u »
Volgens mij los je nu gewoon de kafsmaak op door teveel water tijdens het maischen.
Spoelen of niet spoelen maakt volgens mij niet zo gek veel uit.
De kafsmaak komt toch wel in het bier getuige nieuwe brouwsels hier.
Maar ik begin er sowieso niet aan (kleine pan).

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 09-02-2006 14:22 u »
Bijvoorbeeld bij de Natte die ik laatst proefde, was een zeer lichte samentrekkendheid te proeven, die naar mijn gevoel vaak goed in bier past en een minder vol gevoel lijkt te geven. Ik denk dus niet dat elk bier profiteert van de volledige afwezigheid van die smaakcomponent.

Zoals bij elke smaakcomponent moet je werken naar een soort compromis. Als de smaak helemaal weg is mis je wat. Is hij uitdrukkelijk aanwezig dan ervaar je het als een smaakafwijking.

Even voor de goede orde: bedoel je met niet spoelen dat je het hoofdwort laat aflopen totdat er uit de bostel niets meer druppelt?

Ja, ik voeg geen spoelwater toe en laat het hoofdwort gewoon uitlopen. Bij het laatste doe ik dat langzaam (kraan meer dicht zetten) om zo veel mogelijk wort uit de bostel te halen. Het wort heeft namelijk enige tijd nodig om helemaal door de bostel naar beneden te zakken.

Volgens mij los je nu gewoon de kafsmaak op door teveel water tijdens het maischen.
Spoelen of niet spoelen maakt volgens mij niet zo gek veel uit.
De kafsmaak komt toch wel in het bier getuige nieuwe brouwsels hier.

Meer ervaringen en onderzoeken zal dat moeten uitwijzen. Feit is wel dat je kortere maischtijden kunt aanhouden en dat de tijd dat het water in contact is met het kaf veel korter is. Naar mijn idee kan dat niet anders betekenen dat er minder uitloging is. Verder komt de bostel ook niet in aanraking met water met een lagere hogere pH-waarde.

Veel tijdwinst levert het in ieder geval in de vier broedersinstallatie en mijn HERMS niet op, omdat de opwarmtijden langer zijn.

Ik heb een brander met een grote (over)capaciteit. Het opwarmen duurt inderdaad iets langer maar omdat ik maar 2x opwarm (van 60 naar 70º C en van 70 naar 75º) valt die extra tijd reuze mee.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 09-02-2006 14:54 u »
Zoals bij elke smaakcomponent moet je werken naar een soort compromis. Als de smaak helemaal weg is mis je wat. Is hij uitdrukkelijk aanwezig dan ervaar je het als een smaakafwijking.

Bij niet-spoelen is er wel geen ruimte meer voor compromis! Alle samentrekkendheid is dan wel foetsie, als je het tenminste goed doet :)

Citaat
Verder komt de bostel ook niet in aanraking met water met een lagere pH-waarde.

Ik denk dat je hier hogere pH-waarde bedoelt.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 09-02-2006 15:20 u »
Door lang te spoelen is er er gedurende langere tijd contact tussen het oplosmiddel (water) en de op te lossen stof (looistoffen). Verder logen er meer stoffen uit als je spoelt met een vloeistof met een lage concentratie aan opgeloste stoffen.
Natuurlijk heb je altijd looistoffen in je bier. Ook bij het niet spoelen. Tijdens het maischen lossen immers ook looistoffen (die kafsmaak geven) uit de bostel en het kaf.
Een volledige afwezigheid van kafsmaak wordt door mij niet nagestreefd. Wel naar een vermindering. Kafsmaak hoort gewoon in bier, net als zo veel andere smaakstoffen.

Inderdaad vergiste ik me. Ik bedoelde minder zuur en dus een hogere pH.

Offline JOT

• Bergsche Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
  • Cruysbrueder:Kloosterbier uit Sint Annaland
« Reactie #24 Gepost op: 09-02-2006 19:18 u »
Super, :hoera:

Al die reacties op mijn vraag of je misschien zonder spoelwater zou kunnen werken.

Blijft bij mij nog wel de vraag hoe sterk kan je verdunnen?  :shelp:
Uit Jacques experiment lijkt het te kunnen gaan toe 1:6 (kg:liter)
Ik dacht altijd dat als je over de 1:4,5 te weinig enzymactiviteit over zou houden.

Johan.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #25 Gepost op: 10-02-2006 23:45 u »
Zojuist het bier overgeheveld. S.g. keurig gezakt naar 1012. Bier is nog behoorlijk troebel, smaak heel redelijk, misschien een beetje dun.

Wel ongeveer een liter teveel :-[ zonde!

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 03-04-2006 16:28 u »
Gisteren gebotteld, eind s.g. 1008.

Bier lijkt vrij droog, maar geeft toch een goed mondgevoel, zeker niet te dun. Door redelijk koele lagering zat er vrij veel koolzuur al in het bier opgelost wat het bottelen niet makkelijker maakte (schuimvorming).

Helaas 1 flesje omgegooid bij het sluiten en van 1 flesje een scherf afgestoten, zonde hoor!

Al met al toch een veelbelovend biertje, staat nu in de kamer voor de nagisting. Ben benieuwd, nog een paar weekjes geduld.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 03-04-2006 16:47 u »
Gisteren gebotteld, eind s.g. 1008.
Door redelijk koele lagering zat er vrij veel koolzuur al in het bier opgelost wat het bottelen niet makkelijker maakte (schuimvorming).

Het is een bekend probleem, dat enigszins te ondervangen is door het bier voor bottelen nog eens te koelen en vlot te werken. Het gas komt immers uit oplossing vooral door het stijgen van de temperatuur en door de wervelingen. Brandschone flesjes helpt ook (naspoelen met zacht water; omgekeerd uitlekken). Kalkkristallen op de bodem werken als nucleatiekernen op het oververzadigd (want warmer geworden) bier.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 03-04-2006 21:32 u »
Uiteindelijk ging het wel door het bier heel langzaam te laten stromen. Sommige flesjes stroomden wel over, maar goed, nadat ze gesloten waren heb ik ze nog eens afgespoeld en verder geen probleem. Gelukkig was het maar 10 liter!

Gr.
Jeroen  ;)

Tags: