De Brouwavontuurtjes van Knifeman

Gestart door knifeman, 14-11-2018 15:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joenedu

Citaat van: knifeman op 17-01-2019  11:56 uDan valt die niet meteen op de bodem en vermijd ik aanbranden (zou anders ook gemakkelijk in het pompje terecht kunnen en daar heb ik liever geen karamel aanslag ;)
Duidelijk, thanks!

RickNieters

Citaat van: knifeman op 17-01-2019  12:28 uNee ben spijtig genoeg niet zo geavanceerd ... powerpointke of paint.net does the trick

Des te knapper dat je zulke mooie etiketten maakt! Complimenten!

knifeman


knifeman

Zo gisteren nog eens 2 sessies gebrouwen. Een La Chouffe kloon en een eigen receptje. Meteen ook eens het vergelijk gemaakt tussen gebruik van de Ikea filterbodem en de trubtrapper.

Die filterbodem wat een gesukkel  kwam steeds omhoog door de kookbeweging... Als ik hem min of meer fixeerde achter kraantje en hopspider brandde de bodel sbel aan. Eerste en laatste keer dus.

Tweede sessie trubtrapper gebruikt met lange whirlpool... Zag er al pakken beter uit en wort ging zelfs helderder in gistingsvat dan met filter...

knifeman

Zo een kleine update na 61 liter gebotteld te hebben (15 mede 23 chouffe kloon en 23 eigen recept iets orange tripel achtig...)

Ondertussen stevig experimenteren met vaatjes keggers en taps.

Carboniseren in die dingen is een plezier. Vaatje proper maken 10l bier erin. C02 erop en drinken na 2 dagen !  ... of suiker erin. Klep afstellen op 35 bar en rustig wegzetten. Dat komt de smaak wel meer ten goede heb ik de indruk dan het geforceerd carbonerêzal wat met bierstijl te maken hebben...

Gegroet

knifeman


haicoterbeek

Citaat van: knifeman op 15-03-2019  12:00 uEn mijn keg setup
Nice

dirk

Citaat van: knifeman op 22-11-2018  20:11 uGewoon wat kribbelen met een krijtstift niks speciaals

Met een krijtstift werkt erg leuk, je poetst het inderdaad makkelijk af. Iets te gemakkelijk, maar haarlak helpt wel te fixeren, dan heb je een nagel nodig om het af te halen. Alleen nu opzoek naar een geurloze variant want Syoss ruikt wel erg.

knifeman

Zo nog een kleine update.

2 weekjes geleden hebben we van de Belgische douane een afgestempelde bezitsaangifte mogen ontvangen voor mijn brouwinstallatie. Hiermee ben ik als hobbybrouwer dan uiteindelijk in orde voor de Belgische wetgeving. Ondertussen ook lid geworden van de lokale brouwvereniging 'de Traege Brouwers 'n samen een eerste grote brouwsessie gedaan. Zeer aangenaam om ervaringen uit te wisselen en andere visies te ontdekken. Ondertussen blijven we ook thuis lekker doorbrouwen en experimenteren... Een eerste brett is aan het nagisten... Mijn god die blijft lang doorgaan!


Koen S

De wetgeving is onlangs veranderd in België: de bezitsaangifte is niet meer nodig. 👍

knifeman

Citaat van: Koen S op 08-05-2019  07:30 uDe wetgeving is onlangs veranderd in België: de bezitsaangifte is niet meer nodig. [emoji106]
Ik vrees dat dat incorrect is. Ik heb er onlangs uitgebreid onderzoek naar gedaan voor onze brouwclub. Het enige dat in jaren wettelijk veranderd is, is een omzendbrief van eind 2018 die nu toelaat aan hobbybrouwverenigingen om tastings en verkoop toe te laten.

 Mocht je een verwijzing hebben naar wat jij bedoelt zou ik die graag zien thanks

knifeman

Na een goeie 5 maanden deze gebotteld... een La Chouffe achtig recept maar met Brett. Kraakheder en heerlijke geur. Ik heb hoge verwachtingen naar de smaak...  effe wachten op de carbonisatie. Deels op CO2 druk en deels hergist op fles.

Walsingham

Citaat van: knifeman op 08-10-2019  13:02 uNa een goeie 5 maanden deze gebotteld... een La Chouffe achtig recept maar met Brett. Kraakheder en heerlijke geur. Ik heb hoge verwachtingen naar de smaak...  effe wachten op de carbonisatie. Deels op CO2 druk en deels hergist op fles.

Heel leuk om je avonturen te lezen. Wat was het eind SG van je Chouffe-Brett experiment?

knifeman


Walsingham

Citaat van: knifeman op 10-10-2019  13:52 u1.005 zoiets net geen 1.000

Mooi, misschien iets hoger dan verwacht met een brett, maar na zo een lange nagisting zal de dichtheid waarschijnlijk niet te veel meer zakken.
Toch oppassen met de hoeveelheid bottelsuiker  :biersmile:

knifeman


knifeman

Brett viel wat tegen. Lekker bier maar de brett smaak is veel minder aanwezig dan ik hoopte... Volgende keer toch anders vergisten met de brett.

Het pompoen bier is best goed gelukt... niet te overdreven... wordt ne goeie voor de komende feesten bij t eten

knifeman

Ondertussen de installatie een beetje geupgrade en overgegaan van plastic naar rvs met ingebouwde verwarming. Gedoe met verwarde ijskast een beetje beu. Te veel draadjes te veel gepruts...

Heuvinger brouwerij

Doe maar ruig!
Niet op vakantie geweest?
Ik slaap dit jaar 40 nachtjes in den vreemde...

knifeman

Ik zie jou ook graag Hulzebos [emoji108]

knifeman

Vorig weekend een leuke brouwdag met de Traege Brouwers .. onze lokale brouwclub. Op programma stond een imperial stout (die spijtig genoeg door t waterslot spoot de dag erna) en ons beproefd recept van peperbier !!!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.