De Brouwavontuurtjes van Knifeman

Gestart door knifeman, 14-11-2018 15:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Ik dacht mezelf dan ook maar even voor te stellen en regelmatig eens een update te geven in dit topic over mijn brouwavontuurtjes.

Ik ben Joris aka Knifeman, gelukkig (in een brouwerij) getrouwde vader van 2 jongens en al langer liefhebber van het goede leven in al zijn facetten. Ik reis graag veel en avontuurlijk (4x4) en vind daarnaast mijn plezier in het berijden en restauren van oldtimer scooter.

Het is met dit laatste en een ongelooflijk leuke vriendenkring dat we regelmatig brouwerijen aandoen, bierproeverijen deelnemen, de vele vlaamse cafées aandoen en al 7 jaar zeggen eens een eigen bier te ontwikkelen in samenwerking met een lokale microbrouwerij. Gezien het er deze zomer nog steeds niet van gekomen was, dacht ik fuck it, dan doe ik het wel zelf.

Zodoende eerste drie brouwsels met argesan paketten en een weckketel... 4e brouwsel was een eerste poging tot 'Kompaniebier' met eigen recept, en dat valt al zeer goed mee.

Gezien ik ook een fan ben van techniek, snel de kookpot ingewisseld voor een easybrew, en wat aan het experimenteren met vergistingsvaten etc om te zien wat het beste werkt. Nu ben ik al een 10tal brouwsels verder en een gigantische voorraad bier in de garage omdat ik niet kan wachten om alweer een volgende bierstijl te proberen...

Ik lees graag op dit forum (enigszins dan ook wel een beetje gekrenkt in eer dat ik als Belg het beste forum in Nederland moest vinden) maar tja... alles komt met een prijs ;)

Happy brewing allemaal !
(Untappd: Knifeman)

Beelden zeggen meer dan woorden, dus enkele typerende foto's.:

Brouwinstallatie:


Als we met de vespamannen op café gaan, geen barkrukken nodig voor ons...


Pruven @deKonickAntwerpen


Getrouwd in de Brouwerij van Rodenbach:


Veel reizen en pruven in andere landen

Piet_v

Citaat van: knifeman op 14-11-2018  15:15 u...enigszins dan ook wel een beetje gekrenkt in eer dat ik als Belg het beste forum in Nederland moest vinden...
Slecht gezocht of een slechte Belg, een van beiden  ;D

joenedu


JoepH

Hé knifeman,

Mooi pics kerel. Met het schaamrood op mijn kaken moet ik je melden dat voor de mooiste reizen je maar eens moet kijken op https://www.harrieschoutenreizen.nl/.
Doe mijn zwager maar de groeten en vraag om een leuke korting. Moest van Joep zeg maar.
4x4 fanaten onder elkaar. Een biertje mag mee op reis.

Mark GA

Te gekke foto's Joris!
Wat mij betreft mogen er veel meer Belgen hier komen posten... #goedvolk

Vraagje: hoe gebruik jij je Ukeg (foto1)? Jongbier er in en vergisten op druk op flesjes leegkiepen?

knifeman

Citaat van: Mark GA op 14-11-2018  19:24 uTe gekke foto's Joris!
Wat mij betreft mogen er veel meer Belgen hier komen posten... #goedvolk

Vraagje: hoe gebruik jij je Ukeg (foto1)? Jongbier er in en vergisten op druk op flesjes leegkiepen?
Wel ik gebruik die vooral om sneller te kunnen proeven :) bij het bottelen gaat er sowieso 2 liter in de ukeg, die is dan na 2 dagen gecarboniseerd en drinkbaar.

Ik heb onlangs ook eens gewoon voor de fun eens anderhalve liter ingaan na hoofgisting om te kijken wat dat gaf en na een dikke week zat die redelijk op druk en kwam het bier er ook al goed drinkbaar uit. Zelfs lekkerder en frisser dan met geforceerde carbonatie.

Het laatste brouwsel had ik flessen te weinig en de rest in plastic bruiswater flessen gedaan. Die bij bezoek in de ukeg overgegoten en zo geserveerd, ook goed.

Multipurpose dus en vooral dat laatste ga ik wat meer doen want spaart een hoop werk uit en is best wel handig bij feestjes en spaart een hoop ruimte aan leeggoed uit.

knifeman

Citaat van: JoepH op 14-11-2018  17:00 uHé knifeman,

Mooi pics kerel. Met het schaamrood op mijn kaken moet ik je melden dat voor de mooiste reizen je maar eens moet kijken op https://www.harrieschoutenreizen.nl/.
Doe mijn zwager maar de groeten en vraag om een leuke korting. Moest van Joep zeg maar.
4x4 fanaten onder elkaar. Een biertje mag mee op reis.
Bedankt, dat ga ik zeker eens afchecken!

knifeman

Onlangs iSpindel ineen gestoken. Leuk projectje en vooral leuk voor mij om mijn vergisting tijdens het reizen in het oog te houden.

Laatste bier waar ie inzit is de volgende grafiek. Het is een mango ipa. Je ziet mooi het verloop van de hoofdgisting, toen die gedaan was de gepasteuriseerde mango en een kleine hoeveelhzid mango toegevoegd. Die zie je dan ook weer mooi vergisten. Echter daarna gaat het sg tijdens het lageren weer langzaam omhoog. (Waterslot bubbelt zo goed als niet meer) hoe kan dat ? Is dat de mango die stilaan oplost ?

PS: let niet te veel op de waarde. 1040 komt overeen met 1000. Eiking was bij te hoge temperatuur gedaan.

knifeman

Zo een lekkere IPA gebotteld... hopen dat deze er beter uitkomt dan het laatste brouwsel

Heisenberg

Citaat van: knifeman op 21-11-2018  23:13 uZo een lekkere IPA gebotteld... hopen dat deze er beter uitkomt dan het laatste brouwsel
Ik vind het geweldig hoe je dat opschrift heb gemaakt? Is geen etiket, toch? Zelf gedaan? Mooi man. Heel apart.

joenedu

Citaat van: knifeman op 21-11-2018  23:13 uZo een lekkere IPA gebotteld... hopen dat deze er beter uitkomt dan het laatste brouwsel

Haha zo geef ik ook testversies weg als ik er nog geen etiketje voor heb. Als je het beetpakt, veeg je het uit... krijtstift toch? Ziet er wel gaaf uit hoor, hopelijk is het bier ook lekker inderdaad!

knifeman

Correct... de smaak zit al zeer goed... nu zien hoe het verder ontwikkelt he.

knifeman

Citaat van: Heisenberg op 22-11-2018  00:47 uIk vind het geweldig hoe je dat opschrift heb gemaakt? Is geen etiket, toch? Zelf gedaan? Mooi man. Heel apart.
Gewoon wat kribbelen met een krijtstift niks speciaals

wiliam


knifeman

Zo gisteren in geslaagd de iSpindel aan Brewfather app te koppelen. (Foto is valse test data). Geweldig hoe deze app die dingen kan integreren, maakt het echt wel gemakkelijk om alles bij en in het oog te houden.

 

knifeman

Kerstbier begint zeer goed te ontwikkelen... van 1.076 naar 1.016 gegaan i in een 3 tal weekjes. Nu twee weekjes op fles. Enkel zou er wat meer bruis in mogen  zitten. Vrees dat de gist al wat was uitgewerkt.




knifeman


ThaVnl

Citaat van: knifeman op 31-12-2018  16:19 uZo wat etiketten geplakt !

Awsome man! Dat ziet er super uit. Ben je commercieel aan het brouwen? Of lijkt het maar zo?

knifeman

Videoke van afgelopen Brouwdag... 2 biertjes op een dag. Een stout en een sterke blonde met lokaal geplukte hop...




joenedu

Prachtige etiketten (zien er inderdaad professioneel uit!) en leuk filmpje!
Maar waarom gooi je de suiker in de hopspider?

knifeman

Citaat van: ThaVnl op 31-12-2018  16:23 uAwsome man! Dat ziet er super uit. Ben je commercieel aan het brouwen? Of lijkt het maar zo?
Nee nee gewoon voor plezier maar presenteert zoveel beter als ok het eens met bezoek op tafel zet

knifeman

Citaat van: joenedu op 17-01-2019  11:44 uPrachtige etiketten (zien er inderdaad professioneel uit!) en leuk filmpje!
Maar waarom gooi je de suiker in de hopspider?
Dan valt die niet meteen op de bodem en vermijd ik aanbranden (zou anders ook gemakkelijk in het pompje terecht kunnen en daar heb ik liever geen caramel aanslag ;)

knifeman

Lokaal geplukte hop trouwens ni in filmpje die is nu aan het drooghoppen in t rupels citroentje samen met wat citra

RickNieters

Citaat van: knifeman op 31-12-2018  16:19 uZo wat etiketten geplakt !

Wauw, dat ziet er gaaf uit! Ik vind het zelf ook leuk om wat met etiketten te knutselen, ben erg benieuwd welke programma's je hiervoor hebt gebruikt. Photoshop?

knifeman

Nee ben spijtig genoeg niet zo geavanceerd ... powerpointke of paint.net does the trick

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.