Gecorrigeerd SG/brix-waarde

Gestart door Broeky, 13-11-2018 16:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haicoterbeek

Citaat van: Broeky op 13-11-2018  22:29 uah, dankje voor het meedenken en even helder maken. Zit ik ook weer op één lijn. Ik zat mijn hoofd al te breken met de 6,6 brix  :P
Kwestie van je tooltjes juist gebruiken. Blijkbaar ben ik minder handig als ik dacht! Ghe ghe ghe!

haicoterbeek

Het toevoegen van suiker zorgt ervoor dat je sg. lager uit komt. Suiker is 100% vergistbaar, wort maar voor 67% (afhankelijk van het type gist). Maar 50 gram op 24 liter verklaard dit slechts ten dele. Welke gist heb je gebruikt??

Broeky

Ja, dat suiker was echt puur om de laatste kleine puntjes SG erbij te zetten om het op de goede waarde te krijgen. Ik gebruik de US-05. 2 pakjes (11,5 per stuk dus 23 gram). Vrij veel, maar volgens het recept was dit belangrijk ivm het koele begin van de vergisting (12 graden)

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 13-11-2018  22:05 uHier kun je het uitrekenen:

komt vrijwel hetzelfde uit als met mijn refractometetooltje, behalve het alcoholpercentage. dus welke is nu goed?

haicoterbeek

Wat was je maischschema? Iets lager in de temperatuur gezeten ?

Broeky

Citaat van: haicoterbeek op 13-11-2018  23:56 uWat was je maischschema? Iets lager in de temperatuur gezeten ?

Storttemperatuur was 62 graden. Hierdoor viel de temperatuur totaal weer terug naar ongeveer 56 graden.
10 minuten verhogen naar 63 graden.
30 minuten 63 graden.
25 minuten verhogen naar 73 graden.
30 minuten 73 graden.
10 minuten verhogen naar 78 graden.
5 minuten 78 graden
langzaam overhevelen naar kookketel (met zwaartekracht, nog zonder pomp  ;) ) en gelijktijdig spoelen.

haicoterbeek

De tijd tussen de rust is vrij lang. Als je er van uitgaat dat ik een eenstapsmaisch doe van 1 uur bij 68 C voor een medium body bier. Dan kun je nagaan hoeveel vergistbare suikers er bij jou in het eerste uur al ontstaan zijn. De gemiddelde temperatuur was dat eerste uur ca 65 C.  Ik denk dat er daardoor in verhouding meer vergistbare suikers (glucose en maltose) zijn gevormd als onvergistbare suikers (dextrines)
Normaal probeer je 1C/min te verwarmen van de ene rust naar de andere.
Lukt dit om een bepaalde reden niet? probeer dan eens een eenstaps maisch (60-70 min) bij 69C voor een bier met meer body.
Je zult versteld staan hoe goed (en eenvoudig) dit werkt.

Broeky

Ja, dat vond ik ook. Helaas ging het opwarmen niet sneller. Ik heb al een iets zwaardere reduceer (50mbar) op gezet en dat heeft al geholpen, maar het mocht van mij nog wel iets vlotter. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met de gedachte dat er meer vergistbare suikers in het wort hebben gezeten. Daar zat ik vandaag ook al een beetje mee te rekenen (tussen de werkzaamheden op mijn werk door). Wel een goede tip denk ik om de eerstvolgende keer een éénstaps te proberen. Ik ben nu al benieuwd naar dat resultaat.

Nu was body met dit recept niet echt een doel, maar een beetje body mag er van mij zeker wel in zitten.

haicoterbeek

Ik zat ook vast in de meerstaps schema's! Nou eenmaal zo geleerd en zo begonnen met brouwen.
Mijn eerste experiment met eenstaps maischen was een blond bier. 70 minuten bij 68 graden. Een van mijn beste biertjes ooit. Ik verwarm mijn brouwwater trouwens ca. 4 a 5 C hoger als nodig en stort dan de mout. Dus bv naar 72C. Na het storten van de mout zakt deze naar de maischtemperatuur. (68C). 70 minuten laten staan en klaar.
Voor een droger bier ga ik naar 65C voor een bier met meer body naar 70C

Broeky

Leuk te lezen dat jij goede ervaringen hebt met éénstaps maischen. Merk je daadwerkelijk een groot verschil in bier met de hogere en lagere temperaturen?

Ik denk dat het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag dan inderdaad gezocht moet worden in het toevoegen van suiker (in een kleine mate) en vooral in het relatief lang op een lagere temperatuur maischien waardoor er meer vergistbare suikers zijn en daardoor het bier verder doorgist dan gepland. Ik zou dan ook een (iets?) droger bier met een hoger volume% alcohol moeten verwachten. Zouden dit goede conclusies zijn?

haicoterbeek

Citaat van: Broeky op 14-11-2018  21:12 uLeuk te lezen dat jij goede ervaringen hebt met éénstaps maischen. Merk je daadwerkelijk een groot verschil in bier met de hogere en lagere temperaturen?

Ik denk dat het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag dan inderdaad gezocht moet worden in het toevoegen van suiker (in een kleine mate) en vooral in het relatief lang op een lagere temperatuur maischien waardoor er meer vergistbare suikers zijn en daardoor het bier verder doorgist dan gepland. Ik zou dan ook een (iets?) droger bier met een hoger volume% alcohol moeten verwachten. Zouden dit goede conclusies zijn?
Lijkt mij de meest voor de hand liggende oorzaak. Klopt inderdaad.

Broeky

Ik zit nu in een 24 uurs dienst, maar morgen ga ik weer een meting doen (met dezelfde refractometer, genoteerd in BRIX) en zal ik hier even een update plaatsen. Ik zal met verschillende tools die hier al voorbij zijn gekomen een omrekening maken en dit noteren. Vanmorgen is de temperatuur van het gistvat verhoogd naar 22 graden. Dit zou misschien de vergisting nog een leuk eindsprintje laten maken alvorens ik de 'cold crash' wil gaan uitvoeren (na uiteraard eerst een stabiele SG te hebben gemeten)

haicoterbeek

Citaat van: Broeky op 14-11-2018  21:39 uIk zit nu in een 24 uurs dienst, maar morgen ga ik weer een meting doen (met dezelfde refractometer, genoteerd in BRIX) en zal ik hier even een update plaatsen. Ik zal met verschillende tools die hier al voorbij zijn gekomen een omrekening maken en dit noteren. Vanmorgen is de temperatuur van het gistvat verhoogd naar 22 graden. Dit zou misschien de vergisting nog een leuk eindsprintje laten maken alvorens ik de 'cold crash' wil gaan uitvoeren (na uiteraard eerst een stabiele SG te hebben gemeten)
Top!

Broeky

Vandaag weer een keer gemeten. Ik heb ongeveer 200 ml uit het gistvat gehaald aan 'schoon' jongbier. Ook heb ik uit het flesje weer het gist afgetapt en geloosd. Ik stond echt even raar te kijken want de refractometer gaf nu 5,2 BRIX aan.  :-\ . En dit heb ik twee keer gemeten met in de tussentijd nog een ijking met kraanwater. Nu lijkt het mij heel erg sterk dat de suikers juist weer toegenomen zijn. Ik denk dus dat er iets mis is met mijn manier van meten of de meter. Om twijfels in de toekomst uit te sluiten ga ik het volgende doen;

Mijn refractometer ijken met demiwater
Mijn refractometer alleen nog maar gebruiken tijdens het brouwen
Een hydrometer aanschaffen
De hydrometer gebruiken vanaf het moment dat het wort in het gistvat zit

Ik ga er dan maar van uit dat dit in de toekomst betere en betrouwbaardere resultaten geeft. Het jongbier wat ik uit het gistvat heb gehaald heb ik natuurlijk gelijk even goed onderzocht. De geur is al erg lekker. Fris en hoppig. De smaak is ook al erg goed vind ik. Het gaat dus zoals het nu lijkt wel een smakelijk bier opleveren. De kleur ben ik ook tevreden over.

Alleen nog middels de cold crash het bier wat meer helder proberen te krijgen. Dit heb ik (voor een heel klein deel) geprobeerd na te bootsen door het glas met afgetapt jongbier in de diepvries te zetten voor een klein kwartier. Het verschil was al iets te zien. Er begon zich een gistdepot op de bodem van het glas te bevinden en het jongbier werd (heel) iets helderder.

https://afbeeldinguploaden.nl/image/N4Jf1uei
Het begint er volgens mij al iets op te lijken.  :D

https://afbeelding.im/36S2VPkM
Het resultaat volgens het appie  :weetniet:

Wildor

Meten met de refractometer kan heel snel afwijkingen geven als het te meten monster niet helemaal helder of schoon is.
Een refractometer werkt op basis van een prima prisma met invallend licht en een brekingsindex. Iedere 'verontreiniging' zal je meting verstoren.

HansHalberstadt en Jacques hebben dit al uitvoering in dit forum beschreven.
Hans - Slangetje met spuit om monster te nemen uit het vat, 3x ontgassen en jongbier door propje watten aflaten, en dan pas meten.
Jacques - Filter over bentoniet in een koffiefilter.

De hydrometer als extra controle is zeker aan te raden totdat je de methode met refractometer goed onder de knie hebt.
Het is even rommelen tot je het monster mooi schoon hebt, en daarna heb je de hydrometer bijna niet meer nodig.
Overigens kun je met de hydrometer ook bedrogen uitkomen als je bier al een bepaalde hoeveelheid koolzuur heeft gevormd. De belletjes of schuim kunnen zorgen voor een afwijkende meting. Dus zorgen dat je monster zo helder mogelijk is en ontgast.


Broeky

Bedankt voor de aanvulling! Ik heb gemeten met gefilterd jongbier. Kraakhelder krijg ik niet, maar behoorlijk helder lukt me wel. De meting is hier op gebaseerd.

hansHalberstadt

Citaat van: Broeky op 15-11-2018  14:36 uIk stond echt even raar te kijken want de refractometer gaf nu 5,2 BRIX aan.
tussen 4.8 en 5.2 zit niet zo'n heel groot verschil komende van 11.6 Brix 1047 komt overeen met SG= 1002 of 1005 dus 3 Sg punten.
spoel je de refractometer goed af en droog je de refractometer goed af voor gebruik?  elk beetje vocht kan bij een druppeltje meten nogal wat uitmaken. en een beetje restsuiker wat achterblijft op het prisma maakt ook veel uit voor je volgende meting.

Broeky

Oké, duidelijk. Als je het zo bekijkt is het inderdaad maar 3 punten verschil. Maar het ging me vooral om de meetverschillen. Ik spoel de meter na elke meting af met kraanwater (wel gewoon koud) en droog m dan met een schone doek om de meter vervolgens nog even lucht te laten drogen tot kurkdroog.

Broeky

Vandaag mijn refractometer ook geijkt met demiwater. Nouja, 'ijken' was niet echt nodig omdat de meter net als bij kraanwater precies 0 BRIX en 0000 SG liet zien. Verder mijn filteropties iets uitgebreid. Ik heb een injectiespuit (uiteraard zonder de naald) meegenomen naar huis en daar een propje watten in gedaan. Vervolgens het jongbier opgetrokken. Deze was inderdaad een stuk helderder. (Het hele monster was een stuk helderder dan gisteren. Leuk om te zien, maar het beetje in de spuit was dus nóg helderder)

Met helder jongbier uit spuit: 5,2 BRIX
Met jongbier uit het glas: 5,2 BRIX
Met de eerste meting van 4,8 BRIX meegerekend ga ik er maar van uit dat het bier uitgegist is. Ik ben dan ook vandaag begonnen met het omlaag brengen van de temperatuur van 22 graden naar 7 graden C.

Als het goed gaat, dan ben ik van plan aanstaande woensdag de hele lading in flesjes te doen met opgelost in het totaal 6 gram suiker per liter.

haicoterbeek

Citaat van: Broeky op 16-11-2018  22:31 uVandaag mijn refractometer ook geijkt met demiwater. Nouja, 'ijken' was niet echt nodig omdat de meter net als bij kraanwater precies 0 BRIX en 0000 SG liet zien. Verder mijn filteropties iets uitgebreid. Ik heb een injectiespuit (uiteraard zonder de naald) meegenomen naar huis en daar een propje watten in gedaan. Vervolgens het jongbier opgetrokken. Deze was inderdaad een stuk helderder. (Het hele monster was een stuk helderder dan gisteren. Leuk om te zien, maar het beetje in de spuit was dus nóg helderder)

Met helder jongbier uit spuit: 5,2 BRIX
Met jongbier uit het glas: 5,2 BRIX
Met de eerste meting van 4,8 BRIX meegerekend ga ik er maar van uit dat het bier uitgegist is. Ik ben dan ook vandaag begonnen met het omlaag brengen van de temperatuur van 22 graden naar 7 graden C.

Als het goed gaat, dan ben ik van plan aanstaande woensdag de hele lading in flesjes te doen met opgelost in het totaal 6 gram suiker per liter.
Zou ik ook doen!

Broeky

21 november heb ik gebotteld met 6 gram per liter suiker. Vandaag kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb ik een flesje geopend en geproefd. Er zit al een mooie hoeveelheid CO2 in, de smaak is ook zeker prima. Een stuk meer gebalanceerd dan voor het bottelen. Ik moet nog even geduld hebben voordat ie op z'n best is denk ik. Maar kortom: Bedankt voor alle hulp en info. Ik ben momenteel bezig met een volgend recept (hier maak ik een ander draadje over) en probeer alle gekregen tips toe te gaan passen bij dat recept.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.