Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gecorrigeerd SG/brix-waarde  (gelezen 1599 keer)

Offline Broeky

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gecorrigeerd SG/brix-waarde
« Gepost op: 13-11-2018 16:21 u »
Ik twijfel of dit draadje hier op de goede plaats staat. Na zoeken via de zoekfunctie heb ik niet echt een antwoord kunnen krijgen. Vandaar deze vraag.

Woensdag 7 november heb ik 25 liter wort in het gistvat weggezet in mijn gistkast met een begin SG van 1047 (en dus brix 11,6). Ik heb 23 gram korrelgist Safale US-05 gebruikt. Ik merk sinds zondag op dat de activiteit van het waterslot en ook de dikte van de schuimkraag weer erg afgenomen is. Er komen bijna geen bellen meer door het waterslot en ook de schuimlaag is momenteel nog maar erg klein. (gemiddeld temperatuur tijdens vergisting was 16 graden)

Na deze middag gist te hebben geloosd (ik gebruik een Fermentasaurus) heb ik gelijk mijn SG waarde gemeten. Deze gaf 1019 aan. Dit staat volgens de refractometer gelijk aan 4,8 brix.

Ik heb de rekentool van onderstaande link gebruikt om om te rekenen aangezien ik de tool van Hans niet kon gebruiken (gaf aan dat de pagina niet meer bestond). Ik heb alles gemeten met de refractometer aangezien ik (nog) geen hydrometer heb.

Nu geeft ie aan dat ik een een gecorrigeerd SG van 1002 heb en een SVG van 95,1% heb na de hoofdvergisting (ik ga er van uit dat de hoofdvergisting wel afgelopen is momenteel) en een %vol alcohol van 5,57%.

Volgens het recept zou het eind SG 1009 moeten zijn en de %vol alcohol 5,2%

Weet iemand hoe dit kan en of dit überhaubt klopt? Klein detail. Ik heb na het koken nog suiker toegevoegd, maar erg weinig. namelijk 50,4 gram (12 klontjes á 4,2 gram) om het begin SG te corrigeren naar 1047.

https://www.gerstenat.nl/soortelijk.gewicht

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Gecorrigeerd SG/brix-waarde
« Reactie #1 Gepost op: 13-11-2018 16:30 u »
Hoe heb je gemeten? Refractometer of hydrometer?

EDIT: ik zie dat je de refractometer gebruikt.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2018 16:34 u »
Gooi de gegevens eens in BrouwHulp of BrouwVisie: volgens mij reken je 2x om, en krijg je daardoor deze vreemde getallen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2018 16:54 u »
aangezien ik de tool van Hans niet kon gebruiken (gaf aan dat de pagina niet meer bestond).

Dat is inmiddels opgelost, zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 13-11-2018 17:00 u »
SG=1047 (12 brix) naar SG=1019 (7.6 Brix) met refractometertooltje
wat heb je uiteindelijk aan brix gemeten wat leidde tot SG=1002?

Online Fermon

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 13-11-2018 17:03 u »
SG=1047 (12 brix) naar SG=1019 (7.6 Brix) met refractometertooltje
wat heb je uiteindelijk aan brix gemeten wat leidde tot SG=1002?
ik neem aan dat de refractometer 4,8 brix aangaf, wat gelijk staat aan 1,019 (refractometer met SG schaal).

Offline Broeky

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-11-2018 17:11 u »
Dat klopt Fermon. Dat heb ik gemeten. Was één lijn met links de brix en rechts de SG waarde. Was dus inderdaad 4,8 en 1019.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 13-11-2018 18:07 u »
Dan heb je de volgende situatie

Offline Broeky

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 13-11-2018 18:13 u »
Dan heb je de volgende situatie.

Bedankt. Dat zie ik inderdaad ook terug via de andere berekeningen. Maar dit kan toch niet kloppen? Of zie ik iets over het hoofd? Ik heb ook nog 2 gram per liter wort suiker toegevoegd. Maar dit is toch erg weinig en heeft het sg naar 1047 gebracht.

Ik heb gemeten met een refractometer die ik geijkt heb met kraanwater. Ik begreep al dat het slimmer is dit te doen met demi water. Maar zou dit deze rare uitkomst verklaren?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 13-11-2018 18:19 u »
Maar dit kan toch niet kloppen? Of zie ik iets over het hoofd?
Je bedoelt dan waarschijnlijk de combinatie van Brix en SG aan het einde van de gisting op jouw refractometer anders is dan het tooltje aangeeft? Wat je dan over het hoofd ziet is dat je de SG schaal van de refractometer alleen mag gebruiken voor wort omdat door de alcohol in het bier de SG schaal niet meer geldig is. Het SG wat de refractometer aangeeft is veel hoger dan het echte SG als jet het met een hydrometer zou meten.   

Online Fermon

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 13-11-2018 18:26 u »
Je bedoelt dan waarschijnlijk de combinatie van Brix en SG aan het einde van de gisting op jouw refractometer anders is dan het tooltje aangeeft? Wat je dan over het hoofd ziet is dat je de SG schaal van de refractometer alleen mag gebruiken voor wort omdat door de alcohol in het bier de SG schaal niet meer geldig is. het SG wat de refractometer aangeeft is veel hoger dan het echte SG als jet het met een hydrometer zou meten.   

Dat bedoelde ik ook met mijn reactie, 4,8 brix staat gelijk met een SG 1.019 op een refractometer met SG schaal, deze 2 waarden kloppen alleen als begin SG. wanneer je  tussentijds of het eind sg meet moet je alleen uitgaan van de brix waarde. Wanneer je deze invoer verschillende online tool heeft Broeky het goed toch goed berekend? Of zie ik en Broeky wat over het hoofd?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 13-11-2018 18:39 u »
Dat bedoelde ik ook met mijn reactie, 4,8 brix staat gelijk met een SG 1.019 op een refractometer met SG schaal, deze 2 waarden kloppen alleen als begin SG. wanneer je  tussentijds of het eind sg meet moet je alleen uitgaan van de brix waarde. Wanneer je deze invoer verschillende online tool heeft Broeky het goed toch goed berekend? Of zie ik en Broeky wat over het hoofd?

Het is mij niet duidelijk wat dat in dat appje de term 'gemeten Sg (MSG)' betekent. als dat inderdaad de afgelezen refractometer waarde is dan klopt het, maar dat kan je aan de buitenkant niet zien, dus voor mij verwarrend: Je krijgt 2 SG waardes die ver uit elkaar liggen.

Online Fermon

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 13-11-2018 19:00 u »
Het is mij niet duidelijk wat dat in dat appje de term 'gemeten Sg (MSG)' betekent. als dat inderdaad de afgelezen refractometer waarde is dan klopt het, maar dat kan je aan de buitenkant niet zien, dus voor mij verwarrend: Je krijgt 2 SG waardes die ver uit elkaar liggen.

Ik snap wat je bedoeld, de middelste kolom is een beetje verwarrend. De gemeten brix van 4,8 staat gelijk aan aan een SG van 1.019. Dit appje laat alleen maar zien hoe wij het zien op de refractometer met SG schaal(in het geval van begin SG klopt deze SG van 1.019  wel). Dit moet nog worden omgerekend en dat doet deze app ook en dan kom je uit op een SG van 1.002.

Offline Broeky

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 13-11-2018 20:51 u »
Gooi de gegevens eens in BrouwHulp of BrouwVisie: volgens mij reken je 2x om, en krijg je daardoor deze vreemde getallen.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe ik twee keer zou omrekenen. Zou je dit willen verduidelijken?

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #14 Gepost op: 13-11-2018 20:56 u »

Ik kom op een FG van 1,013. Dit zal wel kloppen. Als je zoals je zegt suiker hebt toegevoegd zou ik m nog maar even laten staan.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 13-11-2018 20:57 u »
Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe ik twee keer zou omrekenen. Zou je dit willen verduidelijken?
Als ik je goed begrijp heb je 2 x gemeten met de SG schaal van je refractometer 1e keer het wort 1047 en 2e keer einde gisting 1019 meer niet ?

Offline Broeky

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 13-11-2018 21:14 u »

Ik kom op een FG van 1,013. Dit zal wel kloppen. Als je zoals je zegt suiker hebt toegevoegd zou ik m nog maar even laten staan.
Lijkt me qua logica ook beter eerlijk gezegd. Hoe kom je aan die 1013 eind SG dan? Die link mis ik zelf nog even. Volgens het recept zou eind SG 1009 moeten zijn.

Als ik je goed begrijp heb je 2 x gemeten met de SG schaal van je refractometer 1e keer het wort 1047 en 2e keer einde gisting 1019 meer niet ?
Ik heb voor het overhevelen in het gistvat natuurlijk het SG van het wort gemeten. Deze was 1047. Deze heb ik gemeten met de refractometer. De eerstvolgende keer dat ik gemeten heb was vanmiddag. Ook met dezelfde meter. Toen gaf hij dus 1019 SG aan (later kreeg ik door dat het om de brix ging, dus 4,8 brix)

Online Fermon

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 13-11-2018 21:27 u »

Jij hebt nu brix op 6,6 staan dit moet 4,8 brix zijn.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #18 Gepost op: 13-11-2018 21:36 u »
Het enige wat ik invul in de tool is het begin sg (links boven in) en het actuele sg. (Zie actual)

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #19 Gepost op: 13-11-2018 21:48 u »
Jij hebt nu brix op 6,6 staan dit moet 4,8 brix zijn.
4,8 Brix hoort bij een sg van 1,019 als je alleen suiker in oplossing hebt.

Je meet nu 1,019 maar omdat er ook alcohol in oplossing zit (met een laag soortelijk gewicht) is de werkelijke Brix 6,6.

De gecorrigeerde sg is dus 1013!

Offline Broeky

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 13-11-2018 21:51 u »
Je meet nu 1,019 maar omdat er ook alcohol in oplossing zit (met een laag soortelijk gewicht) is de werkelijke Brix 6,6

Dit is waar ik onder andere ook mee speelde. Hoe kom je hierop? Is hier een schema of formule voor?

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #21 Gepost op: 13-11-2018 22:05 u »
Hier kun je het uitrekenen:

http://www.thebrewlist.com/calculator/refractometer-correction

Wel even je start sg in brix invoeren.

Of brewfather:
https://web.brewfather.app
En dan kom ik hier op uit:

Online Fermon

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 13-11-2018 22:21 u »

Je meet nu 1,019 maar omdat er ook alcohol in oplossing zit (met een laag soortelijk gewicht) is de werkelijke Brix 6,6.

De gecorrigeerde sg is dus 1013!
Hij meet 4,8 brix met een refractometer die ook een SG schaal heeft. Dus die 1.019 klopt niet, alleen bij een begin SG zal deze kloppen zoals jij al aangaf, maar er zit al alcohol in bij 4,8 brix. Begin brix 11,6 nu 4,8 is een SG van 1.002

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #23 Gepost op: 13-11-2018 22:26 u »
Sorry maar ik ben abuis in mijn vorige berichtjes. Nog niet helemaal wakker.
SG komt inderdaad uit op ca. 1,002

Offline Broeky

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 13-11-2018 22:29 u »
Ah, dank je voor het meedenken en even helder maken. Zit ik ook weer op één lijn. Ik zat mijn hoofd al te breken met de 6,6 brix  :P

Geeft me nog niet echt antwoord op mijn vraag. Geeft me wel vertrouwen dat ik goed omgerekend heb.

Tags: