Juicy Loesie - De Molen

Gestart door Bearded Rens, 11-11-2018 21:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bearded Rens

Hoi,

Mijn vriendin is groot fan van de Apple Barleywine van De Molen; De Juicy Loesie.

Als ik het etiket mag geloven gebruikt dit bier naast div. gerstenmout en tarwemout nog appelsap en appelhout, geen hop!

Dat roept een aantal vragen op;
  • Wat voor appelsap zou je hiervoor kunnen gebruiken? De heldere variant uit pak of een Flevosap-achtige troebele variant?
  • Zou appelstroop ook een optie kunnen zijn?
  • Hoe en wanneer zou het appelhout worden gebruikt?
  • Waar haal je dit? Bij de brouw-webshops vind ik het niet, ik vind wel BBQ / smoke apple chips van o.a. Weber. Zou dat ook volstaan?
  • hoe vervangen deze ingredienten de hop qua smaak en houdbaarheid?

Erg benieuwd naar jullie ideeën!




Wildor

31 EBU zonder hop lijkt mij vreemd. Dat krijg je niet van appelhout.
De hop zul je echt wel nodig hebben, ook voor de houdbaarheid denk ik.

Jacques

Citaat van: Bearded Rens op 11-11-2018  21:48 uAls ik het etiket mag geloven gebruikt dit bier naast div. gerstenmout en tarwemout nog appelsap en appelhout, geen hop!

Zo te merken zijn ze vergeten de hop te vermelden. Je kunt geen IBU-waarden krijgen zonder hop...

Troebele of heldere appelsap maakt niet zo veel uit.
Appelhout is inderdaad lastig om te verkrijgen. Appelhout chips die gebruikt worden voor een rookoven lijkt zoals je schrijft de beste optie te zijn. Deze snippers zijn niet gerookt maar worden gebruikt om een rooksmaak te krijgen.

Bearded Rens

Ja, dat denk ik ook. Op het rugetiket staat wel vermeld dat er hop in zit.
Blijft de vraag; Welke?

Ik zat zelf te denken aan een combinatie Magnum & Fuggles die we ook al succesvol in een andere barleywine hebben gebruikt. Mijn zoektocht naar een hop die nog een appel-aroma met zich meebrengt leverde niet veel op, Equinox zou een optie kunnen zijn wellicht?

Sowieso de SG van appelsap eens gaan meten om te zien hoeveel suikerwaarde dit meebrengt.
Hoeveel zou er nodig zijn om de smaak te borgen?

En appelstroop, zou wat werken? Of zou de pectine die daar in zit bijsmaken opleveren?

Fractus

Wat betreft de hop, misschien kun je een vriendelijk mailtje sturen naar de Molen? Wie weet kunnen ze het je gewoon vertellen, scheelt een hoop zoekwerk

Verder wat betreft de appelsap: ik heb ooit nog eens appelcider gemaakt bij een practicum lang lang geleden, en daar werd erop gehamerd dat men appelsap zonder conserveringsmiddel moest gebruiken, omdat gist niet zo houdt van conserveringsmiddel. Wij gebruikten toen appelsap troebel van Appelsientje volgensmij...

Appelstroop geeft naar mijn gevoel een hele andere smaak dan appelsap, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet lekker is!

JuicyLoesie

Hallo,

Ik ben ook een groot van de Juicy Loesie en ik zou hem tot het einde der dagen willen blijven drinken. Helaas was het dus een Borefts '18 special en zal hij niet meer gemaakt worden.
Ik heb net nog gekeken en bij elke webshop is hij uitverkocht.

Dus mijn vraag aan de topicstarter: Heb je al geprobeerd het te brouwen?
Zo ja, zou je het recept en alle informatie die nodig is om het te kunnen brouwen willen delen?

Ik hoor graag van jullie.

HansSchwirtz

Citaat van: JuicyLoesie op 14-03-2019  23:09 u..... Heb je al geprobeerd het te brouwen?
Zo ja, zou je het recept en alle informatie die nodig is om het te kunnen brouwen willen delen?

Ik ben zelf een liefhebber van de meeste De Molen bieren en vond het een interessant "recept" op het etiket. Ik heb 1/9 een eigen versie gebrouwen volgens het onderstaande recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk027
Naam receptBoskoops Appeltje voor de Dorst (Juicy Loesie, Apple-wood Barley Wine - De Molen)
Brouwdatum01-09-2019
BierstijlBarley Wine
Volume20,0
Begin SG1,120 SG
Eind SG1,029 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,8%
Alcoholgehalte12,4 vol.% (na bottelen en carbonisatie)
Berekende kleur (Daniels)105 EBC
Berekende bitterheid (Rager)52 IBU
Brouwzaalrendement83,7 % (zo hoog vanwege spoelen met appelsap, normaal: 70%)
Kooktijd90 min.
BrouwketelEasybrew30

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Boskoop
2,00 gCaSO4
5 lSpoelwater, 1e maisch
10 lSpoelen met appelsap (geen conserveringsmiddelen), 2e maisch

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
64 mg/l21 mg/l81 mg/l154 mg/l84 mg/l110 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,89 kgPilsmoutDingemans3 EBC60,0 %
1,47 kgcaramel roggeWeyermann175 EBC15,0 %
1,47 kgCara-aromaWeyermann400 EBC15,0 %
0,98 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC10,0 %
5-8 gr/lbottle-suikerCoopers sugar drops0 EBC0,0 %

Maischschema, stap 1 (de helft van de mouten)
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-Amylase62,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg
Alpha-Amylase70,0 °C10 min.30 min.4,0 l/kg
Spoelen80,0 °C5 literwateronbehandeld

Maischschema, stap 2 (de helft van de mouten)
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-Amylase62,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg
Alpha-Amylase70,0 °C10 min.30 min.4,0 l/kg
Uit-maischen78,0 °C10 min.10 min.4,0 l/kg
Spoelen80,0 °C10 literappelsapSG=1.056

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gFugglebellen5,0%90 min.32,1 IBU
40,0 gMagnumbellen14,9%15 min.20,4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,00 gIers mosklaring15 min. kook
150,00 gAppelhout op Calvados (Busnel)smaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
30,0 gM42 New World Strong Ale ()bovengist

Vergisting en carbonisatie
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting30,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,033 SG
Schijnbare vergistingsgraad72,5%
Start nagisting05-09-2019
Temp. nagisting22,0 °C
Bottelen en carboniseren17-09-2019
Temp. Carboniseren20,0 °C

Gisteren het eerste flesje opengemaakt en alhoewel nog erg jong, was het al een echte smaak-bom:
Het flesje opende met een duidelijke sis, alhoewel er geen schuimkraag komt op het bier, vanwege het hoge alcohol-percentage.
De kleur is donker en het bier is lekker plakkerig in het glas
In de neus zit de calvados en het hout
smaak: zoet, dik, iets gebrand, koffie met een licht appel-zuurtje
nasmaak: warm, bittertje, koffie met nog steeds een lichte appelfrisheid


Martijn0172

Leuk recept, hoe er bij gekomen om te spoelen met de appelsap en was dit op kamertemperatuur?

HansSchwirtz

Citaat van: Martijn0172 op 10-10-2019  06:56 uLeuk recept, hoe er bij gekomen om te spoelen met de appelsap en was dit op kamertemperatuur?

Het idee achter "spoelen met de appelsap" was om een balans te vinden tussen het alc. % (het orgineel is 12.7%), dus een hoge SG, en de smaak van de appel(sap) zo veel mogelijk te behouden. Ik was bang dat wanneer je al maischt met de 10 liter appelsap, er weinig van de smaak over blijft, terwijl als je de 10 liter aan het einde van de kook toevoegd, je het wort teveel verdunt (te laag SG). Vandaar "spoelen" met 10 liter ongeconserveerde (troebel) appelsap welke ik verhit heb tot ong. 80oC.

Het viel me wel op dat de appel-smaak voor vergisting duidelijker aanwezig was dan na de vergisting, met het bijkomende fris-zuurtje; deze is ook minder geworden. De hoppen zijn gekozen om iets meer bitterheid te krijgen als tegenhanger van de te verwachte rest-suikers, dus iets bitterder als het orgineel. De kleur is bijna gelijk.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-11-2018  22:56 uZo te merken zijn ze vergeten de hop te vermelden. Je kunt geen IBU-waarden krijgen zonder hop...

Ik weet niet of je gebruik van hopproducten zoals CO2 extract ook moet vermelden op een etiket?

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2019  19:08 uIk weet niet of je gebruik van hopproducten zoals CO2 extract ook moet vermelden op een etiket?

Lijkt me wel. Alle ingrediënten moeten toch vermeld worden?

Biertje1985

Citaat van: middelaersch op 10-10-2019  19:52 uLijkt me wel. Alle ingrediënten moeten toch vermeld worden?
Bieren boven de 1.2% alcohol hoeven niet voorzien te zijn van een ingrediëntenlijst.

hansHalberstadt

Even afgezien van de hop:hoe smaakte het na rijpen?

HansSchwirtz

Citaat van: hansHalberstadt op 22-02-2020  17:06 uhoe smaakte het na rijpen?
Vandaag weer eens een flesje opengetrokken (temperatuur: ong. 15 ºC) :

Visuele aspecten:
Flesje opent met een klein sisje en schenkt goed uit zonder overdadig schuim maar met voldoende koolzuur. De kleur is diep-donker en helder en er blijft een dunne schuimrand aan het glas plakken

Geur:
Duidelijk de wat (zoete) geur van appels (geen groene appeltjes: Acetaldehyde), maar ook geuren als chocolade en licht-hout komen naar boven.

Smaak:
De smaak is diep, met mout-zoetigheid, chocolade, wat fruitige esters (banaan/perzik) en het frisse van de appels duidelijk aanwezig en m.i. in een goede balans.

Body:
Een volle body die bij dit soort bier m.i. wel past

Mondgevoel:
Plakkerig/Mondklevend

Nasmaak:
De nasmaak vloeit naadloos over naar een hop-bitter, chocolade and nog duidelijk de appels. Ietswat alcohol-warm, maar zeker geen overheersende (hogere en m.i. onprettige) alcoholen.

Algemene indruk:
Voor een Barleywine zit de kleur misschien op het randje (berekend: 105 EBC) maar voor de rest ben ik erg tevreden over dit experiment. De karamel-rogge is t.o.v. de Juicy Loesie een "eigen twist" (15% stort), maar geeft het misschien net de wat typerende rogge bite en -droogheid die deze barleywine lekker doordrinkbaar maakt, maar ook een volle smaaksensatie geeft. Ik ga hem zeker nog een keer brouwen volgens dit recept.

Ik ben heel benieuwd of iemand dit recept gaat brouwen en wat de bevindingen zijn. Als (hobby-)brouwer ben ik natuurlijk niet helemaal onafhankelijk in mijn oordeel  ;)

Martijn0172

Ik had eigenlijke en RIS op het programma staan in maart maar vind dit wel een leuke uitdaging! Ik zie ook dat we een dorp naast elkaar wonen, dus wellicht kunnen we tzt een flesje uitwisselen

HansSchwirtz

Citaat van: Martijn0172 op 24-02-2020  09:36 uIk had eigenlijke en RIS op het programma staan in maart maar vind dit wel een leuke uitdaging! Ik zie ook dat we een dorp naast elkaar wonen, dus wellicht kunnen we tzt een flesje uitwisselen
Lijkt me een heel leuk idee! Je bent altijd welkom om "voor te proeven", PM me maar.

Martijn0172

Kleine aanpassing, maar dit gaat hem worden. Ik heb wel wat aanpassingen gedaan aan mijn voorraad. Ook hier wordt het een dubbelmaisch, maar omdat ik met de kleine korf moet maischen maisch ik relatief dun. Ik denk dat ik met 6 L appelsap per maisch ga spoelen. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt met het pH, deze is al vrij laag en ik denk nog lager door de appelsap, ik heb alleen nog geen meter

Juicie Loesie kloon (hr door appelsap)
American-Style Barley Wine Ale
Author: Brouwerij de 12 Stuyvers

Type: All Grain
IBU : 61 (Tinseth)
Color : 89 EBC
Carbonation : 2.4 CO2-vol

Pre-Boil Gravity : 1.102
Original Gravity : 1.118
Final Gravity : 1.040

Speidel Braumeister 50L
Batch Size : 25,5 L
Boil Size : 30L
Post-Boil V.: 26 L
Boil Time : 60 min
Mash Water : 30 L
Sparge Water: 12 L (appelsap)
Total Water : 41.54 L
Brewhouse Efficiency: 90%
Mash Efficiency : 90%

Fermentables (11 kg)
6.5 kg - Pale Ale 6.5 EBC (59.1%)
1.7 kg - Cara 120 120 EBC (15.5%)
1.7 kg - Caraaroma 350 EBC (15.5%)
1.1 kg - Pale Wheat 3.2 EBC (10%)

Hops (135 g)
60 min - 60 g - Hallertau Magnum - 14% (53 IBU)
10 min - 75 g - Fuggle - 4.5% (8 IBU)

Miscellaneous
Mash - 1 ml - Appel sap (=12L ipv spargewater)
Secondary - 100 g - Appelhout op busnel (25gr getoast hout 2 weken gelagerd op 75gr busnel)

Yeast
7 pkg - Mangrove Jack's New World Strong Ale M42
Cells
42 million cells / ml

Mash Profile
High fermentability
67 °C - 75 min - Temperature

Fermentation Profile
Ale
20 °C - 14 days - Primary

HansSchwirtz

Citaat van: Martijn0172 op 04-03-2020  10:50 uKleine aanpassing, maar dit gaat hem worden. Ik heb wel wat aanpassingen gedaan aan mijn voorraad. Ook hier wordt het een dubbelmaisch, maar omdat ik met de kleine korf moet maischen maisch ik relatief dun. Ik denk dat ik met 6 L appelsap per maisch ga spoelen. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt met het pH, deze is al vrij laag en ik denk nog lager door de appelsap, ik heb alleen nog geen meter

Ik ben heel benieuwd en stel voor dat we - als je bier er klaar voor is - elkaars versies proeven en kijken of er verschillen geproefd kunnen worden door de iets andere ingedienten en brouw-methode. Met name al bij de 1e maisch spoelen met de helft van de appelsap, zal het spoelrendement wellicht verslechteren en de pH van de 2e maisch flink omlaag brengen, met een lager brouwzaalrendement tot gevolg daar amylase-efficiency (het omzetten van zetmeel naar suikers) sterk afneemt bij pH waarden lager dan 5.

Kijk ook even naar je hopgiften, want de 60gr Magnum als kookhop (60 minuten) gaat een flinke bitterheid geven. Ik heb zelf de Fuggle als bitterhop gebruikt (4.5% Alpha-zuur i.p.v. 14.0). Ik kwam in BrouwHulp met je hopschema op 100 IBU.

Heel veel succes!

Martijn0172

Goed punt wat betreft het spoelen en pH, hier ga ik naar kijken. Verder zie ik dat jouw bitterheid op rager staat en die van mij Tinseth, daar zit sowieso verschil tussen. Ik hebe eens laten vertellen dat de Tinseth berekening beter klopt bij 100% graan en rager beter klopt voor extract brouwen, ik ga sowieso het recept door BrouwHulp gooien. Ik brouw denk ik over 1-2 weken. Moet nog even appelhout halen.

lexkato

Heb je hem inmiddels gebrouwen Martijn?
Heb je toch nog aanpassingen gedaan na dat je hem door BrouwHulp hebt gehaald?
Ik ben van plan om deze ook te gaan brouwen moet alleen nog eens gaan uitzoeken hoe het werkt met dubbel maischen?

Martijn0172

Ik heb deze gebrouwen. Uiteindelijk een kilo pale ale meer gebruikt en met maar 10 L appelsap gespoeld. Ook heb ik in totaal 200ML busnell gebruikt en ongeveer 75 gram appelhout. Appelhout en busnell toegevoegd na ongeveer een week. Omdat het bier eigenlijk al uitvergist was heb ik tijdens het toevoegen van het hout ook nog ongeveel 200 ml kandysiroop toegevoegd om weer wat vergisting te gebruiken om eventuele oxidatie te beperken. Gestart met een SG van 1125 en geëindigd op een SG van 1035. Plus nog de alcohol van de busnel en kandysiroop heeft mij doen besluiten om toch wat bottelgist te gebruiken. Was binnen 2 dagen op druk. Ik schat hem op 12,5-13,5% alcohol.

lier

Citaat van: Martijn0172 op 14-04-2020  12:51 uIk heb deze gebrouwen. Uiteindelijk een kilo pale ale meer gebruikt en met maar 10 L appelsap gespoeld. Ook heb ik in totaal 200ML busnell gebruikt en ongeveer 75 gram appelhout. Appelhout en busnell toegevoegd na ongeveer een week. Omdat het bier eigenlijk al uitvergist was heb ik tijdens het toevoegen van het hout ook nog ongeveel 200 ml kandysiroop toegevoegd om weer wat vergisting te gebruiken om eventuele oxidatie te beperken. Gestart met een SG van 1125 en geëindigd op een SG van 1035. Plus nog de alcohol van de busnel en kandysiroop heeft mij doen besluiten om toch wat bottelgist te gebruiken. Was binnen 2 dagen op druk. Ik schat hem op 12,5-13,5% alcohol.

En hoe is het resultaat geworden?

Martijn0172

Zeer lekker, mooi balans tussen het friszuurtje van de appelsap en de gebrande / zoete smaak van het mout. Zo goed bevallen zelfs dat ik dit bier binnenkort commercieel uit breng als special :proost:

lier

Top, gefeliciteerd man goed gedaan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.