Recepten > Kloonbrouwsels

Juicy Loesie - De Molen

(1/2) > >>

Bearded Rens:
Hoi,

Mijn vriendin is groot fan van de Apple Barleywine van De Molen; De Juicy Loesie.

Als ik het etiket mag geloven gebruikt dit bier naast div. gerstenmout en tarwemout nog appelsap en appelhout, geen hop!

Dat roept een aantal vragen op;

* Wat voor appelsap zou je hiervoor kunnen gebruiken? De heldere variant uit pak of een Flevosap-achtige troebele variant?
* Zou appelstroop ook een optie kunnen zijn?
* Hoe en wanneer zou het appelhout worden gebruikt?
* Waar haal je dit? Bij de brouw-webshops vind ik het niet, ik vind wel BBQ / smoke apple chips van o.a. Weber. Zou dat ook volstaan?
* hoe vervangen deze ingredienten de hop qua smaak en houdbaarheid?
Erg benieuwd naar jullie ideeŽn!

Wildor:
31 EBU zonder hop lijkt mij vreemd. Dat krijg je niet van appelhout.
De hop zul je echt wel nodig hebben, ook voor de houdbaarheid denk ik.

Jacques:

--- Citaat van: Bearded Rens op 11-11-2018  21:48 u ---Als ik het etiket mag geloven gebruikt dit bier naast div. gerstenmout en tarwemout nog appelsap en appelhout, geen hop!

--- Einde van citaat ---

Zo te merken zijn ze vergeten de hop te vermelden. Je kunt geen IBU-waarden krijgen zonder hop...

Troebele of heldere appelsap maakt niet zo veel uit.
Appelhout is inderdaad lastig om te verkrijgen. Appelhout chips die gebruikt worden voor een rookoven lijkt zoals je schrijft de beste optie te zijn. Deze snippers zijn niet gerookt maar worden gebruikt om een rooksmaak te krijgen.

Bearded Rens:
Ja, dat denk ik ook. Op het rugetiket staat wel vermeld dat er hop in zit.
Blijft de vraag; Welke?

Ik zat zelf te denken aan een combinatie Magnum & Fuggles die we ook al succesvol in een andere barleywine hebben gebruikt. Mijn zoektocht naar een hop die nog een appel-aroma met zich meebrengt leverde niet veel op, Equinox zou een optie kunnen zijn wellicht?

Sowieso de SG van appelsap eens gaan meten om te zien hoeveel suikerwaarde dit meebrengt.
Hoeveel zou er nodig zijn om de smaak te borgen?

En appelstroop, zou wat werken? Of zou de pectine die daar in zit bijsmaken opleveren?

Fractus:
Wat betreft de hop, misschien kun je een vriendelijk mailtje sturen naar de Molen? Wie weet kunnen ze het je gewoon vertellen, scheelt een hoop zoekwerk

Verder wat betreft de appelsap: ik heb ooit nog eens appelcider gemaakt bij een practicum lang lang geleden, en daar werd erop gehamerd dat men appelsap zonder conserveringsmiddel moest gebruiken, omdat gist niet zo houdt van conserveringsmiddel. Wij gebruikten toen appelsap troebel van Appelsientje volgensmij...

Appelstroop geeft naar mijn gevoel een hele andere smaak dan appelsap, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet lekker is!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie