Brouwsoftware Hans Halberstadt nu op 1 plek te downloaden

Gestart door hansHalberstadt, 11-11-2018 18:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joop van den Hoek

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2018  23:04 uHet doel is de lezer snel een overzicht te geven wat hij kan downloaden en wat het ongeveer doet. Helpfiles zitten in de software zelf.

De ene sneer na de andere tussen Hans en Oscar, keer op keer.
Zou het niet verstandiger zijn als jullie twee niet meer op elkaar reageren? ???
Zitten de andere forumleden zich ook minder te ergen hier.
Leven en laten leven...

hansHalberstadt

Citaat van: Joop van den Hoek op 10-12-2018  17:45 uDe ene sneer na de andere tussen Hans en Oscar, keer op keer.
Zou het niet verstandiger zijn als jullie twee niet meer op elkaar reageren????
Zitten de andere forumleden zich ook minder te ergen hier.
Leven en laten leven........


Volgens mij ben ik niet de enige waar Oscar sneren tegen geeft. En er zijn inderdaad meer mensen die zich daaraan ergeren naast mijzelf. Laat ik dus inderdaad de wijste zijn en er niet op reageren naar Oscar toe. Mits hij natuurlijk zelf dan niet gaat provoceren want ik laat door niemand over me heen lopen.     

hansHalberstadt

Dit weekend was ik eens aan het kijken of ik wat berekeningen kon doen zonder windows software. In Excel kun je ook op mac werken. Ik was vooral geinteresseerd om snel de invloed van mout op het SG te kunnen zien en liefst een beslag maken met de optimale hoeveelheid maisch en spoelwater.
Zie bijgaande sheet en een voorbeeld op een echt bier. in de sheet heb ik een formule weten te afleiden uit de masich en spoelwater berekeningen zoals die in bierpro zitten. Daar komt een mooie voorspelling uit voor de optimale beslagdikte.als je die dan aanhoudt rekent de sheet de rest door op basis van de beslagdikte.
er zit ook een berekening in om het effect van extra suiker door te rekenen die je bv toevoegt tijdens het koken of tijdens de gisting. ook hopberekeningen zitten erin (Rager)
Ben benieuwd of anderen hier ook iets mee kunnen.
 



hansHalberstadt

Vandaag nog wat verder gekeken naar refractometer metingen. In mijn Rekendemo die via de link aan het begin te downloaden is kun je heel nauwkeurig zowel SG als Brix laten berekenen van wort en bier. De formules zijn echter niet heel geschikt om in excel te stoppen.  Ik vroeg me daarom af of het ook simpeler kan.

Met de hydrometer kun je de schijnbare veristingsgraad gebruiken SVG=(begin SG-eind SG)/(begin SG-1000). Je zou ook zoiets voor de refractometer kunnen definieren:
SVG_refracto=(beginbrix-eindbrix)/beginbrix. In dit geval hoef je er niets vanaf te trekken omdat het nulpunt van Brix al 0 is (ipv 1000 voor SG)
Nu heb ik via een serie berekeningen met de rekendemo  proberen na te gaan of er een verband is tussen SVG en SVG_refracto.
Dat verband blijkt er inderdaad te zijn, maar de ratio blijkt licht afhankelijk van het begin SG:


Hiermee kun je dus de SVG voor de refractometer uitrekenen als je de SVG voor de hydrometer weet en het begin SG.
Uiit de SVG voor de refractometer kun je dan uit de beginbrix de eindbrix berekenen.De beginbrix kun je weer berekenen uit het begin SG. (zie Rekenen aan bier boekwerk_V2_2018.pdf, blz 49)

voor de brixcorrectiefactor kun je in de meeste gevallen 1.03 nemen.

Uiteindelijk komt daar de volgende formule uit voor de eind Brix:


En daaruit volgt:


Op basis van deze formules zit de berekening voor begin Brix en eind Brix nu ook in de sheet.

Brouwert

Zijn de links hier nog actueel?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/

Wanneer ik op een link klik krijg ik de melding:
"Forbidden
You don't have permission to access /software/Bierrekenen/ on this server." etc.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwert op 04-09-2019  12:24 uZijn de links hier nog actueel?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/

Wanneer ik op een link klik krijg ik de melding:
"Forbidden
You don't have permission to access /software/Bierrekenen/ on this server." etc.
Als ik op de link klik werkt het wel. blijkbaar dus iets met gebruikersafhankelijke toegang? Jacques?

Scorpionrose

Citaat van: Brouwert op 04-09-2019  12:24 uZijn de links hier nog actueel?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/

Wanneer ik op een link klik krijg ik de melding:
"Forbidden
You don't have permission to access /software/Bierrekenen/ on this server." etc.

link werk gewoon

Brouwert

Citaat van: Scorpionrose op 04-09-2019  14:03 ulink werk gewoon
Kun je ook de software downloaden vanaf die pagina?

Davester

Citaat van: Brouwert op 04-09-2019  14:19 uKun je ook de software downloaden vanaf die pagina?

Link naar downloadpagina is prima, alle uitleg zichtbaar maar de te downloaden files zijn ook voor mij FORBIDDEN  :huilen: :weetniet:

hansHalberstadt

ok, ik kan zelf ook niets downloaden : forbidden
dus er is iets mis. Ik zal het even aan Jacques melden. (moch hij het als niet via dit topic zien)

Jacques

Afgelopen week is de wiki site (onvrijwillig) gemigreerd door de hoster van die site. Voor alle duidelijkheid Hobbybrouwen.nl en wiki-hobbybrouwen.nl worden door verschillende hosters gehost.
De hoster van wiki-hobbybrouwen.nl was heel voordelig in tegenstelling tot de hoster van Hobbybrouwen.nl. Dit was een reden om voor de ruimtevretende opslag van foto's uit te wijken naar een ander hoster dan Hobbybrouwen.nl. Zo te merken was het pakket te goedkoop want ze hebben het opgeheven en de site gemigreerd naar een veel duurder pakket.

Bij de migratie is er zo te merken iets misgegaan. Het heeft even geduurd voordat het mij lukte om toegang tot de bestanden te krijgen. Dat is uiteindelijk gelukt. Net de rechten van de bestanden aangepast maar dat helpt niet. Zo juist dit gemeld bij de betreffende hoster.

Ik ben niet te spreken over de gang van zaken en zal binnenkort overstappen naar een andere hoster waarmee ik voor de site www.bierisbest.nl goede ervaringen heb opgedaan.
Met het overstappen naar een andere hoster is tegenwoordig enige tijd gemoeid. Nog even geduld dus.

hansHalberstadt

Mocht iemand iets willen downloaden in de tussentijd, laat even weten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-09-2019  04:56 uMocht iemand iets willen downloaden in de tussentijd, laat even weten.

Het probleem is als het goed is opgelost.
Ik zal bij gelegenheid de links aanpassen waardoor alles beter beveiligd is.

Brouwert


Mous

Citaat van: hansHalberstadt op 11-11-2018  18:55 uOmdat de software links die ik had staan naar de Triple-W site sinds het introduceren van de nieuwe site niet meer werken en er ook geen directe plannen waren voor een alternatief heeft Jacques mij aangeboden om de betreffende software via wiki-hobbybrouwen.nl beschikbaar te stellen.
Vanaf nu staat het dus op de site op de volgende plek"
 
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/

Het gaat oa om wat Exel sheets,  refractometer tooltje, EBC calculator, Bierpro en de rekendemo.
Ook de theorie staat er op: boekwerk rekenen aan bier.

Vragen en toelichting kan dan mooi via dit topic lopen. In de loop van de tijd komt er mogelijk nog aanvullende software bij.

Werderom geweldig Hans. Bedankt! Waar een "eenvoudige" vraag over een waterslot al niet toe kan leiden.
Ik ga de software eens rustig bekijken. Bij vragen kom ik in weer de lucht.

:duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.