Brouwsoftware Hans Halberstadt nu op 1 plek te downloaden

Gestart door hansHalberstadt, 11-11-2018 18:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Omdat de software links die ik had staan naar de Triple-W site sinds het introduceren van de nieuwe site niet meer werken en er ook geen directe plannen waren voor een alternatief heeft Jacques mij aangeboden om de betreffende software via wiki-hobbybrouwen.nl beschikbaar te stellen.
Vanaf nu staat het dus op de site op de volgende plek"
 
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/

Het gaat oa om wat Exel sheets,  refractometer tooltje, EBC calculator, Bierpro en de rekendemo.
Ook de theorie staat er op: boekwerk rekenen aan bier.

Vragen en toelichting kan dan mooi via dit topic lopen. In de loop van de tijd komt er mogelijk nog aanvullende software bij.

Mark GA

Wat goed! Netjes! Misschien kan Brewbuddy hier ook een nieuw thuis vinden zodra het klaar is...

Jacques

Citaat van: Mark GA op 11-11-2018  19:21 uWat goed! Netjes! Misschien kan Brewbuddy hier ook een nieuw thuis vinden zodra het klaar is...

Dat kan.

Hans heeft schijfruimte van mij gekregen met de daarbij behorende rechten. Zonder mijn tussenkomst kan hij de inhoud muteren.

mbroek


Wolter


Oscar

Zou natuurlijk mooi zijn als het een beetje in forum stijl gepresenteerd zou worden... :) ^-^

Mark GA

Citaat van: Oscar op 14-11-2018  19:26 uZou natuurlijk mooi zijn als het een beetje in forum stijl gepresenteerd zou worden... :) ^-^
¿

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 14-11-2018  19:26 uZou natuurlijk mooi zijn als het een beetje in forum stijl gepresenteerd zou worden... :) ^-^
Helaas ben ik geen HTML expert, was al blij dat Jacques de eerste opmaak voor mij had gemaakt.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2018  19:45 uHelaas ben ik geen HTML expert, was al blij dat Jacques de eerste opmaak voor mij had gemaakt.

Jacques, maak dan ff een ccs-je zodat de opmaak enigzins op het forum lijkt..:-)  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 14-11-2018  20:36 uJacques, maak dan ff een ccs-je zodat de opmaak enigzins op het forum lijkt..:-)  :brouwen:

Het is geen onderdeel van het forum. Ik heb Hans alleen ruimte gegeven. (En ook tips voor ftp en html-editor). Het is aan Hans om het allemaal fraaier te maken in een stijl zoals hij dat wilt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-11-2018  20:57 uHet is geen onderdeel van het forum. Ik heb Hans alleen ruimte gegeven. (En ook tips voor ftp en html-editor). Het is aan Hans om het allemaal fraaier te maken in een stijl zoals hij dat wilt.
eea wat verfraaien komt nog wel. eerste prio was dat het te downloaden is.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2018  22:23 ueea wat verfraaien komt nog wel. eerste prio was dat het te downloaden is.

Dan had je kunnen volstaan met een paar linkjes... Dat is 1 minuut werk..;-)

Jacques

Citaat van: Oscar op 14-11-2018  22:34 uDan had je kunnen volstaan met een paar linkjes... Dat is 1 minuut werk..;-)

Met een paar linkjes leg de werking van de software niet uit...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-11-2018  22:38 uMet een paar linkjes leg de werking van de software niet uit...
Klopt. Wat er nu staat is het minimum wat nodig is om een beetje te begrijpen waar het over gaat. Dat is belangrijker dan mooie kleurtjes.

Oscar

Citaat van: Jacques op 14-11-2018  22:38 uMet een paar linkjes leg de werking van de software niet uit...

Tsja... als je dat nu nog moet uitleggen... :weetniet:  Wellicht dan ff een helpfile maken... :)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 14-11-2018  22:55 uTsja... als je dat nu nog moet uitleggen... :weetniet:  Wellicht dan ff een helpfile maken... :)
Het doel is de lezer snel een overzicht te geven wat hij kan downloaden en wat het ongeveer doet. Helpfiles zitten in de software zelf.

McMelloW

Hans,

Kan je de refractometer tool alleen gebruiken als je Brix waardes invoert? Of kan ik ook SG waardes invullen.

Jacques

Citaat van: McMelloW op 25-11-2018  20:14 uHans,

Kan je de refractometer tool alleen gebruiken als je Brix waardes invoert? Of kan ik ook SG waardes invullen.

Ik heet geen Hans...
Een refractometer is een apparaat waarmee je geen SG meet. Je meet er Brix-waarden mee. Ja, ik weet het er zijn refractometers met een SG-schaal maar die zijn alles behalve handig omdat je die alleen kunt gebruiken voor het bepalen van je begin SG. Toevallig heb ik gisteren een dergelijke refractometer in mijn handen gehad. Zodra de vergisting gestart is heb je niets meer aan een dergelijke meter...

Koen S

Citaat van: Jacques op 25-11-2018  21:53 uIk heet geen Hans...
Een refractometer is een apparaat waarmee je geen SG meet. Je meet er Brix-waarden mee. Ja, ik weet het er zijn refractometers met een SG-schaal maar die zijn alles behalve handig omdat je die alleen kunt gebruiken voor het bepalen van je begin SG. Toevallig heb ik gisteren een dergelijke refractometer in mijn handen gehad. Zodra de vergisting gestart is heb je niets meer aan een dergelijke meter...
Ik heet ook niet Hans, maar er zijn ook refractometers die meten in Plato.
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/meetinstrumenten/dichtheidsmeting/refractometers/d/refractometer-0-18-plato-0-1-atc
Is deze dan niet bruikbaar voor metingen tijdens de vergisting?

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 25-11-2018  21:59 uIk heet ook niet Hans, maar er zijn ook refractometers die meten in Plato.
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/meetinstrumenten/dichtheidsmeting/refractometers/d/refractometer-0-18-plato-0-1-atc
Is deze dan niet bruikbaar voor metingen tijdens de vergisting?
In feite zijn ale refractometers waar een schaal op zit bruikbaar. Alleen moet je in alle gevallen omrekenen als je naar SG toe wilt. Als er een Plato schaal opzit dan is die feitelijk identiek aan de brix schaal. Dus als je naar echte Plato graden wilt zoals gemeten met een hydrometer dan moet je alsnog omrekenen tijdens de gisting.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-11-2018  22:02 uIn feite zijn ale refractometers waar een schaal op zit bruikbaar. Alleen moet je in alle gevallen omrekenen als je naar SG toe wilt.

Bij mijn weten zijn er geen rekentools die geschikt zijn voor refractometers met een alleen een SG schaal als je het eind SG wilt weten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-11-2018  22:35 uBij mijn weten zijn er geen rekentools die geschikt zijn voor refractometers met een alleen een SG schaal als je het eind SG wilt weten.
Je kunt het SG eerst omzetten naar brix waarbij je net doet alsof het begin SG is, dus simpel de 1000 ervan aftrekken en dan delen door 4 (of met nauwkeuriger verband werken) en dan met de bekregen Brix verder werken met de tooltjes.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-11-2018  23:10 uJe kunt het SG eerst omzetten naar brix waarbij je net doet alsof het begin SG is, dus simpel de 1000 ervan aftrekken en dan delen door 4 (of met nauwkeuriger verband werken) en dan met de bekregen Brix verder werken met de tooltjes.

Dat zou kunnen, maar dan moet je eerst omrekenen om te kunnen omrekenen...   ;D
En bij elke omrekening zit een foutmarge.

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Jacques op 25-11-2018  22:35 uBij mijn weten zijn er geen rekentools die geschikt zijn voor refractometers met een alleen een SG schaal als je het eind SG wilt weten.

Beersmith....

McMelloW

Citaat van: Jacques op 25-11-2018  21:53 uIk heet geen Hans...
Een refractometer is een apparaat waarmee je geen SG meet. Je meet er Brix-waarden mee. Ja, ik weet het er zijn refractometers met een SG-schaal maar die zijn alles behalve handig omdat je die alleen kunt gebruiken voor het bepalen van je begin SG. Toevallig heb ik gisteren een dergelijke refractometer in mijn handen gehad. Zodra de vergisting gestart is heb je niets meer aan een dergelijke meter...
Er zit ook een brix schaal op maar die streepjes zitten veel dichter bij elkaar, dat is erg lastig aflezen in vergelijk met de SG schaal.  Je moet toch een refractormeter rekentool gebruiken bij vergisting.

Citaat van: hansHalberstadt op 25-11-2018  23:10 uJe kunt het SG eerst omzetten naar brix waarbij je net doet alsof het begin SG is, dus simpel de 1000 ervan aftrekken en dan delen door 4 (of met nauwkeuriger verband werken) en dan met de bekregen Brix verder werken met de tooltjes.
Hans, bedankt voor deze vuistregel. Hier kan ik wat mee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.