Vandaag nog wat verder gekeken naar refractometer metingen. In mijn Rekendemo die via de link aan het begin te downloaden is kun je heel nauwkeurig zowel SG als Brix laten berekenen van wort en bier. De formules zijn echter niet heel geschikt om in excel te stoppen. Ik vroeg me daarom af of het ook simpeler kan.
Met de hydrometer kun je de schijnbare veristingsgraad gebruiken SVG=(begin SG-eind SG)/(begin SG-1000). Je zou ook zoiets voor de refractometer kunnen definieren:
SVG_refracto=(beginbrix-eindbrix)/beginbrix. In dit geval hoef je er niets vanaf te trekken omdat het nulpunt van Brix al 0 is (ipv 1000 voor SG)
Nu heb ik via een serie berekeningen met de rekendemo proberen na te gaan of er een verband is tussen SVG en SVG_refracto.
Dat verband blijkt er inderdaad te zijn, maar de ratio blijkt licht afhankelijk van het begin SG:

Hiermee kun je dus de SVG voor de refractometer uitrekenen als je de SVG voor de hydrometer weet en het begin SG.
Uiit de SVG voor de refractometer kun je dan uit de beginbrix de eindbrix berekenen.De beginbrix kun je weer berekenen uit het begin SG. (zie Rekenen aan bier boekwerk_V2_2018.pdf, blz 49)

voor de brixcorrectiefactor kun je in de meeste gevallen 1.03 nemen.
Uiteindelijk komt daar de volgende formule uit voor de eind Brix:

En daaruit volgt:

Op basis van deze formules zit de berekening voor begin Brix en eind Brix nu ook in de sheet.