Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recept Rauchbier  (gelezen 580 keer)

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Land: nl
  • Al doende leert men
Recept Rauchbier
« Gepost op: 11-11-2018 08:14 u »
In maart heb ik een recept nagebrouwen voor een rauchbier. Op zich was het een lekker bier, alhoewel er geen tot zeer weinig rooksmaak aan zat. Binnenkort ben ik van plan om dit bier nogmaals te gaan brouwen, maar ik wil een veel meer uitgesproken rooksmaak krijgen. Onderstaand het recept van de vorige keer (~3,8 liter)

365 gram   Rookmout             Weyermann Rookmout EBC 4-8            
320 gram   Pilsmout             Dingemans Pilsen MD EBC 2,5-3,5            
180 gram   munich mout          Goldswaen Munich Dark EBC 130-160            
115 gram   caramunich mout      Weyermann CaraMunich Type 3 EBC 140-160            
45 gram   carapils mout          Weyermann Carapils EBC 1,3-2,8            

10 gram   Tettnanger hop      Bloem; 3,6% alpha            
12 gram   Haltau Mittelfruh   Bloem; 2,9% alpha            

American ale yeast (Safale S-05)

Ik zit erover te denken om het aandeel rookmout te vergroten (hoeveel?) en wellicht kan ik een ander type rookmout gebruiken, met een meer uitgesproken rookmout?

Bedankt voor het meedenken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Recept Rauchbier
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2018 09:28 u »
Je kunt met deze rookmout 100% rookmout gebruiken, levert een erg smakelijk bier op. Het aandeel rookmout was nu wel erg laag.

Tags: