Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Discussie over volledigheid antwoorden  (gelezen 658 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Discussie over volledigheid antwoorden
« Gepost op: 10-11-2018 14:08 u »
Dit is een afgesplitst topic

Wat betekent dat, wat je nu zegt?
Wat is H2S en wat is die smaakdrempel?

Waterstofdisulfide H2S is de stof die verantwoordelijk is voor een putlucht ook wel rioolgeur tijdens de vergisting. Deze stof wordt door de gist aangemaakt.

De smaakdrempel ligt rond de 4 microgram per liter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
Re: Discussie over volledigheid antwoorden
« Reactie #1 Gepost op: 10-11-2018 14:11 u »
https://beerandbrewing.com/dictionary/1gutkReoew/

Mark's punt is waarschijnlijk, dat er weer eens met moeilijke termen wordt gegooid, naar iemand die net zijn eerste biertje heeft gemaakt.

Waterstofdisulfide H2S is de stof die verantwoordelijk is voor een putlucht ook wel rioolgeur tijdens de vergisting. Deze stof wordt door de gist aangemaakt.

De smaakdrempel ligt rond de 4 microgram per liter.

Kijk, zo wordt het al duidelijker.

Offline Nick H.

• Junior lid
  • **
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #2 Gepost op: 10-11-2018 15:24 u »
Lijkt me leuk inderdaad! Het zal wel over een aantal weken pas zijn, druk, druk, druk haha.

Laat maar wat horen. Dan kunnen we misschien een keer samen brouwen. Ik heb nog wat biertjes op het programma....
Alt, kuyt, Pils, Bush Ambrée, California Common Steam Beer, Dupont Saison, IPA, Munchener Helles, Old Speckled Hen en een Belgisch Blond.

:brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 10-11-2018 15:44 u »
Mark's punt is waarschijnlijk, dat er weer eens met moeilijke termen wordt gegooid, naar iemand die net zijn eerste biertje heeft gemaakt.

Kijk, zo wordt het al duidelijker.

Uit de context van mijn reactie was denk ik af te leiden dat H2S de stof is die een putlucht geeft.

Overigens kan ik beginners aanraden een door mij geschreven boek te lezen waarin heel veel wordt uitgelegd. Vaktermen en ook van alles over smaakafwijkingen...

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #4 Gepost op: 10-11-2018 15:55 u »
Niet alleen de beginner kan zich afvragen wat het betekent. Ik brouw en ben geïnteresseerd in de technische kant van het verhaal maar ook weer niet zo dat ik dat soort termen 1-2-3 uit m’n hoofd zal kunnen opnoemen.
Hoeft ook niet. Je kunt ook brouwen en een superlekker bier maken zonder die kennis.

Offline Wildor

• Vol lid
  • Bier maakt geduldig
« Reactie #5 Gepost op: 10-11-2018 17:07 u »
Dat is het mooie...het wordt altijd bier! :)

Ik leer elke keer bij hier, dus beetje bij beetje raak je bekend met de processen, en de bijbehorende termen, chemie en de wiskunde.

Als ik iets lees wat ik niet begrijp dan zoek ik nogmaals door het forum, of verder op het internet. Sommige dingen wil je nog niet begrijpen, en neem je voor lief. Gaandeweg als je betere resultaten wilt halen ga je verder zoeken, optimaliseren en beter en lekkerder bier maken.

Dus onderschat de beginners niet, die zijn leergierig genoeg.
Tot nu toe heb ik alles in dit forum kunnen gebruiken om lekker aan de slag te kunnen.

Zo af en toe heb ik de letters van het toetsenbord op mijn voorhoofd staan als ik de formules van HansHalberstadt lees, en duizelt het me voor de ogen als ik zie met welke kennis en ervaring mensen als Jacques en vele anderen hun antwoorden schrijven.
Dit toont aan dat dit forum vol kennis zit en dat eenieder van beginner tot professionele brouwers zich hier thuis voelen.

Dus oprecht dank allen voor deze onuitputtelijke bron!

Namens een enthousiaste beginner :biersmile:

William

Offline marc0871

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-11-2018 18:40 u »
Uit de context van mijn reactie was denk ik af te leiden dat H2S de stof is die een putlucht geeft.

Overigens kan ik beginners aanraden een door mij geschreven boek te lezen waarin heel veel wordt uitgelegd. Vaktermen en ook van alles over smaakafwijkingen...

'Tuurlijk. Voor jou en voor mij.
Ook voor iemand die net zijn eerste biertje gebotteld heeft?
Iemand die net begonnen is, zal nog niet van jouw boekje gehoord hebben, laat staan gelezen.
Iemand die net begonnen is, zal net de basis kennen. Die gaat zich nog niet bezighouden met allerlei chemische verbindingen die bij het brouwen en vergisten ontstaan.
Iemand die net begonnen is en met een vraag komt, heeft meer aan Jip en Janneke en uitleg, ipv een losse term waar ze (nog) niets mee kunnen. Die context hebben ze (vaak) nog niet.
Voor meer gevorderden is het gesneden koek. Een beginneling zit met zijn/haar oren te klapperen, bij het lezen van een reactie gevuld met jargon.
Daar mag best wat meer rekening mee worden gehouden.

Offline Rob.Erto

• Junior lid
  • **
  • Al doende leert men
« Reactie #7 Gepost op: 10-11-2018 19:39 u »
Iemand die net begonnen is, zal nog niet van jouw boekje gehoord hebben, laat staan gelezen.
Iemand die net begonnen is, zal net de basis kennen. Die gaat zich nog niet bezighouden met allerlei chemische verbindingen die bij het brouwen en vergisten ontstaan.
Iemand die net begonnen is en met een vraag komt, heeft meer aan Jip en Janneke en uitleg, ipv een losse term waar ze (nog) niets mee kunnen. Die context hebben ze (vaak) nog niet.
Voor meer gevorderden is het gesneden koek. Een beginneling zit met zijn/haar oren te klapperen, bij het lezen van een reactie gevuld met jargon.

Het zijn toch geen kleuters waar je iets aan moet uitleggen. Als je een term niet kent, even naar Google en je bent klaar. Waar beginners meer aan hebben is ophouden met al die tegenstrijdige adviezen die regelmatig gegeven worden.

Zo, dat lucht op.

Verder aan de topicstarter, fijn dat je kleine brouwsels maakt. Dan kun je vaak verschillende bieren brouwen en daar leer je uiteindelijk het meeste van (plus het feit dat bij bocht, je zo door je voorraad heen bent).

Offline marc0871

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-11-2018 20:01 u »
Het zijn toch geen kleuters waar je iets aan moet uitleggen. Als je een term niet kent, even naar Google en je bent klaar. Waar beginners meer aan hebben is ophouden met al die tegenstrijdige adviezen die regelmatig gegeven worden.

Zo, dat lucht op.

Verder aan de topicstarter, fijn dat je kleine brouwsels maakt. Dan kun je vaak verschillende bieren brouwen en daar leer je uiteindelijk het meeste van (plus het feit dat bij bocht, je zo door je voorraad heen bent).

9 op 10 dat ze met Google hier weer uitkomen ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 10-11-2018 20:57 u »

Bij het schrijven van mijn boek heb ik ten volle rekening gehouden met het feit dat de materie begrijpelijk moet zijn voor beginnende hobbybrouwers die van niets weten. Dit ondanks dat er ook lastigere onderwerpen aan bod komen en het boek ook bedoeld is voor hobbybrouwers die al de nodige bieren hebben gebrouwen.

Op het forum leg ik minder alles vanaf nul uit.
De eerste reden daarvoor is dat er al heel veel geschreven is en het forum een zoekfunctie heeft waardoor veel is terug te vinden.
De tweede reden is dat een forum interactief medium is. Als het niet duidelijk is kan gereageerd worden en om een nadere opheldering gevraagd kan worden.
De derde reden is dat het schrijven in Jip en Janneke taal meer inspanning kost. Je moet meer uitleggen op een wijze dat het begrijpelijk is. Bij complexe zaken valt dat niet altijd mee.

Het forum is iets wat ik er bij doe. Er is ook een gezinsleven en ik werk ook voor de kost.

Offline marc0871

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 10-11-2018 21:25 u »
Bij het schrijven van mijn boek heb ik ten volle rekening gehouden met het feit dat de materie begrijpelijk moet zijn voor beginnende hobbybrouwers die van niets weten. Dit ondanks dat er ook lastigere onderwerpen aan bod komen en het boek ook bedoeld is voor hobbybrouwers die al de nodige bieren hebben gebrouwen.

Op het forum leg ik minder alles vanaf nul uit.
De eerste reden daarvoor is dat er al heel veel geschreven is en het forum een zoekfunctie heeft waardoor veel is terug te vinden.
De tweede reden is dat een forum interactief medium is. Als het niet duidelijk is kan gereageerd worden en om een nadere opheldering gevraagd kan worden.
De derde reden is dat het schrijven in Jip en Janneke taal meer inspanning kost. Je moet meer uitleggen op een wijze dat het begrijpelijk is. Bij complexe zaken valt dat niet altijd mee.

Het forum is iets wat ik er bij doe. Er is ook een gezinsleven en ik werk ook voor de kost.

Kan ik helemaal begrijpen en ik ben in alles met je mee.
Maar jouw reactie op de vraag van de topicstarter, roept meer vragen op dan dat ermee beantwoord wordt.
Gebeurt vaker. Door meerdere personen. Vandaar mijn reactie.
Verder niets ten nadele van jou, maar jij had hem vandaag even.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 10-11-2018 21:37 u »
Maar jouw reactie op de vraag van de topicstarter, roept meer vragen op dan dat ermee beantwoord wordt.

Als een antwoord vragen oproept kun je of even zelf gaan zoeken (via Google vind je snel dat H2S een rotte eieren geur heeft) of om opheldering vragen. Dat laatste is een kenmerk van een forum...

Bij een boek heb je dat niet. Vandaar dat het daar veel meer op aankomt om helder en volledig te zijn.

Offline marc0871

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 10-11-2018 22:40 u »
Als een antwoord vragen oproept kun je of even zelf gaan zoeken (via Google vind je snel dat H2S een rotte eieren geur heeft) of om opheldering vragen. Dat laatste is een kenmerk van een forum...

Bij een boek heb je dat niet. Vandaar dat het daar veel meer op aankomt om helder en volledig te zijn.

Nou, ja, ik wist dat dan, maar dat geldt niet voor iedereen.

Je volgende reactie, nadat Mark je erop had aangesproken, was beter geweest.
Hadden we heel deze discussie niet gehad ;D
Alsnog jammer dat je die niet in het originele draadje hebt laten staan. ::) >:D ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 10-11-2018 22:59 u »
Alsnog jammer dat je die niet in het originele draadje hebt laten staan. ::) >:D ;)

De discussie ging al lang niet meer over het oorspronkelijke topic....

Offline marc0871

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 11-11-2018 00:00 u »
De discussie ging al lang niet meer over het oorspronkelijke topic....

Deze discussie niet.
Alleen maar goed dat je die afsplitst
Die reactie hoorde er nog wel bij.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #15 Gepost op: 11-11-2018 11:02 u »
Tegenstrijdige antwoorden: dat hoort bij een forum. Had ik in het begin ook moeite mee.
Moeilijke antwoorden. Ook dat hoort erbij. Wanneer ik met termen over mijn werk begin weet ook niemand waarover ik het heb. Die leer je uit ervaring. Met brouwen is het niet anders.
Een boek. Ja leuk, Heb er ook diverse. Ook daarmee heb ik soms moeite dat ik dingen niet begrijp. Daarvoor heb ik dan Google.
Verder gewoon lezen, lezen en nog eens lezen en gewoon vragen wanneer je geen antwoord vindt. Dan komen vanzelf weer de tegenstrijdige antwoorden, enz. enz.
Ook via een persoonlijk bericht een vraag stellen wil wel eens helpen...

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #16 Gepost op: 11-11-2018 11:12 u »
En ik vind dat je het prima doet hoor  :brouwen: :brouwen: :biersmile: :biersmile: :proost: :proost:

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #17 Gepost op: 11-11-2018 11:35 u »

Voor mij zijn deze zoekfuncties eerder een zwak punt in ALLE fora (het Nederlandse, het Duitse, het Vlaamse, het Engelse, ...), omdat je alle resultaten terugkrijgt waarin één of meerdere woorden van de zoekfunctie worden gevonden, zonder context. Eigenlijk zou een tagging functie zoals op homebrew.stackexchange waarschijnlijk veel meer problemen oplossen en minder frustraties geven.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 11-11-2018 12:03 u »
Zelf heb ik een hekel aan uitleg die leidt tot cirkeltjes: Je krijgt iets uitgelegd en daarvoor moet je iets anders bestuderen wat ook weer tot vragen leidt waarbij je uiteindelijk weer kennis nodig hebt van hetgeen waar de vraag over begon. Vooral uitleg over software heeft daar nogal eens een handje van.

Het is voor mij altijd een iteratieslag (= paar keer heen en weer discussieren) waarbij ik me dan altijd probeer te verplaatsen in wat degene aan de andere kant nu feitelijk niet weet.
dus wat mij betreft hoeft/kan een volledig antwoord vaak niet in een keer, maar wel in 2 of 3 keer.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Discussie over volledigheid antwoorden
« Reactie #19 Gepost op: 11-11-2018 12:42 u »
Twee dingen:
• Er wordt hier op het forum nogal spelfouten gemaakt. Het verkeerd gebruik van D’tjes en T’jes doet pijn aan mijn ogen soms. Kan gebeuren. Maar als er vanuit het niets een term als H2S wordt gedropt (‘gedropped’? ‘ge-drop’d’?) sta je toch raar te kijken.
Zou zomaar een spelfout kunnen zijn

• Google eens op ‘smaakdrempel’ en zie dan eens in welk verband je dat moet stellen met H2S... en probeer je dan eens te verplaatsen in iemand die net zijn eerste biertje heeft gebrouwen...

Leuk hoor,discussiëren maar dat werkt alleen als alle partijen bereid zijn te luisteren naar- en iets aan te durven nemen van de ander.
Of dat nu hier in het openbaar gebeurt of in DM.

Verder eens met degene die zegt dat zoeken in Google je gewoon weer hier brengt.
Misschien is alleen maar een boek lezen inderdaad beter dan een forum waar je ook als beginner simpele vragen moet kunnen stellen en daar simpele antwoorden op moet kunnen krijgen. Als dat niet in Jip en Janneketaal kan, antwoord dan niet. Het schept alleen maar verwarring.

Oh, de term “kleuters”... valt dat nou wel of niet in dezelfde categorie als zeggen dat iets dat beweerd wordt “onzin” is? Lekker respectvol.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 11-11-2018 13:06 u »

Oh, de term “kleuters”... valt dat nou wel of niet in dezelfde categorie als zeggen dat iets dat beweerd wordt “onzin” is? Lekker respectvol.
Ja mensen in hun waarde laten is regel 1 op een forum (trouwens niet alleen op het forum, maar feitelijk overal). Ga er maar vanuit dat mensen iets zeggen omdat ze het echt menen dat het van belang is.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #21 Gepost op: 11-11-2018 13:39 u »
Als je geen tijd hebt om echt te antwoorden,  reageer dan ook niet. Er zijn genoeg collega's die wel kunnen reageren. Dit is een  zelfsturend forum, toch?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 11-11-2018 17:20 u »
Voor mij zijn deze zoekfuncties eerder een zwak punt in ALLE fora (het Nederlandse, het Duitse, het Vlaamse, het Engelse, ...), omdat je alle resultaten terugkrijgt waarin één of meerdere woorden van de zoekfunctie worden gevonden, zonder context. Eigenlijk zou een tagging functie zoals op homebrew.stackexchange waarschijnlijk veel meer problemen oplossen en minder frustraties geven.

Dit forum kent ook tags. En via de tags is ook het een en ander terug te vinden.

Het vervelende is dat Tapatalk deze tags niet laat zien waardoor veel leden dit niet in de gaten hebben...

Verder is er nog een andere optie die niet te zien is voor de Tapatalk gebruikers. Deze optie is te vinden op de index pagina onderin.
Je kunt hier zoekwoorden ingeven. Google doorzoekt dan deze site.
Dit gaat ook via Google als je bij je zoekopdracht ook site:www.hobbybrouwen.nl intypt.

Verder kun je wat slimmer zoeken door zoekoperatoren te gebruiken. http://www.thatsocialrascal.nl/overig/zoekoperators-welke-zijn-er/
De meeste werken ook bij de zoekfunctie van het forum.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 11-11-2018 17:31 u »
• Er wordt hier op het forum nogal spelfouten gemaakt. Het verkeerd gebruik van D’tjes en T’jes doet pijn aan mijn ogen soms. Kan gebeuren. Maar als er vanuit het niets een term als H2S wordt gedropt (‘gedropped’? ‘ge-drop’d’?) sta je toch raar te kijken.
Zou zomaar een spelfout kunnen zijn

Spellingfouten zijn inderdaad vervelend als het gaat om dingen terug te vinden.
Het is natuurlijk gedropt. Het woord droppen is een Nederlands werkwoord. En bij werkwoorden waarvan de stam eindigt op een p ('t kofschip) krijgt het tegenwoordige deelwoord een t.

H2S is een heel gebruikelijke schrijfwijze voor een chemische verbinding.

Regelmatig zie ik op het forum voor mij compleet onbekende afkortingen. Vaak vind ik de betekenis via Google. Maar soms ook niet omdat ze zo ongebruikelijk zijn...

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #24 Gepost op: 11-11-2018 18:10 u »
Spellingfouten zijn inderdaad vervelend als het gaat om dingen terug te vinden.
Het is natuurlijk gedropt. Het woord droppen is een Nederlands werkwoord. En bij werkwoorden waarvan de stam eindigt op een p ('t kofschip) krijgt het tegenwoordige deelwoord een t.
Het tegenwoordige deelwoord of participium presens is droppend.
Het voltooide deelwoord of participium perfectum is gedropt.
Dit geheel terzijde.

Tags: