Arsegan moutpakket Irish Red

Gestart door Wilco Flier, 09-11-2018 09:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilco Flier

Hallo mensen,

Voor de volgende brouwdag (2e keer moutbrouwen) willen we het graag proberen met onderstaand moutpakket


https://www.braumarkt.com/arsegan-moutpakket-irish-red.html

Heeft iemand ervaring met dit pakket? Weet iemand toevallig of dergelijke pakketten geleverd worden met droge of vloeibare gist? Volgens de gebruiksaanwijzing moet er een giststarter gemaakt worden dus lijkt mij een vloeibare variant te zijn?

joenedu

Op de site staat dat er Fermentis SafAle US-05 gist bij zit, dit is een korrelgist.
Een starter maken is niet noodzakelijk, je kan het gist ook gewoon op het wort uitstrooien.

Verder geen ervaring met dit specifieke brouwpakket, maar wel met andere 'smaken'.

harbri

Ik heb ongeveer een jaar geleden dit pakket gebruikt. Ik heb toen geen giststarter aangemaakt maar de korrelgist gewoon over de afgekoelde wort  gestrooid. Is een prima biertje geworden.

Nick H.

Citaat van: Wilco Flier op 09-11-2018  09:27 uHallo mensen,

Voor de volgende brouwdag (2e keer moutbrouwen) willen we het graag proberen met onderstaand moutpakket


https://www.braumarkt.com/arsegan-moutpakket-irish-red.html

Heeft iemand ervaring met dit pakket? Weet iemand toevallig of dergelijke pakketten geleverd worden met droge of vloeibare gist? Volgens de gebruiksaanwijzing moet er een giststarter gemaakt worden dus lijkt mij een vloeibare variant te zijn?

Op de foto van het pakket zie je het rode zakje korrelgist, US-05. Je kunt de gist eerst hydrateren, dus in lauw water een half uur tot leven laten komen en dan bij het wort gooien.
Sommigen strooien het direct op het wort, maar daarbij kunnen heel wat gistcellen afsterven doordat de celwanden nof alles doorlaten. Na het hydrateren is dat niet meer zo en heb je dus meer vitale gistcellen.
Nick

Abrink88

Kleine tip: koop er een smackpack Wyeast 1084 (Irish ale) bij en gebruik die i.p.v. het zakje us-05 voor een aanzienlijk beter resultaat. Wel even beluchten dan..

Fermon

Citaat van: Nick H. op 09-11-2018  16:01 uOp de foto van het pakket zie je het rode zakje korrelgist, US-05. Je kunt de gist eerst hydrateren, dus in lauw water een half uur tot leven laten komen en dan bij het wort gooien.
Sommigen strooien het direct op het wort, maar daarbij kunnen heel wat gistcellen afsterven doordat de celwanden nof alles doorlaten. Na het hydrateren is dat niet meer zo en heb je dus meer vitale gistcellen.
Nick

Ik gebruik bijna alleen maar korrelgisten. In het verleden heb ik deze wel eens gehydrateerd maar tegenwoordig strooi ik ze uit op het wort zonder te hydrateren. Dit gaat net zo goed als bij hydrateren. Zelfs met onder-enten heb ik nog geen problemen gehad.

Jacques

Citaat van: Fermon op 09-11-2018  20:24 uIk gebruik bijna alleen maar korrelgisten. In het verleden heb ik deze wel eens gehydrateerd maar tegenwoordig strooi ik ze uit op het wort zonder te hydrateren. Dit gaat net zo goed als bij hydrateren. Zelfs met onder-enten heb ik nog geen problemen gehad.

Al jaren geleden heb ik bij tests gezien dat er helemaal geen verschil is in het eindresultaat tussen hydrateren en niet-hydrateren. Het enige verschil is dat gehydrateerde net wat sneller begint met de vergisting. Dit verschil is echter klein.

PaultjePils

Citaat van: Jacques op 09-11-2018  23:01 uAl jaren geleden heb ik bij tests gezien dat er helemaal geen verschil is in het eindresultaat tussen hydrateren en niet-hydrateren. Het enige verschil is dat gehydrateerde net wat sneller begint met de vergisting. Dit verschil is echter klein.

Op het forum lees ik ook berichten van jou Jacques (geen verwijt overigens) om altijd de instructies te volgens van de gistverpakking. Zo lees ik op fermentis altijd sprinkle in wort en bij lallemand hydrate the yeast. Kan je de lallemand gisten dan ook direct in het wort gooien? Zit er verschil in tussen verschillende drooggisten?

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 10-11-2018  02:29 uOp het forum lees ik ook berichten van jou Jacques (geen verwijt overigens) om altijd de instructies te volgens van de gistverpakking. Zo lees ik op fermentis altijd sprinkle in wort en bij lallemand hydrate the yeast. Kan je de lallemand gisten dan ook direct in het wort gooien? Zit er verschil in tussen verschillende drooggisten?

Al jaren roep ik op om de instructies van de gistleveranciers niet op te volgen. Dat zijn daarom ook geen berichten van mij...

Ik heb tests gedaan met korrelgisten van meerdere leveranciers. Bij geen enkele korrelgist heb ik gezien dat de vergisting beter verliep door deze eerst te hydrateren.

Bij een Danstar Lallemand gist heb ik gezien dat de proevers massaal de voorkeur gaven de niet-gehydrateerde gist.

Hydrateren mag, maar het hoeft niet...

Wilco Flier

Afgelopen zaterdag de Irish red gebrouwen. Met ons nieuwe hevelfilter ging het filteren als een speer (iets wat bij onze eerste brouwsel echt nog een punt van aandacht was) Momenteel staat de mandfles met daarin 18 liter lekker te bubbelen. De eind SG is wel een stuk lager uitgevallen dan volgens het recept, namelijk 1040 ipv de gewenste 1052. Enig idee waar dit aan kan liggen? Hadden we dan toch beter moeten spoelen? Of hebben we juist teveel spoelwater toegevoegd?


Brouwert

Citaat van: Jacques op 10-11-2018  13:36 uAl jaren roep ik op om de instructies van de gistleveranciers niet op te volgen. Dat zijn daarom ook geen berichten van mij...

Ik heb tests gedaan met korrelgisten van meerdere leveranciers. Bij geen enkele korrelgist heb ik gezien dat de vergisting beter verliep door deze eerst te hydrateren.

Bij een Danstar Lallemand gist heb ik gezien dat de proevers massaal de voorkeur gaven de niet-gehydrateerde gist.

Hydrateren mag, maar het hoeft niet...

Ik ben naar aanleiding van ervaringen hier op het forum en met name ook het artikel uit dit bericht (dit artikel) gestopt met het hydrateren van korrelgist. Wellicht geldt dit artikel alleen voor Fermentis maar met Mangrove Jack en Lallemand gaat het bij mij in ieder geval ook prima.
Zowel met onder- als bovengisters gaat dat prima, ik ga niet meer terug naar hydrateren.
Het scheelt me weer een stap op de brouwdag en een risicovector op infecties.

Heisenberg

Ik gebruik uitsluitend korrelgist. En heb dit nog nooit gehydrateerd. Resultaten zijn meer dan bevredigend.

haicoterbeek

Citaat van: Abrink88 op 09-11-2018  19:11 uKleine tip: koop er een smackpack Wyeast 1084 (Irish ale) bij en gebruik die i.p.v. het zakje us-05 voor een aanzienlijk beter resultaat. Wel even beluchten dan..
Mmmmmmmhhhhh? Wat bedoel je hier met een aanzienlijk beter resultaat?

haicoterbeek

Citaat van: Wilco Flier op 29-11-2018  09:38 uAfgelopen zaterdag de Irish red gebrouwen. Met ons nieuwe hevelfilter ging het filteren als een speer (iets wat bij onze eerste brouwsel echt nog een punt van aandacht was) Momenteel staat de mandfles met daarin 18 liter lekker te bubbelen. De eind SG is wel een stuk lager uitgevallen dan volgens het recept, namelijk 1040 ipv de gewenste 1052. Enig idee waar dit aan kan liggen? Hadden we dan toch beter moeten spoelen? Of hebben we juist teveel spoelwater toegevoegd?
Wat bedoel je met filtreren ging als een speer?
Als je bedoelt dat het filtratie proces binnen enkele minuten is verlopen dan heb je waarschijnlijk veel suiker achter gelaten in de bostel.
Filtreren gaat bij mij als een speer als:
Het maischrendement ca. 80% is en het wort mooi helder is.
Dit kost echter wel tijd (methode) en de maischpan moet juist zijn (materiaal).

Nick H.

Citaat van: haicoterbeek op 29-11-2018  11:02 uMmmmmmmhhhhh? Wat bedoel je hier met een aanzienlijk beter resultaat?

Beter is een subjectief begrip. In ieder geval anders!
US-05 is een Amerikaanse gist.  Niets op tegen, maar voor een Iers bier is een Ierse gist toch beter passend bij de stijl; het smaakt gewoon meer als een Iers bier.

Ik heb nu een heerlijke Irish Red Ale gebrouwen met de Wyeast 1084 en de gist daarvan weer hergebruikt in een Guinness. Als je zo het brouwen zo plant qua stijl is die gist ook niet (veel) duurder.

Mijn Ieren zijn er in ieder geval lekker mee geworden, de Guinness gisteren gebotteld.   
 :proost:

RonaldAnthonissen

Ik heb dit pakket 2 maanden geleden ook gebrouwen.

Bij mij kwam het start SG een eind lager uit dan voorzien. De juiste oorzaak daarvan weet ik niet juist. Het is nog maar mijn 3e brouwsel, en heb nog wel wat te leren.
Oftewel heb ik te grof geschroot, oftewel te veel spoelwater gebruikt.
Eind SG na 4 weken in de gistkast kwam dan weer veel hoger uit dan voorzien.
Ik vermoed dat ik te warm heb gemaischt is.

Bij het bottelen geproefd, en de smaak was eerder een flauw, waterachtig bier zonder al te veel body. De kleur was wel mooi amber/rood.
Uiteindelijk dus toch gebotteld met de voorgeschreven hoeveelheid bottelsuiker, en zo staat ie nu nog te hergisten.
Uiteindelijk zal het wel een drinkbaar bier opleveren, maar waarschijnlijk niet zoals het had moeten zijn.

Om nog op je vraag te antwoorden:
Deze komt met de Fermentis SafAle-US-05, een korrelgist. Giststarter maken of hydrateren is volgens mij hiervoor niet nodig, hoewel ik deze keer wel een giststarter had gemaakt, gewoon om het nog eens een keertje gedaan te hebben :)

Wilco Flier

Citaat van: haicoterbeek op 29-11-2018  11:11 uWat bedoel je met filtreren ging als een speer?
Als je bedoelt dat het filtratie proces binnen enkele minuten is verlopen dan heb je waarschijnlijk veel suiker achter gelaten in de bostel.
Filtreren gaat bij mij als een speer als:
Het maischrendement ca. 80% is en het wort mooi helder is.
Dit kost echter wel tijd (methode) en de maischpan moet juist zijn (materiaal).

Ik heb het wat cryptisch omschreven, dat geef ik toe  ;). Wat ik ermee bedoel is dat het filteren van ons eerste brouwsel eigenlijk totaal niet ging. Vastlopen, niet helder, veel te veel verlies, duurde veel te lang enz enz.

Nu met onze nieuwe hevelfilter konden we de filterstappen zoals die hier op het forum vaak genoemd worden beter volgen. Filter erin, het geheel laten rusten, héél langzaam beginnen met filteren totdat het filterbed bijna droogvalt en dan beginnen met het spoelwater toe te voegen. Totale tijdsduur van dit geheel was bij ons ongeveer 30 minuten. We hebben deze cyclus maar één keer uitgevoerd dus dat kan misschien de reden zijn dat er niet voldoende suikers uitgespoeld zijn. (MAW e hebben het gefilterde wort niet opnieuw gefilterd)

Wat bedoel je met het volgende:

CiteerFiltreren gaat bij mij als een speer als:
Het maischrendement ca. 80% is en het wort mooi helder is.
Dit kost echter wel tijd (methode) en de maischpan moet juist zijn (materiaal).

Kun je dat tijdens het werk meten, of het maischrendement 80% is? Zoals je het schrijft klinkt het of je filtert, vervolgens meet of je al aan de 80% bent, zo niet, weer filtert enz enz tot je o 80% zit.. klopt die aanname?

En wat is de relatie van het materiaal van de pan met het rendement?

Wilco Flier

Citaat van: RonaldAnthonissen op 29-11-2018  14:51 uIk vermoed dat ik te warm heb gemaischt is.

Hoeveel te warm, heb je enig idee?

CiteerBij het bottelen geproefd, en de smaak was eerder een flauw, waterachtig bier zonder al te veel body. De kleur was wel mooi amber/rood.
Uiteindelijk dus toch gebotteld met de voorgeschreven hoeveelheid bottelsuiker, en zo staat ie nu nog te hergisten.
Uiteindelijk zal het wel een drinkbaar bier opleveren, maar waarschijnlijk niet zoals het had moeten zijn.

Ik heb wat van het wort geproefd vóór het vergisten en toen vond ik het inderdaad ook flauw en waterachtig. Ik heb geen idee wat de vergisting nog gaat doen met het bier qua smaak, hopelijk verbeterd die.



Wilco Flier

Ennuh mense, bedankt voor de opmerkingen wat betreft het maken van een giststarter of niet   :proost: :D. Die vraag is beantwoord, nu ben ik vooral benieuwd naar antwoorden op mijn vragen over verderop in het proces.

Jacques

Citaat van: Wilco Flier op 29-11-2018  16:58 uKun je dat tijdens het werk meten, of het maischrendement 80% is? Zoals je het schrijft klinkt het of je filtert, vervolgens meet of je al aan de 80% bent, zo niet, weer filtert enz enz tot je o 80% zit.. klopt die aanname?

Dat kan door het extract te meten met een refractometer en het volume van het wort dat je hebt te bepalen. Dat laatste kan met behulp van een weegschaal.

Citaat van: Wilco Flier op 29-11-2018  17:02 uHoeveel te warm, heb je enig idee?

De maischtemperatuur maakt niet zo heel veel uit voor het rendement bij een eenstapsmaisch zolang je maar tussen de 62 en 72 ºC maischt. Voor de vergistingsgraad maakt het wel uit.

Jacques

Citaat van: Brouwert op 29-11-2018  09:57 uIk ben naar aanleiding van ervaringen hier op het forum en met name ook het artikel uit dit bericht (dit artikel) gestopt met het hydrateren van korrelgist. Wellicht geldt dit artikel alleen voor Fermentis maar met Mangrove Jack en Lallemand gaat het bij mij in ieder geval ook prima.

Bij mijn tests heb ik gisten van verschillende leveranciers gebruikt. Bij alle korrelgisten was sprake van hetzelfde beeld. Hydrateren of niet-hydrateren maakt voor het eindresultaat niet zo veel uit. Het enige verschil is dat je vergisting wat sneller start als je hydrateert. Bijvoorbeeld 4 uur in plaats van 4,5 uur.

RonaldAnthonissen

Citaat van: Wilco Flier op 29-11-2018  17:02 uHoeveel te warm, heb je enig idee?
Citaat van: Jacques op 29-11-2018  21:20 uDe maischtemperatuur maakt niet zo heel veel uit voor het rendement bij een eenstapsmaisch zolang je maar tussen de 62 en 72 ºC maischt. Voor de vergistingsgraad maakt het wel uit.
Ik had het gevoel dat ik de temperatuur in de kookketel (met gewone thermostaat) moeilijker onder contole had deze keer. Waardoor hij misschien wel een paar keer te hoog is gegaan en te vroeg in de alfa amylase is gekomen.
Met een eind SG van 1016 en vergistingsgraad van < 65% denk ik dat er te veel onvergistbare suikers zijn overgebleven. Ik zie niet direct een andere oorzaak hiervoor.

Jacques

Citaat van: RonaldAnthonissen op 01-12-2018 &nbsp;11:30 uIk had het gevoel dat ik de temperatuur in de kookketel (met gewone thermostaat) moeilijker onder contole had deze keer. Waardoor hij misschien wel een paar keer te hoog is gegaan en te vroeg in de alfa amylase is gekomen.
Met een eind SG van 1016 en vergistingsgraad van < 65% denk ik dat er te veel onvergistbare suikers zijn overgebleven. Ik zie niet direct een andere oorzaak hiervoor.

Je schrijft kookketel maar waarschijnlijk bedoel je de maischketel.  ;)

Veel onvergistbare suikers is wat anders dan een laag rendement...
Het versuikeren van de zetmeel gaat snel. Voor het afbreken dan de grote brokken dextrinen heb je meer tijd nodig.
Ik weet niet hoe je maischschema er uit zag. Wanneer ben je uitgeschoten bent naar een te hoge temperatuur? En hoelang daarna heb je nog gemaischt.

Wilco Flier

Eergisteren weer een meting uitgevoerd, SG is nu ongeveer 1017... Van 1040 naar 1017  :weetniet:

Eerst was het begin SG 1040 ipv de gewenste 1052. Dan zou je denken dat we met 1.5 gistzakje (zo'n 16 gram) wel een mooi lage eind SG kunnen krijgen, maar nee, het blijft steken op 1017. Wat gaat hier nu weer mis?

Fermon

Citaat van: Wilco Flier op 12-12-2018 &nbsp;16:41 uEergisteren weer een meting uitgevoerd, SG is nu ongeveer 1017... Van 1040 naar 1017  :weetniet:
Eerst was het begin SG 1040 ipv de gewenste 1052. Dan zou je denken dat we met 1.5 gistzakje (zo'n 16 gram) wel een mooi lage eind SG kunnen krijgen, maar nee, het blijft steken op 1017. Wat gaat hier nu weer mis?

Ook al gooi je er een kilo gist bij, als alle vergistbare suikers op zijn dan gaat de gisting ook niet verder. Dus als je sg nu stabiel blijft op 1.017 kan je concluderen dat de gisting ten einde is gekomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.