Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan moutpakket Irish Red  (gelezen 385 keer)

Offline Wilco Flier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Beginnende brouwer ;-)
    • www.wilcoflier.com
Arsegan moutpakket Irish Red
« Gepost op: 09-11-2018 09:27 u »
Hallo mensen,

Voor de volgende brouwdag (2e keer moutbrouwen) willen we het graag proberen met onderstaand moutpakket

https://www.braumarkt.com/arsegan-moutpakket-irish-red.html

Heeft iemand ervaring met dit pakket? Weet iemand toevallig of dergelijke pakketten geleverd worden met droge of vloeibare gist? Volgens de gebruiksaanwijzing moet er een giststarter gemaakt worden dus lijkt mij een vloeibare variant te zijn?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
Re: Arsegan moutpakket Irish Red
« Reactie #1 Gepost op: 09-11-2018 10:10 u »
Op de site staat dat er Fermentis SafAle US-05 gist bij zit, dit is een korrelgist.
Een starter maken is niet noodzakelijk, je kan het gist ook gewoon op het wort uitstrooien.

Verder geen ervaring met dit specifieke brouwpakket, maar wel met andere 'smaken'.

Offline harbri

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 09-11-2018 11:16 u »
Ik heb ongeveer een jaar geleden dit pakket gebruikt. Ik heb toen geen giststarter aangemaakt maar de korrelgist gewoon over de afgekoelde wort  gestrooid. Is een prima biertje geworden.

Offline Nick H.

• Junior lid
  • **
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #3 Gepost op: 09-11-2018 16:01 u »
Hallo mensen,

Voor de volgende brouwdag (2e keer moutbrouwen) willen we het graag proberen met onderstaand moutpakket

https://www.braumarkt.com/arsegan-moutpakket-irish-red.html

Heeft iemand ervaring met dit pakket? Weet iemand toevallig of dergelijke pakketten geleverd worden met droge of vloeibare gist? Volgens de gebruiksaanwijzing moet er een giststarter gemaakt worden dus lijkt mij een vloeibare variant te zijn?

Op de foto van het pakket zie je het rode zakje korrelgist, US-05. Je kunt de gist eerst hydrateren, dus in lauw water een half uur tot leven laten komen en dan bij het wort gooien.
Sommigen strooien het direct op het wort, maar daarbij kunnen heel wat gistcellen afsterven doordat de celwanden nof alles doorlaten. Na het hydrateren is dat niet meer zo en heb je dus meer vitale gistcellen.
Nick

Offline Abrink88

• Vol lid
  • Land: 00
  • Beter 1 bier in de hand dan 10 over de grond...
« Reactie #4 Gepost op: 09-11-2018 19:11 u »
Kleine tip: koop er een smackpack Wyeast 1084 (Irish ale) bij en gebruik die i.p.v. het zakje us-05 voor een aanzienlijk beter resultaat. Wel even beluchten dan..

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 09-11-2018 20:24 u »
Op de foto van het pakket zie je het rode zakje korrelgist, US-05. Je kunt de gist eerst hydrateren, dus in lauw water een half uur tot leven laten komen en dan bij het wort gooien.
Sommigen strooien het direct op het wort, maar daarbij kunnen heel wat gistcellen afsterven doordat de celwanden nof alles doorlaten. Na het hydrateren is dat niet meer zo en heb je dus meer vitale gistcellen.
Nick

Ik gebruik bijna alleen maar korrelgisten. In het verleden heb ik deze wel eens gehydrateerd maar tegenwoordig strooi ik ze uit op het wort zonder te hydrateren. Dit gaat net zo goed als bij hydrateren. Zelfs met onder-enten heb ik nog geen problemen gehad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 09-11-2018 23:01 u »
Ik gebruik bijna alleen maar korrelgisten. In het verleden heb ik deze wel eens gehydrateerd maar tegenwoordig strooi ik ze uit op het wort zonder te hydrateren. Dit gaat net zo goed als bij hydrateren. Zelfs met onder-enten heb ik nog geen problemen gehad.

Al jaren geleden heb ik bij tests gezien dat er helemaal geen verschil is in het eindresultaat tussen hydrateren en niet-hydrateren. Het enige verschil is dat gehydrateerde net wat sneller begint met de vergisting. Dit verschil is echter klein.

Offline PaultjePils

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 10-11-2018 02:29 u »
Al jaren geleden heb ik bij tests gezien dat er helemaal geen verschil is in het eindresultaat tussen hydrateren en niet-hydrateren. Het enige verschil is dat gehydrateerde net wat sneller begint met de vergisting. Dit verschil is echter klein.

Op het forum lees ik ook berichten van jou Jacques (geen verwijt overigens) om altijd de instructies te volgens van de gistverpakking. Zo lees ik op fermentis altijd sprinkle in wort en bij lallemand hydrate the yeast. Kan je de lallemand gisten dan ook direct in het wort gooien? Zit er verschil in tussen verschillende drooggisten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 10-11-2018 13:36 u »
Op het forum lees ik ook berichten van jou Jacques (geen verwijt overigens) om altijd de instructies te volgens van de gistverpakking. Zo lees ik op fermentis altijd sprinkle in wort en bij lallemand hydrate the yeast. Kan je de lallemand gisten dan ook direct in het wort gooien? Zit er verschil in tussen verschillende drooggisten?

Al jaren roep ik op om de instructies van de gistleveranciers niet op te volgen. Dat zijn daarom ook geen berichten van mij...

Ik heb tests gedaan met korrelgisten van meerdere leveranciers. Bij geen enkele korrelgist heb ik gezien dat de vergisting beter verliep door deze eerst te hydrateren.

Bij een Danstar Lallemand gist heb ik gezien dat de proevers massaal de voorkeur gaven de niet-gehydrateerde gist.

Hydrateren mag, maar het hoeft niet...

Tags: