Arsegan moutpakket Irish Red

Gestart door Wilco Flier, 09-11-2018 09:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg

Citaat van: Wilco Flier op 12-12-2018  16:41 uEergisteren weer een meting uitgevoerd, SG is nu ongeveer 1017... Van 1040 naar 1017  :weetniet:

Eerst was het begin SG 1040 ipv de gewenste 1052. Dan zou je denken dat we met 1.5 gistzakje (zo'n 16 gram) wel een mooi lage eind SG kunnen krijgen, maar nee, het blijft steken op 1017. Wat gaat hier nu weer mis?

Geduld hebben. Ik heb laatst 3 maanden gewacht tot mijn bier helemaal uitvergist was. En is een voortreffelijk biertje geworden.

Wilco Flier

Citaat van: Fermon op 12-12-2018  16:59 uOok al gooi je er een kilo gist bij, als alle vergistbare suikers op zijn dan gaat de gisting ook niet verder. Dus als je sg nu stabiel blijft op 1.017 kan je concluderen dat de gisting ten einde is gekomen.

Maar dan zou een conclusie dus ook kunnen zijn dat we dus weinig suikers uit de mout hebben verkregen. Onze spoel stap heeft nog wat finetunen nodig, dus misschien hangt het ook hiermee samen.

Fermon

Citaat van: Wilco Flier op 12-12-2018  17:35 uMaar dan zou een conclusie dus ook kunnen zijn dat we dus weinig suikers uit de mout hebben verkregen. Onze spoel stap heeft nog wat finetunen nodig, dus misschien hangt het ook hiermee samen.

Dat kan inderdaad een oorzaak zijn. 

Jacques

Citaat van: Fermon op 12-12-2018  16:59 uOok al gooi je er een kilo gist bij, als alle vergistbare suikers op zijn dan gaat de gisting ook niet verder. Dus als je sg nu stabiel blijft op 1.017 kan je concluderen dat de gisting ten einde is gekomen.

Het kan zijn dat de gist te weinig zink heeft of andere stoffen die nodig zijn voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. In dat geval kan de vergisting weer op gang komen als je een starter die voorzien is van complexe gistvoeding toevoegt.

Als echt alle vergistbare suiker op zijn kun je ook proberen een andere gist toe te voegen. Dat heeft alleen zin als de gist die je toevoegt behoort tot de var diastaticus gisten. Dat zijn gisten die verder doorgisten dan andere gisten. Deze gisten scheiden enzymen uit die onvergistbare suikers afbreken tot vergistbare suikers. Zoek op dit forum eens op diastaticus voor meer informatie hierover.

Ook kan koudhoppen er voor zorgen dat onvergistbare suikers alsnog worden omgezet in vergistbare suikers.

Fermon

Citaat van: Jacques op 12-12-2018  20:59 uHet kan zijn dat de gist te weinig zink heeft of andere stoffen die nodig zijn voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. In dat geval kan de vergisting weer op gang komen als je een starter die voorzien is van complexe gistvoeding toevoegt.

Als echt alle vergistbare suiker op zijn kun je ook proberen een andere gist toe te voegen. Dat heeft alleen zin als de gist die je toevoegt behoort tot de var diastaticus gisten. Dat zijn gisten die verder doorgisten dan andere gisten. Deze gisten scheiden enzymen uit die onvergistbare suikers afbreken tot vergistbare suikers. Zoek op dit forum eens op diastaticus voor meer informatie hierover.

Ook kan koudhoppen er voor zorgen dat onvergistbare suikers alsnog worden omgezet in vergistbare suikers.

Mijn antwoord was gebaseerd op het volgende:
Citaat van: Wilco Flier op 12-12-2018  16:41 uEergisteren weer een meting uitgevoerd, SG is nu ongeveer 1017... Van 1040 naar 1017  :weetniet:

Eerst was het begin SG 1040 ipv de gewenste 1052. Dan zou je denken dat we met 1.5 gistzakje (zo'n 16 gram) wel een mooi lage eind SG kunnen krijgen, maar nee, het blijft steken op 1017. Wat gaat hier nu weer mis?

Door dit verhaal ging ik er vanuit dat Wilco dacht: hoe meer gist des te hoger de vergistingsgraad.

Jacques

Citaat van: Fermon op 13-12-2018  17:17 uMijn antwoord was gebaseerd op het volgende:
...
Door dit verhaal ging ik er vanuit dat Wilco dacht: hoe meer gist des te hoger de vergistingsgraad.

Je heb natuurlijk gelijk dat je door meer gist te enten je niet een hogere vergistingsgraad krijgt. Wel is het dat als je begint met te weinig gist je vaak het beoogde eind SG niet haalt doordat de gist essentiële voedingstoffen te kort komt. Gist heeft meer stoffen nodig om te groeien dan alleen suikers. Als de door mij bedoelde voedingstoffen eenmaal op zijn heeft het toevoegen van nieuwe gist niet zo heel veel zin. De gist kan zich niet vermenigvuldigen.
In een dergelijke situatie kan een giststarter voorzien van gistvoeging uitkomst bieden.

Wilco Flier

Een weekje terug hebben we gebotteld en heb gisteren een flesje geproefd. Smaakt goed voor ons tweede probeersel ooit  :) Er zit ook al mooi veel koolzuur in. Zal de smaak zich nog wat gaan ontwikkelen de komende weken?


Biertje1985

Citaat van: Wilco Flier op 29-11-2018  09:38 uAfgelopen zaterdag de Irish red gebrouwen. Met ons nieuwe hevelfilter ging het filteren als een speer (iets wat bij onze eerste brouwsel echt nog een punt van aandacht was) Momenteel staat de mandfles met daarin 18 liter lekker te bubbelen. De eind SG is wel een stuk lager uitgevallen dan volgens het recept, namelijk 1040 ipv de gewenste 1052. Enig idee waar dit aan kan liggen? Hadden we dan toch beter moeten spoelen? Of hebben we juist teveel spoelwater toegevoegd?
Ja kan meerdere oorzaken hebben, daarom maak ik tijdens een brouwdag aantekeningen. Minder verdampt, te kort gemaischt, te grof geschroot, te veel gespoeld, te zacht gekookt, te veel maischwater ect ect...

Kan je allemaal ondervangen door aantekeningen te maken in combinatie met (online)brouwsoftware of een excel sheet voor de berekeningen.

Jacques

Citaat van: Wilco Flier op 04-01-2019  09:34 uZal de smaak zich nog wat gaan ontwikkelen de komende weken?

Dat zal zeker het geval zijn. Maar bewaar je bier niet te lang. Proef regelmatig een flesje. Het volgen van de smaakontwikkeling van je bier is een leuke en aangename bezigheid.  :D

Voor een mooi artikel over het verouderen van bier zie
The chemistry of beer aging – a critical review

Johan_vL

Dank voor het delen van deze publicatie Jacques, zeer leerzaam. Het lijkt schier onmogelijk om alle reactie paden inzichtelijk te maken, echter voorheen, begreep ik nooit goed waarom zuurstofinslag een probleem kon vormen voor latere oxidatie. Zoals ik het nu begrijp, vormen tijdens luchtinslag bijvoorbeeld bij filteren of andere processtappen, zich moleculen die zuurstof aan zich binden. Deze moleculen kunnen dan door meerdere oorzaken later in de fles weer uiteenvallen en dan kan de zuurstof dus onderdeel worden van de 2-nonenal vorming, die de karton smaak veroorzaakt...
Tja, nog maar eens lezen :groots: :brouwen:

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 05-01-2019  11:12 uDank voor het delen van deze publicatie Jacques, zeer leerzaam. Het lijkt schier onmogelijk om alle reactie paden inzichtelijk te maken, echter voorheen, begreep ik nooit goed waarom zuurstofinslag een probleem kon vormen voor latere oxidatie. Zoals ik het nu begrijp, vormen tijdens luchtinslag bijvoorbeeld bij filteren of andere processtappen, zich moleculen die zuurstof aan zich binden. Deze moleculen kunnen dan door meerdere oorzaken later in de fles weer uiteenvallen en dan kan de zuurstof dus onderdeel worden van de 2-nonenal vorming, die de karton smaak veroorzaakt...
Tja, nog maar eens lezen :groots: :brouwen:

Graag gedaan. Er zijn op het forum meerdere plekken waar naar deze publicatie verwezen wordt.

Het is inderdaad een boeiend onderwerp.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.