Verwarmen van gistkast

Gestart door Worlock, 09-11-2018 01:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guppie

Gaat mij niet om hoeveel "stroom" ik verbruik maar om de discussie dat lampen vaak als "inefficiënt" worden gezien, terwijl ik juist denk dat de ouderwetse gloeilamp als verwarmingsbron juist heel efficiënt is

Wildor

Oh zeker, een gloeilamp is efficiënt voor zijn warmte, en inefficiënt voor zijn licht.
Maar het 'probleem' van de gloeilamp in een gistkast is de hoeveelheid warmte die deze direct op één plaat afgeeft en het licht zelf. Meestal wordt dit toegepast onderin de koelkast onder een plankje en soms aangevuld met een ventilatortje. Probleem is afhankelijk van de implementatie

Ik wil zoveel mogelijk bruikbare ruimte in mijn kast, het verwarmingskabeltje werk je weg tegen de wand. Geeft geleidelijk warmte af op een groot oppervlakte, en nooit te heet om aan te raken.
Wat het kost is inderdaad voor velen niet van belang, hoewel sommigen er een sport van maken om zo goedkoop mogelijk materiaal te gebruiken. Zowel een lamp of een verwarmingskabel zijn goedkoop in aanschaf, en het verbruik per sessie valt enorm mee. Voor eenieder om te bepalen wat de voorkeur heeft, en hoeveel je wilt klussen om dat te realiseren. Niets is fout, tenzij het problemen geeft tijdens je vergisting.




Guppie

Ook het "probleem" dat een lamp slechts lokaal verwarmt geloof ik niet, als ik naar mijn kast kijk dan brandt de lamp soms 20 sec en ja dan is de lucht inderdaad warm, maar het vat is niet zo snel verwarmt, dat gaat nog steeds heel geldelijk en rondom want met de warme lucht krijg je ook convectie  al met al denk ik dat het vat net zo opwarmt of koelt als bij een kast met een mat dan wel koord.

Heisenberg

Citaat van: Guppie op 10-11-2018  23:12 uGaat mij niet om hoeveel "stroom" ik verbruik maar om de discussie dat lampen vaak als "inefficiënt" worden gezien, terwijl ik juist denk dat de ouderwetse gloeilamp als verwarmingsbron juist heel efficiënt is
Een gloeilamp is zeker efficiënt. Het gaat mij puur om het veiligheidsaspect. Blootliggende kabels, lampenfittingen, ik moet er niet aan denken...

Wildor

Daarom schrijf ik het ook tussen quotes, ik heb er zelf geen ervaring mee en het is pas een probleem als je het onzorgvuldig implementeert.

Ik lees hier vaak dat gist erg gevoelig is voor temperatuurwisselingen, dus als je te snel verwarmd en daardoor weer moet koelen dan zou het zonde zijn als je bier in kwaliteit achteruit zou gaan. Als de plaatsing van de lamp, en de convectie zorgen voor een geleidelijke verwarming zonder teveel warmte op een specifieke plaats dan is het een prima oplossing.

Ik vraag mij bij sommige setups met een lamp af of de plaat waarop het vat staat niet te warm wordt. De meeste gist ligt dan op de bodem van het vat, het dichtst bij de warmtebron. Om hier niet over na te hoeven denken heb ik gekozen voor de verwarmingskabel.

Bij gebruik van lampen ben je wel flexibeler als het aankomt op temperatuurbereik. Ik lees al projecten met gistsoorten die weggezet worden op 37(?) graden. Ik weet niet of ik met mijn kast met kabel die temperatuur haal als het vriest in mijn garage. En lamp kun je eenvoudig wisselen voor een hoger wattage. Tot nu toe doe ik alles met de 30 Watt kabel.

Heisenberg



Mijn vergistingskasten staan in de woonkamer. Dus nooit koud.

Mark GA

Zal lekker ruiken dan in je woonkamer? Je zal een H2S'je hebben en een verjaardag gepland staan...

Wildor

Een verjaardag met bier en een H2S'je is nog altijd te prefereren boven een verjaardag met alleen een H2O'tje ;)

:proost:

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 11-11-2018  14:34 uZal lekker ruiken dan in je woonkamer? Je zal een H2S'je hebben en een verjaardag gepland staan...
Nooit last van. Je ruikt er niks van.

Jacques

Citaat van: Wildor op 11-11-2018  07:57 uIk weet niet of ik met mijn kast met kabel die temperatuur haal als het vriest in mijn garage. En lamp kun je eenvoudig wisselen voor een hoger wattage. Tot nu toe doe ik alles met de 30 Watt kabel.

Je kunt natuurlijk altijd een tweede kabel aanschaffen...

Trapkast

Om even op dit topic aan te haken,

Ons plan is om voor het einde van het jaar ook een koelkast om te bouwen.
Hierbij gebruiken we een 60 L gistvat.

Is het gebruik van een 30 Watt 3 m kabel voldoende, of is het verstandiger om bij voorbaat al een hoger wattage/meer meters te nemen?

Wildor

Citaat van: Trapkast op 03-12-2018  22:27 uOm even op dit topic aan te haken,

Ons plan is om voor het einde van het jaar ook een koelkast om te bouwen.
Hierbij gebruiken we een 60 L gistvat.

Is het gebruik van een 30 Watt 3 m kabel voldoende, of is het verstandiger om bij voorbaat al een hoger wattage/meer meters te nemen?

30 Watt werkt tot nu toe prima voor mijn 30 L vat in een tafelmodel. Je kunt een kabel nemen met een iets hoger wattage, en deze aansluiten op een dimmer. Dan kun je het vermogen regelen naar gelang de behoefte met het oog op de winter.

William

Trapkast

Citaat van: Wildor op 03-12-2018  22:43 u30 Watt werkt tot nu toe prima voor mijn 30 L vat in een tafelmodel. Je kunt een kabel nemen met een iets hoger wattage, en deze aansluiten op een dimmer. Dan kun je het vermogen regelen naar gelang de behoefte met het oog op de winter.

William

Dank voor je tip William!

Stel dat ik een 60W element in de kast maak zonder dimmer, schakelt deze dan niet gewoon eerder uit dmv de Inkbird omdat de boel sneller op temperatuur komt? In dat geval lijkt een dimmer me namelijk niet per se nodig.  ^-^

Wildor

Nee, de dimmer regelt alleen het vermogen en schakelt niet automatisch aan of uit. Vergelijk het met een lamp. Zo kun je de 60 Watt terug dimmen naar bijv. 30 Watt.

Ik heb er zelf geen dimmer bij, maar wel zo'n vermogensmeter om te zien welk vermogen op dat moment wordt afgenomen.

William

Trapkast

Citaat van: Wildor op 04-12-2018  10:32 uNee, de dimmer regelt alleen het vermogen en schakelt niet automatisch aan of uit. Vergelijk het met een lamp. Zo kun je de 60 Watt terug dimmen naar bijv. 30 Watt.

Ik heb er zelf geen dimmer bij, maar wel zo'n vermogensmeter om te zien welk vermogen op dat moment wordt afgenomen.

William

Niet helemaal hoe ik m bedoel.  :D

Wat ik bedoelde is dat wanneer de kabel 60 W is, en aan- en uitgezet wordt door de Inkbird, deze kortere tijd aan staat (op vol vermogen) om hetzelfde resultaat te halen als met een 30 W kabel over een langere tijd.

Irukandji

Zwart wit gezien wel. Echter de praktijk is iets anders. Waar zit je sensor namelijk en is deze geïsoleerd. Van een verdere afstand met meer vermogen is er een kans op oververwarmen. Ik gebruik een 80 Watt 1 meter en heb daar een regelbare weerstand opgezet. Dit om hem ook wat te knijpen. Is deze namelijk goed warm en schakelt die uit dan blijft die nog een lange tijd warm waardoor de temperatuur voorbij geschoten wordt.

Wildor

Nee, de dimmer regelt alleen het vermogen en schakelt niet automatisch aan of uit. Vergelijk het met een lamp. Zo kun je de 60 Watt terug dimmen naar bijv. 30 Watt.

Ik heb er zelf geen dimmer bij, maar wel zo'n vermogensmeter om te zien welk vermogen op dat moment wordt afgenomen.

William

BertusBeensteen

Citaat van: Heisenberg op 11-11-2018  15:02 uNooit last van. Je ruikt er niks van.

Probeer de fermentis BE-256 eens: je woonkamer ruikt eerst 2 dagen heerlijk naar banaan, en een dag later naar een riool.
Hier staat ie gelukkig in de schuur.

Brouwerij Mennekes

De STC komt over een paar dagen binnen. 2 vraagjes:

1) De nieuwe vergistingskast komt in de schuur. Beter een 50 watt ipv 30 watt pakken? Op mijn STC kun je een 'range' instellen wanneer deze moet verwarmen en wanneer koelen. Lijkt mij dat een dimmer dan niet nodig is. Zat te kijken naar deze: https://www.junai.nl/junai-siliconen-verwarmingskabel.html. En dan rechtstreeks achterin de STC 100 op het heating gedeelte aansluiten.

2) De kabel van de temperatuursensor van de STC is maar 1 meter. Als ik kijk naar de kabel dan is deze volgens mij makkelijk te verlengen met een speakerkabel. Is dit mogelijk? Of moet ik echt even weerstand meten etc waar ik geen verstand van heb  ;)

Wildor

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 29-05-2019  23:36 uDe STC komt over een paar dagen binnen. 2 vraagjes:

1) De nieuwe vergistingskast komt in de schuur. Beter een 50 watt ipv 30 watt pakken? Op mijn STC kun je een 'range' instellen wanneer deze moet verwarmen en wanneer koelen. Lijkt mij dat een dimmer dan niet nodig is. Zat te kijken naar deze: https://www.junai.nl/junai-siliconen-verwarmingskabel.html. En dan rechtstreeks achterin de STC 100 op het heating gedeelte aansluiten.

2) De kabel van de temperatuursensor van de STC is maar 1 meter. Als ik kijk naar de kabel dan is deze volgens mij makkelijk te verlengen met een speakerkabel. Is dit mogelijk? Of moet ik echt even weerstand meten etc waar ik geen verstand van heb  ;)

1) Geleidelijk opwarmen gaat prima met 30 en 50 Watt. Ik heb een tafelmodel met 30 Watt, kom daar niets te kort en ben er tevreden mee. In een grotere koelkast wellicht meer baat bij de 50 Watt kabel. In mijn ongeïsoleerde vrijstaande garage ook geen problemen in de winter met op temperatuur houden, koelkasten zijn prima geïsoleerd.

2) Durf ik niets over te roepen.

William

henkg

Verlengen met bv. een halve meter, met snoer van ongeveer dezelfde dikte gaat prima. De verbinding solderen is wat betrouwbaarder dan met een kroonsteentje. Kabeltje beweegt immers bij iedere deuropening (als tussen de deurrubbers).
Voor de zekerheid wel even controleren met een nauwkeurige (digitale?) thermometer. Sensor is niet echt waterdicht, dus niet onderdompelen in water, beter temperatuur testen met sensor en thermometer beide op de praktijklocatie.

Irukandji

 En dan rechtstreeks achterin de STC 100 op het heating gedeelte aansluiten.

Je weet dat hij niet "rechtstreeks" erop kan. Er is een schema hoe je alles moet aansluiten. Hij schakeld namelijk alleen maar aan. En verlengen kan. En ik zou de 50 Watt nemen. Is het teveel kan je hem altijd iets knijpen met een weerstand.

middelaersch

Citaat van: Irukandji op 30-05-2019  09:16 uEn ik zou de 50 Watt nemen. Is het teveel kan je hem altijd iets knijpen met een weerstand.

Ik heb een 60 Watt element in een tafelmodel koelkast. Is totaal geen probleem.

Wel is het belangrijk dat je de temperatuursensor met isolatiemateriaal op je gistvat bevestigt, zodat je de temperatuur van het bier meet en regelt, en niet de temperatuur van de lucht in de koelkast. Als je dat niet doet kan het vergistende bier veel te warm worden, en kan de regeling instabiel gaan werken (overshoot en undershoot).

Jeroen76

Ik gebruik deze voor een iets grotere koelkast (125cm x 60cm x 60cm)

https://www.proheating.nl/Dieren_verblijf_verwarmingen/Warmtekabels_elektrisch/Siliconen-warmtekabel-60-watt-6-meter

Inpluggen in stopcontact/verdeeldoos niet in STC. Makkelijk want als je een verdeeldoos plaatst in je koelkast kun je daar ook (usb) ventilatoren op aansluiten voor een betere warmteverdeling.

Zou even goed de vele topics op het forum doornemen voordat je zaken verkeerd gaat aansluiten... Er is zat over geschreven

En deze is 2 meter en waterproof

http://www.wish.com/share/6628ejdjnj

Gr. Jeroen

Jeroen76

Citaat van: Mark GA op 10-11-2018  01:17 uZal wel aan mij liggen maar als ik coldcrash ontstaat daarna condens. Dan heb ik toch liever geen electriciteitsbron daaraan blootgesteld, zoals een lampfitting. Gewoon op safe een verwarmingslint dus. Who cares dat je dan een half uur langer doet over een graad omhoog?
Lekker late reactie maar wanneer je coldcrashed kun je toch de spanning van de stekkerdoos af halen? Neem aan dat de koelkast het dan zelf wel regelt en er niet bij verwarmt hoeft te worden, of zie ik iets over het hoofd?

En Jaques, wat betreft die gloeilampen... Zag er onlangs een hele hoop voor héél weinig op een rommelmarkt maar heb ze toch maar laten liggen. Vraag mij namelijk af hoe lang het duurt voordat je er achter bent als een lamp het heeft begeven, een nadeel van de ouderwetse gloeilamp dat ze soms al snel kapot gingen...


Gr. Jeroen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.