Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verwarmen van gistkast  (gelezen 1609 keer)

Online Guppie

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Motus nercesse est
Re: Verwarmen van gistkast
« Reactie #50 Gepost op: 10-11-2018 23:12 u »
Gaat mij niet om hoeveel "stroom" ik verbruik maar om de discussie dat lampen vaak als "inefficiŽnt" worden gezien, terwijl ik juist denk dat de ouderwetse gloeilamp als verwarmingsbron juist heel efficiŽnt is

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Wildor

• Vol lid
  • Bier maakt geduldig
« Reactie #51 Gepost op: 10-11-2018 23:36 u »
Oh zeker, een gloeilamp is efficiŽnt voor zijn warmte, en inefficiŽnt voor zijn licht.
Maar het Ďprobleemí van de gloeilamp in een gistkast is de hoeveelheid warmte die deze direct op ťťn plaat afgeeft en het licht zelf. Meestal wordt dit toegepast onderin de koelkast onder een plankje en soms aangevuld met een ventilatortje. Probleem is afhankelijk van de implementatie

Ik wil zoveel mogelijk bruikbare ruimte in mijn kast, het verwarmingskabeltje werk je weg tegen de wand. Geeft geleidelijk warmte af op een groot oppervlakte, en nooit te heet om aan te raken.
Wat het kost is inderdaad voor velen niet van belang, hoewel sommigen er een sport van maken om zo goedkoop mogelijk materiaal te gebruiken. Zowel een lamp of een verwarmingskabel zijn goedkoop in aanschaf, en het verbruik per sessie valt enorm mee. Voor eenieder om te bepalen wat de voorkeur heeft, en hoeveel je wilt klussen om dat te realiseren. Niets is fout, tenzij het problemen geeft tijdens je vergisting.

Online Guppie

• Junior lid
  • **
  • Motus nercesse est
« Reactie #52 Gepost op: 11-11-2018 00:24 u »
Ook het "probleem" dat een lamp slechts lokaal verwarmt geloof ik niet, als ik naar mijn kast kijk dan brandt de lamp soms 20 sec en ja dan is de lucht inderdaad warm, maar het vat is niet zo snel verwarmt, dat gaat nog steeds heel geldelijk en rondom want met de warme lucht krijg je ook convectie  al met al denk ik dat het vat net zo opwarmt of koelt als bij een kast met een mat dan wel koord.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #53 Gepost op: 11-11-2018 07:54 u »
Gaat mij niet om hoeveel "stroom" ik verbruik maar om de discussie dat lampen vaak als "inefficiŽnt" worden gezien, terwijl ik juist denk dat de ouderwetse gloeilamp als verwarmingsbron juist heel efficiŽnt is
Een gloeilamp is zeker efficiŽnt. Het gaat mij puur om het veiligheidsaspect. Blootliggende kabels, lampenfittingen, ik moet er niet aan denken...

Offline Wildor

• Vol lid
  • Bier maakt geduldig
« Reactie #54 Gepost op: 11-11-2018 07:57 u »
Daarom schrijf ik het ook tussen quotes, ik heb er zelf geen ervaring mee en het is pas een probleem als je het onzorgvuldig implementeert.

Ik lees hier vaak dat gist erg gevoelig is voor temperatuurwisselingen, dus als je te snel verwarmd en daardoor weer moet koelen dan zou het zonde zijn als je bier in kwaliteit achteruit zou gaan. Als de plaatsing van de lamp, en de convectie zorgen voor een geleidelijke verwarming zonder teveel warmte op een specifieke plaats dan is het een prima oplossing.

Ik vraag mij bij sommige setups met een lamp af of de plaat waarop het vat staat niet te warm wordt. De meeste gist ligt dan op de bodem van het vat, het dichtst bij de warmtebron. Om hier niet over na te hoeven denken heb ik gekozen voor de verwarmingskabel.

Bij gebruik van lampen ben je wel flexibeler als het aankomt op temperatuurbereik. Ik lees al projecten met gistsoorten die weggezet worden op 37(?) graden. Ik weet niet of ik met mijn kast met kabel die temperatuur haal als het vriest in mijn garage. En lamp kun je eenvoudig wisselen voor een hoger wattage. Tot nu toe doe ik alles met de 30 Watt kabel.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #55 Gepost op: 11-11-2018 09:36 u »

Mijn vergistingskasten staan in de woonkamer. Dus nooit koud.

Online Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #56 Gepost op: 11-11-2018 14:34 u »
Zal lekker ruiken dan in je woonkamer? Je zal een H2Síje hebben en een verjaardag gepland staan...

Offline Wildor

• Vol lid
  • Bier maakt geduldig
« Reactie #57 Gepost op: 11-11-2018 14:39 u »
Een verjaardag met bier en een H2Síje is nog altijd te prefereren boven een verjaardag met alleen een H2Oítje ;)

:proost:

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #58 Gepost op: 11-11-2018 15:02 u »
Zal lekker ruiken dan in je woonkamer? Je zal een H2Síje hebben en een verjaardag gepland staan...
Nooit last van. Je ruikt er niks van.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 11-11-2018 21:12 u »
Ik weet niet of ik met mijn kast met kabel die temperatuur haal als het vriest in mijn garage. En lamp kun je eenvoudig wisselen voor een hoger wattage. Tot nu toe doe ik alles met de 30 Watt kabel.

Je kunt natuurlijk altijd een tweede kabel aanschaffen...

Tags: