Verwarmen van gistkast

Gestart door Worlock, 09-11-2018 01:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Worlock

Hi All,

Er is op dit forum veel te vinden over het maken van een gistkast. Ik was verrast over hoe simpel dit kan zijn, dus ik ga er ook 1 "maken". Ik heb al een koelkast op de kop getikt en de temperatuur ben ik van plan te gaan regelen met een Inkbird.

Nu zit ik alleen nog in dubio over hoe ik de kast zal verwarmen. Ik was aanvankelijk van plan om dit met een 25 Watt warmhoudplaat te doen, maar eigenlijk zie ik bijna iedereen hier met gloeilampen werken of iets dat daar op lijkt.

Een bezwaar van een warmhoudplaat wat ik me zou kunnen bedenken is dat je de onderkant heel erg verwarmt en dat de temperatuur misschien te ongelijk wordt. Maar aan de andere kant verwacht ik dat de vloeistof dit wel goed genoeg geleid.

Ben erg nieuwsgierig wat jullie adviseren en waarom.

Heisenberg

Citaat van: Worlock op 09-11-2018  01:19 uHi All,

Er is op dit forum veel te vinden over het maken van een gistkast. Ik was verrast over hoe simpel dit kan zijn, dus ik ga er ook 1 "maken". Ik heb al een koelkast op de kop getikt en de temperatuur ben ik van plan te gaan regelen met een Inkbird.

Nu zit ik alleen nog in dubio over hoe ik de kast zal verwarmen. Ik was aanvankelijk van plan om dit met een 25 Watt warmhoudplaat te doen, maar eigenlijk zie ik bijna iedereen hier met gloeilampen werken of iets dat daar op lijkt.

Een bezwaar van een warmhoudplaat wat ik me zou kunnen bedenken is dat je de onderkant heel erg verwarmt en dat de temperatuur misschien te ongelijk wordt. Maar aan de andere kant verwacht ik dat de vloeistof dit wel goed genoeg geleid.

Ben erg nieuwsgierig wat jullie adviseren en waarom.

Een veilige optie.

Koen S

Je kan de warmhoudplaat ook los in je koelkast leggen, onderaan. Dan heb je geen direct contact met je vergistingsemmer, je verwarmt zo alleen de lucht.
Zo kan je een verschil overbruggen tot ongeveer 8° C.

hobbybob

Toevallig net vandaag verwarmingsmat binnen 24 Watt. Binnen 60 min 2 graden hoger.

Dus de gloeilamp is verleden tijd hier.


Guppie

IK gebruik een gloeilamp, het lampen licht schijnt geen probleem te wezen en de volumes die ik brouw (10-25Ltr) gaan niet snel schommelen in temperatuur door opwarming van één gloeilamp van 25 Watt. Simpel en goedkoop.

joenedu

Citaat van: hobbybob op 09-11-2018  10:41 uToevallig net vandaag verwarmings mat binnen 24 watt binnen 60 min 2 graden hoger.

Waar heb je hem vandaan, hobbybob? Linkje?  :biersmile:

Silky

Ik gebruik een geïsoleerd verwarmingselement in buisvorm ontworpen voor gebruik in een terrarium gekoppeld aan een Inkbird. Gemakkelijk te installeren, geen lichtinval en veilig...

hobbybob

Citaat van: joenedu op 09-11-2018  11:14 uWaar heb je hem vandaan, hobbybob? Linkje?  :biersmile:
Ebay 7 euro p/st link komt vanavond wel ff zit nu bij de uitspraak A7blokkeerders.


Wil1


Wildor

Bij Junai.nl is 3 m 30 Watt verwarmingskabel verkrijgbaar voor ong. 7,95. Deze gebruik ik naar volle tevredenheid.

Zij verkopen o.a. broedapparaten voor kuikens etc.

Heisenberg

Citaat van: Wildor op 09-11-2018  12:58 uBij Junai.nl is 3 m 30 Watt verwarmingskabel verkrijgbaar voor ong. 7,95. Deze gebruik ik naar volle tevredenheid.

Zij verkopen o.a. broedapparaten voor kuikens etc.

Kun je een link sturen Wildor want ik vind die goedkope dus niet bij Junai...

Heisenberg

Citaat van: Wil1 op 09-11-2018  12:50 uik heb deze: https://www.proheating.nl/Dieren_verblijf_verwarmingen/Warmtekabels_elektrisch/Siliconen-warmtekabel-30-watt-3-meter
Fexibel en makkelijk te bevestigen, 17 euri's
En bovenal: superveilig. Ik heb de kabeleinden door het condensgaatje buiten de koelkast gebracht en er een kroonsteentje aangemaakt. Met een langere kabel naar de Inkbird toe. Het kroonsteentje hangt ongeveer 10 cm. boven het condensgaatje. Kan dus never nooit vocht aankomen, zou er überhaupt al condens naar buiten komen. De kabel heb ik met een tyrap aan de koelkast bevestigd.

joenedu

Citaat van: Heisenberg op 09-11-2018  14:07 uKun je een link sturen Wildor want ik vind die goedkope dus niet bij Junai...
Is dat niet deze?

Heisenberg

Citaat van: joenedu op 09-11-2018  15:03 uIs dat niet deze?
Ja, dat is hem. Ik zocht op warmtekabel en kwam alleen duurdere versies tegen.

Alleen de verzendkosten weer hè?  €5,95. Past gewoon in een envelopje, maar is geen optie.

Ik heb er drie van proheating.nl en ben er tevreden over.

Nick H.

Citaat van: Worlock op 09-11-2018  01:19 uHi All,

Er is op dit forum veel te vinden over het maken van een gistkast. Ik was verrast over hoe simpel dit kan zijn, dus ik ga er ook 1 "maken". Ik heb al een koelkast op de kop getikt en de temperatuur ben ik van plan te gaan regelen met een Inkbird.

Nu zit ik alleen nog in dubio over hoe ik de kast zal verwarmen. Ik was aanvankelijk van plan om dit met een 25 Watt warmhoudplaat te doen, maar eigenlijk zie ik bijna iedereen hier met gloeilampen werken of iets dat daar op lijkt.

Een bezwaar van een warmhoudplaat wat ik me zou kunnen bedenken is dat je de onderkant heel erg verwarmt en dat de temperatuur misschien te ongelijk wordt. Maar aan de andere kant verwacht ik dat de vloeistof dit wel goed genoeg geleid.

Ben erg nieuwsgierig wat jullie adviseren en waarom.

Ik gebruik ook 2 stuks 80 W verwarmingselementen uit een koffie-automaat. Ze zijn gemonteerd op een metalen plaat om meer warmte te verdelen. Ik heb het geheel op de bodem van de koelkast liggen, voorzien van vier schroeven van circa 5 cm lengte die als afstandhouder tot de bodem fungeren.

MikeG

Citaat van: Worlock op 09-11-2018  01:19 uHi All,

Er is op dit forum veel te vinden over het maken van een gistkast. Ik was verrast over hoe simpel dit kan zijn, dus ik ga er ook 1 "maken". Ik heb al een koelkast op de kop getikt en de temperatuur ben ik van plan te gaan regelen met een Inkbird.

Nu zit ik alleen nog in dubio over hoe ik de kast zal verwarmen. Ik was aanvankelijk van plan om dit met een 25 Watt warmhoudplaat te doen, maar eigenlijk zie ik bijna iedereen hier met gloeilampen werken of iets dat daar op lijkt.

Een bezwaar van een warmhoudplaat wat ik me zou kunnen bedenken is dat je de onderkant heel erg verwarmt en dat de temperatuur misschien te ongelijk wordt. Maar aan de andere kant verwacht ik dat de vloeistof dit wel goed genoeg geleid.

Ben erg nieuwsgierig wat jullie adviseren en waarom.

Ik gebruik een keramische warmtelamp van 75 watt. Werkt perfect en meet zoveel mogelijk de temperatuur in het midden van de kast.

Wildor

Citaat van: Heisenberg op 09-11-2018  15:10 uJa, dat is hem. Ik zocht op warmtekabel en kwam alleen duurdere versies tegen.

Alleen de verzendkosten weer hè?  €5,95. Past gewoon in een envelopje, maar is geen optie.

Ik heb er drie van proheating.nl en ben er tevreden over.

Klopt, het had nog goedkoper gekund :)

Heisenberg

Citaat van: MikeG op 09-11-2018  16:27 uIk gebruik een keramische warmtelamp van 75 watt. Werkt perfect en meet zoveel mogelijk de temperatuur in het midden van de kast.
Naar mijn bescheiden mening is 75 Watt erg veel.

Worlock

Ik lees een hoop interessante alternatieven! Op zich dus niks mis met een warmhoudplaat, alleen het beste om het vat er niet direct op te zetten. Echter was die warmhoudplaat 53 euro en ik zie hier heel veel alternatieven die veel goedkoper zijn! Van een lamp zie ik denk ik toch af, zal best prima werken maar als het zonder licht kan en met apparaten die hoofdzakelijk voor verwarmen zijn en niet voor licht, lijken me toch nog net iets beter.

Heisenberg

Citaat van: Worlock op 09-11-2018  16:37 uIk lees een hoop interessante alternatieven! Op zich dus niks mis met een warmhoudplaat, alleen het beste om het vat er niet direct op te zetten. Echter was die warmhoudplaat 53 euro en ik zie hier heel veel alternatieven die veel goedkoper zijn! Van een lamp zie ik denk ik toch af, zal best prima werken maar als het zonder licht kan en met apparaten die hoofdzakelijk voor verwarmen zijn en niet voor licht, lijken me toch nog net iets beter.
Een warmtelamp geeft geen licht. Geeft alleen warmte af. Alleen, gaat je gistvat overstromen, of ploft er een flesje... Kan het een probleem worden.

Worlock

Citaat van: joenedu op 09-11-2018  15:03 uIs dat niet deze??

Niet dat het echt heel veel uitmaakt, maar zit hier gewoon een stekker aan? Of moet je dat er zelf nog aan maken? Kan ik niet zien op de foto's. Ik vind dit wel een heel interessant idee met die verwarmingskabels!

Rely

Ik heb er een kastverwarming inzitten van 100 Watt
zonder ventilator, werkt echt super ik brouw +- 20 ltr.
geschakeld met een STC-1000.


Worlock

Citaat van: Heisenberg op 09-11-2018  16:44 uEen warmtelamp geeft geen licht. Geeft alleen warmte af. Alleen, gaat je gistvat overstromen, of ploft er een flesje... Kan het een probleem worden.

Klopt, ik doel op de gloeilampen. En vocht is inderdaad een dingetje waar ik al eerder veel over had gelezen, maar er zijn wel waterdichte (buiten)lampen te krijgen.

Wildor

Van Junai moet je er inderdaad nog zelf een stekker aan zetten.

Heisenberg

Citaat van: Worlock op 09-11-2018  16:45 uKlopt, ik doel op de gloeilampen. En vocht is inderdaad een dingetje waar ik al eerder veel over had gelezen, maar er zijn wel waterdichte (buiten)lampen te krijgen.

Simpel maar voor mijn gevoel doeltreffend en veilig. Alleen zit ´t niet zo netjes, mja, je ziet het toch niet hè? hahahahahaaaaa

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.