Verwarmen van gistkast

Gestart door Worlock, 09-11-2018 01:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 31-05-2019  00:04 uEn Jaques, wat betreft die gloeilampen... Zag er onlangs een hele hoop voor héél weinig op een rommelmarkt maar heb ze toch maar laten liggen. Vraag mij namelijk af hoe lang het duurt voordat je er achter bent als een lamp het heeft begeven, een nadeel van de ouderwetse gloeilamp dat ze soms al snel kapot gingen...

Dat is een kwestie van regelmatig kijken hoe het met de vergisting gaat.
Als je temperatuurcontrole hebt met een onlineverbinding dan kun je het ook op die manier controleren.
Overigens ben ik een aantal maanden geleden overgestapt op een verwarmingslint van 25 Watt Ik weet nog niet of dat voldoende is in de wintermaanden. Als dat niet het gevall is kan ik er nog eentje bijplaatsen.
.

Guppie

Citaat van: Jeroen76 op 31-05-2019  00:04 uLekker late reactie maar wanneer je coldcrashed kun je toch de spanning van de stekkerdoos af halen? Neem aan dat de koelkast het dan zelf wel regelt en er niet bij verwarmt hoeft te worden, of zie ik iets over het hoofd?

En Jaques, wat betreft die gloeilampen... Zag er onlangs een hele hoop voor héél weinig op een rommelmarkt maar heb ze toch maar laten liggen. Vraag mij namelijk af hoe lang het duurt voordat je er achter bent als een lamp het heeft begeven, een nadeel van de ouderwetse gloeilamp dat ze soms al snel kapot gingen...


Gr. Jeroen

Misschien dat je iets te snel naar koud als je weet welke temp bij welke stand hoort dan zal de temp redelijk stabiel blijven, +/- 20 liter schommelt ook niet snel van temp

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 31-05-2019  00:04 uEn Jacques, wat betreft die gloeilampen... Zag er onlangs een hele hoop voor héél weinig op een rommelmarkt maar heb ze toch maar laten liggen. Vraag mij namelijk af hoe lang het duurt voordat je er achter bent als een lamp het heeft begeven, een nadeel van de ouderwetse gloeilamp dat ze soms al snel kapot gingen...

Ik heb nu een Inkbird ITC-30 met wifi, ook jij hebt er eentje zag ik https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38948.msg591703.html#msg591703

Als de temperatuur onder een ingestelde temperatuur komt ga het alarm werken. Een mooie controle dat een lamp het niet meer doet.

brouwerwaldonk

Ik verwarm mijn gistkast met 6 gloeilampen. Als er een stuk gaat is dat geen ramp, met 5 gaat het net zo goed. Elk brouwsel nakijken en die stuk zijn vervangen. Gedurende de 30 jaar dat ik de gistkast gebruik al 4 lampen moeten vervangen.
Nooit met 1 of 2 lampen verwarmen.

DINAST

Ik heb op Ali een terrariumplaat (ofja, het woord "plaat" is wat overdreven) gekocht van 28 Watt. Is eigenlijk gewoon een geseald verwarmingselement. Of het heel goed werkt moet ik nog afwachten want ik moet nog starten met brouwen. Ik wacht geduldig mijn apparatuur af. 
Ik doe de aansturing inderdaad ook met een STC-1000.
De verwarmingsplaat: https://nl.aliexpress.com/item/32967336269.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.37984c4d88hDlz




middelaersch

Ik ben niet enthousiast over verwarmen met gloeilampen.
Daar zijn vandaag de dag veel mooiere en betrouwbaardere oplossingen voor, die in dit en andere draadjes uitvoerig beschreven zijn.
Het enige voordeel dat gloeilampen hebben is de prijs.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 18-08-2019  11:29 uIk ben niet enthousiast over verwarmen met gloeilampen.
Daar zijn vandaag de dag veel mooiere en betrouwbaardere oplossingen voor, die in dit en andere draadjes uitvoerig beschreven zijn.
Het enige voordeel dat gloeilampen hebben is de prijs.

Ik heb nu sinds een tijdje een verwarmingslint. Eigenlijk is er niet zo veel verschil ten opzichte van een gloeilamp.
Wat ik een beetje mis is dat je niet meteen zit dat er verwarmd wordt. Bij een gloeilamp is dat meteen duidelijk als je de vergistingskast open doet.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 18-08-2019  13:25 uWat ik een beetje mis is dat je niet meteen zit dat er verwarmd wordt. Bij een gloeilamp is dat meteen duidelijk als je de vergistingskast open doet.

Dat zie ik aan het ledje op mijn inkbird, hoef ik de koelkast niet voor open te maken  :biersmile:
En bij koelen idem dito.

Brouwerij Mennekes

Ik werk ook met een verwarmingslint. Hoe langer hoe beter je deze kunt zigzaggen door de kast.

https://s.click.aliexpress.com/e/bVdgZXCk


Jacques

Citaat van: middelaersch op 18-08-2019  13:56 uDat zie ik aan het ledje op mijn Inkbird, hoef ik de koelkast niet voor open te maken  :biersmile:
En bij koelen idem dito.

Mijn Inkbird hangt achter mijn koelkast...

beermenke

Ik heb een verwarmingriem om mijn fastferment
Op mijn ut200 lees ik de temp in het gistvat
Leve gecontroleerd vergisten

John


lier

Citaat van: John op 19-08-2019  14:48 uDeze is wel heel goedkoop vandaag. Duurt wel even maar ben benieuwd...

https://www.ebay.com/itm/New-ITC-308-Temperature-Controller-110V-240V-Digital-Thermostat-2-Relays-4-Plug/333285534154?hash=item4d995da9ca:g:ry0AAOSw3GBc0aOa

Goed gevonden, ook maar eentje besteld

John

Als ik nu beter de advertentie bekijk, zie ik alleen op de eerste afbeelding het symbool voor wifi, op de andere afbeeldingen staat dat symbooltje niet. Geen idee of de ITC-308 ook een wifi-loze variant kent. Ik heb al om opheldering gevraagd aan de verkoper.

Ik heb eens gekeken op site van inkbird en genoemd type (ITC-308) wordt uitgeleverd mét en zonder wifi... Denk dat ik intussen al weet welke ik uitgeleverd krijg (ondanks de afbeelding)  :-\

lier

Als hij zijn temp maar op orde houdt, met de ispindel in het vat weet ik de temperatuur toch wel en ik he been kill-switch op het stopcontact die ik via de telefoon kan bedienen en automatisch inkomt boven de 35 ºC.

Jasper

Hoi

Ik wil een gistkast installeren, heb inmiddels een oude koelkast en ga een Inkbird ITC-308 wifi aanschaffen, maar kan ik beter gaan voor buisverwarming of voor plaatverwarming?

Alvast bedankt voor jullie advies

Jasper

Jacques

Citaat van: Jasper op 07-12-2019  10:09 uHoi

Ik wil een gistkast installeren, heb inmiddels een oude koelkast en ga een Inkbird ITC-308 wifi aanschaffen, maar kan ik beter gaan voor buisverwarming of voor plaatverwarming?

Alvast bedankt voor jullie advies

Jasper

Wat dacht je van verwarmingslint?  :)

middelaersch

Citaat van: Jasper op 07-12-2019  10:09 uHoi

Ik wil een gistkast installeren, heb inmiddels een oude koelkast en ga een Inkbird ITC-308 wifi aanschaffen, maar kan ik beter gaan voor buisverwarming of voor plaatverwarming?

Alvast bedankt voor jullie advies

Jasper

Ik heb gekozen voor zo'n buisje. Daar heb ik gevoelsmatig een voorkeur voor. Maar objectieve argumenten ?  :weetniet:
Ik denk dat het eigenlijk een beetje om het even is. Als het maar warmte afgeeft...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.