Verwarmen van gistkast

Gestart door Worlock, 09-11-2018 01:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Worlock

Citaat van: Wildor op 09-11-2018  12:58 uBij Junai.nl is 3m 30 watt verwarming kabel verkrijgbaar voor ong. 7,95. Deze gebruik ik naar volle tevredenheid.

Zij verkopen o.a. broedapparaten voor kuikens etc.

Ik denk dat ik deze ook ga gebruiken. 1 zo'n kabel van 3m 30watt is dus wel voldoende? Ik heb een tafelmodel koelkast en een 20 liter vat.

Heisenberg

Citaat van: Wildor op 09-11-2018  16:46 uVan Junai moet je er inderdaad nog zelf een stekker aan zetten.

Dat lukt zelfs mij nog... En op dat gebied ben ik een echte kluns...

Wildor



Mooi op zijn plek met plakzadeltjes van de Gamma

Heisenberg

Citaat van: Worlock op 09-11-2018  16:54 uIk denk dat ik deze ook ga gebruiken. 1 zo'n kabel van 3m 30watt is dus wel voldoende? Ik heb een tafelmodel koelkast en een 20 liter vat.
Meer dan genoeg.

Heisenberg

Citaat van: Wildor op 09-11-2018  16:56 uMooi op zijn plek met plakzadeltjes van de Gamma

Ik zie ook fotootjes langs komen waar men de warmtekabel met een paar tyraps vastmaakt aan een roostertje.

(foto van Edwinbrouwt)

Heisenberg

Citaat van: Wildor op 09-11-2018  16:56 u

Mooi op zijn plek met plakzadeltjes van de Gamma
Ziet er inderdaad mooi uit Wildor. Alleen.... Die glasplaat. Ben je niet bang dat die een keertje knapt? Ik krijg daar altijd de kriebels van als ik dat zie. Een stuk betonplex voorkomt eventuele ellende. Verder heb ik doorvoeren gemaakt om de kabels naar buiten te leiden. Alleen in de grootste koelkast (nog) niet. Daar gebruik ik het condensgaatje aan de achterkant voor de warmtekabel en de Inkbird sonde.

Wildor

Ja, er zit zon 20L in het vat, ik moet er inderdaad nog een beter schapje in maken. Dat was ook zo'n gedachte toen ik mijn vat richting de kast zeulde, de deur opende en ter plekke dacht.....Oja, dat wou ik nog doen :)

Volgens de website van Samsung zijn de glazen schapjes van safety glass belastbaar tot 100KG

Ik ga het niet testen, maar maak me nog even geen zorgen.
Hardhouten multiplex platen heb ik al in huis!



Maar bedankt voor de bezorgdheid :proost:

Worlock

Citaat van: Heisenberg op 09-11-2018  16:53 uSimpel maar voor mijn gevoel doeltreffend en veilig. Alleen zit ´t niet zo netjes, mja, je ziet het toch niet hè? hahahahahaaaaa


Ja helemaal goed toch? Wat heb je gebruikt om de kabel aan de wand vast te maken? Moet wel iets zijn wat tegen de warmte kan natuurlijk.

Heisenberg

Citaat van: Worlock op 09-11-2018  17:38 uJa helemaal goed toch? Wat heb je gebruikt om de kabel aan de wand vast te maken? Moet wel iets zijn wat tegen de warmte kan natuurlijk.
Geen idee. Komen van de Hubo. En die kabel wordt niet loeiheet hoor. Dus dat valt reuze mee.

Heisenberg

Citaat van: Wildor op 09-11-2018  17:24 uMaar bedankt voor de bezorgdheid :proost:
Het is zo´n zonde van het bier....

Mark GA

Ik heb vier koelkasten voorzien van die Proheating-kabels, Gamma kabelhoudertjes en STC1000s.
Simpeler en veiliger wordt het niet. Misschien niet de goedkoopste oplossing; wel de makkelijkste.

Sander van Dijk

Citaat van: Heisenberg op 09-11-2018  16:44 uEen warmtelamp geeft geen licht. Geeft alleen warmte af. Alleen, gaat je gistvat overstromen, of ploft er een flesje... Kan het een probleem worden.
Als je de boel boven in je gistkast hangt i.c.m. een kleine ventilator, heb je toch een goede verdeling van de warmte en helpt de zwaartekracht mee v.w.b. vloeistof wat in je lamp kan druipen.

Jacques

Citaat van: Worlock op 09-11-2018  16:37 uVan een lamp zie ik denk ik toch af, zal best prima werken maar als het zonder licht kan en met apparaten die hoofdzakelijk voor verwarmen zijn en niet voor licht, lijken me toch nog net iets beter.

Bij een gloeilamp wordt slechts zo'n 5% tot maximaal 10% van de energie die nodig is om hem te laten branden omgezet in licht. De rest van de energie wordt omgezet in warmte...

Niet voor niets zijn de gloeilampen als lichtbron in de ban gedaan. Voor verwarmingsdoeleinden zijn ze nog prima te gebruiken. Ik heb nog een voorraadje liggen. Maar als als die op is ga ik denk ik over op een verwarmingslint.

Worlock

Citaat van: Jacques op 09-11-2018  23:17 uBij een gloeilamp wordt slechts zo'n 5% tot maximaal 10% van de energie die nodig is om hem te laten branden omgezet in licht. De rest van de energie wordt omgezet in warmte...

Niet voor niets zijn de gloeilampen als lichtbron in de ban gedaan. Voor verwarmingsdoeleinden zijn ze nog prima te gebruiken. Ik heb nog een voorraadje liggen. Maar als als die op is ga ik denk ik over op een verwarmingslint.

Daar ben ik me bewust van. Maar waarom die 5 tot 10 procent in licht investeren als het geen voordelen biedt?

Jacques

Citaat van: Worlock op 09-11-2018  23:21 uDaar ben ik me bewust van. Maar waarom die 5 tot 10 procent in licht investeren als het geen voordelen biedt?

Een gloeilamp was spotgoedkoop in de aanschaf. Ik heb ze aangeschaft voor habbekrats.

Wat het rendement is van een verwarmingslint of een ander alternatief weet ik niet maar dat zal waarschijnlijk ook geen 100% zijn.

Mark GA

Zal wel aan mij liggen maar als ik coldcrash ontstaat daarna condens. Dan heb ik toch liever geen electriciteitsbron daaraan blootgesteld, zoals een lampfitting. Gewoon op safe een verwarmingslint dus. Who cares dat je dan een half uur langer doet over een graad omhoog?

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 10-11-2018  01:17 uZal wel aan mij liggen maar als ik coldcrash ontstaat daarna condens. Dan heb ik toch liever geen electriciteitsbron daaraan blootgesteld, zoals een lampfitting. Gewoon op safe een verwarmingslint dus. Who cares dat je dan een half uur langer doet over een graad omhoog?
Ik denk er precies zo over. Wil je daarna met je temperatuur omhoog, dan zet je de deur toch gewoon even open, dan gaat dat in rap tempo.

Koen S

Citaat van: Mark GA op 10-11-2018  01:17 uZal wel aan mij liggen maar als ik coldcrash ontstaat daarna condens. Dan heb ik toch liever geen electriciteitsbron daaraan blootgesteld, zoals een lampfitting. Gewoon op safe een verwarmingslint dus. Who cares dat je dan een half uur langer doet over een graad omhoog?
Als ik coldcrash, haal ik mijn verwarmingselement eerst uit de koelkast.

MikeG

Citaat van: Heisenberg op 09-11-2018  16:34 uNaar mijn bescheiden mening is 75 Watt erg veel.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn vergaitingskast kant en klaar gekocht heb en de lamp zat er al in gemonteerd. De kast staat wel op een redelijk koele/koude plek waardoor het vooralsnog lijkt dat de 75 watt niet teveel is

Heisenberg

Citaat van: MikeG op 10-11-2018  11:22 uIk moet eerlijk bekennen dat ik mijn vergaitingskast kant en klaar gekocht heb en de lamp zat er al in gemonteerd. De kast staat wel op een redelijk koele/koude plek waardoor het vooralsnog lijkt dat de 75 watt niet teveel is
Een koelkast is goed geïsoleerd, en de ruimte is maar klein dus is ie vlug op temperatuur hoor.

Jacques

Citaat van: Mark GA op 10-11-2018  01:17 uZal wel aan mij liggen maar als ik coldcrash ontstaat daarna condens. Dan heb ik toch liever geen electriciteitsbron daaraan blootgesteld, zoals een lampfitting.

Mijn gloeilamp brandt in een goedkope buitenlamp armatuur. Die zijn veilig in een vochtige omgeving. Zie zijn overal te koop bij bouwmarkten.



Heisenberg

Citaat van: Jacques op 10-11-2018  14:01 uMijn gloeilamp brandt in een goedkope buitenlamp armatuur. Die zijn veilig in een vochtige omgeving. Zie zijn overal te koop bij bouwmarkten.
Dat kan natuurlijk ook, maar zoals eerder geschreven vind je nergens geen gloeilampen meer. Het is óf LED óf Halogeen óf een spaarlamp...

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 10-11-2018  14:24 uDat kan natuurlijk ook, maar zoals eerder geschreven vind je nergens geen gloeilampen meer. Het is óf LED óf Halogeen óf een spaarlamp...

Zoals ik al schreef zal ook ik overgaan op een verwarmingslint als ik door mijn voorraad gloeilampen heen ben. Voorlopig kan ik vooruit.

Guppie

Wat ik me nu afvraag is of die verwarmingskoorden ook met een adapter werken?
Waarom ik dit vraag, men maakt zich druk over het energie verlies van een gloeilamp, deze is ongeveer 5 - 10% (Licht) want we gebruiken de warmte.
Bij een koord hebben we twee delen die verliezen, de adapter en het koord, want ik neem aan dat het koord echt geen efficiëntie heeft van 100%.

Wildor

Ik gebruik een silconenomhulde verwarmingskabel die werkt op 220 V. Hierin zal een materiaal gebruikt worden waarin weerstand wordt gecreëerd en dus ontstaat warmte. Geen adapter dus, gewoon aansluiten op een stekker. Optioneel kun je deze aan een dimmer aansluiten om het vermogen te regelen.

Maar goed, met bioprut en zo kun je vast op een bepaalde manier gratis warmte maken, maar ik gebruik gewoon stroom :) De kosten van zo'n kabel vallen erg mee, en als je het goedkoper wilt dan moet je blikpils van den Aldi halen.

Als je echt wilt besparen dan moet je ook kijken naar de opbrengst van de warmtebron, en niet alleen naar het rendement/verbruik van de warmtebron. Als je een warmtebron hebt die 99% efficiënt is, maar dat 40% daarvan zorgt voor een overshoot van de gewenste temperatuur, die je vervolgens weer moet terugkoelen, dan heb je alsnog een slecht rendement.

 :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.