Actieve gist opslaan: koelkast of vriezer?

Gestart door HansvV, 07-11-2018 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansvV

Ik heb Wyeast Belgian Abbey 2 gebruikt in september. Na de vergisting een deel van de bezonken koek in een flesje in de koelkast bewaard. Wil die binnenkort, maar wellicht ook in de verdere toekomst nog eens gebruiken. Daarom starter gemaakt met een deel van dat restant: geroerd en flink belucht. Die starter (ca. 1,5l) is nu goed actief. Nu de vraag: om een deel ervan voor langere tijd op te slaan, hoe doe ik dat het beste? Starter tot rust laten komen (roeren en beluchten staken) en dan bezonken deel opnieuw in flesje(s)? En die dan in de koelkast (zou ik verwachten) maar ik lees soms ook: in de vriezer. Natte massa in de vriezer, vriest dat niet kapot (de gistcellen bedoel ik)? Of is de vriezer bij uitstek bedoeld voor droge gist(korrels). Ik begrijp dat ik hoe dan ook straks eerst weer een starter moet maken, maar het gaat me even om de beste methode van bewaren (en de daaraan voorafgaande stappen).

En waarom al deze moeite? Han het natuurlijk steeds van Wyeast kopen, maar wat is er mis aan het in stand houden van je eigen kweek?

TeVeHa

Citaat van: HansvV op 07-11-2018  21:01 uEn waarom al deze moeite? Lan het natuurlijk steeds van Wyeast kopen, maar wat is er mis aan het in stand houden van je eigen kweek?

Dag Hans, er is helemaal niks mis met het in stand houden van je eigen kweek, ikzelf neem als ik gist wil bewaren enkele tubes van een starter vermeng deze met een deel glycerine en plaats deze in de vriezer tot ik die nodig heb. Mvg

HansvV

Bedankt voor de reactie. Ik heb hier ook op het forum al wat zitten zoeken, maar vraag me dus af of het nu beter in de vriezer dan wel in de koeling kan.

hansHalberstadt

Gist zonder meer invriezen betekent dat vrijwel niets overleeft omdat ijskristallen de celwanden stuk prikken. 15-20% glycerol mengen voorkomt dat. andere optie is je gistcultuur op schuine buis zetten en bewaren bij 4-6 graden max 1 jaar. Dan opnieuw overenten op nieuwe schuine buis. Agar schuine buis vraagt wel wat kennis en ervaring, maar kun je vrij snel onder de knie krijgen.

HansvV

Citaat van: hansHalberstadt op 07-11-2018  22:01 u...gistcultuur op schuine buis zetten en bewaren bij 4-6 graden max 1 jaar. dan opnieuw overenten op nieuwe schuine buis. Agar schuine buis vraagt wel wat kennis...
Dank, is dat ergens wat uitgebreider beschreven, eventueel met simpel schetsje?

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 07-11-2018  22:18 uDank, is dat ergens wat uitgebreider beschreven, eventueel met simpel schetsje?
Zie bv http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kweekgis.html
Als je op internet zoekt op gist reincultuur of gist schuine buis dan is er ook veel te vinden. Of een cursus bij een biergilde.

HansvV


HansvV

Heb het artikel aandachtig gelezen. Of ik me helemaal kan vinden in de statistische kant van de conclusies laat ik even in het midden. Dit artikel beschrijft het opkweken van gist op een voedingsbodem, agar,  in bijv. een schuine buis. Alleen: wanneer ik een pak Wyeast koop, zit het er toch niet in de vorm van een droge massa in? Dus kan ik, uitgaande van een actieve starter, ook een deel daarvan bewaren, eventueel later weer reactiveren (vermenigvuldigen in een nieuwe starter)? Dus de boel NAT opslaan? Je zou bijv. een deel van de nu actieve starter kunnen opslaan in een (gereinigd) flesje en dit direct op 1 ºC opslaan, zodat het gisten stopt. Zo deed ik het nl. al, en die is na enige dagen weer goed actief. Wat ik me dan alleen afvraag is HOE LANG kan je het op die manier bewaren?

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 08-11-2018  14:30 uHOE LANG kan je het op die manier bewaren?
Waarschijnlijk ca een maand. dan zijn de meeste cellen wel dood. Gist uit een flesje opkweken is feitelijk ook zoiets. Als je bij de gist op de bodem wat appelsap doet gaat het weer gisten als er nog gist inzit. Ook al zijn er nog maar enkele cellen in leven van de miljoenen die op de bodem liggen na bv een jaar bewaartijd. Daardoor wordt het wel steeds risicovoller omdat elke besmetting met maar 3 gistcelen al fataal is.

Haagse Wouter

Het beste is dus eigenlijk om vanuit aangekocht gist direct een glycerol stock te maken en deze direct te verdelen in kleine porties?
En dan de week voor je gaat brouwen kweek je hem op?

HansvV

Dat idee krijg ik nu ook. Want vroeg me verder af of dat residu in dat flesje, dat dan een paar miljoen - 3 dode gistcellen bevat, dan voornamelijk gehydrolyseerd dood gist is wat weer smaakeffecten kan hebben?

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 08-11-2018  15:57 uDat idee krijg ik nu ook. Want vroeg me verder af of dat residu in dat flesje, dat dan een paar miljoen - 3 dode gistcellen bevat, dan voornamelijk gehydrolyseerd dood gist is wat weer smaakeffecten kan hebben?
Gistopkweken uit een flesje betekent dat je eerst een voldoende hoeveelheid gistende wort moet maken, bv 100 ml. In die 100 ml zitten dan tov de dode gist zer veel levende cellen. Daarmee ga je dan verder opschalen. Dan blijft van de dode cellen relatief niets meer over.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 08-11-2018  14:56 uHet beste is dus eigenlijk om vanuit aangekocht gist direct een glycerol stock te maken en deze direct te verdelen in kleine porties?
En dan de week voor je gaat brouwen kweek je hem op?
Ik zou er eerst een actieve starter van maken en dan die starter op het optimale gistingspunt afkoelen glycerol erbij, mengen en dan in porties verdelen en invriezen.

HansvV

Helemaal duidelijk, alleen: welk deel van die starter vries ik in? Eerst laten bezinken en dan koek van de bodem nemen? Wel of geen deel van de bovenstaande vloeistof erbij?

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 08-11-2018  18:29 uIk zou er eerst een actieve starter van maken en dan die starter op het optimale gistingspunt afkoelen glycerol erbij, mengen en dan in porties verdelen en invriezen.

Het vloeibare gedeelte van de starter in dit geval?
Je raad dit aan omdat je dan meer actieve gist per ml hebt?
Maar de kans is ook een stuk groter dat je shit meekrijgt in je stock?

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 08-11-2018  19:21 uHelemaal duidelijk, alleen: welk deel van die starter vries ik in? Eerst laten bezinken en dan koek van de bodem nemen? Wel of geen deel van de bovenstaande vloeistof erbij?
Laten bezinken en dan afgieten en de slurry gebruiken. Je wilt immers toch geconcentreerde gist? Een beetje vloeistof erbij is geen probleem maar doel is zo min mogelijk.

HansvV


Roelof

Een mooi thema voor Oscar? BrouwTv.

HansvV

En zo ontdek je weer wat: BrouwTV! Het thema lijkt me daar wel passen. Maar een goed, recent artikel dat naast de reincultuur-op-agar ook die "natte opslag" behandelt en daarnaast voldoende praktisch blijft zou ik zeker toejuichen. Ik heb vroeger in mijn opleiding diverse bacterieculturen moeten (leren) opkweken, maar vraag me toch af of dat hier thuis net zo makkelijk zou gaan.

Haagse Wouter

Zodra ik terug ben wil ik beginner met een gistbankje bouwen. Ik zal wel wat documentatie doen. Als ik een videocamera vind mss een filmpje erbij.
Gelukkig heb ik wel wat microbiologie ervaring, alleen nog nooit met gisten.

Mijn gevoel zegt dat vloeibare opslag het handigste is en vloeibaar opkweken ook. Als je netjes en schoonwerkt en je stock opdeeld in porties dan zou ik voor instant vloeibare kweek gaan. Als je heel schoon wilt werken dan kun je eerst opkweken via agar plaat. Maar dat is thuis lastiger dan direct een vloeibare kweek doen.

hans_nwk

Als je binnen afzienbare tijd weer dezelfde gist wil gebruiken kun je ook de hele gistkoek onder een beetje bier in de koelkast bewaren.
Niet zo lang als in de koelkast natuurlijk maar na een paar weken in de koelkast kun je het zo weer in je gistvat kiepen.

Wel lastig om een goede inschatting te maken hoeveel er in gaat.

Verschillende keren zo gedaan. Ik brouw dan vaak een licht bier (15 liter of zo) en gebruik de gistkoek dan voor een zwaar bier.

Wel opletten dat je de gistkoek van een donker zwaar gehopt bier niet gaat gebruiken voor een licht weinig gehopt bier want je neemt natuurlijk wel wat smaak mee.

Groet,
Hans

joerivang

Ik ben hier recent ook mee begonnen, ik heb een giststarter gemaakt van een vloeibare Wyeast verpakking en een overbuild gedaan van 100 miljard cellen. (http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php)

Ik heb zo 350ml van de homogene oplossing afgeschonken in een afgesloten weckpot en bewaar deze sindsdien (27 sept 2018) in de koelkast. Deze gist ga ik 18 November weer gebruiken, wel eerst een giststarter van maken. Ik zal nog even laten weten hoe dat afgelopen is.

Voordeel van deze methode is dat de gist niet gestressed raakt door een bier met hoge SG of veel hopgebruik. Iets wat wel plaats vind als de befaamde slurry methode gebruikt wordt.

Hieronder een foto van de gist in mijn koelkast:


HansvV

Interessant, deze reacties. Zou zeker graag horen wat de bevindingen zijn. Mijn doel is primair om, als ik de betreffende batch bier geslaagd vind, die te kunnen reproduceren. Dus ik bemonster de gist ná de vergisting van het bier en kweek die dan weer op, in principe met alleen wat brouwsuiker en een beetje gistvoeding. Van dát product wil ik monsters bewaren, hetzij in de koelkast, hetzij in de vriezer, met glycerine. Om een gevoel te krijgen wat voor mij het beste werkt ga ik voorlopig beide methoden (koel en vries) doen op alle batches bier die ik maak (rustig op gang komen hoor, dat weer wel, 'tis geen fabriek a la Heineken hier).

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 09-11-2018  10:18 uIk heb vroeger in mijn opleiding diverse bacterieculturen moeten (leren) opkweken, maar vraag me toch af of dat hier thuis net zo makkelijk zou gaan.
Als je de ervaring al hebt, dan kan er niet veel mis volgens mij. Ik ben ooit begonnen zonder ervaring en alleen lezen en uitproberen. zolang je niet gaat stofzuigen een dag voor je gaat enten  en geen onnodig stof maakt gaat het thuis best.

HansvV

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2018  16:19 uAls je de ervaring al hebt, dan kan er niet veel mis volgens mij.

Ik heb er ook wel vertrouwen in, en deels ook wel de spullen (petrischalen, reageerbuizen enz) voor vanuit een andere wat uitgegroeide hobby, maar moet weer even wennen aan het idee. Vooralsnog dus de natte opslag. Op bijgaande foto's het resultaat. Eerst de starter op de roerder, dan de monsters (de witte potjes zijn van glycerine voorzien, die staan nu in de vriezer) en nog een detail van de massa onderin een flesje. Lekker veel, alles de koeling in (met labels uiteraard). Zien hoe dit allemaal gaat. Zal dan tzt één flesje gebruiken om op agar te enten. Dat moet ik nu nog bestellen.






Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.