Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Actieve gist opslaan: koelkast of vriezer?  (gelezen 3129 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Actieve gist opslaan: koelkast of vriezer?
« Reactie #50 Gepost op: 09-01-2019 21:39 u »
Hoe kan ik nu zien of die slurry / starter nog goed is? Ik heb geen microscoop dus moet het op zicht - geur - etc. doen.

In principe is dit heel eenvoudig. Ent een klein beetje van de gist (1 ml) in een kleine starter van bijvoorbeeld 125 ml. Je kunt hiervoor appelsap gebruiken. Als de starter binnen 1 ą 2 dagen aanslaat is het goed. Vergroot vervolgens de starter met een factor 5 tot 10. Gebruik dan wort of moutextract. Afhankelijk van de grootte van je brouwsel kun je de starter verder vergroten totdat deze een omvang heeft van 5 tot 10% van het brouwsel dat je wilt vergisten.
Je hebt zo veel vitale gistcellen en de vergisting zal verlopen als een speer.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 13-01-2019 13:03 u »
In principe is dit heel eenvoudig. Ent een klein beetje van de gist (1 ml) in een kleine starter van bijvoorbeeld 125 ml. Je kunt hiervoor appelsap gebruiken. Als de starter binnen 1 ą 2 dagen aanslaat is het goed. Vergroot vervolgens de starter met een factor 5 tot 10. Gebruik dan wort of moutextract. Afhankelijk van de grootte van je brouwsel kun je de starter verder vergroten totdat deze een omvang heeft van 5 tot 10% van het brouwsel dat je wilt vergisten.
Je hebt zo veel vitale gistcellen en de vergisting zal verlopen als een speer.
Inmiddels staat de dubbel met de giststarter weer lekker te pruttelen in de gistkast. Starter wee dagen op de roerder met 1,5 liter, wort van moutstroop en beetje giststarter. Vooralsnog prima gelukt denk ik :)

Nog wel een andere vraag die opkwam tijdens het brouwen met de slurry. Ik had hopkorrels (en geen hopkookzakjes meer) die ik als alternatief in een moutkookzak in het wort heb gehangen. Had ze net zo goed zo gelijk in het wort kunnen gooien. Want ze zijn helemaal opgelost en door het wort verspreid. Een soort groene drap. Dat zit straks ook in de slurry neem ik aan. Is dat een probleem als ik weer de slurry wil bewaren voor een volgende brouwsel? Voorgaande keren had ik de hop in een speciaal hopkookzakje en was de slurry dus een stuk schoner. het wort wel eerst door een filter gedaan alvorens in het gistvat te doen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 13-01-2019 14:21 u »
Nog wel een andere vraag die opkwam tijdens het brouwen met de slurry. Ik had hopkorrels (en geen hopkookzakjes meer) die ik als alternatief in een moutkookzak in het wort heb gehangen. Had ze net zo goed zo gelijk in het wort kunnen gooien. Want ze zijn helemaal opgelost en door het wort verspreid. Een soort groene drap. Dat zit straks ook in de slurry neem ik aan. Is dat een probleem als ik weer de slurry wil bewaren voor een volgende brouwsel? Voorgaande keren had ik de hop in een speciaal hopkookzakje en was de slurry dus een stuk schoner. het wort wel eerst door een filter gedaan alvorens in het gistvat te doen.

Begrijp ik het goed dat je de starter gehopt hebt met hoppellets?
Waarom heb je dat gedaan? Voor het opkweken van gist heb je geen hop nodig...

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 14-01-2019 08:44 u »
Begrijp ik het goed dat je de starter gehopt hebt met hoppellets?
Waarom heb je dat gedaan? Voor het opkweken van gist heb je geen hop nodig...
Nee dat begrijp je verkeerd! De hop heeft niets met de starter te maken gehad.

Mijn vraag gaat over het wort en de slurry die je na het vergisten over hebt. Ik vroeg me af hoe "schoon" die slurry is na het vergisten. Als er restjes van bijvoorbeeld hop in kunnen zitten. Zoals aangegeven zijn de hopkorrels helemaal opgelost. Ik heb wel gefilterd na het koken maar dat spul is zo fijn dat het wellicht nog in het wort zit tijdens het gisten.

Offline Rickske

• Junior lid
  • **
  • Land: aq
« Reactie #54 Gepost op: 18-01-2019 19:08 u »
Een beetje hopresten in de slurry is geen probleem. Chris White raadt zelfs een licht gehopt starter aan!?!

Offline Scorpionrose

• Vol lid
« Reactie #55 Gepost op: 18-01-2019 20:04 u »
En als je de gebruiksaanwijzing van Fermentis leest hebben ze het ook over boiled and hopped wort.

With prior rehydration:

Alternatively, sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or boiled and hopped wort at 25 to 29°C (77°F to 84°F). Leave to rest 15 to 30 minutes, gently stir and pitch the resultant cream into the fermentation vessel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 18-01-2019 20:37 u »
Een beetje hopresten in de slurry is geen probleem. Chris White raadt zelfs een licht gehopt starter aan!?!

In een ander topic is hier uitgebreid op ingegaan.
Het hoppen van een giststarter is zeker geen noodzaak. Maar een beetje hop kan inderdaad geen kwaad. Zelf heb nog nooit een starter gehopt. Als je goed hygiėnisch werkt is het niet nodig. Daarnaast is de antibacteriėle werking van hop vrij gering.