Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Begin SG 1062 eind 1040  (gelezen 721 keer)

Offline g.bakker-dph@kpnplanet.nl

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Begin SG 1062 eind 1040
« Gepost op: 02-02-2019 22:10 u »
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/768199/whiskey-beech-stout

Beste hobbyisten,
2 weken geleden hebben wij , mijn zoon en ik, na “goed” beraad bovenstaand recept gebrouwen. Gisteren wat wort afgetapt en geënt maar het blijft steken op 1040. Waardes zijn gemeten met een refractometer. De kleur is mooi, smaak is niet verkeerd.
Wat kan er misgegaan zijn?
Ja, het is wat hoog gegrepen om met dit recept te starten en wij zijn er achter dat het spoelproces nauwkeuriger en in fases moet.  Kan dit dd oorzaak zijn van het hoge eind sg?
Wie wil er eens mee kijken waar wij “het hebben laten liggen” en is het nog zinvol om het te bottelen? (De chips zijn overigens niet toegevoegd ).

P.S. Wat hebben jullie een verrekte leuke hobby en een behulpzaam forum

Groet,
Gert

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Land: nl
  • Proost!
Re: Begin SG 1062 eind 1040
« Reactie #1 Gepost op: 02-02-2019 22:15 u »
Omrekenen! Refractometer geeft foutief verhoogde waardes tijdens de vergisting omdat de gevormde alcohol invloed heeft op de sg meting met refractometer, omrekenen kan oa in BrouwHulp of op bv https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/
ik kom op een sg van ongeveer 1.021 als ik het omreken

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 03-02-2019 09:46 u »
Je bent dan van 1062 (15.5 Brix) naar ca 1028 (10.2 brix) gegaan. En dat betekent dat maar ca 70% van de moutsuikers die hadden moeten vergisten ook werkelijk vergist zijn. Dat kan verschillende oorzaken hebben:
- je hebt het begin SG niet goed gemeten, bv omdat je refractometer niet droog was toen je het druppeltje erop deed.
Wanneer heb je gemeten? Aan het einde van het koken?
- je hebt te weinig gist gebruikt of gist toegevoegd toen de temperatuur nog boven de 35 graden was.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #3 Gepost op: 03-02-2019 13:19 u »
Eind SG 1.021 is trouwens prima ;).

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03-02-2019 15:04 u »
Bedankt voor jullie input👍🏻 Vandaag 5 liter overgeheveld in glazen fles en de gesoakte wiskey snippers toegevoegd (nat 10gr.= 5 Gr droog en weggezet op 17 graden. Overige,met op 5.1 Gr P/litr. gekookte suiker, over geheveld en gebotteld en weggezet op hoofdsting temperatuur. Volgende week maar eens kijken of er een mooi resultaat is ontstaan.

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-02-2019 15:44 u »
Zit er nu geen waterslot op de fles? Dat lijkt me vragen om moeilijkheden

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 03-02-2019 15:52 u »
Is dat zo?😳 sg blijft hetzelfde volgens mij is het uitgegist. Hier zit nog geen bottelsuiker op en staat op 17 graden te “rijpen”. Is dat een probleem als ik dit gesloten en zonder waterslot weg zet?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 03-02-2019 21:59 u »
Is dat zo?😳 sg blijft hetzelfde volgens mij is het uitgegist. Hier zit nog geen bottelsuiker op en staat op 17 graden te “rijpen”. Is dat een probleem als ik dit gesloten en zonder waterslot weg zet?

Ik zie kleine koolzuurbelletjes tegen het glas. Er wordt nog koolzuur gevormd. Als je de beugel losmaakt zal er koolzuur vrij komen.

Om geen risico te lopen op ontploffende flessen kun je het beste de nagisting uitvoeren onder een waterslot.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 04-02-2019 20:18 u »
Dag Jacques,

Dank voor de tip!

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage