Actieve gist opslaan: koelkast of vriezer?

Gestart door HansvV, 07-11-2018 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansvV

Ik heb Wyeast Belgian Abbey 2 gebruikt in september. Na de vergisting een deel van de bezonken koek in een flesje in de koelkast bewaard. Wil die binnenkort, maar wellicht ook in de verdere toekomst nog eens gebruiken. Daarom starter gemaakt met een deel van dat restant: geroerd en flink belucht. Die starter (ca. 1,5l) is nu goed actief. Nu de vraag: om een deel ervan voor langere tijd op te slaan, hoe doe ik dat het beste? Starter tot rust laten komen (roeren en beluchten staken) en dan bezonken deel opnieuw in flesje(s)? En die dan in de koelkast (zou ik verwachten) maar ik lees soms ook: in de vriezer. Natte massa in de vriezer, vriest dat niet kapot (de gistcellen bedoel ik)? Of is de vriezer bij uitstek bedoeld voor droge gist(korrels). Ik begrijp dat ik hoe dan ook straks eerst weer een starter moet maken, maar het gaat me even om de beste methode van bewaren (en de daaraan voorafgaande stappen).

En waarom al deze moeite? Han het natuurlijk steeds van Wyeast kopen, maar wat is er mis aan het in stand houden van je eigen kweek?

TeVeHa

Citaat van: HansvV op 07-11-2018  21:01 uEn waarom al deze moeite? Lan het natuurlijk steeds van Wyeast kopen, maar wat is er mis aan het in stand houden van je eigen kweek?

Dag Hans, er is helemaal niks mis met het in stand houden van je eigen kweek, ikzelf neem als ik gist wil bewaren enkele tubes van een starter vermeng deze met een deel glycerine en plaats deze in de vriezer tot ik die nodig heb. Mvg

HansvV

Bedankt voor de reactie. Ik heb hier ook op het forum al wat zitten zoeken, maar vraag me dus af of het nu beter in de vriezer dan wel in de koeling kan.

hansHalberstadt

Gist zonder meer invriezen betekent dat vrijwel niets overleeft omdat ijskristallen de celwanden stuk prikken. 15-20% glycerol mengen voorkomt dat. andere optie is je gistcultuur op schuine buis zetten en bewaren bij 4-6 graden max 1 jaar. Dan opnieuw overenten op nieuwe schuine buis. Agar schuine buis vraagt wel wat kennis en ervaring, maar kun je vrij snel onder de knie krijgen.

HansvV

Citaat van: hansHalberstadt op 07-11-2018  22:01 u...gistcultuur op schuine buis zetten en bewaren bij 4-6 graden max 1 jaar. dan opnieuw overenten op nieuwe schuine buis. Agar schuine buis vraagt wel wat kennis...
Dank, is dat ergens wat uitgebreider beschreven, eventueel met simpel schetsje?

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 07-11-2018  22:18 uDank, is dat ergens wat uitgebreider beschreven, eventueel met simpel schetsje?
Zie bv http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kweekgis.html
Als je op internet zoekt op gist reincultuur of gist schuine buis dan is er ook veel te vinden. Of een cursus bij een biergilde.

HansvV


HansvV

Heb het artikel aandachtig gelezen. Of ik me helemaal kan vinden in de statistische kant van de conclusies laat ik even in het midden. Dit artikel beschrijft het opkweken van gist op een voedingsbodem, agar,  in bijv. een schuine buis. Alleen: wanneer ik een pak Wyeast koop, zit het er toch niet in de vorm van een droge massa in? Dus kan ik, uitgaande van een actieve starter, ook een deel daarvan bewaren, eventueel later weer reactiveren (vermenigvuldigen in een nieuwe starter)? Dus de boel NAT opslaan? Je zou bijv. een deel van de nu actieve starter kunnen opslaan in een (gereinigd) flesje en dit direct op 1 ºC opslaan, zodat het gisten stopt. Zo deed ik het nl. al, en die is na enige dagen weer goed actief. Wat ik me dan alleen afvraag is HOE LANG kan je het op die manier bewaren?

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 08-11-2018  14:30 uHOE LANG kan je het op die manier bewaren?
Waarschijnlijk ca een maand. dan zijn de meeste cellen wel dood. Gist uit een flesje opkweken is feitelijk ook zoiets. Als je bij de gist op de bodem wat appelsap doet gaat het weer gisten als er nog gist inzit. Ook al zijn er nog maar enkele cellen in leven van de miljoenen die op de bodem liggen na bv een jaar bewaartijd. Daardoor wordt het wel steeds risicovoller omdat elke besmetting met maar 3 gistcelen al fataal is.

Haagse Wouter

Het beste is dus eigenlijk om vanuit aangekocht gist direct een glycerol stock te maken en deze direct te verdelen in kleine porties?
En dan de week voor je gaat brouwen kweek je hem op?

HansvV

Dat idee krijg ik nu ook. Want vroeg me verder af of dat residu in dat flesje, dat dan een paar miljoen - 3 dode gistcellen bevat, dan voornamelijk gehydrolyseerd dood gist is wat weer smaakeffecten kan hebben?

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 08-11-2018  15:57 uDat idee krijg ik nu ook. Want vroeg me verder af of dat residu in dat flesje, dat dan een paar miljoen - 3 dode gistcellen bevat, dan voornamelijk gehydrolyseerd dood gist is wat weer smaakeffecten kan hebben?
Gistopkweken uit een flesje betekent dat je eerst een voldoende hoeveelheid gistende wort moet maken, bv 100 ml. In die 100 ml zitten dan tov de dode gist zer veel levende cellen. Daarmee ga je dan verder opschalen. Dan blijft van de dode cellen relatief niets meer over.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 08-11-2018  14:56 uHet beste is dus eigenlijk om vanuit aangekocht gist direct een glycerol stock te maken en deze direct te verdelen in kleine porties?
En dan de week voor je gaat brouwen kweek je hem op?
Ik zou er eerst een actieve starter van maken en dan die starter op het optimale gistingspunt afkoelen glycerol erbij, mengen en dan in porties verdelen en invriezen.

HansvV

Helemaal duidelijk, alleen: welk deel van die starter vries ik in? Eerst laten bezinken en dan koek van de bodem nemen? Wel of geen deel van de bovenstaande vloeistof erbij?

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 08-11-2018  18:29 uIk zou er eerst een actieve starter van maken en dan die starter op het optimale gistingspunt afkoelen glycerol erbij, mengen en dan in porties verdelen en invriezen.

Het vloeibare gedeelte van de starter in dit geval?
Je raad dit aan omdat je dan meer actieve gist per ml hebt?
Maar de kans is ook een stuk groter dat je shit meekrijgt in je stock?

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 08-11-2018  19:21 uHelemaal duidelijk, alleen: welk deel van die starter vries ik in? Eerst laten bezinken en dan koek van de bodem nemen? Wel of geen deel van de bovenstaande vloeistof erbij?
Laten bezinken en dan afgieten en de slurry gebruiken. Je wilt immers toch geconcentreerde gist? Een beetje vloeistof erbij is geen probleem maar doel is zo min mogelijk.

HansvV


Roelof

Een mooi thema voor Oscar? BrouwTv.

HansvV

En zo ontdek je weer wat: BrouwTV! Het thema lijkt me daar wel passen. Maar een goed, recent artikel dat naast de reincultuur-op-agar ook die "natte opslag" behandelt en daarnaast voldoende praktisch blijft zou ik zeker toejuichen. Ik heb vroeger in mijn opleiding diverse bacterieculturen moeten (leren) opkweken, maar vraag me toch af of dat hier thuis net zo makkelijk zou gaan.

Haagse Wouter

Zodra ik terug ben wil ik beginner met een gistbankje bouwen. Ik zal wel wat documentatie doen. Als ik een videocamera vind mss een filmpje erbij.
Gelukkig heb ik wel wat microbiologie ervaring, alleen nog nooit met gisten.

Mijn gevoel zegt dat vloeibare opslag het handigste is en vloeibaar opkweken ook. Als je netjes en schoonwerkt en je stock opdeeld in porties dan zou ik voor instant vloeibare kweek gaan. Als je heel schoon wilt werken dan kun je eerst opkweken via agar plaat. Maar dat is thuis lastiger dan direct een vloeibare kweek doen.

hans_nwk

Als je binnen afzienbare tijd weer dezelfde gist wil gebruiken kun je ook de hele gistkoek onder een beetje bier in de koelkast bewaren.
Niet zo lang als in de koelkast natuurlijk maar na een paar weken in de koelkast kun je het zo weer in je gistvat kiepen.

Wel lastig om een goede inschatting te maken hoeveel er in gaat.

Verschillende keren zo gedaan. Ik brouw dan vaak een licht bier (15 liter of zo) en gebruik de gistkoek dan voor een zwaar bier.

Wel opletten dat je de gistkoek van een donker zwaar gehopt bier niet gaat gebruiken voor een licht weinig gehopt bier want je neemt natuurlijk wel wat smaak mee.

Groet,
Hans

joerivang

Ik ben hier recent ook mee begonnen, ik heb een giststarter gemaakt van een vloeibare Wyeast verpakking en een overbuild gedaan van 100 miljard cellen. (http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php)

Ik heb zo 350ml van de homogene oplossing afgeschonken in een afgesloten weckpot en bewaar deze sindsdien (27 sept 2018) in de koelkast. Deze gist ga ik 18 November weer gebruiken, wel eerst een giststarter van maken. Ik zal nog even laten weten hoe dat afgelopen is.

Voordeel van deze methode is dat de gist niet gestressed raakt door een bier met hoge SG of veel hopgebruik. Iets wat wel plaats vind als de befaamde slurry methode gebruikt wordt.

Hieronder een foto van de gist in mijn koelkast:


HansvV

Interessant, deze reacties. Zou zeker graag horen wat de bevindingen zijn. Mijn doel is primair om, als ik de betreffende batch bier geslaagd vind, die te kunnen reproduceren. Dus ik bemonster de gist ná de vergisting van het bier en kweek die dan weer op, in principe met alleen wat brouwsuiker en een beetje gistvoeding. Van dát product wil ik monsters bewaren, hetzij in de koelkast, hetzij in de vriezer, met glycerine. Om een gevoel te krijgen wat voor mij het beste werkt ga ik voorlopig beide methoden (koel en vries) doen op alle batches bier die ik maak (rustig op gang komen hoor, dat weer wel, 'tis geen fabriek a la Heineken hier).

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 09-11-2018  10:18 uIk heb vroeger in mijn opleiding diverse bacterieculturen moeten (leren) opkweken, maar vraag me toch af of dat hier thuis net zo makkelijk zou gaan.
Als je de ervaring al hebt, dan kan er niet veel mis volgens mij. Ik ben ooit begonnen zonder ervaring en alleen lezen en uitproberen. zolang je niet gaat stofzuigen een dag voor je gaat enten  en geen onnodig stof maakt gaat het thuis best.

HansvV

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2018  16:19 uAls je de ervaring al hebt, dan kan er niet veel mis volgens mij.

Ik heb er ook wel vertrouwen in, en deels ook wel de spullen (petrischalen, reageerbuizen enz) voor vanuit een andere wat uitgegroeide hobby, maar moet weer even wennen aan het idee. Vooralsnog dus de natte opslag. Op bijgaande foto's het resultaat. Eerst de starter op de roerder, dan de monsters (de witte potjes zijn van glycerine voorzien, die staan nu in de vriezer) en nog een detail van de massa onderin een flesje. Lekker veel, alles de koeling in (met labels uiteraard). Zien hoe dit allemaal gaat. Zal dan tzt één flesje gebruiken om op agar te enten. Dat moet ik nu nog bestellen.





Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2018  16:19 uAls je de ervaring al hebt, dan kan er niet veel mis volgens mij. Ik ben ooit begonnen zonder ervaring en alleen lezen en uitproberen. zolang je niet gaat stofzuigen een dag voor je gaat enten  en geen onnodig stof maakt gaat het thuis best.

Gewoon een laminar flow cabinet installeren. Als een conische rvs tank kan, dan kan dat ook  :nut:.

HansvV

Word ik weer nieuwsgierig. Een conische RVS tank pas ik al toe (Ss Brewtech). Wat laminaire stroming is weet ik ook, maar een "Laminar flow cabinet"? Wat doet dat, waar zit het en waar haal je dat vandaan?

Haagse Wouter

Citaat van: HansvV op 09-11-2018  19:52 uWord ik weer nieuwsgierig. Een conische RVS tank pas ik al toe (Ss Brewtech). Wat laminaire stroming is weet ik ook, maar een "Laminar flow cabinet"? Wat doet dat, waar zit het en waar haal je dat vandaan?

Gebruik je in een laboratorium.
Is een kast waarin je biologisch werk uitvoerd. Lucht wordt aangezogen door een filter, gaat dan de kast in en blaast dan de kast weer uit via alle kieren e.d. (ook de kant waaruit je werkt dus). Dus alle lucht in de kast is gefilterd zodat er geen vervuiling door wat dan ook is wat in de lucht rondhangt. Zorgt er dus voor dat je werk beschermd is van jou en de omgeving.

Het was meer een grapje, lijkt me een tikkie overdreven om te hebben. Maar niet onmogelijk als ik zo google. Er bestaan mini varianten!

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 09-11-2018  18:51 uGewoon een laminar flow cabinet installeren. Als een conische rvs tank kan, dan kan dat ook  :nut:.
Ja natuurlijk, gewoon een labruimte in je huis maken. Maar het kan ook gewoon simpel. ik heb al 20 jaar lang elk jaar ca 30 schuine buizen met gist overgeënt in huis en zonder ooit een buis met besmetting. Agar 3% oplossing met wort met SG=1010 even opkoken, dan verdelen over je buizen met dopje los erop, 20 minuten in de snelkookpan, rustig af laten koelen tot de 100 graden grens en dan voorzichtig het deksel van de snelkookpan los zodat de lucht er rustig bij kan (dan nog 100 graden) daarna rustig verder laten afkoelen tot ca 50 graden. Dan is de agar nog vloeibaar en krijg je geen extra condens in je buizen. Dan de buizen schuin leggen op een ontsmette ondergrond (meestal gebruik in alufolie in lange reep eronder en dan nog een laag erbovenop zodat er geen stof bijkomt) dan rustig 2 dagen laten liggen om de laatste condens kwijt te raken. daarna aan-enten en buizen in plastic diepvries zakje met afsluit clipje 1 dag op 25 graden tot gist begint te groeien en dan bij 4 graden in de koeling.   

Haagse Wouter

Waarom prefereer je dat trouwens over een glycerol bewaring in de vriezer?

Overigens kun je buisjes ook gesteriliseerd en gesealed kopen. Voor den luie mensen onder ons :D.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 09-11-2018  21:18 uWaarom prefereer je dat trouwens over een glycerol bewaring in de vriezer?

Overigens kun je buisjes ook gesteriliseerd en gesealed kopen. Voor den luie mensen onder ons :D.
Dat is eigenlijk meer toeval omdat ik ooit begonnen was met agar. Buisjes in de vriezer heeft natuurlijk als voordeel dat je ze veel langer kunt bewaren. Ik weet niet hoe lang, waarschijnljk gebeurt er niet zoveel mee in de vriezer. Dus zeker het overwegen waard om dat eens te gaan opstarten.

HansvV

Citaat van: Haagse Wouter op 09-11-2018  20:41 uGebruik je in een laboratorium.
Het was meer een grapje, lijkt me een tikkie overdreven om te hebben.

Als je bedenkt wat ik allemaal al heb aangeschaft om gewoon netjes bier te kunnen brouwen... Dit ga ik inderdaad nog maar even voorbij laten gaan.

HansvV

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2018  21:15 uJa natuurlijk, gewoon een labruimte in je huis maken. Maar het kan ook gewoon simpel. ik heb al 20 jaar lang elk jaar ca 30 schuine buizen met gist overgeënt in huis en zonder ooit een buis met besmetting. Agar 3% oplossing met wort met SG=1010 even opkoken, dan verdelen over je buizen met dopje los erop, 20 minuten in de snelkookpan, rustig af laten koelen tot de 100 graden grens en dan voorzichtig het deksel van de snelkookpan los zodat de lucht er rustig bij kan (dan nog 100 graden) daarna rustig verder laten afkoelen tot ca 50 graden. Dan is de agar nog vloeibaar en krijg je geen extra condens in je buizen. Dan de buizen schuin leggen op een ontsmette ondergrond (meestal gebruik in alufolie in lange reep eronder en dan nog een laag erbovenop zodat er geen stof bijkomt) dan rustig 2 dagen laten liggen om de laatste condens kwijt te raken. daarna aan-enten en buizen in plastic diepvries zakje met afsluit clipje 1 dag op 25 graden tot gist begint te groeien en dan bij 4 graden in de koeling.

Bedankt voor de receptuur. Ik ga deze zeker ook eens doen. Gewoon alles een keer proberen en dan zien wat het beste bevalt.

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2018  22:37 uDat is eigenlijk meer toeval omdat ik ooit begonnen was met agar. Buisjes in de vriezer heeft natuurlijk als voordeel dat je ze veel langer kunt bewaren. Ik weet niet hoe lang, waarschijnljk gebeurt er niet zoveel mee in de vriezer. Dus zeker het overwegen waard om dat eens te gaan opstarten.

In een -80 kun je het jaren bewaren zonder overenten. In een -20 moet minimaal een jaar lukken.

Hier gebruikt men exact deze techniek. En ze gebruiken ook goede spullen en lijken het te snappen. Dit is duidelijk iemand die ervaring heeft met microbiologie.
https://eurekabrewing.wordpress.com/2012/09/16/yeast-banking-5-frozen-yeasts/

Overigens zijn er dingen hierin die met een beetje geld op te lossen zijn denk ik.
Alles qua steriliseren kun je ook pre-gesteriliseerd kopen. De volumes zijn groot genoeg dat je individueel pre-gesteriliseerde pasteurpipetten kunt gebruiken. Inplaats van je bewaarvloeistof te steriliseren in een snelkookpan is er ook een heel simpele optie. Neem een injectiespuitfilter van Nylon met een filtergrote van 0.2 um, en spuit je medium daardoor voor je het toevoegd. Dat steriliseerd je buffer ook, en is toepasbaar omdat je zo weinig volume gebruikt.
Niet heel duur spul voor het gemak dat het je brengt (inplaats van elke keer alles opzetten, pak je een paar dingen uit en gaan). Je kunt het zelfs op ebay kopen zie ik...

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2018  22:37 uDat is eigenlijk meer toeval omdat ik ooit begonnen was met agar. Buisjes in de vriezer heeft natuurlijk als voordeel dat je ze veel langer kunt bewaren. Ik weet niet hoe lang, waarschijnljk gebeurt er niet zoveel mee in de vriezer. Dus zeker het overwegen waard om dat eens te gaan opstarten.
Ik heb nog buisjes met gist en 15% glycerine die al bijna  4 jaar in de vriezer liggen. Deze ga ik binnenkort eens proberen op te kweken om te kijken of ik dat nog kan gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 10-11-2018  07:10 uIk heb nog buisjes met gist en 15% glycerine die al bijna  4 jaar in de vriezer liggen. Deze ga ik binnenkort eens proberen op te kweken om te kijken of ik dat nog kan gebruiken.
Ben zeer benieuwd. Ik had dacht ik ook nog ergens zo'n buisje in de vriezer. zal eens zoeken en op proberen op te kweken.

HansvV

Citaat van: Haagse Wouter op 10-11-2018  02:23 uIn een -80 kun je het jaren bewaren zonder overenten. In een -20 moet minimaal een jaar lukken.

Hier gebruikt men exact deze techniek. En ze gebruiken ook goede spullen en lijken het te snappen. Dit is duidelijk iemand die ervaring heeft met microbiologie.
https://eurekabrewing.wordpress.com/2012/09/16/yeast-banking-5-frozen-yeasts/

Dit is zonder meer interessant en voor mij ook wel praktisch nog uitvoerbaar. Ev verder kun je eindeloos doorlinken naar andere relevante topics over het opslaan. Ben hier nog wel even zoet mee, maar heb wel gelijk dat boek van Chris White besteld. Benieuwd wat dat brengt.

Al lezende in het topic besef ik dat ik het nu al weer iets te simpel had benaderd met de witte potjes in de vriezer. Dat moet anders, minder vloeistof erbij volgens de auteur. Gaan we doen.

En dat brengt me dan gelijk weer bij de volgende vraag: de modificatie van de gist. Stel, ik begin met een smackpack van WY. Ik verwacht dan een redelijk zuivere stam. Ik kan natuurlijk een deel van de starter die ik daarmee maak weer invriezen. Dan zou ik theoretisch dezelfde stam moeten behouden. Ik kweek hem nu echter op aan het einde van de batch van 20l bier die ik maak. Is die gist dan gemodificeerd, aangepast naar wat ik ze te eten heb gegeven (mout met smaak, hop etc) of heb ik dan nog grotendeels dezelfde gist? Ben in het laatste geval nl. benieuwd wat ik op een eventuele agar-kweek zou zien: allemaal dezelfde kolonies, of al verschillen?

hansHalberstadt

Als het geen menggist is van diverse stammen dan heb je in principe geen modificaties omdat door alleen celdelingen het DNA niet wijzigt.
Afgezien van mutaties, maar die kans is klein. dus als je invriest of via agar dan behoud je dezelfde eigenschappen. De manier hoe je de gist voedt heeft daar geen invloed op.

Bij diverse stammen kun je dus met reincultuur 1 stam selecteren als je de zaak uitplaat en 1 cel isoleert (1 groeikern) als je gewoon overent dan blijft de gist in een bepaalde verhouding, maar de verhouding kan wel wijzigen omdat de ene soort nu eenmaal anders groeit dan de andere soort.

HansvV

Ik loop misschien wat vooruit op de zaken, maar toch: is (zonder microscoop) vanaf een kweek op agar al duidelijk of er infectie is opgetreden? Ik bedoel: is er zichtbaar onderscheid tussen stammen/soorten? Ik deed vroeger voornamelijk kweek op E-coli. Die waren nogal duidelijk herkenbaar, en als ze er waren, dan kon dat niet missen. Ik wil komende tijd eens met kweken op agar aan de gang, maar vraag me af of ik in staat zal zijn het resultaat afdoende te beoordelen.

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 10-11-2018  12:54 uIk loop misschien wat vooruit op de zaken, maar toch: is (zonder microscoop) vanaf een kweek op agar al duidelijk of er infectie is opgetreden? Ik bedoel: is er zichtbaar onderscheid tussen stammen/soorten? Ik deed vroeger voornamelijk kweek op E-coli. Die waren nogal duidelijk herkenbaar, en als ze er waren, dan kon dat niet missen. Ik wil komende tijd eens met kweken op agar aan de gang, maar vraag me af of ik in staat zal zijn het resultaat afdoende te beoordelen.
Als je gist zo op agar ent in een schuine buis dan zul je geen besmetting zien als die al in de gist zat. Maar evt schimmels zie je wel want die gaan de rest overwoekeren met draden. 

HansvV

OK. Eerst maar eens proberen. Plaats tzt wel fototje.

Zedd

OK, ZEER interessant onderwerp, al zeg ik het zelf.
Ik lees met groeiende interesse en ga mijn eigen procedure (die ik uit dit topic heb gehaald) wat bijstellen door minder glycerol toe te voegen. Nu is de verhouding met 80% glycerol 2/3 van het buisje met gist (2ml gist, 3ml glycerol). Het nadeel hiervan is dat de vloeistof veel te dik is om goed te mengen met de gist, met als resultaat dat de gist op de bodem blijft liggen ipv lekker in de glycerol gaat zitten.
Ik kan wel degelijk na ruim een jaar op -20 nog opkweken maar dat kan dagen (5 of meer) duren voor ik echte activiteit zie.

Benieuwd naar jullie ervaringen met de schuine buis of andere methoden!

jaapz

Gerelateerd aan dit onderwerp vind ik ook wel interessant hoe lang je gistslurries in de koelkast kan bewaren. Heb vooralsnog meerdere keren slurries meerdere maanden in de koelkast gezet in tot de top gevulde jampotjes, en deze (zonder starter) succesvol hergebruikt in nieuwe batches. Misschien ligt het aan de typen gist waarmee ik dit meestal doe (Ringwood, Voss Kveik).

Ik lees vaak dat een maand de max is, maar volgens mij is het best rekbaar, zeker als je begint met een jampot vol supergezonde slurry vers van de vergisting.

Jacques

Citaat van: jaapz op 28-12-2018  11:23 uGerelateerd aan dit onderwerp vind ik ook wel interessant hoe lang je gistslurries in de koelkast kan bewaren. Heb vooralsnog meerdere keren slurries meerdere maanden in de koelkast gezet in tot de top gevulde jampotjes, en deze (zonder starter) succesvol hergebruikt in nieuwe batches. Misschien ligt het aan de typen gist waarmee ik dit meestal doe (Ringwood, Voss Kveik).

Ik lees vaak dat een maand de max is, maar volgens mij is het best rekbaar, zeker als je begint met een jampot vol supergezonde slurry vers van de vergisting.

De vergisting zal aan de gang gaan als je zo veel gist ent. Het nadeel is dat je gist niet vitaal is en ook dat je heel veel dode gistcellen ent. Die hebben een negatief effect op je bier.
Beter is het een starter te maken met een klein beetje gist uit de jampot. Je hebt dan veel actievere gist die de vergisting vlot laat verlopen en veel minder last van autolyseproducten.

wh_birra

Citaat van: Jacques op 28-12-2018  13:38 uDe vergisting zal aan de gang gaan als je zo veel gist ent. Het nadeel is dat je gist niet vitaal is en ook dat je heel veel dode gistcellen ent. Die hebben een negatief effect op je bier.
Beter is het een starter te maken met een klein beetje gist uit de jampot. Je hebt dan veel actievere gist die de vergisting vlot laat verlopen en veel minder last van autolyseproducten.

Mooi dit topic. Sluit precies aan bij de vraag waar ik nu mee rondliep. Ik heb namelijk ook de "jam-pot" methode gebruikt. Wyeast gist die ik gebruikt heb voor een dubbel en tripel in een potje in de koelkast bewaard. De vorige keren zat er niet zo'n lange tijd tussen het hergebruik.
Nu wel enkele maanden. Nu wil ik weer een giststarter maken van de slurry in de pot en die dan gebruiken voor een dubbel. Hoe kan ik nu zien of die slurry / starter nog goed is? Ik heb geen microscoop dus moet het op zicht - geur - etc. doen.

brouwerwaldonk

Er zit weliswaar een ernstig nadeel aan het bewaren van slurry van een vorig brouwsel. Ongeveer de helft van de cellen zijn al dood en gaan stilaan uiteenvallen met autolyse tot gevolg. Op zicht is een dode niet te onderscheiden van een levende, dat kan enkel met Methyleenblauw onder een microscoop.

Een lapmiddel is, die slurry 2 maal spoelen en telkens de bovenste te oogsteen want de dode zakken als eerste naar de bodem. Uiteraard zo steriel mogelijk werken om infecties in je volgend brouwsel te voorkomen.

HansvV

Als je de starter opbouwt met de gebruikelijke stappen, steeds een factor 10 vergroten, en je begint met slechts een klein deel van die jampot, dan zou je lijkt me vrij snel moeten constateren of in die starter dan vermeerdering optreedt. Ik doe het in 2l Erlemijers (maar begin dus met een 100 ml exemplaar). Ik roer continue (roerder) en belucht.

tdp

Citaat van: HansvV op 09-01-2019  10:10 uAls je de starter opbouwt met de gebruikelijke stappen, steeds een factor 10 vergroten, en je begint met slechts een klein deel van die jampot, dan zou je lijkt me vrij snel moeten constateren of in die starter dan vermeerdering optreedt. Ik doe het in 2l Erlemijers (maar begin dus met een 100 ml exemplaar). Ik roer continue (roerder) en belucht.

Waar ik zelf dan mee zit: Ik heb buisjes ingevroren met een glycerine oplossing. Wanneer ik deze zou opschalen, met welke hoeveelheid begin ik dan? Buisjes zijn 5ml, waarvan +/- 2 ml gist, rechtstreeks uit de Wyeast smackpack. Start ik dan in eerste instantie met 50ml, of 20 ml? En in welk potje/flesje starten jullie dan? Een 1l erlenmeyer is dan ook niet echt handig lijkt me?

Biertje1985

Citaat van: hansHalberstadt op 08-11-2018  14:41 uWaarschijnlijk ca een maand. dan zijn de meeste cellen wel dood. Gist uit een flesje opkweken is feitelijk ook zoiets. Als je bij de gist op de bodem wat appelsap doet gaat het weer gisten als er nog gist inzit. Ook al zijn er nog maar enkele cellen in leven van de miljoenen die op de bodem liggen na bv een jaar bewaartijd. Daardoor wordt het wel steeds risicovoller omdat elke besmetting met maar 3 gistcelen al fataal is.
Kan een stuk langer, gewoon in de koelkast. met een gevulde petling (XL) van 3 maanden na de starterdatum kan ik gewoon nog steeds een beginstarter van 1 liter starten en binnen 24 uur opschalen naar 3 liter. Meestal maak ik dan nog een extra stap, theoretisch zou ik dan te veel gist toevoegen aan een bovengistend bier maar ik verwacht dat mijn starters minder goed zijn dan wat BrouwHulp calculeert.
Bovendien is overpitchen minder vervelend dan onderpitchen.

HansvV

Ik maakte de afgelopen maand starters van restjes uit bierflessen. Staat ook ergens op dit forum beschreven. Ik maakte, op advies van de kenners, een volume wort aan uit moutextract (ca 80 g extract/l water, goed doorkoken) en deed dat mespuntje gist in een 50 ml kolfje. Beetje beluchten, roeren en nadat die actief was ben ik via een 250 ml Erlemeijer uiteindelijk op die 2 liter uitgekomen. En daarvan, na bezinken, de slurry geënt. Dan doe ik het goed meen ik. Zou dus met die ingevroren staal ook zo moeten kunnen, althans dat was mijn idee toen ik deze vraagstelling startte.

Jacques

Citaat van: wh_birra op 09-01-2019  09:20 uHoe kan ik nu zien of die slurry / starter nog goed is? Ik heb geen microscoop dus moet het op zicht - geur - etc. doen.

In principe is dit heel eenvoudig. Ent een klein beetje van de gist (1 ml) in een kleine starter van bijvoorbeeld 125 ml. Je kunt hiervoor appelsap gebruiken. Als de starter binnen 1 à 2 dagen aanslaat is het goed. Vergroot vervolgens de starter met een factor 5 tot 10. Gebruik dan wort of moutextract. Afhankelijk van de grootte van je brouwsel kun je de starter verder vergroten totdat deze een omvang heeft van 5 tot 10% van het brouwsel dat je wilt vergisten.
Je hebt zo veel vitale gistcellen en de vergisting zal verlopen als een speer.

wh_birra

Citaat van: Jacques op 09-01-2019  21:39 uIn principe is dit heel eenvoudig. Ent een klein beetje van de gist (1 ml) in een kleine starter van bijvoorbeeld 125 ml. Je kunt hiervoor appelsap gebruiken. Als de starter binnen 1 à 2 dagen aanslaat is het goed. Vergroot vervolgens de starter met een factor 5 tot 10. Gebruik dan wort of moutextract. Afhankelijk van de grootte van je brouwsel kun je de starter verder vergroten totdat deze een omvang heeft van 5 tot 10% van het brouwsel dat je wilt vergisten.
Je hebt zo veel vitale gistcellen en de vergisting zal verlopen als een speer.
Inmiddels staat de dubbel met de giststarter weer lekker te pruttelen in de gistkast. Starter wee dagen op de roerder met 1,5 liter, wort van moutstroop en beetje giststarter. Vooralsnog prima gelukt denk ik :)

Nog wel een andere vraag die opkwam tijdens het brouwen met de slurry. Ik had hopkorrels (en geen hopkookzakjes meer) die ik als alternatief in een moutkookzak in het wort heb gehangen. Had ze net zo goed zo gelijk in het wort kunnen gooien. Want ze zijn helemaal opgelost en door het wort verspreid. Een soort groene drap. Dat zit straks ook in de slurry neem ik aan. Is dat een probleem als ik weer de slurry wil bewaren voor een volgende brouwsel? Voorgaande keren had ik de hop in een speciaal hopkookzakje en was de slurry dus een stuk schoner. het wort wel eerst door een filter gedaan alvorens in het gistvat te doen.


Jacques

Citaat van: wh_birra op 13-01-2019  13:03 uNog wel een andere vraag die opkwam tijdens het brouwen met de slurry. Ik had hopkorrels (en geen hopkookzakjes meer) die ik als alternatief in een moutkookzak in het wort heb gehangen. Had ze net zo goed zo gelijk in het wort kunnen gooien. Want ze zijn helemaal opgelost en door het wort verspreid. Een soort groene drap. Dat zit straks ook in de slurry neem ik aan. Is dat een probleem als ik weer de slurry wil bewaren voor een volgende brouwsel? Voorgaande keren had ik de hop in een speciaal hopkookzakje en was de slurry dus een stuk schoner. het wort wel eerst door een filter gedaan alvorens in het gistvat te doen.

Begrijp ik het goed dat je de starter gehopt hebt met hoppellets?
Waarom heb je dat gedaan? Voor het opkweken van gist heb je geen hop nodig...

wh_birra

Citaat van: Jacques op 13-01-2019  14:21 uBegrijp ik het goed dat je de starter gehopt hebt met hoppellets?
Waarom heb je dat gedaan? Voor het opkweken van gist heb je geen hop nodig...
Nee dat begrijp je verkeerd! De hop heeft niets met de starter te maken gehad.

Mijn vraag gaat over het wort en de slurry die je na het vergisten over hebt. Ik vroeg me af hoe "schoon" die slurry is na het vergisten. Als er restjes van bijvoorbeeld hop in kunnen zitten. Zoals aangegeven zijn de hopkorrels helemaal opgelost. Ik heb wel gefilterd na het koken maar dat spul is zo fijn dat het wellicht nog in het wort zit tijdens het gisten.

Rickske

Een beetje hopresten in de slurry is geen probleem. Chris White raadt zelfs een licht gehopt starter aan!?!

Scorpionrose

En als je de gebruiksaanwijzing van Fermentis leest hebben ze het ook over boiled and hopped wort.

With prior rehydration:

Alternatively, sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or boiled and hopped wort at 25 to 29°C (77°F to 84°F). Leave to rest 15 to 30 minutes, gently stir and pitch the resultant cream into the fermentation vessel.

Jacques

Citaat van: Rickske op 18-01-2019  19:08 uEen beetje hopresten in de slurry is geen probleem. Chris White raadt zelfs een licht gehopt starter aan!?!

In een ander topic is hier uitgebreid op ingegaan.
Het hoppen van een giststarter is zeker geen noodzaak. Maar een beetje hop kan inderdaad geen kwaad. Zelf heb nog nooit een starter gehopt. Als je goed hygiënisch werkt is het niet nodig. Daarnaast is de antibacteriële werking van hop vrij gering.

Wil1

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2018  21:15 uJa natuurlijk, gewoon een labruimte in je huis maken. Maar het kan ook gewoon simpel. ik heb al 20 jaar lang elk jaar ca 30 schuine buizen met gist overgeënt in huis en zonder ooit een buis met besmetting. Agar 3% oplossing met wort met SG=1010 even opkoken, dan verdelen over je buizen met dopje los erop, 20 minuten in de snelkookpan, rustig af laten koelen tot de 100 graden grens en dan voorzichtig het deksel van de snelkookpan los zodat de lucht er rustig bij kan (dan nog 100 graden) daarna rustig verder laten afkoelen tot ca 50 graden. Dan is de agar nog vloeibaar en krijg je geen extra condens in je buizen. Dan de buizen schuin leggen op een ontsmette ondergrond (meestal gebruik in alufolie in lange reep eronder en dan nog een laag erbovenop zodat er geen stof bijkomt) dan rustig 2 dagen laten liggen om de laatste condens kwijt te raken. daarna aan-enten en buizen in plastic diepvries zakje met afsluit clipje 1 dag op 25 graden tot gist begint te groeien en dan bij 4 graden in de koeling.   

En hoe kweek je dan op uit de buizen met agar als je een starter wil maken?]

hansHalberstadt

Citaat van: Wil1 op 22-01-2019  14:50 uEn hoe kweek je dan op uit de buizen met agar als je een starter wil maken?]

Klein beetje uit de buis halen met een uitgegloeide entnaalt. Dat in steriele buis met 2 ml wort. Als dat gist overgieten in steriele wort ca 20 ml, etc steeds factor 10 meer laatste stap is erlemeyer met giststarter bv 3 liter voor max 40 liter wort.

beermenke

Korrelgist werkt gewoon gemakkelijk en prima doch als ik een bier wil maken met dezelfde gist dan gebruik ik slurry als giststarter. Ik heb altijd gekookte wort in voorraad staan. ingekookt in champagneflessen. Kun je maandenlang bewaren. Werkt prima.

hansHalberstadt

Mbt slurry zie ik vaak adviezen waarbij je doel is om cellen te vermeerderen, dus klein beetje slurry en veel wort met doel om minstens 10 x zoveel cellen te maken als in de slurry zaten. Maar cellen maken kost voedingsstoffen en nieuwe cellen zijn kleiner dan bestaande cellen dus minder in staat om per cel te vergisten dus is de vraag of je dan niet beter kunt beginnen met de complete hoeveelheid slurry en via extra wort dan de cellen opnieuw van voedingsstoffen voorzien. Dan hoef je dus minder nieuwe cellen aan te maken en heb je dus meer en grotere actieve cellen. In de praktijk zie je beide methodes gebruikt. Zelf ook vaak geprobeerd en wat mij dan opvalt is dat bij opkweken vanaf klein beetje slurry (of vanaf schuine buis) je heel veel wort nodig hebt om aan voldoende cellen te komen om een zwaar bier goed te kunnen vergisten. Met voldoende hoeveelheid slurry van het vorige brouwsel wat opgepept met verse wort gaat de hoofdgisting in het algemeen beter heb ik gemerkt omdat het makkelijker is om voldoende cellen te maken uit een gegeven hoeveelheid wort om op te schalen.

HansvV

Citaat van: hansHalberstadt op 23-01-2019  09:11 u...... Met voldoende hoeveelheid slurry van het vorige brouwsel wat opgepept met verse wort gaat de hoofdgisting in het algemeen beter heb ik gemerkt omdat het makkelijker is om voldoende cellen te maken uit een gegeven hoeveelheid wort om op te schalen.

Heb je bij die aanpak wel eens onder de microscoop gekeken hoe groot het aandeel dode cellen is in die op te peppen slurry?

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 23-01-2019  09:57 uHeb je bij die aanpak wel eens onder de microscoop gekeken hoe groot het aandeel dode cellen is in die op te peppen slurry?
Dat is zeker een goed punt. Maar de praktijk wijst uit dat je er toch goede bieren mee kunt brouwen die snel uitgisten. 

HansvV

Zal dat voor mezelf eens gaan bijhouden, heb er nu de spullen voor. Zodra ik wat resultaat heb zal ik het plaatsen. Begrijp overigens dat ook anderen dit al deden. Het constateren van het percentage dood/levend is één ding, maar het zal ook flink van de voorgeschiedenis van die slurry kunnen afhangen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-01-2019  09:11 uMbt slurry zie ik vaak adviezen waarbij je doel is om cellen te vermeerderen, dus klein beetje slurry en veel wort met doel om minstens 10 x zoveel cellen te maken als in de slurry zaten. Maar cellen maken kost voedingsstoffen en nieuwe cellen zijn kleiner dan bestaande cellen dus minder in staat om per cel te vergisten dus is de vraag of je dan niet beter kunt beginnen met de complete hoeveelheid slurry en via extra wort dan de cellen opnieuw van voedingsstoffen voorzien. Dan hoef je dus minder nieuwe cellen aan te maken en heb je dus meer en grotere actieve cellen. In de praktijk zie je beide methodes gebruikt. Zelf ook vaak geprobeerd en wat mij dan opvalt is dat bij opkweken vanaf klein beetje slurry (of vanaf schuine buis) je heel veel wort nodig hebt om aan voldoende cellen te komen om een zwaar bier goed te kunnen vergisten. Met voldoende hoeveelheid slurry van het vorige brouwsel wat opgepept met verse wort gaat de hoofdgisting in het algemeen beter heb ik gemerkt omdat het makkelijker is om voldoende cellen te maken uit een gegeven hoeveelheid wort om op te schalen.

Voor zoveel mogelijk vitale gistcellen is het beste dat je de gist opnieuw opkweekt.
Als je een slurry oppept door er voeding aan toe te voegen vraag je veel van de gist. De gist moet daarvoor namelijk reservestoffen aanspreken maar die zijn grotendeels verbruikt door het bewaren.
Daarnaast heb je heel veel dode dan wel volledig uitgeputte gistcellen in de slurry. Die wil je niet je bier.

Het hergebruik van slurry van een vorig brouwsel wordt bij commerciële brouwerijen veel gedaan, maar dan gaat het om vrij verse slurry en niet om slurry die al weken in een koelkast heeft gestaan.

Er was laatst een interessant artikel in Brauwelt over dit onderwerp. De conclusie van dit artikel was dat slurry bewaard kan worden als er gezorgd wordt dat de condities goed zijn. Dat wil zeggen: goed koud (net boven vriespunt) en bewaren met niet al te zwaar bier. Overigens was bij dit onderzoek een vergelijking tussen 5, 10 en 15 dagen bewaren. Veel hobbybrouwers bewaren hun gist veel langer...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-01-2019  21:46 uHet hergebruik van slurry van een vorig brouwsel wordt bij commerciële brouwerijen veel gedaan, maar dan gaat het om vrij verse slurry en niet om slurry die al weken in een koelkast heeft gestaan.

Er was laatst een interessant artikel in Brauwelt over dit onderwerp. De conclusie van dit artikel was dat slurry bewaard kan worden als er gezorgd wordt dat de condities goed zijn. Dat wil zeggen: goed koud (net boven vriespunt) en bewaren met niet al te zwaar bier. Overigens was bij dit onderzoek een vergelijking tussen 5, 10 en 15 dagen bewaren. Veel hobbybrouwers bewaren hun gist veel langer...
Ik doe het ook inderdaad zo.
Soms maak ik 2 x vlak na elkaar bier, dan gebruik ik inderdaad de slurry, maar normaal gesproken zit er ca 3 maanden tussen en dan kweek ik alles op vanaf schuine buis of een heel klein beetje slurry om bv 50 ml te maken en daarmee verder opkweken.

Rickske

Ik gebruik als ik 3 bieren na elkaar brouw met dezelfde gist gewoon hetzelfde vat. Op de brouwdag van het tweede bier hevel ik het eerste bier over in een nieuw vat. Tegen de tijd dat het koelen klaar is is het hevelen ook gebeurd en kan het nieuwe bier in het oude vat op de slurry.
Ik gebruik deze methode voornamelijk bij 2 of 3 keer exact dezelfde brouwsels of oplopende brouwsels in alcoholpercentage. zoals bv een enkel dubbel quadrupel.
Ik let dan ook op dat er niet eerst een zwaar gehopt bier in het vat zit of een heel donker bier gevolgd door een blond..

Op deze manier kan je een serie prima bieren brouwen in 15 dagen. Waarvan de laatste een behoorlijk zwaar alcoholpercentage mag hebben.

Persoonlijk nog nooit meer dan 3 bieren zo achterelkaar gedaan, maar ik vermoed dat het eigenlijk niet een probleem is.

BLUB

Citaat van: Rickske op 01-02-2019  10:09 uIk gebruik als ik 3 bieren na elkaar brouw met dezelfde gist gewoon hetzelfde vat. Op de brouwdag van het tweede bier hevel ik het eerste bier over in een nieuw vat. Tegen de tijd dat het koelen klaar is is het hevelen ook gebeurd en kan het nieuwe bier in het oude vat op de slurry.
Ik gebruik deze methode voornamelijk bij 2 of 3 keer exact dezelfde brouwsels of oplopende brouwsels in alcoholpercentage. zoals bv een enkel dubbel quadrupel.
Ik let dan ook op dat er niet eerst een zwaar gehopt bier in het vat zit of een heel donker bier gevolgd door een blond..

Op deze manier kan je een serie prima bieren brouwen in 15 dagen. Waarvan de laatste een behoorlijk zwaar alcoholpercentage mag hebben.

Persoonlijk nog nooit meer dan 3 bieren zo achterelkaar gedaan, maar ik vermoed dat het eigenlijk niet een probleem is.


Zo doe ik het ook, zelfs een keer 5x achter elkaar, werkt als een malle  :brouwen:


 :degroeten:

BLUB

hansHalberstadt

Citaat van: BLUB op 01-02-2019  12:17 uZo doe ik het ook, zelfs een keer 5x achter elkaar, werkt als een malle  :brouwen:

Dat kan prima. Zolang je maar steriel genoeg werkt zodat andere organismen geen kans krijgen en zorgt dat de gist zich kan verjongen dus bv 1/3 deel van de slurry nemen en via beluchten verder vermenigvuldigen in het brouwsel.

BLUB

Citaat van: hansHalberstadt op 02-02-2019  08:43 uDat kan prima. Zolang je maar steriel genoeg werkt zodat andere organismen geen kans krijgen en zorgt dat de gist zich kan verjongen dus bv 1/3 deel van de slurry nemen en via beluchten verder vermenigvuldigen in het brouwsel.

Nee hoor, gewoon overhevelen en gelijk nieuw bier brouwen en dat in het dan lege gistvat met slurrie hevelen.

Werkt perfect  :brouwen:

 :degroeten:


BLUB

hansHalberstadt

Citaat van: BLUB op 02-02-2019  13:03 uNee hoor, gewoon overhevelen en gelijk nieuw bier brouwen en dat in het dan lege gistvat met slurrie hevelen.

Werkt perfect  :brouwen:

 :degroeten:
BLUB

Qua gistingssnelheid zal het zeker perfect werken, maar na een aantal generaties krijgt je steeds meer oude cellen die ook meer autolyse geven. Waarschijnlijk krijg je ook teveel gist met een vlak bier als gevolg.  Maar het kan zijn dat autolysesmaakjes voor jou niet interessant zijn natuurlijk en je van vlakke bieren houdt.

BLUB

Citaat van: hansHalberstadt op 02-02-2019  14:51 uQua gistingssnelheid zal het zeker perfect werken, maar na een aantal generaties krijgt je steeds meer oude cellen die ook meer autolyse geven. Waarschijnlijk krijg je ook teveel gist met een vlak bier als gevolg.  Maar het kan zijn dat autolysesmaakjes voor jou niet interessant zijn natuurlijk en je van vlakke bieren houdt.

Hips.. afgelo..pen dagen eens ..hik. mijn bi.bi.biervoorraad gekeurd  :proost:...prr..hips. sorry..  mo.mo.mooie volle ..brrr. bieren en niks gee..geen rararare smaakjes .hik... :nut:


 :petje-af:

BLUB

hansHalberstadt

 
Citaat van: BLUB op 05-02-2019  12:31 uHips.. afgelo..pen dagen eens ..hik. mijn bi.bi.biervoorraad gekeurd  :proost:...prr..hips. sorry..  mo.mo.mooie volle ..brrr. bieren en niks gee..geen rararare smaakjes .hik... :nut:

Dan zou ik zeggen: vooral zo doorgaan. ;)  8)

BLUB

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2019  19:37 uDan zou ik zeggen: vooral zo doorgaan. ;)  8)

Ga ik ook zeker doen  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

crazyjopje

Ik heb in verleden ook wel eens een potje gistkoek uit het gistvat in en koelkast bewaard...
Zelfs na 2 jaar is dit nog op te kweken met een starter...i Toentertijd leek me het een goede manier om goedkoop gist te hebben...En het werkt!
Pas wel op dat je schoon werkt en inderdaad zoals gezegd hoe vaker opkweken vanuit zelfde stam hoe groter kans op besmetting met andere al dan niet ongewenste gisten

Echter door mijn werk heb ik zelden tijd om op te kweken dus gebruik ik nu enkel droge korrels.

pivo

Citaat van: HansvV op 23-01-2019  09:57 uHeb je bij die aanpak wel eens onder de microscoop gekeken hoe groot het aandeel dode cellen is in die op te peppen slurry?
Wat voor microscoop en hoeveel moet de vergroting zijn om dit duidelijk te kunnen zien?

brouwerwaldonk

Citaat van: pivo op 24-08-2021  12:11 uWat voor microscoop en hoeveel moet de vergroting zijn om dit duidelijk te kunnen zien?
Een met een kruistafel en een vergroting van 400, dan zie je een gistscel alsof ze 4 mm groot is.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-08-2021  14:03 uEen met een kruistafel en een vergroting van 400, dan zie je een gistscel alsof ze 4 mm groot is.

Een grotere vergroting, bijvoorbeeld 600 kan uiteraard ook...

Overigens moet je de gist wel prepareren met de kleurstof methyleenblauw om een onderscheid te kunnen maken tussen levende en dode cellen. Als je een digitale microscoop koopt kun je software gebruiken die in staat is het percentage gekleurde cellen te bepalen, dat maakt het allemaal wat makkelijker.

Verder kun niet zo heel veel zien aan een gistcel onder de microscoop...



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.