Langdurige coldcrash, bottelgist nodig?

Gestart door Martijn0172, 07-11-2018 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Vorige week vrijdag heb ik 50 L uitgegiste Saison (6%, MJ M29) gecoldcrashed naar 2 ºC. Het idee was om zondag te bottelen. Door omstandigheden ging dit niet door en heb ik maandag de koeling uitgezet, het is nu ongeveer een graad of 8-10. Ik wil nu vrijdag of zaterdag bottelen, het staat dan in totaal 3 weken. Ik neem aan dat dit geen groot probleem hoeft te zijn en er geen bottelgist nodig is? Ik heb eventueel nog een zakje liggen M29 liggen.

Winne2

Weet niet wat een langere lagering/koeling voor een invloed heeft op een saison, qua smaak. Maar heb al vaker sterke donkere bieren 1 maand in het vat gehad en daarna goede hergisting op de fles gekregen, zonder bottelgist. kan wel iets langer duren.

PDGRRR

Excuses voor de off-topic, maar ging die M29 bij jou ook zo rap en ver door? Bij mijn brouwsel van 3 weken terug van 1060 naar 1003 in anderhalve week tijd.

haicoterbeek

Citaat van: PDGRRR op 08-11-2018  00:16 uExcuses voor de off-topic, maar ging die M29 bij jou ook zo rap en ver door? Bij mijn brouwsel van 3 weken terug van 1060 naar 1003 in anderhalve week tijd.
Dat is een vergistingsgraad van 94%. Nice!

PDGRRR

Citaat van: haicoterbeek op 08-11-2018  09:58 uDat is een vergistingsgraad van 94%. Nice!

Ik schok wel even toen ik mijn hydrometer zowat zag verdrinken.

Martijn0172

Ik ben geeindigd op het voorspeld sg van 1004, ook in anderhalf week. Volgens mij was start sg 1055.

Iemand die antwoord kan geven op mijn vragen? Ik weet dat 3 weken op vat niet lang is, gaat dus vooral om een week op lage temperatuur. Zal er nog voldoende gistcellen in het jong bier zweven?

PaultjePils

Citaat van: Martijn0172 op 08-11-2018  15:01 uIemand die antwoord kan geven op mijn vragen? Ik weet dat 3 weken op vat niet lang is, gaat dus vooral om een week op lage temperatuur. Zal er nog voldoende gistcellen in het jong bier zweven?

Tegenwoordig ben ik ook aan het coldcrashen 2-4 graden Celsius en dat dan voor 2 tot 8 dagen. Het bier zit dan met gemak 3-4 weken in een cct. Voorlopig heb ik met alle brouwsels (8 stuks) zonder bottelgist een langzame maar complete hergisting gehad. Met langzaam bedoel ik 2 tot 4 weken. Ik kan je geen garantie geven, maar ik denk dat je het gaat redden zonder bottelgist.

Als mensen hier meer over weten en meelezen dan heb ik zelf nog een vraag. Momenteel mijn eerstje pilsje aan het maken en die ben ik langer aan het koudlageren (2 graden Celsius) voor minimaal twee weken. Uiteraard met een ondergist. In dit geval wel bottelgist nodig?

Gr Paul

Fermon

Citaat van: Martijn0172 op 08-11-2018  15:01 uIk ben geeindigd op het voorspeld sg van 1004, ook in anderhalf week. Volgens mij was start sg 1055.

Iemand die antwoord kan geven op mijn vragen? Ik weet dat 3 weken op vat niet lang is, gaat dus vooral om een week op lage temperatuur. Zal er nog voldoende gistcellen in het jong bier zweven?

Ik durfde dat wel aan, het gaat wel goed denk ik, je hebt nu 6,6% alcohol. Als het een zwaarder bier was geweest had ik wel bottelgist toegevoegd.

Laatst ook een sterke saison gemaakt met deze gist, hij is inderdaad snel. Van 1.065 naar 1.005, schijnbare vergisting graad van 92%. Lekker bier geworden trouwens😁.

PaultjePils

Citaat van: PaultjePils op 08-11-2018  16:28 uVoorlopig heb ik met alle brouwsels (8 stuks) zonder bottelgist een langzame maar complete hergisting gehad. Met langzaam bedoel ik 2 tot 4 weken.

Toevallig was één van de brouwsels een saison die ik 3 weken had laten gisten to 28 graden en vervolgens een week op 2 graden celcius heb gehad voor het bottelen zonder bottelgist. Het was met bulldog B16 Belgian Saison gist en dat is echt een toppertje geworden.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.