Gekookte groentelucht uit waterslot DMS

Gestart door Jagershekke, 07-11-2018 18:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jagershekke

Hoi,

In mijn 2e batch quadrupel komt uit het waterslot een gekookte groentelucht, Dimethylsulfide (DMS). Ik heb geen idee hoe dit kan nog niet eerder gehad bij de andere batch (deze rook fruitig).
Ook niet bij de andere bieren. Kan ik het bier nu weggooien of trekt het nog weg, de vergisting temp is 2 graden hoger dan de eerste batch misschien daarmee te maken ( temp al verlaagd ).

Maar het is me niet echt duidelijk of het kwaad kan. Anders kan het beter nu wegdoen en een nieuwe batch brouwen.

Graag jullie advies.

Wederom dank...

gr.


Sander

hansHalberstadt

Ik zou me er voorlopig geen zorgen over maken. Gewoon een beetje proeven voordat je gaat bottelen. als er dan geen hele gekke dingen aan de hand zijn gewoon bottelen.

Puck

Lijkt mij ook. Ben het met Hans eens. Even kijken of er niks raars drijft en dan proeven.

Jagershekke

Dank voor de reacties!


De geur lijkt wat minder te worden, staat goed te gisten nu.

We wachten af of het lekker bier wordt of bloemkoolbier ;-))

Jacques

DMS voorkom je door voldoende lang en intensief te koken en door na het koken snel te koelen naar een temperatuur onder de 80 ºC.


Ik neem aan dat je veel pilsmout in je brouwsel hebt. Pilsmout zorgt voor meer DMS dan palemout.

Oscar

Citaat van: Jagershekke op 07-11-2018  18:08 uKan ik het bier nu weggooien

Ik denk het wel

Jagershekke

De kooktijd is 90 minuten, gistvat gereinigd met Puro San.
Ja inderdaad veel pilsmout in verhouding, de batch van nu is maar 15 liter de vorige 25

Totale koeltijd  ong. 30 minuten naar 20 graden
De geur wordt nu minder en het fruitige van de gist begint te komen.


Fermon

Sommige gisten produceren tijdens de hoofdgisting een enorme put lucht, ik zou me er geen zorgen om maken. Ik heb pas geleden een quadrupel gebrouwen met fermentis be-256. Deze stonk ook enorm.

Jacques

Citaat van: Fermon op 09-11-2018  08:01 uSommige gisten produceren tijdens de hoofdgisting een enorme put lucht, ik zou me er geen zorgen om maken. Ik heb pas geleden een quadrupel gebrouwen met fermentis be-256. Deze stonk ook enorm.

Een putlucht/rioollucht wordt veroorzaakt door H2S (waterstofdisulfide). Dat is een heel andere stof dan DMS (dimethylsulfide).

Beide kunnen waargenomen worden tijdens de vergisting en worden via twee verschillende wegen gevormd.

Zie voor H2S
https://beerandbrewing.com/dictionary/1gutkReoew/

En voor DMS
https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-dms/

Fermon

Duidelijk, weer wat geleerd. Ik ken de DMS geur/smaak niet. Vandaar dat ik het associeerde met de "put" lucht

Jagershekke

Net weer even geroken aan het waterslot en de 'groente ' lucht is zo goed als weg het fruitige van de Wyeast belgian abbey II heeft de overhand.
De geur is, in mijn herinnering, het zelfde als de eerste batch.

Ik heb eerst ook nog zitten denken aan een infectie, hoe goed je ook schoonmaakt, je hebt aan 1 bacterie of schimmel genoeg om de boel te verpesten. in een stofdeeltje kunnen er zo maar een paar miljoen zitten...

Zoals het nu lijkt komt het denk ik goed met deze batch maar over een weekje of 12-15 weten we het pas echt mits ik niets tegen kom met overhevelen of lageren en bottelen.

Dank voor alle reacties!

gr.

Sander

Jacques

Citaat van: Fermon op 09-11-2018  18:20 uDuidelijk, weer wat geleerd. Ik ken de DMS geur/smaak niet. Vandaar dat ik het associeerde met de "put" lucht

Als het gaat om smaakafwijkingen verwijs ik naar mijn boek Bierbrouwen voor Dummies. In dit boek heb ik veel aandacht besteed aan smaakafwijkingen, de oorzaken en dat er aan te doen.

Jagershekke

Update:


Gisteren de batch gebotteld, er lijkt niets mis te zijn met het bier. Op eerste geur en smaak niets op te merken. Flessen staan nu na te gisten we wachten nog een weekje of 2 af en dan weten we het zeker...

gr.

Sander

Arjen1969

Ik denk dat je er niets van terug gaat proeven. DMS is zeer vluchtig en heeft een enorm lage geurdrempel (ervaring omdat ik jaren gewerkt heb bij een geur- en smaakstoffenfabriek). Als het al gevormd is dan is het tijdens de vergisting waarschijnlijk al via je waterslot verdwenen (het lost niet echt goed op in water/vloeistof). Denk dat je een prima biertje krijgt  :) :proost2:

Jacques

Citaat van: Arjen1969 op 20-12-2018  17:35 uIk denk dat je er niets van terug gaat proeven. DMS is zeer vluchtig en heeft een enorm lage geurdrempel (ervaring omdat ik jaren gewerkt heb bij een geur- en smaakstoffenfabriek). Als het al gevormd is dan is het tijdens de vergisting waarschijnlijk al via je waterslot verdwenen (het lost niet echt goed op in water/vloeistof).

Klopt. Zowel H2S als DMS zijn heel vluchtig. Door het bier lang te genoeg te lageren (minimaal 5 dagen) bij niet te lage temperatuur (15 tot 20 ºC) komen ze onder de smaakdrempel uit.

Jagershekke

Ok. Dank voor de tips.  Ik.laat mijn Quadrupel 4 weken lageren in afgesloten gistvat bij 2 tot 7 graden en ga dan pas bottelen met 8 gr/l suiker.

Gr. Sander

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.