Gist opkweken Affligem tripel lukt niet

Gestart door GeBaxke, 07-11-2018 11:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeBaxke

Nu al 2 mislukte pogingen achter de rug bij het opkweken van Affligem tripel gist uit 4 flesjes.
Gist opkweken van Affligem tripel is altijd goed gelukt.
Begin met het gist depot uit 4 flesjes, in 100 ml wort van 1.035SG.
Geen activiteit na een week. Poging twee idem.

Heb het nooit anders gedaan en lukte altijd.

Iemand ook recente mislukte pogingen met Affligem tripel! gist opkweken?

Anders moet ik de brouwer vragen me wat gist op te sturen >:D :elifant: :elifant:

brouwerwaldonk

Tegenwoordig doen ze steeds minder gist in de flesjes. Probeer eens met minder wort bijvoorbeeld in slechts 40 ml.
Zet de bierflesjes een weekje schuin, schenk ze leeg tot op maximum 10 ml, dan met 10 ml wort alles opschudden en losmaken.

Mark GA

Ik kweek eerst op door wat appelsap in het flesje te doen (ballonnetje er op!) en te schudden. Na twee dagen pas opschalen met wort en dan inderdaad klein beginnen, 50 ml max.
Per flesje, dat wel.

GeBaxke

Op de website van Heineken staat:

De abdij van Affligem brouwt drie bieren: Blond, Dubbel en Tripel. Affligem bieren ondergaan een tweede gistingsproces als het bier al in de fles zit. Deze toevoeging van gist zorgt voor een extra volle schuimlaag, en een complex en verfijnd karakter van elk van de bieren.

Ben bang dat het niet meer dezelfde gist is, van de hoofdvergisting. Maar ik ga nog een poging wagen morgen wat flesjes halen.

Johan_vL

Zou het kunnen dat ze de flessen laten hergisten en daarna pasteuriseren? :brouwen:

ciesvandekwis

Hergist op fles, maar dan waarschijnlijk met bottelgist? Of inderdaad gepasteuriseerd...

Arelse Krijs

Heeft iemand recentelijk nog een poging gedaan om Afflingem gist op te kweken?
Ik vind de Afflingem wel lekker en zou deze gist wel een keer willen gebruiken

Bij de blonde en de dubbel staat er niets meer van hergisting op het etiket (is ook geen gist te vinden in de fles)
Bij de tripel staat dit er dus wel nog op en er ligt ook nog wat gist zichtbaar op de bodem...
Echter is het nu bottelgist, en leeft deze nog?

Arel

brouwerwaldonk

Kan je stap voor stap uitleggen wat je geprobeerd hebt.

Arelse Krijs

Citaat van: brouwerwaldonk op 17-12-2020  15:50 uKan je stap voor stap uitleggen wat je geprobeerd hebt.
Mijn vraag is of  recentelijk iemand hier nog succes mee heeft gehad, omdat ik hier en daar lees dat het lastig is of helemaal niet lukt.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar heb al twee flesjes tripel klaar staan.
Als het geen zin heeft is dat wel zo goed om het bij voorbaat te weten, maar dan geniet ik net zo lekker van mijn tripel hoor  :biersmile:.

brouwerwaldonk

Ik wilde je enkel op weg helpen zodat het wel lukt.

hansHalberstadt

Citaat van: Arelse Krijs op 17-12-2020  16:50 uMijn vraag is of  recentelijk iemand hier nog succes mee heeft gehad, omdat ik hier en daar lees dat het lastig is of helemaal niet lukt.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar heb al twee flesjes tripel klaar staan.
Als het l geen zin heeft is dat wel zo goed om het bij voorbaat te weten, maar dan geniet ik net zo lekker van mijn tripel hoor  :biersmile:.
Ik zou het gewoon proberen, maar inderdaad zoveel mogelijk bier uitschenken en heel klein beetje steriele wort of appelsap erbij, hooguit 5 ml. Ik zal zelf ook een proberen.
Iemand een idee of dit een bekende gist is?

hansHalberstadt

Eergisteren een flesje Affligem Tripel gedronken en na helemaal leegschenken 3 ml steriele wort van 1040 toegevoegd en na afsprayen van de flessenhals met 70% alcohol overgegoten in een reageerbuis en op kweek gezet bij 25 graden. Vanmorgen stond het al te gisten. Mocht iemand geïnteresseerd zijn en zelf te lastig vinden, laat maar even weten met PB en dat het om Affligem gaat. Dan wil ik er wel een reincultuur van maken en daarna wat slurry kweken wat ik dan op kan sturen aan mensen die geïnteresseerd zijn om het zelf door te kweken naar een starter. Zelfde gedaan met delta X gist. (Dan reken ik 2 euro 50 voor de moeite, grondstoffen en opsturen, overmaken via tikkie of overschrijven.)     

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-12-2020  11:39 uEergisteren een flesje Affligem Tripel gedronken en na helemaal leegschenken 3 ml steriele wort van 1040 toegevoegd en na afsprayen van de flessenhals met 70% alcohol overgegoten in een reageerbuis en op kweek gezet bij 25 graden. Vanmorgen stond het al te gisten. Mocht iemand geïnteresseerd zijn en zelf te lastig vinden, laat maar even weten met PB en dat het om Affligem gaat. Dan wil ik er wel een reincultuur van maken en daarna wat slurry kweken wat ik dan op kan sturen aan mensen die geïnteresseerd zijn om het zelf door te kweken naar een starter. Zelfde gedaan met delta X gist. (Dan reken ik 2 euro 50 voor de moeite, grondstoffen en opsturen, overmaken via tikkie of overschrijven.)   

Citaat van: ciesvandekwis op 01-03-2019  15:59 uHergist op fles, maar dan waarschijnlijk met bottelgist?

De grote vraag nog steeds is of het gaat om de originele gist of een bottelgist...

Kun je de smaak van het bier over een tijdje vergelijken met de smaak van Affligem blond of tripel?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-12-2020  22:12 uDe grote vraag nog steeds is of het gaat om de originele gist of een bottelgist...

Kun je de smaak van het bier over een tijdje vergelijken met de smaak van Affligem blond of tripel?
Ja zal ik doen, maar duurt nog wel even voor ik een behoorlijke hoeveelheid ga maken. Zou mooi zijn als ook anderen de gist willen testen. Ik kan wel proberen de vergistingsgraad te bepalen. Als die hoog is dan is de kans op een bottelgist alweer kleiner.
 


pincopallino

Regelmatig drink ik een Affligem tripel. Ik zie heel weinig gistsediment en inderdaad vraag ik mij af of deze afkomstig is van de hoofdgisting.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 21-12-2020  22:23 uZou mooi zijn als ook anderen de gist willen testen.
 

Ik ga het proberen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-12-2020  22:52 uhttps://www.diffordsguide.com/producers/435/affligem-brewery-de-smedt-brouwerij-alken-maes


De grote vraag is hoe actueel deze informatie is.

Maar ik sluit zeker niet uit dat de originele gist wordt gebruikt als bottelgist. Dat is ook het geval bij de echte trappistenbieren.

hansHalberstadt

Ik heb de gist nu doorgekweekt met 200 ml appelsap. misschien volgende week eens een klein proefbrouwseltje maken van een paar liter.

hansHalberstadt

Misschien soweiso niet onverstandig om van de bekende brouwsels waarvan we nu weten dat het de originele gist is wat gist op reincultuur te zetten. Je weet maar nooit of ze over een paar jaar bottelgist gaan gebruiken.

Arelse Krijs

Ik heb mijn gist inmiddels ook op de roerder staan, ik heb de (standaard) methode gebruikt waar ik de fles heb leeggeschonken totdat het gist bijna meekomt (ongeveer een cm bier over) en heb hier een gelijke hoeveelheid appelsap een toegevoegd. Dit met twee flesjes Afflingem tripel.
Eerst dacht ik dat het niks ging worden, maar gisteravond (na vier dagen) ineens activiteit (in mijn geval opgeblazen ballonnen).

Nu hopen dat het geen bottelgist is, zijn er enige voortekenen waaraan men kan bepalen of het wel/geen bottelgist is?

brouwerwaldonk

1 cm bier in gelaten is nog veeeel te veel. Eigenlijk moet je de gist eerst los walsen.
Dan de fles schuin wegzetten in de koelkast voor minstens 3 dagen, zodat de gist zich verzameld in één hoekje van de fles. 
Dan de fles leeggieten met een lichtbron achter de fles zo kan je zien wanneer de gist uit het hoekje meekomt.
Zo kan je de fles bijna helemaal leeggieten en blijft enkel de gist in de fles waar je dan enkele mililieter steriel wort bij giet om te walsen en daarna bij de vlam leeg te gieten in een klein doorzichtig flesje voor de eerste opkweek.
Dan heb je op 24 tot 36 uur al groei bij 25°C.

Arelse Krijs

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-12-2020  16:24 u1 cm bier in gelaten is nog veeeel te veel. Eigenlijk moet je de gist eerst los walsen.
Dan de fles schuin wegzetten in de koelkast voor minstens 3 dagen, zodat de gist zich verzameld in één hoekje van de fles. 
Dan de fles leeggieten met een lichtbron achter de fles zo kan je zien wanneer de gist uit het hoekje meekomt.
Zo kan je de fles bijna helemaal leeggieten en blijft enkel de gist in de fles waar je dan enkele mililieter steriel wort bij giet om te walsen en daarna bij de vlam leeg te gieten in een klein doorzichtig flesje voor de eerste opkweek.
Dan heb je op 24 tot 36 uur al groei bij 25°C.

Bedankt voor de goede raad ik, ik heb zeker nog wat te leren dit is pas mijn 3e opkweek.  Ik zal deze de volgende keer zeker toepassen  :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Arelse Krijs op 23-12-2020  15:49 uzijn er enige voortekenen waaraan men kan bepalen of het wel/geen bottel gist is?
-De vergistingsgraad. Bottelgist vergist niet alle suikers. Dus als je vergistingsgraad bv 80 of 90% is dan is de kans dat het een bottelgist is al klein. Dat kun je snel bepalen met wat wort op de roerder bij 25 graden. langzaam roeren om de gist helemaal tot het einde zwevend te houden.
-plakgist of stofgist. Bottelgist is geselecteerd om een mooi vast depot te geven.
-smaakprofiel.

Pieter1954

Misschien een idee om een aantal 'verdachte' bieren te benoemen en deze door een zo groot mogelijk aantal forummers laten testen op bovenstaande manier.

Helaas is een lakmoesproef of teststrip niet voorhanden. Een PCR-test zou wellicht uitkomst bieden maar is helaas onbereikbaar voor de gemiddelde hobbybrouwer, tenzij iemand hier werkzaam is bij een lab met een sequencer of iemand kent die werkt bij zoiets.

Zo kan dan dit overzicht worden geüpdatet: https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.