Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dolium Keg 20 L  (gelezen 951 keer)

Offline TwentseNijverheid

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Dolium Keg 20 L
« Gepost op: 06-11-2018 22:19 u »
Beste Medebrouwers,

Ik werk sinds een aardige tijd bij een bar en hier hebben ze een behoorlijk doorloop aan dolium biervaten.
Dit zijn de plastic 20L Dolium vaten en zijn volgens de fabrikant single use.
Nu heb het al getest met een fust koppeling en het spoelen en vullen van de keg is geen probleem.

Nu komt er niet echt een vraag naar voren maar ik ben benieuwd of er andere brouwers zijn die misschien deze keg ook gebruiken.
Tevens ook de vraag of het slim is om ze her te gebruiken achter een tapinstallatie of zo.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Re: Dolium Keg 20L
« Reactie #1 Gepost op: 07-11-2018 04:58 u »
Je hebt het toch al getest zeg je? Als het werkt werkt het. Zo niet dan niet.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-11-2018 07:57 u »
Intteresant, er zit geen zak in zo te zien? Ik vraag me wel af hoe goed je het laatste restje van het origineel er uit krijgt en dan desinfecteerd. Lijkt er op dat er altijd nog wat vloeistof achterblijft? Of krijg je dat er ook uit?

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij Ram
« Reactie #3 Gepost op: 07-11-2018 08:49 u »

Offline Winne2

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 07-11-2018 10:15 u »
Ik heb een zo'n keg open gemaakt. Dop gaat er makkelijk af. Uitgespoeld en gedesinfecteerd met Star San. Wil deze gaan gebruiken voor lange lagering. Lijkt best geschikt en handzaam. Dop sluit mooi af volgens mij bij terugplaatsing.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 07-11-2018 10:48 u »
Ik heb een zo'n keg open gemaakt. Dop gaat er makkelijk af. Uitgespoeld en gedesinfecteerd met Star San. Wil deze gaan gebruiken voor lange lagering. Lijkt best geschikt en handzaam. Dop sluit mooi af volgens mij bij terugplaatsing.

De zelfde ervaringen hier. je kan de tapstang makkelijk er uit halen en terugplaatsen.
Gewoon het clipje aan de onderzijde even los klikken (eerst 2 foto's zijn de sluitingring maar dan van de onderzijde bekeken)  Je kan ze dan volledig uit elkaar haken en terug in elkaar klikken mits alles op de juiste positie is terug is gezet (zie 3e foto waar de tapstang net op mooi met zijn inkeping op het vat geplaatst is) en dan de ring netjes terug op de originele plaats positioneren zodat die terug mooi sluit. (tot nu toe al 3 maal kunnen hergebruiken)

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij Ram
Dolium Keg 20L
« Reactie #6 Gepost op: 07-11-2018 10:56 u »
Mooie gistvaten! Wat is de prijs van zon vat?

Heeft er iemand een foto van de tap en CO2 koppeling?

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij Ram
« Reactie #7 Gepost op: 07-11-2018 11:00 u »

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 07-11-2018 12:00 u »
Mooie gistvaten! Wat is de prijs van zon vat?

Heeft er iemand een foto van de tap en CO2 koppeling?
Een 14.52 voor een vat van 20 l of 30 l nieuw. (Er is geen of bijna geen prijsverschil in de 20 of 30 liter vaten)
De koppeling voor deze vaten zijn alle courante bier koppelingen.
https://www.slideshare.net/Dolium/dolium-one-way-pet-keg-overview

Offline TwentseNijverheid

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 07-11-2018 17:29 u »
Het zijn ideale vaten, goed schoon te maken en je krijgt er alles uit.
Ik heb alleen wel een dolium keg zonder sluitring maar met permanente fustkoppeling.
Heb hier natuurlijk een fustkoppeling voor gehaald en werkt nu als een goeie lager tank in het brouwsyteem.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 07-11-2018 17:35 u »
Dolium is een one-way export oplossing, zeker geen vervanging van stalen vaten.

Het is een PET vat, dus houd er rekening mee dat oxidatie vanaf 3 maanden een serieus probleem wordt. Ook het verlies aan CO2 zal tegen die tijd parten gaan spelen. De inwendige coating, noch het PET zelf, is bestand tegen gangbare reinigingsmiddelen.

Dat je het weet.

Offline JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #11 Gepost op: 07-11-2018 17:49 u »
Waarom zou Enzybrew 10 geen prima reinigingsmiddel voor deze PET vaten zijn. De Fermentasaurus vergisitingsvaten kunnen het ook prima aan. Daarna nog een StarSan badje en klaar voor de volgende afvulling.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-11-2018 18:20 u »
Dolium is een one-way export oplossing, zeker geen vervanging van stalen vaten.

Het is een PET vat, dus houd er rekening mee dat oxidatie vanaf 3 maanden een serieus probleem wordt. Ook het verlies aan CO2 zal tegen die tijd parten gaan spelen. De inwendige coating, noch het PET zelf, is bestand tegen gangbare reinigingsmiddelen.

Dat je het weet.

Nog nooit problemen mee gehad!
Nog aantasting van de vaten bij het gebruik van de juiste detergenten nog oxidatie na 3 maand!

De O2 permeabiliteit van PET en RVS zijn zelfs verwaarloosbaar in dit verhaal, de meeste O2 permeabiliteit krijg je op het zwakste punt en dat is voor beide de pakking of O ring van de tapstang
De O2 permeabiliteit van PET is <1cm3mm/m2/dag Atm @ 20 a 25C
De O2 permeabiliteit van EPDM waar de dichting is van gemaakt 1735cm3mm/m2/dag Atm @ 20 a 25C
En dat is de doorlaatbaarheid van het materiaal zelf we spreken dan niet over het raakvlak van deze dichting wat op die plaats is de O2 permeabiliteit nog veel hoger

En het CO2 verlies waar je over praat, ooit al een fles frisdrank geweten die zijn druk is verloren na 3 maand

:weetniet:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #13 Gepost op: 07-11-2018 18:32 u »
Nog nooit problemen mee gehad!
Nog aantasting van de vaten bij het gebruik van de juiste detergenten nog oxidatie na 3 maand!

De O2 permeabiliteit van PET en RVS zijn zelfs verwaarloosbaar in dit verhaal, de meeste O2 permeabiliteit krijg je op het zwakste punt en dat is voor beide de pakking of O ring van de tapstang
De O2 permeabiliteit van PET is <1cm3mm/m2/dag Atm @ 20 a 25C
De O2 permeabiliteit van EPDM waar de dichting is van gemaakt 1735cm3mm/m2/dag Atm @ 20 a 25C
En dat is de doorlaatbaarheid van het materiaal zelf we spreken dan niet over het raakvlak van deze dichting wat op die plaats is de O2 permeabiliteit nog veel hoger

En het CO2 verlies waar je over praat, ooit al een fles frisdrank geweten die zijn druk is verloren na 3 maand

:weetniet:

Ik baseer me op de ervaringen van de grote brouwerij in Belgie die zeer veel op PET afvult, en de autoriteit is op dit gebied van de wereld. Misschien dat het voor Dolium niet geldt.

Frisdrank heeft vele keren meer verzadiging dan bier, en ja, na de houdbaarheidsdatum is daar maar zeer weinig van over. En die houdbaarheid is maar 6 maanden.

En in het licht van zuurstofloos brouwen, oxidatieangst en autolyse, dan is de keuze van het vat toch een aandachtspunt.

Dolium voorziet in de behoefte van export, niet in die van houdbaar bier.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 07-11-2018 19:44 u »
Ik baseer me op de ervaringen van de grote brouwerij in Belgie die zeer veel op PET afvult, en de autoriteit is op dit gebied van de wereld. Misschien dat het voor Dolium niet geldt.

Frisdrank heeft vele keren meer verzadiging dan bier, en ja, na de houdbaarheidsdatum is daar maar zeer weinig van over. En die houdbaarheid is maar 6 maanden.

En in het licht van zuurstofloos brouwen, oxidatieangst en autolyse, dan is de keuze van het vat toch een aandachtspunt.

Dolium voorziet in de behoefte van export, niet in die van houdbaar bier.
Je baseert je dus op van horen vertellen  ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 07-11-2018 20:54 u »
Je baseert je dus op van horen vertellen  ;)

Nou nee, zo zou ik dat niet stellen.

Maar als je tevreden bent met dolium hergebruik, dan is dat ok voor mij.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #16 Gepost op: 07-11-2018 22:46 u »
Geen ervaring met deze fusten. Het typische gevaar van drukvaten is dat ze op een onvoorspelbaar moment falen. Explosief falen. Als de fust vol met bier scheurt heb je een gigantische plakkerige rotzooi. Als er geen of bijna geen bier meer inzit dan heb je een aanzienlijk gevaarlijkere situatie. Samengedrukte gas bevat bijzonder veel energie. Ga er maar vanuit dat als je fust explosief faalt terwijl de in een koelkast staat je daarna een losse motorunit hebt en heel veel isolatieschuimstukje.

Je kan overwegen deze vaten periodiek zelf te keuren. Dit kan  je doen door hem volledig vol te doen met water en  dan de druk tot het maximale op te voeren. Doe dit buiten en gebruik een lange gasslang.

Toevoeging:

db

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij Ram
« Reactie #17 Gepost op: 08-11-2018 10:35 u »

Offline Guppie

• Junior lid
  • **
  • Motus nercesse est
« Reactie #18 Gepost op: 09-11-2018 11:38 u »
Ik zou het gewoon doen, je hebt zelf al gezien dat het kan, natuurlijk zijn het kegjes voor "single use" maar dat is ook gewoon handel en garantie. Als je gewoon gezond verstand gebruikt.
Pet wordt in wel meer wereld gebieden gebruikt voor bier, in Oost Europa kan je ook bier in PET flessen kopen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 09-11-2018 22:10 u »

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/146266-de-gevaren-van-polyethyleentereftalaat-pet.html

Niet te warm en te lang lageren dus.

Ik verwijs naar de discussie over het gebruik van PEY

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33676.msg574272.html#msg574272
Voor zover nodig daar graag de discussie voeren zodat er geen twee parallelle discussies zijn.

Tags: