SG niet laag genoeg na 10 dagen

Gestart door Worlock, 06-11-2018 21:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Worlock

Hallo Allemaal,

Onlangs ben ik voor het eerst gestart om zelf een bier te brouwen. Op dit moment doe ik dit (nog) dmv een kant en klaar vloeibaar gehopt moutextract. Op deze verpakking staat dat de begin waarde van het suikergehalte 1058 zou moeten zijn, en de eindwaarde na de gisting 1006. Dit getal heb ik op het begin nagemeten met een hydrometer en dit was inderdaad ong 1058. Volgens de handleiding zou het gisten 7 - 10 dagen in beslag moeten nemen op kamertemperatuur. Na 7 dagen heb ik nog eens gemeten en toen zat ik pas op 1024. Na 9 dagen zat ik op 1022. Er gebeurt dus niet veel meer. Ook in de waterstop zie ik niet echt activiteit meer.

In de eerste 2 dagen is de temperatuur wel af en toe laag geweest in mijn huis toen ik weg was. Zo'n 15/16 graden. Vanaf dat moment heb ik de verwarming minimaal op 18 laten staan.

Mijn vraag is eigenlijk, wat zou ik eventueel fout kunnen hebben gedaan, en wat kan ik nu het beste doen?  Toch maar gaan bottelen, of nog langer wachten?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Haagse Wouter

Als je SG blijft dalen gebeurt er dus zat.
Om de drie dagen een monster nemen en SG testen. Zodra je metingen hetzelfde zijn kun je bottelen.

Jacques

Een lage temperatuur zorgt er voor dat de vergisting veel langer duurt.
Het beste is nu veel geduld te hebben.

Eventueel kun je wat (complexe) gistvoeding toevoegen om de vergisting te stimuleren. Maar hoogstwaarschijnlijk heb je dat niet in huis...

wiliam

Geduld hebben, het zal misschien wat langer duren, maar het zal zeker het wachten waard zijn.
Het gist neemt zijn tijd, maar zal zijn werk wel afmaken.
Gist is een levend organisme, dat veel sterker en flexibeler is als dat je zou verwachten.
Elke vergisting is anders, en 3x op de zelfde temperatuur vergisten, met de zelfde gist,
geeft toch regelmatig verschilende vergistingsdagen, vandaar dat ze spreken van 7 tot 10 dagen.
Waarschijnlijk krijg je er nu gewoon wat extra dagen bij maar het zal zeker goed komen.
SG op juiste temperatuur meten en het komt zeker goed.
Groeten Wiliam

Mark GA

Ik vind dat begrip "kamertemperatuur" dat de fabrikant op de verpakking zet ook zo vaag altijd.
Want de een heeft een kamertemperatuur van 18'C maar je had eens bij wijlen m'n schoonmoeder moeten komen, waar het 365 dagen per jaar minstens 25'C was.

Moet je eens met je gecontroleerde vergistingskast doen, zo'n verschil...

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 07-11-2018  05:06 uIk vind dat begrip "kamertemperatuur" dat de fabrikant op de verpakking zet ook zo vaag altijd.
Want de een heeft een kamertemperatuur van 18'C maar je had eens bij wijlen m'n schoonmoeder moeten komen, waar het 365 dagen per jaar minstens 25'C was.

Moet je eens met je gecontroleerde vergistingskast doen, zo'n verschil...

De vergistingskast had ik al klaar staan voordat ik ging brouwen. Het was eigenlijk het allereerste dat ik kocht toen ik vorig jaar begon met brouwen. De kamertemperatuur was hier van de zomer 30+ graden. Nu, en het is nog niet eens echt koud, 17 graden als ik niet verwarm. Het investeren in een vergistingskast (en met een beetje geluk win je een Inkbird temperatuur regelaar) hoeft geeneens duur te zijn. Ik was voor iets van 70 euro klaar, inclusief de Inkbird. Bij Ali kun je nu voor weinig een Inkbird bestellen.

hansHalberstadt

Het is niet alleen de temperatuur, maar vooral ook temperatuurschommelingen. als het gistingsvat 's nachts afkoelt kan het meer koolzuur opnemen en lijkt het alsof het niet meer gist omdat de koolzuur opgelost blijft ipv vrijkomt. daardoor heb je minder wervelingen en slaat er steeds meer gist neer die niet meer actief meedoet. Daar de vergistings snelheid evenredig is met de hoeveelheid actieve cellen zal dat betekenen dat de gisting steeds langzamer gaat en dat versterkt het effect van neerslaan van gist nog meer. ook krijg je dan steeds minder cellen om de klus te klaren en op een gegeven moment raken die cellen dan uitgeput en stopt de gisting helemaal als je pech hebt.
Voldoende actieve cellen en constante temperatuur en temperatuur boven het minimum waarbij de gist nog goed werkt is dan de remedie, dus investeren in een gecontroleerde vergisting 

haicoterbeek

De eerste twee dagen van de vergisting zijn zeer belangrijk voor de vergisting. De gistcellen  consumeren zuurstof en voedingstoffen. Hierna schakelen ze over naar de actieve fase waarbij ze groeien en delen. Hierbij zetten ze suikers om in alcohol. Als het klimaat deze eerste dagen niet gunstig genoeg is krijg je een gebrek aan gezonde en delende gistcellen.
Belangrijk voor een gezond klimaat:
De juiste constante temperatuur. Gist houd niet van schommelingen.
Voldoende zuurstof.
Voldoende voedingsstoffen (zoals mineralen)
Voldoende gistcellen.
Als de voorwaarden niet gunstig genoeg zijn dan is 1 zakje gist al snel te weinig.
Je blijft dan achter met een gestokte vergisting. Niet alle vergistbare (en soms ook onvergistbare) suikers worden omgezet m.a.g. een erg zoet "bier".

Investeren in een klimaatkast (vergistingskast) is een belangrijke voorwaarde voor het brouwen van een goed bier.

BertusBeensteen

Gist weer in suspensie krijgen kan helpen, en is redelijk makkelijk om te doen. Gewoon zwenken met het vat.

Eerst zal er wat CO2 uit oplossing komen, dus word je waterslot weer actief.
En met een beetje geluk gaan de gistcellen weer aan het werk omdat ze beter bij hun voer kunnen.

Is het proberen in ieder geval waard.

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 07-11-2018  06:20 uBij Ali kun je nu voor weinig een Inkbird bestellen.

Kan ook bij Amazon.de.
Als je gebruik maakt van de kortingscode die Marina van Inkbird gegeven heeft in het topic over de verloting van een Inkbird ben je voordelig uit.

Worlock

Bedankt voor alle reacties. De temperatuurverschillen zijn zeker in het begin behoorlijk geweest. Wel een graad of 6. Dat is duidelijk een fout geweest. Misschien maar eens naar een vergistingskast kijken en voor nu geduld houden. Ik heb in ieder geval het vat wat laten zwenken. Morgen ga ik weer meten.

Worlock

Nog 1 vraag, mocht het zo zijn dat ik morgen dezelfde waarde meet en er dus niks gebeurd is. Kan ik dan op goed geluk toch gaan bottelen, of kan ik deze batch dan net zo goed weggooien?

Jacques

Citaat van: Worlock op 07-11-2018  23:20 uNog 1 vraag, mocht het zo zijn dat ik morgen dezelfde waarde meet en er dus niks gebeurd is. Kan ik dan op goed geluk toch gaan bottelen, of kan ik deze batch dan net zo goed weggooien?

Geduld, geduld en geduld...

Wacht een paar dagen meer af voordat je meet. Het bier loopt niet weg.

Heisenberg

Citaat van: Worlock op 07-11-2018  23:20 uNog 1 vraag, mocht het zo zijn dat ik morgen dezelfde waarde meet en er dus niks gebeurd is. Kan ik dan op goed geluk toch gaan bottelen, of kan ik deze batch dan net zo goed weggooien?
Weggooien? Dat kan altijd nog hè? En zoals Jacques al zei: geduld geduld geduld...

Heisenberg

Citaat van: Heisenberg op 07-11-2018  06:20 uDe vergistingskast had ik al klaar staan voordat ik ging brouwen. Het was eigenlijk het allereerste dat ik kocht toen ik vorig jaar begon met brouwen. De kamertemperatuur was hier van de zomer 30+ graden. Nu, en het is nog niet eens echt koud, 17 graden als ik niet verwarm. Het investeren in een vergistingskast (en met een beetje geluk win je een Inkbird temperatuur regelaar) hoeft geeneens duur te zijn. Ik was voor iets van 70 euro klaar, inclusief de Inkbird. Bij Ali kun je nu voor weinig een Inkbird bestellen.

Inmiddels staan hier 3 vergistingskasten in mijn woonkamer.

Worlock

Citaat van: Jacques op 07-11-2018  23:25 uGeduld, geduld en geduld...

Wacht een paar dagen meer af voordat je meet. Het bier loopt niet weg.

Dat morgen meten is wat me in de eerste reactie werd geadviseerd. Vorige meting was namelijk 2 dagen terug. Maar ok, even wachten dus nog.

Worlock

Na gisteren wat aan het vat geschud te hebben zag ik heel snel al weer gas ontsnappen via de waterstop, dus bedankt voor die tip!
Ik kon me ook niet bedwingen om toch de SG weer even te meten.  ;D Ik zit nu op 1014 dus dat gaat al de goeie kant op!

Bedankt nogmaals voor alle reacties.

Heisenberg

Citaat van: Worlock op 08-11-2018  14:08 uNa gisteren wat aan het vat geschud te hebben zag ik heel snel al weer gas ontsnappen via de waterstop, dus bedankt voor die tip!
Ik kon me ook niet bedwingen om toch de SG weer even te meten.  ;D Ik zit nu op 1014 dus dat gaat al de goeie kant op!

Bedankt nogmaals voor alle reacties.
Nog effekes en je kunt bottelen. En dan proeven natuurlijk. Wel een weekje of zo wachten hè?  ;D ;D :proost: :proost:

Worlock

Citaat van: Heisenberg op 08-11-2018  16:17 uNog effekes en je kunt bottelen. En dan proeven natuurlijk. Wel een weekje of zo wachten hè?  ;D ;D :proost: :proost:

Kan nu al bijna niet wachten  :proost:
Overigens vandaag ook een gratis koelkastje op de kop getikt zodat ik een vergistingskast kan maken. Nu heel hard duimen dat ik de Inkbird mag winnen, en anders gewoon aanschaffen met de kortingscode die we gaan krijgen. :-)

Jacques

Citaat van: Worlock op 08-11-2018  18:47 uKan nu al bijna niet wachten  :proost:
Overigens vandaag ook een gratis koelkastje op de kop getikt zodat ik een vergistingskast kan maken. Nu heel hard duimen dat ik de Inkbird mag winnen, en anders gewoon aanschaffen met de kortingscode die we gaan krijgen. :-)

De kortingscode die voor iedereen geldt (15%) staat al in het topic! Zie het eerste bericht van het topic over de loterij.

Heisenberg

Citaat van: Worlock op 08-11-2018  18:47 uKan nu al bijna niet wachten  :proost:
Overigens vandaag ook een gratis koelkastje op de kop getikt zodat ik een vergistingskast kan maken. Nu heel hard duimen dat ik de Inkbird mag winnen, en anders gewoon aanschaffen met de kortingscode die we gaan krijgen. :-)

Komt helemaal goed joh!!!

Worlock

Citaat van: Jacques op 08-11-2018  22:15 uDe kortingscode die voor iedereen geldt (15%) staat al in het topic! Zie het eerste bericht van het topic over de loterij.

Oja ik zie het! Ik had er overheen gelezen. Ook omdat er stond "Alle andere leden kunnen de volgende modellen Inkbird bestellen tegen een korting van 15% via een kortingscode die Marina na het weekend in dit topic zal plaatsen." Ik dacht dat daar na het weekend van de verloting mee bedoeld werd. :-)

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen de 308 en de 310(T-B)? Want die schelen wel wat in prijs.

Jacques

Het bericht van Marina heb ik uit het topic gehaald omdat Marina net als ik niet meedoet aan de verloting.

Voor vragen over de Inkbirds kun je het beste deze stellen aan Marina.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.