Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: EXP18 - Overdruksetup voor lageren  (gelezen 1026 keer)

Offline Wildor

• Vol lid
  • Land: nl
  • Thuisbrouwerij ‘t Ernhems Nat
EXP18 - Overdruksetup voor lageren
« Gepost op: 06-11-2018 21:01 u »
Ik heb ooit een aquarium gehad. Uiteindelijk komen veel spullen nog van pas.
Tuinslangen, luchtpomp met slangen en bruissteentje, CO2 tank met naaldventiel en ‘bellenteller’.

Ik verken de mogelijkheden van cold crashing/koud lageren, maar moet een oplossing hebben om aanzuigen van lucht tegen te gaan. Hiervoor ook eenwegventielen besteld. Nadeel hiervan is de onderdruk die dit veroorzaakt, zeker als je tussendoor wilt meten/samplen.

Als ik nu eens een lagervat neem, maak er een gaatje in voor een dun CO2 slangetje, en sluit deze aan op de CO2 tank met naaldventiel. De flow CO2 kan heel nauwkeurig worden ingesteld. Zodra een cold crash nodig is kan ik de tank naast het vat plaatsen en aansluiten. Een minimale stroom CO2 moet onderdruk voorkomen en een permanente CO2 deken op het bier houden om het oxidatiespook buiten te houden.

Voordelen:
- Het waterslot ‘op druk’ houden (voldoende CO2 in vat)
- Overdruk is beter dan onderdruk (zeker als je tussendoor wilt samplen, voorkomen dat er lucht terug het vat ingezogen wordt bij gebruik van eenwegventiel)
- eenvoudig te installeren

1 kg CO2 is goed voor 500 L volume CO2. Kun je een tijdje mee vooruit.

Nodig:
- CO2 slangetje (aquariumzaak)
- CO2 bellenteller (aquariumzaak)
- CO2 regulator met naaldventiel (aquariumzaak)
- Afsluitbare slangdoorvoor (dop/deksel)
- Optioneel drukmeter om overdruk in de gaten te houden.
- CO2 tank 2kg

Ik ga mogelijk mijn 20L Speidel vergistingsvat hiervoor gebruiken, deze is lekker stevig.
Wordt vast een leerzame periode!

Mvg,
William

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: EXP18 - Overdruksetup voor lageren
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2018 22:57 u »
Veel succes met deze test.

Offline Wildor

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-11-2018 16:18 u »
Dit weekend wat dingetjes in huis halen, en dan een testsetup maken.
In afwachting van mijn spulletjes e.e.a. uitgetekend.

William

Offline Scorpionrose

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-11-2018 16:48 u »
Dit weekend wat dingetjes in huis halen, en dan een testsetup maken.
In afwachting van mijn spulletjes e.e.a. uitgetekend.

William

Leuk bedacht maar je zult een hoop CO2 verliezen via het waterslot

Offline Wildor

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 22-11-2018 16:58 u »
Je kan druppelsgewijs (x bellen/sec) doseren. Met zo'n tank kun je 4 tot 5 maanden een aquarium CO2 doseren. Uiteraard verlies je CO2 door het waterslot, maar doel is om de flow minimaal te houden.

Meten is weten, tijd zal het leren :)

Offline Scorpionrose

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 22-11-2018 17:02 u »
Je kan druppelsgewijs (x bellen/sec) doseren. Met zo'n tank kun je 4 tot 5 maanden een aquarium CO2 doseren. Uiteraard verlies je CO2 door het waterslot, maar doel is om de flow minimaal te houden.

Meten is weten, tijd zal het leren :)

Als je het kunt regelen dat er bv elke XX minuten een minimale hoeveelheid CO2 word toegevoegd dan is het een leuk experiment

Offline PaultjePils

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 22-11-2018 20:31 u »
Dit ziet er zeer belovend uit. Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #8 Gepost op: 22-11-2018 20:57 u »
Je kan een injectienaald door een siliconen stop heen drukken of door het plastic van het waterslot heen smelten en dan lijmen voor je toegang tot het gistvat. Hoef je niet in het vat zelf te boren. Injectienaalden (of opzuignaalden die wat dikker zijn) kun je bij de apotheek halen.

Als je heel dunne slang gebruikt kun je de slang zelfs door het klassieke zwanehals waterslot heen voeren.

db

Offline Wildor

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 22-11-2018 23:16 u »
Ik ben op zoek naar een oplossing zoals een dichte siliconen of rubber stop, en deze voorzien van een doorvoer voor de CO2 toevoer. Zal wel eerst een gat boren en kijken of ik daar een slangetje doorheen krijg.

Voor het experiment moet het maar even pragmatisch, en als het goed uitpakt, dan kijken naar verbeteringen. De holle naald lijkt me wel handig, doorvoer via waterslot is inderdaad ook nog een goede optie. Zaterdag shoppen, kijken wat ik vind :)

William

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 23-11-2018 07:30 u »
Ik ben op zoek naar een oplossing zoals een dichte siliconen of rubber stop, en deze voorzien van een doorvoer voor de CO2 toevoer. Zal wel eerst een gat boren en kijken of ik daar een slangetje doorheen krijg.

Voor het experiment moet het maar even pragmatisch, en als het goed uitpakt, dan kijken naar verbeteringen. De holle naald lijkt me wel handig, doorvoer via waterslot is inderdaad ook nog een goede optie. Zaterdag shoppen, kijken wat ik vind :)

William
Ik vind het een mooi idee en ook hele leuke tekeningen, die kunnen zo in een boek. Denk alleen dat je het probleem gaat krijgen dat je de CO2 toevoer niet goed kunt regelen met als gevolg dat je cilinder binnen de kortste keren leeg is. Daarom had ik je al een link gestuurd van het principe gebaseerd op een balg en een klepje wat ik voor dit doel al jaren met succes gebruik. Daarbij lever je exact de hoeveelheid CO2 aan die je ook opneemt  door het gistingsvat op een hele kleine overdruk te houden met CO2, zo klein dat het waterslot er niets van merkt dus niet gaat borrelen.

Offline Wildor

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-11-2018 16:25 u »
Bedankt Hans!
Het zal blijken of de dosering nauwkeurig genoeg is om het te laten slagen.
Ben voor de rest niet elektrotechnisch aangelegd, en heb dit op basis van mijn aquariumervaring samengesteld. Zodra de setupinstructies werkelijk gebouwd is zal het blijken.

Wordt vervolgd.

William

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 23-11-2018 17:03 u »
Bedankt Hans!
Het zal blijken of de dosering nauwkeurig genoeg is om het te laten slagen.
Ben voor de rest niet elektrotechnisch aangelegd, en heb dit op basis van mijn aquariumervaring samengesteld. Zodra de setupinstructies werkelijk gebouwd is zal het blijken.

Wordt vervolgd.

William
Ok ben benieuwd naar jouw ervaringen. Mbt mijn balgsysteempje hoef je trouwens geen verstand te hebben van elektronica. Enige wat je moet weten is hoe je een schakelaartje aansluit op een luchtklepje. Niet ingewikkelder dan het aansluiten van een schakelaartje op een schemerlamp in de kamer.

Offline Wildor

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 09-12-2018 18:11 u »
Inmiddels een testopstelling gemaakt zoals gepland.
Ik heb een (iets te grote) siliconenstop op maat gemaakt, en voorzien van gaten voor:

1. Waterslot + terugslagventiel
2. CO2 slangdoorvoer

In de deur van de koelkast pas precies een CO2 cilinder, hieraan is de magneetklep met naaldventiel bevestigd.
De uitvoer van CO2 gaat naar de koeling, waar een CO2 bellenteller is geplaatst. Met het naaldventiel is de uitvoer uiterst precies te regelen.
Je kunt doseren van enkele bellen/minuut tot een stevige flow om bijv. de kopruimte sneller te vullen.
Vanuit mijn aquariumverleden weet ik dat met een minimale dosering je behoorlijk lang met een 2kg vulling doet.

Hieronder enkele foto's:

Het totaaloverzicht

De CO2 fles met magneetklep en naaldventiel

De bellenteller

De siliconenstop met doorvoor voor CO2 slang en waterslot

Conclusie:
Het is mogelijk om op deze manier met een minimale overdruk van CO2 in het vergistingsvat ongewenste zuurstof buiten te houden. Ook heb je zo niet het risico van een terugzuigend waterslot. Het eenwegventiel zorgt ervoor dat de druk er wel uit kan via het waterslot, maar niet terug naar binnen kan.

Het voordeel is dus dat je geen onderdruk krijgt waardoor je alsnog bij het openen of gebruik van de kraan lucht van buiten aanzuigt.
Het is niet per se nodig om dit continue te doen, je kunt ervoor kiezen om onderdruk te laten ontstaan tijdens het lageren, en zodra dit proces voltooid is je de onderdruk opheft door tijdelijk wat CO2 af te laten in het vat tot de druk minimaal gelijk is aan de buitendruk. Dan kun je de siliconenstop weer verwijderen en een gesloten dop op het vat plaatsen en het bier rustig te laten lageren.

--einde experiment--

William

Tags: