Ga je US-05 echt op 16 °C vergisten? Voeg dan zeker een dubbele dosis toe. US-05 is een trage groeier.
Vienna is nagenoeg gelijk aan pale ale.
Amber 50 is nagenoeg gelijk aan biscuit.
Ik denk niet dat het een fris bier wordt. Eerder plakkerig.
Ik zou je rusttijden voor beta en alfa amylase omdraaien. Zorg voor een goed vergistbaar wort.
Ik zou ook eerder de Motueka 70 min koken, en de Hersbrucker 10 min. Sowieso de kooktijd terug naar 60 min.
Lang rijpen? Zou ik niet doen, vers drinken.
Succes!
Om niet teveel esters te krijgen wil ik de temperatuur laag houden, misschien dan maar naar 18.
Volgens Mr. Malty is mijn starter van 1,5 liter okay.
Plakkerig mag in deze bierstijl.
Heb het maischschema aangepast.
Heb de Hersbruecker naar 10 minuten gedaan. Motueka zowel als bitter alsook voor aroma.
Lang rijpen is toch typisch voor het bewaarbier? En goed voor het ontwikkelen van de moutsmaken?
Dat ben ik niet met je eens, aroma50 is een broeimout met een lichte toast, denk richting Muenchner III. Biscuit is een licht getoaste pale mout, veel minder moutig dan een aromatic, Maria kaakjes.
Het is en blijft een raar bier dat Bière de garde ambrée, een soort bovengistende doppelbok. Mooi zwaveltje past er wel bij,
Ingo
Ik wil inderdaad die wirwar van moutige smaken. Misschien niet verstandig, maar ik kan het volgend jaar altijd nog eens overdoen met een aangepast recept.
En ik mag deze bierstijl wel, een buitenbeentje (net als ik?)
In ieder geval is dit nu mijn recept na de commentaren. Ik zal het bier zo brouwen. Mocht het niet goed uitpakken, rij ik gewoon even naar Frankrijk en sla bij de Carrefour een voorraadje in van een Jenlai of zo, etiket eraf, nieuwe dop erop....
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | |
Naam recept | 1 Get klings |
Brouwdatum | 09-06-2019 |
Bierstijl | Bières de Garde ambrée |
Volume | 25,0 l |
Begin SG | 1,068 SG |
Eind SG | 1,013 SG |
Schijnbare vergistingsgraad | 80,9% |
Alcoholgehalte | 7,2 vol.% |
Berekende kleur (Morey) | 24 EBC |
Berekende bitterheid (Tinseth) | 26 IBU |
Brouwzaalrendement | 85,0 % |
Kooktijd | 90 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediënt | 22,00 l | Water uit Heerlen |
2,50 g | CaCl2 |
2,90 g | Gistvoeding Wyeast (2,3 gr / 20 L) |
7,30 ml | Melkzuur |
15,72 l | Spoelwater |
Waterprofiel behandeld waterCa | Mg | Na | HCO3 | Cl | SO4 | 62 mg/l | 8 mg/l | 78 mg/l | 183 mg/l | 53 mg/l | 75 mg/l |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 4,90 kg | Pale Ale mout | Dingemans | 7 EBC | 71,0 % |
1,00 kg | Münchenermout | Dingemans | 17 EBC | 14,5 % |
0,50 kg | Biscuit | Dingemans | 60 EBC | 7,2 % |
0,50 kg | Aroma 50 | Dingemans | 50 EBC | 7,2 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | Beta-amylaserust | 64,0 °C | 1 min. | 40 min. | 3,2 l/kg |
Alfa-amylaserust | 72,0 °C | 10 min. | 20 min. | 3,2 l/kg |
Uitmaischen | 78,0 °C | 10 min. | 5 min. | 3,2 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 20,0 g | Spalt Select | bellen | 4,9% | 70 min. | 8,8 IBU |
15,0 g | Motueka | pellets | 7,2% | 70 min. | 10,7 IBU |
40,0 g | Hallertau Hersbrucker | bellen | 2,8% | 10 min. | 3,5 IBU |
10,0 g | Motueka | pellets | 7,2% | 10 min. | 2,5 IBU |
Overige ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Type | Gebruik | 5,00 g | Iers mos | klaringsmiddel | koken |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 1,5 l starter | Safale American (US-05) | bovengist |
VergistingKenmerk | Waarde | Starttemp. vergisting | 18,0 °C |
Max. temp. hoofdvergisting | 18,0 °C |
Eind temp. hoofdvergisting | 18,0 °C |
Eind SG hoofdvergisting | 1,017 SG |
Temp. nagisting | 19,0 °C |
Temp. lagering | 10,0 °C |