Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier zonder schuim of koolzuur  (gelezen 306 keer)

Offline geert brouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bier zonder schuim of koolzuur
« Gepost op: 06-11-2018 15:52 u »
Hallo, ik ben nieuw op dit forum, pas aan het brouwen en van de cursus hobbybrouwen. nl reeds heel veel geleerd. Ik heb nu een zwaar donker bier gebrouwen : begin SG 1100, eind 1030. SG dus nog te hoog maar alles stil gevallen. Ik volg de lessen microbrouwer van Syntra in Belgi. De leraar raadde mij aan een ander brouwsel (zelfde recept) te maken en dit bij het stilgevallen bier te voegen met veel gist. Zo zou het in orde komen? Ik gebruikte voor 30 liter: 10500 g pilsmout 3 EBC, 1350 g  Caramunich 110 EBC, 30 g chocolademout, 36 liter brouwwater, 18 liter spoelwater. Maischen 55 voor 10 min, 63 voor 45 min, 73 voor 60 min, 78 voor 5 min. bij het koken op het einde 600 g bruine kandij en 600 g basterdsuiker. Hop: 60 g Saaz (3,1) 90 min koken, 26 g Hallertau (4,2) 30 min koken en 20 g Goldings  (5,3) 15 min koken. Ook 15 g geplette koriander nog 10 min meegegeven. Vergist met 2 zakjes Wyeast 1762 belgian abbey.

Vraag aan jullie, reeds ervaren brouwers, waar doe ik iets fout en is het goed om een nieuw brouwsel te maken en het bier er bij te gieten en weer mee te vergisten zoals de leraar aanraadde. Ik hoop van jullie tips te mogen ontvangen. Veel dank op voorhand.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
Re: bier zonder schuim of koolzuur
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2018 16:19 u »
Eind sg van 1030 kan heel normaal zijn en misschien is je jongbier gewoon uitgegist. Hangt af van de vergistingsgraad van de gebruikte gist. Welke gist heb je toegevoegd?
Je maischschema is wel erg lang.Met deze moutstorting zou ik in totaal maar 75 min maischen, bv. 45 min op 63C en 30 (of zelfs 20) min op 73C.

Offline geert brouwer

• *
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2018 16:24 u »
Ik gebruikte wyest 1762 Belgian abbey, 2 zakjes. Maar kan ik dan verder gaan met klaren en hoeveel bottelsuiker gebruik ik dan zonder dat de flesjes poffen ?

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2018 16:38 u »
Met een begin sg van 1100 en deze moutstorting zou je eind sg met deze gist rond de 1025 moeten zitten, dat is althans wat BrouwHulp berekent.
Heb je de Wyeast gewoon toegevoegd of eerst een giststarter gemaakt? Zonder giststarter heb je veel te weinig gist toegevoegd, de gist is uitgeput geraakt en heeft er de brui aan gegeven.
Vergist je gecontroleerd? Op welke temperatuur? Heb je gistvoeding toegevoegd?
Wanneer heb je gebrouwen en wanneer heb je het eind sg gemeten?
Ik denk dat een nieuw brouwsel toevoegen sowieso geen goed plan is.

Offline geert brouwer

• *
« Reactie #4 Gepost op: 06-11-2018 16:51 u »
Ik heb gebrouwen op 12 september en op 12 oktober gemeten. De Wyeast zonder starter toegevoegd (2 zakjes) De gisting is verlopen op 22 C.  Geen gistvoeding toegevoegd (gistvoeding ken ik weer niet hierover zal ik nog wat moeten studeren). Het jongbier staat nu nog op een glazen fles, giet ik het best weg en begin ik opnieuw? Of is het nog te redden?

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-11-2018 16:58 u »
Zeker niet weggieten!
Best even proeven of het nog aangenaam smaakt en meteen het sg meten, als het sg nog steeds hetzelfde is, mag je bottelen. In principe mag je dit doen wanneer je eind sg een dag of 3 tot 4 niet meer zakt.
7 g bottelsuiker/liter lijkt me mooi voor zo een zwaar donker bier. En dan een week of 3 laten hergisten op kamertemperatuur.

Offline geert brouwer

• *
« Reactie #6 Gepost op: 06-11-2018 17:09 u »
Geweldig bedankt voor de info, ja het eind SG is al meer dan 10 dagen niet gewijzigd.  Ik ga morgen bottelen, want het bier is vrij helder. Ik laat binnen een maand zeker iets weten. De volgende brouwsels ga ik wat aanpassen met uw tips. Heeel erg bedankt voor de info.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 06-11-2018 17:12 u »
Ik zie dat je van Aarschot bent, ik woon in Diest, vlak bij de deur. Als je eens wil komen mee brouwen, altijd welkom!
Mijn volgende bier (een porter) brouw ik binnen 2 weken, waarschijnlijk op 22/11.

Offline geert brouwer

• *
Re: Bier zonder schuim of koolzuur
« Reactie #8 Gepost op: 06-11-2018 17:42 u »
Heel graag, als het je niet stoort. Laat het maar weten, ik kom zeker af, Diest is goed te bereiken met de trein, is het dan in de buurt want mijn vrouw is die dag met de auto naar het werk.

Offline Koen S

• Super lid
Re: Bier zonder schuim of koolzuur
« Reactie #9 Gepost op: 06-11-2018 18:17 u »
Ik stuur je een pb om af te spreken.

Tags: