Cursus / workshop volmout bierbrouwen

Gestart door molen, 05-11-2018 18:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

molen

Beste Forumleden,

Ik ben op zoek naar een 1 of meerdaagse cursus bierbrouwen voor beginners in de regio Uden.

Uiteraard heb ik al 'gegoogled' maar misschien hebben jullie nog tips!

Groet,
Molen

Jacques

Niet in de directe omgeving van Uden maar door De Roerstok uit Tilburg worden brouwcursussen georganiseerd.

Door het overlijden van een van de cursusleiders kan het zijn dat het even duurt voordat er weer eentje gegeven wordt.

molen

Die had ik al gezien maar toch bedankt!

Pieter1954


Dugraph

Ook wat uit de route maar bij de Brouwvereniging in Rotterdam wordt 18 november een workshop gegeven. Een hele dag brouwen + een terugkomavond om je eigen bier te laten proeven.

Lees meer op www.brouwvereniging.nl/brouwworkshop

molen

Dank jullie.

Bij de volksuniversiteitoss.nl zouden ze ook een meerdaagse cursus geven in de bierbrouwerij in Oijen maar deze gaat helaas niet door wegens te weinig animo.
De cursus was 4 theorie en praktijk avonden met 1 terugkomavond om te proeven. Hier had ik echt zin in.

Vinden jullie 4 a 5 dagdelen te lang? Kun je ook leren brouwen in een kleine dag? (zoals in de meeste workshops word aangeboden)


Richard3

Wellicht is er een brouwer in je buurt waar je een keer mee mag brouwen / kijken.

Herman

Citaat van: molen op 07-11-2018  18:54 uVinden jullie 4 a 5 dagdelen te lang? Kun je ook leren brouwen in een kleine dag? (zoals in de meeste workshops word aangeboden)
Ligt aan de persoon natuurlijk. Ik heb mezelf brouwen geleerd door een boek te lezen en gewoon te proberen. Een cursus leert je wel sneller nut en noodzaak onderscheiden en voorkomt dat je in bekende valkuilen stapt. Ik ben wel van mening dat je meer opsteekt van een cursus als je je eerst in de materie verdiept. Lees bijv. het boek van Adrie Otte of die van Jacques Bertens, ik heb het zelf ooit geleerd a.d.h.v. het groot zelf bierbrouwboek van Jan van Schaik, die laatste is gedateerd en ingehaald door de 2 eerder genoemde. Tuurlijk zijn er meer boeken, maar ik ben niet zo'n fan van vertaalde boeken.

Ons gilde geeft ook cursussen. Dat is een dag brouwen, literatuur om zelf door te nemen. Een cursus van 4/5 dagdelen vind ik persoonlijk wat veel, maar is vast interessant. Zolang je maar niet de hoofdprijs hoeft te betalen.


Theorie + meekijken met een brouwer (zoals Richard3 opperde) is sowieso zeer leerzaam.

molen

Tja, ik heb ook een boek over bierbrouwen gelezen. Alles wordt er duidelijk in uitgelegd. Ik wil graag het proces zelf een keer gezien en gedaan hebben zodat ik zeker weet dat het iets voor me is voordat ik een investering in materialen doe.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.