SafAle BE-256 in een iets zwaarder blond

Gestart door Goed-Hardt, 05-11-2018 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goed-Hardt

Hallo!

Ik heb het onderstaande recept een anderhalve week terug gebrouwen. Ik heb her en der al gelezen over de putlucht die ik ineens rook bij deze gist.
Wanneer gaat deze weg? Ik heb gister een proef genomen uit het gistvat, om een na te kijken, maar het PROEFT ook naar hoe het ruikt  :o

Wanneer gaat deze lucht (en smaak) weg? Ik begin me toch zorgen te maken... Ruik ik dit straks nog bij het bottelen? Want dan kan het toch niet meer uit de fles weg? Of zie ik dat verkeerd?
Nogmaals, ik heb al het een en ander gelezen, maar ik zoek wat meer details en verdieping over deze gist.

Daarnaast: als iemand nog tips heeft bij dit recept, los van de gist, dan ben je ook van harte welkom om feedback te geven  :biersmile:

Ik ben overigens slechts een beginnende brouwer en probeer een recept te maken.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0004
Naam receptNieuwenhagen Blond & Rond
Brouwdatum29-10-2018
BierstijlBlond
Volume4,0
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Rager)18 IBU
Brouwzaalrendement73,5 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
3,00 lWater uit Zutphen
4,22 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,90 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC75,0 %
0,10 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC8,3 %
0,10 kgBlackSwaen Honey BiscuitDe Swaen85 EBC8,3 %
0,10 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
51,0 °C1 min.10 min.2,7 l/kg
61,0 °C1 min.25 min.2,7 l/kg
71,0 °C1 min.35 min.2,7 l/kg
78,0 °C1 min.3 min.2,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,1 gSaazpellets0,1%55 min.0,3 IBU
3,5 gGalenapellets11,9%30 min.18,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
3,2 gSafale Abbaye (BE-256)bovengist


Barmosa

In het volgende topic is deze gist besproken: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26146.146.html

In post #147 wordt beschreven dat de geur inderdaad aanwezig is (ook nog twee weken na bottelen) maar dat deze na 5 weken verdwenen is. Zou dus goed moeten komen!

Jacques

Citaat van: Goed-Hardt op 05-11-2018  13:14 uIk heb het onderstaande recept een anderhalve week terug gebrouwen. Ik heb her en der al gelezen over de putlucht die ik ineens rook bij deze gist.
Wanneer gaat deze weg? Ik heb gister een proef genomen uit het gistvat, om een na te kijken, maar het PROEFT ook naar hoe het ruikt  :o

Wanneer gaat deze lucht (en smaak) weg? Ik begin me toch zorgen te maken... Ruik ik dit straks nog bij het bottelen? Want dan kan het toch niet meer uit de fles weg? Of zie ik dat verkeerd?

Geduld, geduld en geduld!

Laat het bier rustig uitgisten. Verhoog de temperatuur om de zwavelige smaakjes te laten ontwijken. Gaat goed komen!

Goed-Hardt

Ik heb het vandaag gebotteld, het had een SG van 1012 (start 1072). Maar ik heb werkelijk staan kokhalzen boven het gistvat... Ik heb het ook niet durven proeven, gezien hoe het ruikt...
Gaat dit nog weg met het hergisten op de fles?
Ik wacht minstens 5 weken denk ik... Of kan ik het eerder al proberen?
Het is gelukkig maar een kleine test-hoeveelheid van 9 flesjes geworden, dus als het uiteindelijk zo blijft, hoef ik niet veel weg te gooien...

Jacques

Citaat van: Goed-Hardt op 08-11-2018  21:23 uIk heb het vandaag gebotteld, het had een SG van 1012 (start 1072). Maar ik heb werkelijk staan kokhalzen boven het gistvat... Ik heb het ook niet durven proeven, gezien hoe het ruikt...
Gaat dit nog weg met het hergisten op de fles?
Ik wacht minstens 5 weken denk ik... Of kan ik het eerder al proberen?
Het is gelukkig maar een kleine test-hoeveelheid van 9 flesjes geworden, dus als het uiteindelijk zo blijft, hoef ik niet veel weg te gooien...

Iets meer geduld had best gemogen...

Het goed nieuws is dat het nog goed kan komen. Het slechte nieuws is dat dit niet zeker is.
Dus blijft het advies: geduld, geduld en geduld.

Proef het bier om de 2 tot 3 weken. Wanneer de zwavelachtige smaak in je bier blijft kun je het altijd nog weggieten, maar geeft het wel eerst de tijd.

Goed-Hardt

Bedoel je dat ik het in het gistvat moet laten zitten terwijl het eigenlijk al uitgegist is? Had ik moeten wachten tot de geur weg is?
Moet ik dan ook nieuw gist toevoegen voor de hergisting op fles?

Sorry voor alle vragen, ik ben echt nog een beginner...

Ik heb net ook een Westmalle Tripel geprobeerd, omdat in een ander topic dit gist vergeleken werd met het gist van Westmalle. Ik ruik het inderdaad ook duidelijk! Misschien had ik het toch gewoon moeten proeven voor het bottelen...

Jacques

In dit geval was het inderdaad het beste even te wachten met bottelen.
Door van het bier te proeven had je kunnen constateren dat de zwavelsmaak tot een aanvaardbaar niveau was gedaald.

Wanneer je het bier lang op de gist laat staan krijg je ook zwavelachtige smaakjes. Die zijn echter anders van karakter. In plaats van rotte eieren en riool zijn die meer gist- en vleesachtig.

Goed-Hardt

Heel erg bedankt voor je snelle reacties! Ik heb nog een ander brouwsel staan met hetzelfde gist, ook de zelfde luchtjes... Deze zal ik dan wat langer laten staan!

Is het nodig om na een bepaalde tijd ook nog extra gist toe te voegen voor de hergisting op de fles? Of lukt dat meestal wel? Gezien het brouwsel op een gegeven moment uitgegist is toch?

Nick H.

Citaat van: Goed-Hardt op 09-11-2018  15:38 uHeel erg bedankt voor je snelle reacties! Ik heb nog een ander brouwsel staan met hetzelfde gist, ook de zelfde luchtjes... Deze zal ik dan wat langer laten staan!

Is het nodig om na een bepaalde tijd ook nog extra gist toe te voegen voor de hergisting op de fles? Of lukt dat meestal wel? Gezien het brouwsel op een gegeven moment uitgegist is toch?

Tegen de tijd dat je gaat bottelen zijn er nog voldoende levende gistcellen, al zie je geen activiteit in het waterslot. Als je dan weer wat suiker toevoegt voor het bottelen, dan heeft die gist weer wat te eten en wordt weer actiever, met als gevolg iets meer alcohol en koolzuur in de afgesloten fles.
Als je wilt, kunnen we een keer afspreken. Ik woon in Heerlen, dus om de hoek. Stuur maar een persoonlijk bericht als je wilt.

groetjes,
Nick

marc0871

Citaat van: Goed-Hardt op 09-11-2018  15:38 uHeel erg bedankt voor je snelle reacties! Ik heb nog een ander brouwsel staan met hetzelfde gist, ook de zelfde luchtjes... Deze zal ik dan wat langer laten staan!

Is het nodig om na een bepaalde tijd ook nog extra gist toe te voegen voor de hergisting op de fles? Of lukt dat meestal wel? Gezien het brouwsel op een gegeven moment uitgegist is toch?

De putlucht met BE-256 is ook bij mij bekend.
Gelukkig had ik er al eens over gelezen, dus ik was niet meteen bang.
Na 2 weken was de lucht nog vrij sterk.
Bij het bottelen, na 3 weken, was de lucht helemaal weg.
Hele beste Tripel/Zware Blonde geworden.

Goed-Hardt

Citaat van: Nick H. op 09-11-2018  15:47 uTegen de tijd dat je gaat bottelen zijn er nog voldoende levende gistcellen, al zie je geen activiteit in het waterslot. Als je dan weer wat suiker toevoegt voor het bottelen, dan heeft die gist weer wat te eten en wordt weer actiever, met als gevolg iets meer alcohol en koolzuur in de afgesloten fles.
Als je wilt, kunnen we een keer afspreken. Ik woon in Heerlen, dus om de hoek. Stuur maar een persoonlijk bericht als je wilt.

groetjes,
Nick

Lijkt me leuk inderdaad! Het zal wel over een aantal weken pas zijn, druk, druk, druk haha.

Goed-Hardt

Citaat van: marc0871 op 09-11-2018  18:56 uDe putlucht met BE-256 is ook bij mij bekend.
Gelukkig had ik er al eens over gelezen, dus ik was niet meteen bang.
Na 2 weken was de lucht nog vrij sterk.
Bij het bottelen, na 3 weken, was de lucht helemaal weg.
Hele beste Tripel/Zware Blonde geworden.

Dan wacht ik met die andere nog een week langer.
Wederom ieder bedankt voor deze info!

Jacques

Het kan zijn dat met de tijd de H2S onder de smaakdrempel komt.
Bij een brouwerij waar ik de laatste tijd vaker kom  :D ook meegemaakt.

Mark GA

Citaat van: Jacques op 09-11-2018  21:37 uHet kan zijn dat met de tijd de H2S onder de smaakdrempel komt.
Wat betekent dat, wat je nu zegt?
Wat is H2S en wat is die smaakdrempel?

Fermon

Citaat van: Mark GA op 10-11-2018  09:51 uWat betekent dat, wat je nu zegt?
Wat is H2S en wat is die smaakdrempel?
https://beerandbrewing.com/dictionary/1gutkReoew/

Goed-Hardt

Ik heb mijn 2e brouwsel met deze gist nu 3 weken in de giesfles gehad. De putlucht is -inderdaad- flink afgezwakt! Vandaag ga ik het bottelen.
Het smaakt nog erg vlak en licht zurig, zoals wel vaker bij het bottelen. Ik ga er van uit dat de smaken nog zullen ontwikkelen tijdens het rijpen.

Mijn vraag du jour is: Hoe lang heeft dit gist/bier gemiddeld nodig om op smaak te komen (te rijpen) na het bottelen? Ik weet dat hier geen exacte datum/tijd aan gehangen kan worden, maar slechts ter indicatie...

Mijn kelder is relatief koud (rond de 12 graden nu), ik kan het eventueel in de iets warmere bijkeuken zetten. Weet iemand wat 'beter' is?

Wat zijn jullie ervaringen?

Jacques

Citaat van: Goed-Hardt op 19-11-2018  13:20 uMijn vraag du jour is: Hoe lang heeft dit gist/bier gemiddeld nodig om op smaak te komen (te rijpen) na het bottelen? Ik weet dat hier geen exacte datum/tijd aan gehangen kan worden, maar slechts ter indicatie...

Deze vraag is al heel wat keren gesteld op dit forum.

Het antwoord is: dat hangt er van af. Bierstijl, zwaarte, zuurgraad en vitaliteit van de bottelgist zijn daarbij bepalend.

Zei de tag rijping bier

Mijn advies regelmatig een fles open te maken en te proeven. Smaakt het bier je: drink het! Je kunt een paar flessen bewaren om te kijken of het lekkerder is geworden. Grote kans dat dit niet het geval is door veroudering/oxidatie.

Graag deze discussie verder voeren in een topic dat gaat over rijping van bier. Via de tag kun je die vinden.

Goed-Hardt

Ik weet dat het een zeer bewerkelijke vraag is, ik bedoelde het mede in de context van de putlucht.

Jacques

Citaat van: Goed-Hardt op 21-11-2018  00:43 uIk weet dat het een zeer bewerkelijke vraag is, ik bedoelde het mede in de context van de putlucht.

Het beste is de putlucht (veroorzaakt door H2S) zo veel mogelijk kwijt te raken tijdens de nagisting. Dat kan door even te wachten met bottelen en de temperatuur te verhogen.

Eenmaal gebotteld is het kwestie van om de paar weken een flesje openmaken en proeven.

Goed-Hardt

Nu een aantal weken verder (8-11-2018 gebotteld), vandaag een eerste flesje open getrokken. Putlucht is bijna helemaal weg! Ik ben positief verrast, helemaal omdat ik hem eigenlijk veel te vroeg in de fles gedaan heb (SG was al behaald, maar putlucht zat er nog te sterk in)!
Het is duidelijk dat hij nog wat langer mag rijpen op de fles, hij is nog wat wrang en zuur. Toch is hij nu al goed drinkbaar en mooi helder!

Ieder bedankt voor de hulp met dit gist!  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.