Geïnspireerd door een prijswinnend forumrecept - Blond

Gestart door Broeky, 04-11-2018 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broeky

Citaat van: Underdike op 15-04-2018  23:24 uDe man die links op de onderstaande foto op de oorkonde wacht ben ik... vandaag hadden we de eer de 3e prijs te mogen winnen van de forumwedstrijd, met ons oersimpele Blonde smashbiertje.

Opmerkingen uit de jury-rapporten (5 aparte beoordelingen) waren:
- geur: beetje aardbeien, complexe smaak tov het "simpele recept", verrassend!
- moutig/gistig in geur, prettige nasmaak, eenvoudig recept maar complex van smaak.
- een zeer neutraal bier, aparte uitkomst gezien het recept.
- geur: rood fruit, nasmaak blijft lang hangen, prettig in koolzuur, hop komt goed naar voren, complex in smaak.
- smaak: fris/fruitig, mooi in 't koolzuur, nasmaak blijft hangen, verrassend bier als je naar 't recept kijkt.

Het recept voor plm 50 liter Blond Bier:

Begin SG 1047 - eind SG 1009
Kleur 10 EBU
Bitterheid 21 IBU

Inmaischen 55 graden
Beta-amalyse 62 graden 30 minuten
Alfa-amalyse 72 graden 30 minuten
Uitmaischen 78 graden
Zeer langzaam gespoeld
60 minuten koken

12 kg Thomas Fawcett 'Maris Otter' mout
50 liter start-water
17 liter spoelwater
70 gr Saaz op 60 minuten
60 gr Saaz op 20 minuten
70 gr Saaz op 5 minuten
4 zakjes US-05 gist

Vergisting:
2 dagen 12 graden
1 dag 13 graden
1 dag 14 graden
3 dagen 18 graden
2 dagen 22 graden
5 dagen coldcrash op 7 graden
Dag 15: bottelen met 7 gram per liter

Mijn gedacht achter het bier:
In ons dorp (en in onze vriendenkring) zitten veel lui die alleen maar Amstel drinken, en het verdommen speciaal-bier te drinken... dus we wilden een biertje maken dat wél een bovengister is (snel klaar), lekker clean smaakt, en je de doordrinker voor kan zetten zonder scheve blikken te krijgen.
Ik ben erg fan van Maris Otter mout, we gebruiken die ook veel en vaak omdat het een mooie volle en complexe smaak geeft, we gebruiken tegenwoorden zelden nog pilsmout.
Affijn: dit is dus een smash-biertje geworden: 100% Maris Otter, 100% Saaz-hops (standaard nobele pils-hops) & US-05 gist (clean). Het vergisten begint een tijd heel koel voor een bovengister, ik probeer het daarmee een beetje de 'feel' van een ondergister te geven.
We zijn erg blij met het resultaat... het is een fris blond-biertje, onze Amstel-drinkende vrienden vinden het een soepel drinkend pilsje met volle smaak (ondanks dat het geen pils is ;) ).
We houden hem er in... en hebben hem de West-Friese naam : 'Skrale Hond' gegeven  :proost:



Lijkt me een erg leuk recept! Vooral ben ik nieuwsgierig of ik zelf ook een vergelijkbaar effect zou kunnen krijgen met zo'n laag vergistingstemperatuur. Woensdag ga ik dit recept proberen na te brouwen.  :D ;D

bordev

Leuk experiment, ik ben benieuwd hoe (snel) de US-05 vergist bij 12 graden.

Broeky

Vind ik ook erg interessant. Mijn ervaring zal ik hier plaatsen. Niet om het wiel opnieuw uit te vinden (want blijkbaar is dit een prima prijswinnend wiel) maar om te kijken of deze vergisting goed na te doen is.

Broeky

Inmiddels heb ik het bier 2 weken op fles. Ik heb geprobeerd en ik moet zeggen: Inderdaad een erg smakelijk bier. Mooi doordrinkbaar en fris maar toch ook echt wel lekker vol en vrij zoetig. En ik ga er van uit dat wanneer het bier langer op fles staat, het nog smakelijker wordt.

De vergisting verliep erg goed (ook op 12 graden kwam de hoofdvergisting goed op gang). Ik moet wel zeggen dat ik al eerder naar de 18 graden ben gegaan maar toch heeft het de eerste 2 dagen op 12 graden gestaan. Dit heeft denk ik bijgedragen aan het toch wat frisse karakter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.