Te groot vergistingsvat?

Gestart door JoepH, 04-11-2018 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoepH

Ik heb advies nodig mede forumleden. Om 27 liter te vergisten is een 31 liter vat te klein. Nu is het eerst volgende alternatief een vat van 60 liter. Ik wil toch de volle capaciteit van mij EB30 gebruiken. Is zo'n 60 liter vat niet te groot? Mijn gevoel zegt dat dit moet kunnen. CO2 beschermt mijn vergistend jong bier.

joerivang

Je zou een blowoff kunnen maken voor het 31 liter vat.

Fermon

Het kan prima in een 60 liter vat. De ruimte zal binnen de kortste keren gevuld zijn met CO2 als de vergisting is begonnen. Ik weet niet of je het overhevelen in een andere gistvat voor de nagisting? Wanneer je dit niet doet moet het 60 liter vat wel goed afsluiten zodat er geen zuurstof meer kan binnen dringen wanneer de vergisting klaar is.

Heisenberg

Een blowoff lijkt me de meest eenvoudige oplossing.

Fermon

Citaat van: Heisenberg op 05-11-2018  08:17 uEen blowoff lijkt me de meest eenvoudige oplossing.
Inderdaad tot dat je een gist gebruik die een behoorlijk gist dek produceert zoals de Wyeast 3787 (Westmalle), dan ga je heel veel verliezen door je blowoff als je 27 liter vergist in een 31 litervat.

Heisenberg

Citaat van: Fermon op 05-11-2018  08:44 uInderdaad tot dat je een gist gebruik die een behoorlijk gist dek produceert zoals de Wyeast 3787 (Westmalle), dan ga je heel veel verliezen door je blowoff als je 27 liter vergist in een 31 litervat.
Dat klopt helemaal, dan zul je wel moeten. Of minder liters brouwen  ;) ;)

brouwerwaldonk

Mijn gistvat heeft een inhoud van 70 L en ik brouw brouwsels van 43 L. De kopruimte wordt volledig gevuld met koolzuurgas, dus ik zie geen probleem.

errr

Hoewel ik met andere hoeveelheden te maken heb doe ik het bier altijd verdelen over 2 kleinere gistvaten (om ongeveer dezelfde reden). Tevens maakt het dat ik de vaten makkelijker kan verplaatsen of kantelen bij het hevelen etc. omdat ze kleiner en dus meer handelbaar zijn.

brouwerwaldonk

Ik zet mijn gistvat van 70 L leeg in de gistkast en 1 cm schuin, dan wordt het gevuld. Na het gisten hevel ik het bier over naar de lagermandflessen zonder het vat te verplaatsen. Als het terug leeg is haal ik het uit de gistkast om het schoon te maken. 

haicoterbeek

Citaat van: errr op 07-11-2018  10:11 uHoewel ik met andere hoeveelheden te maken heb doe ik het bier altijd verdelen over 2 kleinere gistvaten (om ongeveer dezelfde reden). Tevens maakt het dat ik de vaten makkelijker kan verplaatsen of kantelen bij het hevelen etc. omdat ze kleiner en dus meer handelbaar zijn.
Goeie tip! Je kunt zelfs twee verschillende gisten gebruiken om te experimenteren.

mrbassman1974

Welke verhouding zou je aan moeten houden eigenlijk?

Ik gebruik zelf een 30 liter Speidel of een 31 liter van Brouwmarkt. Brouwhoeveelheden zijn tot nu toe zo'n 15 liter en dat gaat prima maar tot hoever zou je kunnen gaan?

Groeten,
Danny

ErikV

Citaat van: JoepH op 04-11-2018  22:18 uIk heb advies nodig mede forumleden. Om 27 liter te vergisten is een 31 liter vat te klein. Nu is het eerst volgende alternatief een vat van 60 liter. Ik wil toch de volle capaciteit van mij EB30 gebruiken. Is zo'n 60 liter vat niet te groot? Mijn gevoel zegt dat dit moet kunnen. CO2 beschermt mijn vergistend jong bier.

20 tot 25 liter Wort uit mijn Easybrew vergist ik in een 60 l vat zonder kraantje, met groen deksel en waterslot. (Kraantjes hebben geen meerwaarde, kunnen wel lekken en zijn lastig schoon te maken -> infectie)
Voor een gistkast heb ik geen plek. Na 3 weken  vergisten bottelen. Oxidatieproblemen heb ik niet. Wanneer bottelen na 3 weken niet in de planning past, na hoofdvergisting lageren in een glazen mandfles met waterslot.

Heisenberg

Citaat van: ErikV op 07-11-2018  20:05 u20 tot 25 liter wort uit m'n Easybrew vergist ik in een 60 l vat zonder kraantje, met groen deksel en waterslot. (Kraantjes hebben geen meerwaarde, kunnen wel lekken en zijn lastig schoon te maken -> infectie)
Voor een gistkast heb ik geen plek. Na 3 weken  vergisten bottelen. Oxidatieproblemen heb ik niet. Wanneer bottelen na 3 weken niet in de planning past, na hoofdvergisting lageren in een glazen mandfles met waterslot.
Ik neem aan dat je wel je SG meet voordat je gaat bottelen? Of ga je er gewoon van uit dat 3 weken voldoende is? Kraantjes? Tja, ik moet ze ook niet. Alleen in mijn bottelvat, en daarna grondig reinigen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.