Giststarter slurry invullen in BrouwHulp

Gestart door Stephan Franken, 04-11-2018 16:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephan Franken

Hoi,

Vandaag heb ik voor het eerst een giststarter gebruikt. Ik heb daarvoor een slurry gebruikt welke ik drie weken in een steriel jam potje in de koelkast heb bewaard. 3522 Belgian Ardennes.
Het lijkt goed gelukt. Ik heb een halve liter wort van sg 1.040 gebruikt en 100 ml dikke slurry.

Nu wil ik in BrouwHulp de gegevens invoeren maar bij het tabblad vergisting 'gist toegevoegd als:' is mij iets onduidelijk.  :weetniet:

Wat vul ik in bij 'hoeveelheid ....n'
Ook daarna 'starter stap 1 ...l'

Wie kan me helpen?


Henielma

Die n is eigenlijk ml ingeklonken slurrie (het veld voor de eenheid is te klein, is bij mij ook zo). Je kan daar dus 100 invullen in jou geval.

Die starter stap 1 is 0,5 liter inderdaad.

Stephan Franken


Yarreman

Mij is dit nog niet geheel duidelijk.

Ik zie in BrouwHulp geen verschil tussen slurry en depot met betrekking tot het aantal cellen. Dit had ik wel verwacht.

Ik heb 2 liter steriel water bij mijn depot gedaan na de hoofdvergisting om deze los te krijgen van de bodem.
Dit heb ik overgegoten naar een erlenmeyer, 30 minuten laten staan en daarna 1 liter afgegoten voor hergebruik, de rest weggegooid.

Dit afgietsel staat nu in de koeling. Ik wil deze over een week gebruiken voor mijn starter.
Moet ik dan de inhoud van het gistdepot meten en dit invullen als slurry in milliliters?

Henielma

Dat is volgens mij inderdaad het idee. Het is verstandig om met een paar ml slurrie te starten zodat je echt gistcel groei krijgt en niet alleen maar wat oppeppen van bestaande gistcellen.

Yarreman

Ok, we gaan het zien volgende week.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.