Ik heb een groot fan van de Duitse Zwickel en Kellerbieren. Onlangs was ik nog in het Zeche Jacobi Brauhaus in Oberhausen waar ze een bijzonder lekker biertje tappen genaamd GrubenGold.
GRUBENGOLD Unser helles, hefetrübes, unfiltriertes Bier mit dem frischen Geschmack und 11,5% Stammwürze schenken wir ganzjährig aus. Alkoholgehalt 4,6%.
Nou ben ik op zoek naar een soortgelijk recept en kwam op een Duitse site het onderstaande Zwickelbier recept tegen. Deze lijkt komt voor mijn gevoel in de buurt van het Grubengold wat ik heb gedronken. Probleem is nu alleen voor mij dat het recept ondergistend is. Bij het Grubengold staat niet vermeld of het ondergistend of bovengistend is maar dat denk ik wel aangezien de meeste zwickel / kellerbieren ondergistend zijn. De naam zegt t tenslotte al. Ik zelf heb geen koeling voor het de vergisting. Wel een garage waar het redelijk koel is (nu bv 16 graden) maar daar zal de temperatuur toch redelijk schommelen. Kan het vat alleen met een brewbelt wat verhitten mocht het onder de 10 graden komen. In het onderstaande recept wordt Fermentis Saflager W34/70 gebruikt. Een ondergistende gist. Maar er staat wel bij vermeld dat er ook goede resultaten worden behaalt bij het vergisten op kamertemperatuur.
Paar vragen:
- Is er iemand die ervaring heeft met de Fermentis Saflager W34/70 als bovengistend of ondergistend gebruikt en zit hier dan veel verschil in?
- Krijg ik een heel ander bier als ik bijv op 17 graden vergist dan bv op 12?
- Zijn er nog andere gistalternatieven?
Österreichisches Zwickl/Kellerbier
für 25L Ausschlagswürze
bei % Sudhausausbeute
Stammwürze: 12% | Bittere: 40 IBU | Farbe: 8 EBC | Alkohol: 4.7 %
BRAUWASSER
Hauptguss:27 L
Nachguss:10 ½ L
Gesamt:38 L
SCHÜTTUNGPilsner:1.75 kg (43.5%)
Wiener:1.05 kg (26.1%)
Weizen:350 g (8.7%)