Dubbel recept, tips?

Gestart door RobPh, 01-11-2018 21:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobPh

Hallo mede-brouwers!

Mijn eerste dubbel, tevens de zesde keer dat ik ga brouwen. De laatste twee brouwsessies heb ik veel geleerd door het niet delen van mijn recepten maar door het eindresultaat te ervaren. Nu de temperaturen zakken wil ik een dubbel gaan brouwen en zou ik graag jullie visie over dit recept laten gaan.

Het doel is om de kruidige smaken van de hop en gist te combineren met de moutige karamel smaak.

Nog aan of opmerkingen?

Alvast bedankt!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptCopernicus
Kenmerk006 Dubbel
Brouwdatum3-11-2018
BiertypeDubbel
Aantal liters23
Gewenst begin SG1064 (7,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater33,1 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater19,6 liter
Spoelwater13,7 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur55 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Caramelmout 120 (DM)10,0 %0,618 kg120 EBC
Special B (DM)3,0 %0,185 kg310 EBC
Pilsmout (TS)67,0 %4,139 kg3 EBC
Kristalsuuiker10,0 %0,618 kg0 EBC
Munich Malt Type 110,0 %0,618 kg14 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz4,5 %30 gr10 minuten5 EBU
Brewer's Gold10,0 %15 gr90 minuten16 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C40 minuten3,5 l/kg
272°C30 minuten3,5 l/kg
375°C1 minuten3,5 l/kg


Thom

Ziet er prima uit. Zelf zou ik persoonlijk de tarwe vervangen voor bijvoorbeeld wat Munnich (14EBC). Dat verbeterd de moutige smaak waar je naar zoekt. Met deze gist zou ik ook eerder iets meer suiker toevoegen om niet een te zoete dubbel te krijgen. Het is ook maar net waar je naar op zoek bent. :biersmile:

Yarreman

Zou er zelf ook de tarwe uitlaten en iets meer moutigheid toevoegen met Munich of Vienna. Maistijd op 63 graden zou ik zelf inkorten naar 20 minuten maar dat is persoonlijk.

Misschien ook erg leuk om je eigen donkere kandijsiroop te maken in plaats van standaard kristalsuiker. Er is een draadje van: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12561.0.html

Succes met brouwen.
 :proost:

RobPh

Citaat van: Thom op 02-11-2018  08:14 uZiet er prima uit. Zelf zou ik persoonlijk de tarwe vervangen voor bijvoorbeeld wat Munnich (14EBC). Dat verbeterd de moutige smaak waar je naar zoekt. Met deze gist zou ik ook eerder iets meer suiker toevoegen om niet een te zoete dubbel te krijgen. Het is ook maar net waar je naar op zoek bent. :biersmile:

Citaat van: Yarreman op 02-11-2018  15:06 uZou er zelf ook de tarwe uitlaten en iets meer moutigheid toevoegen met Munich of Vienna. Maistijd op 63 graden zou ik zelf inkorten naar 20 minuten maar dat is persoonlijk.

Misschien ook erg leuk om je eigen donkere kandijsiroop te maken in plaats van standaard kristalsuiker. Er is een draadje van: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12561.0.html

Succes met brouwen.
 :proost:

Bedankt voor de tips, ik heb het recept aangepast. Ik heb het suikergehalte verhoogd want het bier mag best droog zijn en vooral niet zoet, ook heb ik Munich toegevoegd om het moutige meer terug te laten komen.

De kandijsiroop kende ik nog niet, iets om te onthouden!

Bedankt voor de tips, ik laat wel weten hoe het biertje is geworden!

Jacques

Voor kruidigere smaak zou ik een gedeelte van de Brewers gold vervangen door Saaz. En bij de late hopgift ook Herbrücker gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.