Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Vergist je toevallig in zo'n lekke emmer van de Brouwmarkt?Als je SG over een periode van een dag of 3 niet meer daalt dan is je bier wel uit gegist en dan is je schuimlaag ook weg.
Ik heb hier met Fermentis K-97 hier ook 'last' van. Het kan gewoon een gist eigenschap zijn, als je zeker weet dat het uitvergist is, overhevelen naar een schoon vat (met weinig kopruimte) en dan lageren op 15 1,5 graad. Dan zakt alles gegarandeerd uit.
Schuim blijft geen 4 dagen staan, of je moet wel superschuim hebben. Dus toch grote kans dat het nog gist.
Berekend SG is maar een schatting, daar moet je niet al te veel waarde aan hechten. Eigenlijk had je het overhevelen iets eerder moeten doen, aangezien het oxidatierisico toeneemt als de gisting geheel voorbij is. Je zou het kunnen overhevelen en dan 3 tot 5 dagen ijskoud wegzetten, daarna lekker bottelen.
Dacht exact hetzelfde. Maar heb al 4 dagen 0 activiteit in waterslot. Schuimlaag is en blijft een centimeter of drie dik...
Na negen dagen is mijn IPA volledig vergist, maar er staat een dikke schuimlaag op?!? SG start was 1057, eind SG is 1011. Vergisting was met Wyeast 1056.Weet iemand wat hier aan de hand is?
Er zijn gisten die een heuse gistdeken vormen op je bier.
Maar er is toch wel een verschil tussen gistdeken en schuimdeken lijkt mij. Het ging hier om 'schuimdeken' en de vraag daarom of het bier wel was uitgegist
Maar er is toch wel een verschil tussen gistdeken en schuimdeken lijkt mij. Het ging hier om 'schuimdeken' en de vraag daarom of het bier wel was uitgegist.
Ik ben in Engeland wel eens in een brouwerij geweest waarbij bier vergist werd in open betonnen bakken waarbij de schuimlaag van gist voor de afscheiding zorgde. Nooit infecties daar en al helemaal geen waterslot.