Uitgegist maar dikke schuimlaag

Gestart door Quattrodonatore, 31-10-2018 20:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Quattrodonatore

Na negen dagen is mijn IPA volledig vergist, maar er staat een dikke schuimlaag op?!? SG start was 1057, eind SG is 1011. Vergisting was met Wyeast 1056.
Weet iemand wat hier aan de hand is?

Quattrodonatore

Jongbier smaakt overigens bijzonder goed; geen smaakafwijkingen voorlopig. Vergistingstemperatuur was 19 graden. Gisteren de temperatuur verhoogd tot 22 graden. Geen enkele activiteit in waterslot. Wat te doen? Schuim afnemen, overhevelen en lageren naar 15 graden?

Juindorper

Vergist je toevallig in zo'n lekke emmer van de Brouwmarkt?
Als je SG over een periode van een dag of 3 niet meer daalt dan is je bier wel uit gegist en dan is je schuimlaag ook weg.

dirk

Ik heb hier met Fermentis K-97 hier ook 'last' van. Het kan gewoon een gist eigenschap zijn, als je zeker weet dat het uitvergist is,  overhevelen naar een schoon vat (met weinig kopruimte) en dan lageren op 15 1,5 graad. Dan zakt alles gegarandeerd uit.

Quattrodonatore

Citaat van: Juindorper op 31-10-2018  21:05 uVergist je toevallig in zo'n lekke emmer van de Brouwmarkt?
Als je SG over een periode van een dag of 3 niet meer daalt dan is je bier wel uit gegist en dan is je schuimlaag ook weg.

Wel emmer van de Brouwmarkt, maar dan een met een schroefdeksel. Die leek me niet echt lek, toch?
SG daalt ook al 4 dagen niet meer..

Quattrodonatore

Citaat van: dirk op 31-10-2018  21:13 uIk heb hier met Fermentis K-97 hier ook 'last' van. Het kan gewoon een gist eigenschap zijn, als je zeker weet dat het uitvergist is,  overhevelen naar een schoon vat (met weinig kopruimte) en dan lageren op 15 1,5 graad. Dan zakt alles gegarandeerd uit.

Huidige SG is ook al lager dan berekend eind SG. Jongbier is kraakhelder. Wordt dus overhevelen en lekker fris lageren. Hoelang zou ik dit nog doen?

dirk

Berekend SG is maar een schatting, daar moet je niet al te veel waarde aan hechten. Eigenlijk had je het overhevelen iets eerder moeten doen, aangezien het oxidatierisico toeneemt als de gisting geheel voorbij is. Je zou het kunnen overhevelen  en dan 3 tot 5 dagen ijskoud wegzetten, daarna lekker bottelen.

hansHalberstadt

Schuim blijft geen 4 dagen staan, of je moet wel superschuim hebben. Dus toch grote kans dat het nog gist.

Quattrodonatore

Citaat van: hansHalberstadt op 31-10-2018  21:31 uSchuim blijft geen 4 dagen staan, of je moet wel superschuim hebben. Dus toch grote kans dat het nog gist.

Dacht exact hetzelfde. Maar heb al 4 dagen 0 activiteit in waterslot. Schuimlaag is en blijft een centimeter of drie dik...

Quattrodonatore

Citaat van: dirk op 31-10-2018  21:28 uBerekend SG is maar een schatting, daar moet je niet al te veel waarde aan hechten. Eigenlijk had je het overhevelen iets eerder moeten doen, aangezien het oxidatierisico toeneemt als de gisting geheel voorbij is. Je zou het kunnen overhevelen  en dan 3 tot 5 dagen ijskoud wegzetten, daarna lekker bottelen.

Ik denk dat dit hem wordt; overhevelen en dan naar 1,5 graden voor een dag of 4-5. Kijken wat dat oplevert.

Quattrodonatore

Hij staat nu weg bij 1,5 graden. Ik laat weten wat het is geworden.

Dank voor jullie reacties!!!

mbroek

Citaat van: Quattrodonatore op 31-10-2018  21:42 uDacht exact hetzelfde. Maar heb al 4 dagen 0 activiteit in waterslot. Schuimlaag is en blijft een centimeter of drie dik...

Een waterslot is geen meetinstrument! Geduld geeft je beter bier.

Jacques

Citaat van: Quattrodonatore op 31-10-2018  20:17 uNa negen dagen is mijn IPA volledig vergist, maar er staat een dikke schuimlaag op?!? SG start was 1057, eind SG is 1011. Vergisting was met Wyeast 1056.
Weet iemand wat hier aan de hand is?

Er zijn gisten die een heuse gistdeken vormen op je bier. Een bekende gist die dit doet is die van Westmalle.

De Wyeast #1056 is de vloeibare variant van de Fermentis US-05. Bij deze gist komt normaal gesproken geen gistdeken op het bier liggen. Maar dat kan wel.

https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/foamy-top-with-us-05.568461/

lier

Legde al die gisten maar een mooie schuimlaag op je jongbier dan heb geen last meer van oxidatie ook  :nut:

Geintje,
Heb het zelf ook al een aantal keren ervaren met us-05 notabene. Geen idee waar het vandaan kwam maar mijn bier is er niet minder op geworden dus heb met er ook geen zorgen over gemaakt.

Zelf zou ik hem alleen zover terugkoelen nadat je wat vergisting hebt gehad na het overhevelen, en je zeker weet dat je eind sg bereikt is voor het geval dat er toch nog wat vergistbare suikers in je bier aanwezig zijn.

Cheers,

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-11-2018  23:46 uEr zijn gisten die een heuse gistdeken vormen op je bier.
Maar er is toch wel een verschil tussen gistdeken en schuimdeken lijkt mij. Het ging hier om 'schuimdeken' en de vraag daarom of het bier wel was uitgegist.

hobbybob

Heb vandaag ook een IPA gebotteld was vergist met de Gozdawa West Coast "chico" SVG 87% maar een prachtig "lakentje" erover.

Het beste bier brouw jezelf


lier

Citaat van: hansHalberstadt op 02-11-2018  18:07 uMaar er is toch wel een verschil tussen gistdeken en schuimdeken lijkt mij. Het ging hier om 'schuimdeken' en de vraag daarom of het bier wel was uitgegist

Ik ben in Engeland wel eens in een brouwerij geweest waarbij bier vergist werd in open betonnen bakken waarbij de schuimlaag van gist voor de afscheiding zorgde. Nooit infecties daar en al helemaal geen waterslot.
   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-11-2018  18:07 uMaar er is toch wel een verschil tussen gistdeken en schuimdeken lijkt mij. Het ging hier om 'schuimdeken' en de vraag daarom of het bier wel was uitgegist.

Een gistdeken is een combinatie van gist en schuim...

Jacques

Citaat van: lier op 02-11-2018  21:31 uIk ben in Engeland wel eens in een brouwerij geweest waarbij bier vergist werd in open betonnen bakken waarbij de schuimlaag van gist voor de afscheiding zorgde. Nooit infecties daar en al helemaal geen waterslot.

Dat was ook hier gebruikelijk in het verleden.

Inmiddels zijn de open gistbakken bijna overal vervangen door gesloten gisttanks met koelmantels. Je hebt hierdoor als brouwer veel meer controle over je vergisting en geen enkel risico of infecties.
Een probleem van open gistbakken is dat je die niet automatisch kunt reinigen. Het reinigen is vrij arbeidsintensief.
De grote CCT's in commerciƫle brouwerijen worden gereinigd met CIP-installaties.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.