Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Duur hergisting op de fles  (gelezen 1933 keer)

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: nl
  • Brewed by mr. White
Re: Duur hergisting op de fles
« Reactie #25 Gepost op: 04-11-2018 20:08 u »
Volgens mij zit het dopje (magneetje) veel te laag. Hoort gelijk te staan of iets minder met de kop.
Op deze manier krijgt de kop nooit de kans de kroonkurk goed te omsluiten.
Zou je dat niet kunnen zien aan de dop?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rob Q

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leerling
« Reactie #26 Gepost op: 04-11-2018 21:45 u »
Ja. Nu je het zegt. Je hebt gelijk. Moet je kunnen zien.

Offline Wildor

• Junior lid
  • **
  • Bier maakt geduldig
« Reactie #27 Gepost op: 05-11-2018 08:23 u »
Het magneetje is de stempel die de dop op zijn plaats drukt zodat deze goed sluit. Achter de stempel zit een veer, deze weerstand moet je overwinnen en pas dan zakt de kop over de dop. Mijn oude kroonkurkapparaat had hierachter een erg stugge veer, hierdoor kost het onnodig veel kracht om de dop te plaatsen. Deze heb ik verwijderd en iets ingekort. (niet de veer van de hefboom, maar achter de kop) Dit ging beter, en na een tip van het forum de kop ingesmeerd met een beetje olijfolie. Hierna ging het goed, maar kost nog steeds kracht, de lamellen van de kroonkurk staan dan mooi verticaal, parallel aan de fles.

Functie van dezelfde veer is tevens om de fles weer uit de kop te duwen. Dus zeker niet te kort maken (halve winding per keer maximaal en dan weer proberen)

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #28 Gepost op: 05-11-2018 08:36 u »
Het magneetje is de stempel die de dop op zijn plaats drukt zodat deze goed sluit. Achter de stempel zit een veer, deze weerstand moet je overwinnen en pas dan zakt de kop over de dop. Mijn oude kroonkurkapparaat had hierachter een erg stugge veer, hierdoor kost het onnodig veel kracht om de dop te plaatsen. Deze heb ik verwijderd en iets ingekort. (niet de veer van de hefboom, maar achter de kop) Dit ging beter, en na een tip van het forum de kop ingesmeerd met een beetje olijfolie. Hierna ging het goed, maar kost nog steeds kracht, de lamellen van de kroonkurk staan dan mooi verticaal, parallel aan de fles.

Functie van dezelfde veer is tevens om de fles weer uit de kop te duwen. Dus zeker niet te kort maken (halve winding per keer maximaal en dan weer proberen)

Ik vermoed dat er met jouw apparaat iets niet helemaal klopte. Ik heb namelijk hetzelfde kroonkurkapparaat als jij had, maar ik heb er geen problemen mee. Werkt super. Hier zijn genoeg mensen met een Cappin TT kroonkurkapparaat, en ik heb nog nergens gelezen dat er iemand hetzelfde probleem heeft gehad. Ik zou de veer niet gaan inkorten in ieder geval. Ik had ´m gewoon teruggebracht/gestuurd naar de winkel waar ie vandaan komt.

Offline Wildor

• Junior lid
  • **
  • Bier maakt geduldig
« Reactie #29 Gepost op: 05-11-2018 08:43 u »
Het verschil is de veer. De oudere versies hadden een veer met dunner draad. Dus minder weerstand. Jij bent de foto van mijn veer gezien. Heb jij dezelfde veer of een dunnere variant?

Offline mrbassman1974

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #30 Gepost op: 05-11-2018 08:53 u »
De kop met het dopje, hoe hoog staat die van het flesje af als je bottelt? Ik heb amper een halve centimeter ruimte tussen die twee.

Gaat er net onderdoor

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #31 Gepost op: 05-11-2018 09:49 u »
Het verschil is de veer. De oudere versies hadden een veer met dunner draad. Dus minder weerstand. Jij bent de foto van mijn veer gezien. Heb jij dezelfde veer of een dunnere variant?
Die van mij lijkt hetzelfde. Misschien meer spek eten?   ;D ;D

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #32 Gepost op: 05-11-2018 09:50 u »
Gaat er net onderdoor
Dan ligt het daar in ieder geval niet aan.

Offline henkg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 05-11-2018 10:10 u »
Het wordt zo wel erg gokken wat er mis kan zijn, áls er al wat mis is.
Misschien moet @mrbassman1974 eerst maar eens laten horen of de kroonkurken te verdraaien zijn, en/of makkelijk met de hand eraf te wippen zijn. Én wat het resultaat is van steviger aandrukken ...

Offline mrbassman1974

• Junior lid
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 05-11-2018 11:52 u »
Het wordt zo wel erg gokken wat er mis kan zijn, áls er al wat mis is.
Misschien moet @mrbassman1974 eerst maar eens laten horen of de kroonkurken te verdraaien zijn, en/of makkelijk met de hand eraf te wippen zijn. Én wat het resultaat is van steviger aandrukken ...

Dat is dus niet zo. Zitten  heel stevig ook al staan de lamellen niet helemaal verticaal.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #35 Gepost op: 07-11-2018 22:35 u »
Dat is dus niet zo. Zitten  heel stevig ook al staan de lamellen niet helemaal verticaal.
Hopelijk gaat het goed dan.
Toevallig vanavond meer dan 100 flesjes gebotteld.

Offline mrbassman1974

• Junior lid
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 08-11-2018 12:03 u »
Ik blijf maar gewoon hopen dat het goed gaat. Vanavond gaan de flessen de kast uit en gaan ze rijpen.... Bier verknallen om dit soort reden is wel heel zuur. Als je een fout gemaakt hebt bij de bereiding is het nog tot daar aan toe. Ook al is dat ook balen natuurlijk...

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #37 Gepost op: 08-11-2018 12:34 u »

Die veer dient in de eerste plaats om 6 kg druk te zetten op je kroonkurk alvorens je deze omplooit zodat je fles zeker goed gesloten is. (En dat vergt een beetje kracht)
Inkorten mag je deze eigenlijk niet, dat je flesje in het begin slecht uit je kop komt is gewoon dat die nog nieuw is. Smeermiddel biedt hier soelaas.

Offline mrbassman1974

• Junior lid
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 08-11-2018 19:42 u »
Kun je vast allebei in bier verwerken  8)

Maar even terug naar het onderwerp, of eigenlijk naar het onderwerp wat het spontaan werd... Mijn bottelapparaat  :)

Vandaag heb mijn bier uit de kast gehaald waar het ruim anderhalve week gestaan heeft om de hergisting op gang g te brengen. Zoals ik al eerder schreef na opmerkingen of de kroonkurken er wel goed opzaten, zaten de flessen allemaal dicht en daar ga ik ook nog steeds vanuit. Vanwege de vragen en opmerkingen hier ben ik toch nog even met met het kroonkurkapparaat in de weer geweest om te kijken of ik de kurken er beter op kreeg.

Dat is me uiteindelijk gelukt! Na een aantal keer met het apparaat gerommeld te hebben en na een paar flessen die nog steeds niet naar mijn tevredenheid waren schoot de kop van het apparaat eindelijk fatsoenlijk over de kurk heen. Zo ver zelfs dat ik de fles uit de kop los moest trekken, maar dat schijnt een kwaaltje te zij van dit, niet al te dure, apparaat (De Lisa van  Brouwmarkt)

Rechts zoals de meeste flessen waren, links de flessen na de liefdevolle doch ietwat gewelddadige behandeling van vanavond  8)

Ik denk dat de kop van het apparaat nog niet helemaal ingereden was  8) , het ging steeds soepeler naarmate ik meer flessen gedaan had.

Uiteindelijk staat mijn vrolijke en hopelijk smakelijke familie tripeltjes nu te rijpen in de schuur. Over een maandje maar eens voorzichtig gaan kijken hoe het met ze gaat.

Groet,

Danny

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 08-11-2018 20:58 u »
Zo ver zelfs dat ik de fles uit de kop los moest trekken
Dat is normaal, althans gebeurt bij mij ook. fles een klein beetje heen en weer halen en dan kun je hem eruit trekken

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #40 Gepost op: 08-11-2018 21:43 u »
Heb je niet per ongeluk de 29 mm kop ipv de 26 mm kop erop geplaatst?

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #41 Gepost op: 08-11-2018 22:38 u »
Dat ziet er inderdaad veel beter (goed, normaal) uit.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #42 Gepost op: 08-11-2018 22:38 u »
Had ik hem ook gevraagd, maar schijnbaar niet.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #43 Gepost op: 09-11-2018 00:53 u »
Beter! Nu nog even wachten op het resultaat!

Offline mrbassman1974

• Junior lid
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 09-11-2018 07:34 u »

Nee dat was het eerste wat ik gecheckt heb.