Duur hergisting op de fles

Gestart door mrbassman1974, 31-10-2018 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrbassman1974

Er is hier al veel geschreven over hergisting op de fles en ik heb daar ook al flink doorheen gespit. Ook over de temperatuur van deze hergisting. Met alle info die ik gevonden heb staat er nu 12 liter tripel (uit gehopt moutextract) gebotteld in mijn gistkast met de Inkbird ingesteld op 21°C. Ik heb hier een goed gevoel bij maar de tijd zal het uitwijzen  :)

Ik zit nu nog even met het verloop van het hergistingsproces... Naar ik begrijp moet de het bier een bepaalde tijd bij deze temperatuur blijven staan waarna het weggezet moet worden op een lagere temperatuur voor de rijping. Mijn vragen:

-Hoe lang moeten de flessen op 'kamertemperatuur blijven staan? De gebruiksaanwijzing die bij het brouwpakket zat heeft het over 10 dagen, maar ik zag hier en op andere plekken ook andere tijden voorbij komen , variërend van 1 tot 2 weken. Welke tijden hanteren jullie (en vooruit dan maar, bij welke temperatuur?  8) ).

-Welke temperatuur en tijd hanteren voor de volgende fase? Ik lees en hoor vaak de term 'koel' maar dat is een breed begrip? En is deze 'koele' fase puur voor het rijpen van het bier of gaat de hergisting hier ook nog steeds door?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden en zeker ook naar de onderbouwingen  :)  Ik kan zo een werkwijze van één van jullie overnemen natuurlijk en dat zal waarschijnlijk ook wel goed uitpakken maar ik ben erg benieuwd naar het hoe en waarom :D

Bier staat nu 2 dagen in de kast dus ik heb nog even voor het bepalen van mijn volgende stap :D

Groeten,
Danny

Haagse Wouter

Hoi Danny,

Het antwoord op de vraag hoe lang is: Tot alle bottelsuiker opgesnoept is  ;). De snelheid daarvan is afhankelijk van je specifieke bier (o.a. hoe hoger de alcohol hoe moeilijker de gist het heeft en hoe lang je hebt gewacht tot bottelen) en welke gist je hebt gebruikt.
Die 1 á 2 weken die je ziet staan is een indicatie die voor de meeste bieren geldt. Gewoon tussendoor even proeven of het al op druk is. Of al je geduldig bent wacht je gewoon 2 weken en proef je dan.
Mijn temperatuur is meestal kamertemperatuur, zet de flessen gewoon in een verwarmde kamer neer. Nog nooit problemen mee gehad.

Bij de rijping is temperatuurcontrole alleen voor de rijken of radicalen onder ons denk ik :). Ik gooi ze gewoon in de berging waar het beduidend koeler is dan in mijn huis. Ik heb niet het geld om voor zoiets gecontroleerde temperatuur te doen.

mrbassman1974

Citaat van: Haagse Wouter op 31-10-2018  20:17 uHoi Danny,

Het antwoord op de vraag hoe lang is: Tot alle bottelsuiker opgesnoept is  ;). De snelheid daarvan is afhankelijk van je specifieke bier (o.a. hoe hoger de alcohol hoe moeilijker de gist het heeft en hoe lang je hebt gewacht tot bottelen) en welke gist je hebt gebruikt.
Die 1 á 2 weken die je ziet staan is een indicatie die voor de meeste bieren geldt. Gewoon tussendoor even proeven of het al op druk is. Of al je geduldig bent wacht je gewoon 2 weken en proef je dan.
Mijn temperatuur is meestal kamertemperatuur, zet de flessen gewoon in een verwarmde kamer neer. Nog nooit problemen mee gehad.

Bij de rijping is temperatuurcontrole alleen voor de rijken of radicalen onder ons denk ik :). Ik gooi ze gewoon in de berging waar het beduidend koeler is dan in mijn huis. Ik heb niet het geld om voor zoiets gecontroleerde temperatuur te doen.

Hey Wouter,

Ik heb mijn flessen nu gewoon in mijn gistkast staan met gecontroleerde temperatuur. Leek me in ieder geval voor de periode op kamertemperatuur de beste oplossing. Bovendien heb ik hem nu toch beschikbaar. Het is mijn laatste extractbrouwsel voordat ik overschakel naar mout. Hiervoor krijg ik de komende twee weken nog wat spulletjes voor binnen dus tot die tijd :)





Keurig toch zo?


Haagse Wouter

Ja dat doe ik ook soms :).
Maar meestal zijn mijn batches iets te groot ervoor.

Maar natuurlijk kan dat gewoon! Enige wat ik aan wou geven is dat het niet per se nodig is. De vergisting betreft in dit stadium een minimale hoeveelheid zuivere suiker, dat vergist makkelijk uit ongeacht of je gecontroleerde vergisting hebt.

Jacques

Helemaal eens met de antwoorden van Wouter.

Hoelang de hergisting duurt is niet exact te zeggen omdat dit afhankelijk is van meerdere factoren:
- zwaarte bier (gist is gevoelig voor alcohol);
- de tijd die verlopen is tussen beëindiging van de gisting en het bottelen (hoe meer tijd verlopen is des te langer duurt het voordat de hergisting op fles is afgerond);
- de hoeveelheid gist in de fles (meer gist zorgt voor het sneller opsnoepen van de bottelsuiker maar ook voor meer autolyseproducten);
- de temperatuur tijdens de hergisting op de fles (bij 25 ºC gaat de hergisting aanzienlijk sneller dan bij 18 ºC). 

Heisenberg

Zitten de kroonkurken er wel goed op of is dat gezichtsbedrog?

mrbassman1974

Citaat van: Heisenberg op 02-11-2018  01:41 uZitten de kroonkurken er wel goed op of is dat gezichtsbedrog?

@Heisenberg

Dat idee had ik zelf ook bij het bottelen. Flessen allemaal gecontroleerd op lekken en zaten allemaal dicht. Ook de positie was netjes.
Ik heb sinds kort een andere kroonkurkapparaat (Tafelmodel) aangeschaft nadat ik weer eens een keer ruzie had met het het bekende apparaat met de twee hefbomen). Deze lijkt de kroonkurken er gewoon iets anders op te zetten....

We hopen er maar het beste van  :)

Heisenberg

Citaat van: mrbassman1974 op 02-11-2018  07:32 u@Heisenberg

Dat idee had ik zelf ook bij het bottelen. Flessen allemaal gecontroleerd op lekken en zaten allemaal dicht. Ook de positie was netjes.
Ik heb sinds kort een andere kroonkurkapparaat (Tafelmodel) aangeschaft nadat ik weer eens een keer ruzie had met het het bekende apparaat met de twee hefbomen). Deze lijkt de kroonkurken er gewoon iets anders op te zetten....

We hopen er maar het beste van  :)

Tja, zo gaat dat vaak hè? Het beste er maar van hopen. Zal zeker goed komen. Ik ruilde meteen al dat apparaat met de twee hefbomen voor zo´n tafelmodel kroonkurkapparaat. Gelijk toen ik de startset kocht.

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 02-11-2018  01:41 uZitten de kroonkurken er wel goed op of is dat gezichtsbedrog?
Dat wilde ik ook net gaan vragen.
Maar blijkbaar komt het door de kop van je kroonkurkapparaat. Zolang ze maar goed vast zitten en niet lekken. als je er een opent moet het zo zijn dat je eerst met de opener de randen iets moet verbuigen en dan mag de druk pas vrijkomen.

mrbassman1974

Citaat van: Jacques op 01-11-2018  22:59 uHelemaal eens met de antwoorden van Wouter.

Hoelang de hergisting duurt is niet exact te zeggen omdat dit afhankelijk is van meerdere factoren:
- zwaarte bier (gist is gevoelig voor alcohol);
- de tijd die verlopen is tussen beëindiging van de gisting en het bottelen (hoe meer tijd verlopen is des te langer duurt het voordat de hergisting op fles is afgerond);
- de hoeveelheid gist in de fles (meer gist zorgt voor het sneller opsnoepen van de bottelsuiker maar ook voor meer autolyseproducten);
- de temperatuur tijdens de hergisting op de fles (bij 25 ºC gaat de hergisting aanzienlijk sneller dan bij 18 ºC).

Ik heb nu mijn gebottelde bier weggezet bij 21°C voor het op gang brengen van de hergisting zoals de beschrijving dat zo mooi vertelt.
Daarna zou ik het bier op een koele plaats weg moeten zetten. Wat is koel? Is dat 15°C of 5°C, of misschien iets heel anders? Koel is een ruim begrip. Zou het bier op dat moment ook nog doorgaan met de hergisting?

Anders gevraagd, is het eerst  op kamertemperatuur wegzetten van het bier puur bedoeld voor het op gang brengen van de hergisting en is het koel wegzetten puur voor het rijpen? Of is het gist ook nog actief bij de lagere temperatuur?

Ik zou mijn gistkast ook graag leeg maken voor de volgende batch  :)

haicoterbeek

Citaat van: Heisenberg op 02-11-2018  01:41 uZitten de kroonkurken er wel goed op of is dat gezichtsbedrog?
Goed gezien! Ik dacht hetzelfde.
Danny moet ze maar eens vergelijken met een flesje uit de winkel.

Over de hergisting:
Ik zit toevallig aan een ESB die ik twee maanden geleden  gebotteld heb met donkere kandijsuiker (was het enige dat er nog was). De hergisting leek niet op gang te komen. Na een paar weken nauwelijks koolzuur en schuim. Dit terwijl ik deze voor een proeverij heb gebrouwen. Nu na twee maanden is deze precies zoals ik hem wil hebben. En gelukkig net op tijd voor de proeverij!


henkg

Lid Heisenberg (en anderen daarna) heeft wellicht gelijk: niet goed gedopt.
Mijn ervaring is dat je tijdens het doppen gaandeweg eerst een forse weerstand ondervindt, en na nog iets meer kracht zetten weer minder weerstand. Pas dan zit de kroonkurk goed. Ervaring o.b.v. gebruik tafelmodel, een tweebenige knijper heb ik nooit geprobeerd (en dat ga ik ook niet doen)

Theorie. Nu de praktijk, dus zonet maar even een flesje gedopt zónder die weerstand te overwinnen:

^ Links: Goed gedopt. Rechts het proefkonijn.
Zelfde kroonkurkapparaat (Lisa tafelmodel), zelfde batch kroonkurken.
Nu hep elk nadeel ze voordeel. De dop rechts kun je er met de hand afwippen: geen wipper nodig. Ik heb het even getest met een watergevuld flesje. Dat lekte niet. Maar of het koolzuurdruk weerstaat? Reken daar maar niet op.

Ook mijn idee: de doppen (dezelfde, dat hoeven geen nieuwe te zijn) opnieuw aandrukken, maar nu goed. Misschien eerst even oefenen met een paar lege flesjes, om het verschil te voelen en te zien.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaring ...

Haagse Wouter

Citaat van: mrbassman1974 op 02-11-2018  13:56 uIk heb nu mijn gebottelde bier weggezet bij 21°C voor het op gang brengen van de hergisting zoals de beschrijving dat zo mooi vertelt.
Daarna zou ik het bier op een koele plaats weg moeten zetten. Wat is koel? Is dat 15°C of 5°C, of misschien iets heel anders? Koel is een ruim begrip. Zou het bier op dat moment ook nog doorgaan met de hergisting?

Anders gevraagd, is het eerst  op kamertemperatuur wegzetten van het bier puur bedoeld voor het op gang brengen van de hergisting en is het koel wegzetten puur voor het rijpen? Of is het gist ook nog actief bij de lagere temperatuur?

Ik zou mijn gistkast ook graag leeg maken voor de volgende batch  :)

De reden dat het als koel wordt beschreven is puur vanuit praktisch oogpunt. Als in, de koelste bewaarplek die je hebt. Dit kan zijn een kelder, de kruipruimte of een koude kast. Ik kan wel zeggen "Het moet op 5 C", maar heb je eraan als je dit niet kan verwezenlijken.

Je 2e vraag. De hergisting behoort alleen te gebeuren op de warme kamer periode. De koude periode is puur bedoeld voor rijpen/bewaren. Als er toch opbouw van druk plaatsvindt dan betekent dit dat het bier niet volledig uitgegist was voor je bent gaan bottelen.
Kijk je hebt globaal te maken met twee soorten veranderingen in je bier tot je het drinkt. Als eerste veranderingen die gedaan worden door gist (suiker naar alcohol en bijproducten). Dit is de snelste verandering, en zodra de suikers op zijn houd het ook op. Daarna gebeurt het "rijpen". Dit zijn voornamelijk chemische reacties, en dit gebeurt tot het einde der tijden met je bier. Dit is ook de reden waarom bier tussen een bepaalde tijd lekker is om te drinken en daarna naar karton smaakt. Door bier kouder te zetten vertraag/voorkom je bepaalde reacties.

Mijn algemene advies is het volgende. Gewoon leegruimen die gistkast!
Na het bottelen, zet je bier in een verwarmde kamer. Maakt niet veel uit of die nou 18 C of 21 C (Maar dus niet ijskoud) is. Daarna verplaats je het bier naar de koelste plek in je huis.
Gebruik je gistkast voor de hoofd en nagisting. Je kunt hem voor de hergisting gebruiken wanneer je geen nieuw bier hebt om erin te doen.

mrbassman1974

Citaat van: Haagse Wouter op 03-11-2018  00:57 uDe reden dat het als koel wordt beschreven is puur vanuit praktisch oogpunt. Als in, de koelste bewaarplek die je hebt. Dit kan zijn een kelder, de kruipruimte of een koude kast. Ik kan wel zeggen "Het moet op 5 C", maar heb je eraan als je dit niet kan verwezenlijken.

Je 2e vraag. De hergisting behoort alleen te gebeuren op de warme kamer periode. De koude periode is puur bedoeld voor rijpen/bewaren. Als er toch opbouw van druk plaatsvindt dan betekent dit dat het bier niet volledig uitgegist was voor je bent gaan bottelen.
Kijk je hebt globaal te maken met twee soorten veranderingen in je bier tot je het drinkt. Als eerste veranderingen die gedaan worden door gist (suiker naar alcohol en bijproducten). Dit is de snelste verandering, en zodra de suikers op zijn houd het ook op. Daarna gebeurt het "rijpen". Dit zijn voornamelijk chemische reacties, en dit gebeurt tot het einde der tijden met je bier. Dit is ook de reden waarom bier tussen een bepaalde tijd lekker is om te drinken en daarna naar karton smaakt. Door bier kouder te zetten vertraag/voorkom je bepaalde reacties.

Mijn algemene advies is het volgende. Gewoon leegruimen die gistkast!
Na het bottelen, zet je bier in een verwarmde kamer. Maakt niet veel uit of die nou 18 C of 21 C (Maar dus niet ijskoud) is. Daarna verplaats je het bier naar de koelste plek in je huis.
Gebruik je gistkast voor de hoofd en nagisting. Je kunt hem voor de hergisting gebruiken wanneer je geen nieuw bier hebt om erin te doen.

Dank je wel Wouter! Helemaal duidelijk.
Ik had/heb op dat/dit moment nog even geen nieuwe batch om te gisten en dat zal ook nog wel een paar weken duren. Mijn gistkast is daarom nu ideaal voor het op gang brengen van de hergisting (temperatuur in huis schommelt tussen dag en nacht terwijl het in de gistkast constant is. Hier maak ik nu effe lekker gebruik van aangezien het me daar toch niet inde weg staat.

Mijn gistkast staat overigens in de schuur. Over een week kunnen de flessen de kast uit en zal ik de kist met flessen in de schuur laten staan denk ik. Mooi uit de weg en koud.  8)

mrbassman1974

Citaat van: henkg op 02-11-2018  18:34 uLid Heisenberg (en anderen daarna) heeft wellicht gelijk: niet goed gedopt.
Mijn ervaring is dat je tijdens het doppen gaandeweg eerst een forse weerstand ondervindt, en na nog iets meer kracht zetten weer minder weerstand. Pas dan zit de kroonkurk goed. Ervaring o.b.v. gebruik tafelmodel, een tweebenige knijper heb ik nooit geprobeerd (en dat ga ik ook niet doen)

Theorie. Nu de praktijk, dus zonet maar even een flesje gedopt zónder die weerstand te overwinnen:

^ Links: Goed gedopt. Rechts het proefkonijn.
Zelfde kroonkurkapparaat (Lisa tafelmodel), zelfde batch kroonkurken.
Nu hep elk nadeel ze voordeel. De dop rechts kun je er met de hand afwippen: geen wipper nodig. Ik heb het even getest met een watergevuld flesje. Dat lekte niet. Maar of het koolzuurdruk weerstaat? Reken daar maar niet op.

Ook mijn idee: de doppen (dezelfde, dat hoeven geen nieuwe te zijn) opnieuw aandrukken, maar nu goed. Misschien eerst even oefenen met een paar lege flesjes, om het verschil te voelen en te zien.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaring ...

Ik zal het eens nalopen Henk. Voor mijn idee zit de boel goed dicht maar inderdaad. dat koolzuur....
Dat de kroonkurken van de flessen uit de winkel er anders uitzien was mij ook al opgevallen, hoop dat ik er toch goed aan gedaan heb.  :)

hansHalberstadt

Misschien kun je eens een foto posten hoe de kop van jouw bottelapparaat eruit ziet.

Wildor

Sommige kroonkurkapparaten werken nogal stroef en sluit de kroonkurk niet ideaal. Zelf recent en Corona kroonkurk apparaat aangeschaft, deze werkt prima.

De lamellen van de kroonkurk dienen niet wijd te staan, maar parallel aan de fles te lopen. Het smeren van de kop kan al verschil maken. Maar zorg er voor dat de fles goed gecentreerd staat onder de kop. Dan sluit de kroonkurk prima.


Heisenberg

Citaat van: Wildor op 04-11-2018  00:38 uSommige kroonkurkapparaten werken nogal stroef en sluit de kroonkurk niet ideaal. Zelf recent en Corona kroonkurk apparaat aangeschaft, deze werkt prima.

De lamellen van de kroonkurk dienen niet wijd te staan, maar parallel aan de fles te lopen. Het smeren van de kop kan al verschil maken. Maar zorg er voor dat de fles goed gecentreerd staat onder de kop. Dan sluit de kroonkurk prima.


Ik heb deze en doet het gewoon goed... Misschien een stomme vraag topicstarter maar gebruik je de juiste kop?

mrbassman1974

Citaat van: hansHalberstadt op 03-11-2018  19:46 uMisschien kun je eens een foto posten hoe de kop van jouw bottelapparaat eruit ziet.







mrbassman1974

Citaat van: Wildor op 04-11-2018  00:38 uSommige kroonkurkapparaten werken nogal stroef en sluit de kroonkurk niet ideaal. Zelf recent en Corona kroonkurk apparaat aangeschaft, deze werkt prima.

De lamellen van de kroonkurk dienen niet wijd te staan, maar parallel aan de fles te lopen. Het smeren van de kop kan al verschil maken. Maar zorg er voor dat de fles goed gecentreerd staat onder de kop. Dan sluit de kroonkurk prima.

Keertje nadrukken scheelt al wat. Smeren nog niet geprobeerd. Waar smeer jij de kop mee?

mrbassman1974

Citaat van: Heisenberg op 04-11-2018  03:37 u

Ik heb deze en doet het gewoon goed... Misschien een stomme vraag topicstarter maar gebruik je de juiste kop?

Ik heb twee koppen bij het apparaat. Voor een kroonkruk van 26 mm en voor eentje van 29 mm. Die an 26 mm zit er nu op.

Wildor

Wat olijfolie dan gaat het net iets beter

hansHalberstadt






[/quote]
Ik denk toch gewoon wat verder doordrukken. Als dat niet lukt dan is de binnenkant van de kop niet breed genoeg, dan is het een fabricagefout, maar dat lijkt me niet voor de hand liggend.

Heisenberg

De kop met het dopje, hoe hoog staat die van het flesje af als je bottelt? Ik heb amper een halve centimeter ruimte tussen die twee.

Rob Q

Volgens mij zit het dopje (magneetje) veel te laag. Hoort gelijk te staan of iets minder met de kop.
Op deze manier krijgt de kop nooit de kans de kroonkurk goed te omsluiten.

Heisenberg

Citaat van: Rob Q op 04-11-2018  19:44 uVolgens mij zit het dopje (magneetje) veel te laag. Hoort gelijk te staan of iets minder met de kop.
Op deze manier krijgt de kop nooit de kans de kroonkurk goed te omsluiten.
Zou je dat niet kunnen zien aan de dop?

Rob Q

Ja. Nu je het zegt. Je hebt gelijk. Moet je kunnen zien.

Wildor

Het magneetje is de stempel die de dop op zijn plaats drukt zodat deze goed sluit. Achter de stempel zit een veer, deze weerstand moet je overwinnen en pas dan zakt de kop over de dop. Mijn oude kroonkurkapparaat had hierachter een erg stugge veer, hierdoor kost het onnodig veel kracht om de dop te plaatsen. Deze heb ik verwijderd en iets ingekort. (niet de veer van de hefboom, maar achter de kop) Dit ging beter, en na een tip van het forum de kop ingesmeerd met een beetje olijfolie. Hierna ging het goed, maar kost nog steeds kracht, de lamellen van de kroonkurk staan dan mooi verticaal, parallel aan de fles.

Functie van dezelfde veer is tevens om de fles weer uit de kop te duwen. Dus zeker niet te kort maken (halve winding per keer maximaal en dan weer proberen)

Heisenberg

Citaat van: Wildor op 05-11-2018  08:23 uHet magneetje is de stempel die de dop op zijn plaats drukt zodat deze goed sluit. Achter de stempel zit een veer, deze weerstand moet je overwinnen en pas dan zakt de kop over de dop. Mijn oude kroonkurkapparaat had hierachter een erg stugge veer, hierdoor kost het onnodig veel kracht om de dop te plaatsen. Deze heb ik verwijderd en iets ingekort. (niet de veer van de hefboom, maar achter de kop) Dit ging beter, en na een tip van het forum de kop ingesmeerd met een beetje olijfolie. Hierna ging het goed, maar kost nog steeds kracht, de lamellen van de kroonkurk staan dan mooi verticaal, parallel aan de fles.

Functie van dezelfde veer is tevens om de fles weer uit de kop te duwen. Dus zeker niet te kort maken (halve winding per keer maximaal en dan weer proberen)

Ik vermoed dat er met jouw apparaat iets niet helemaal klopte. Ik heb namelijk hetzelfde kroonkurkapparaat als jij had, maar ik heb er geen problemen mee. Werkt super. Hier zijn genoeg mensen met een Cappin TT kroonkurkapparaat, en ik heb nog nergens gelezen dat er iemand hetzelfde probleem heeft gehad. Ik zou de veer niet gaan inkorten in ieder geval. Ik had ´m gewoon teruggebracht/gestuurd naar de winkel waar ie vandaan komt.

Wildor

Het verschil is de veer. De oudere versies hadden een veer met dunner draad. Dus minder weerstand. Jij bent de foto van mijn veer gezien. Heb jij dezelfde veer of een dunnere variant?

mrbassman1974

Citaat van: Heisenberg op 04-11-2018  19:16 uDe kop met het dopje, hoe hoog staat die van het flesje af als je bottelt? Ik heb amper een halve centimeter ruimte tussen die twee.

Gaat er net onderdoor

Heisenberg

Citaat van: Wildor op 05-11-2018  08:43 uHet verschil is de veer. De oudere versies hadden een veer met dunner draad. Dus minder weerstand. Jij bent de foto van mijn veer gezien. Heb jij dezelfde veer of een dunnere variant?
Die van mij lijkt hetzelfde. Misschien meer spek eten?   ;D ;D

Heisenberg

Citaat van: mrbassman1974 op 05-11-2018  08:53 uGaat er net onderdoor
Dan ligt het daar in ieder geval niet aan.

henkg

Het wordt zo wel erg gokken wat er mis kan zijn, áls er al wat mis is.
Misschien moet @mrbassman1974 eerst maar eens laten horen of de kroonkurken te verdraaien zijn, en/of makkelijk met de hand eraf te wippen zijn. Én wat het resultaat is van steviger aandrukken ...

mrbassman1974

Citaat van: henkg op 05-11-2018  10:10 uHet wordt zo wel erg gokken wat er mis kan zijn, áls er al wat mis is.
Misschien moet @mrbassman1974 eerst maar eens laten horen of de kroonkurken te verdraaien zijn, en/of makkelijk met de hand eraf te wippen zijn. Én wat het resultaat is van steviger aandrukken ...

Dat is dus niet zo. Zitten  heel stevig ook al staan de lamellen niet helemaal verticaal.

Heisenberg

Citaat van: mrbassman1974 op 05-11-2018  11:52 uDat is dus niet zo. Zitten  heel stevig ook al staan de lamellen niet helemaal verticaal.
Hopelijk gaat het goed dan.
Toevallig vanavond meer dan 100 flesjes gebotteld.

mrbassman1974

Ik blijf maar gewoon hopen dat het goed gaat. Vanavond gaan de flessen de kast uit en gaan ze rijpen.... Bier verknallen om dit soort reden is wel heel zuur. Als je een fout gemaakt hebt bij de bereiding is het nog tot daar aan toe. Ook al is dat ook balen natuurlijk...

Serge VL

Citaat van: Wildor op 05-11-2018  08:23 uHet magneetje is de stempel die de dop op zijn plaats drukt zodat deze goed sluit. Achter de stempel zit een veer, deze weerstand moet je overwinnen en pas dan zakt de kop over de dop. Mijn oude kroonkurkapparaat had hierachter een erg stugge veer, hierdoor kost het onnodig veel kracht om de dop te plaatsen. Deze heb ik verwijderd en iets ingekort. (niet de veer van de hefboom, maar achter de kop) Dit ging beter, en na een tip van het forum de kop ingesmeerd met een beetje olijfolie. Hierna ging het goed, maar kost nog steeds kracht, de lamellen van de kroonkurk staan dan mooi verticaal, parallel aan de fles.

Functie van dezelfde veer is tevens om de fles weer uit de kop te duwen. Dus zeker niet te kort maken (halve winding per keer maximaal en dan weer proberen)
Die veer dient in de eerste plaats om 6 kg druk te zetten op je kroonkurk alvorens je deze omplooit zodat je fles zeker goed gesloten is. (En dat vergt een beetje kracht)
Inkorten mag je deze eigenlijk niet, dat je flesje in het begin slecht uit je kop komt is gewoon dat die nog nieuw is. Smeermiddel biedt hier soelaas.

mrbassman1974

Kun je vast allebei in bier verwerken  8)

Maar even terug naar het onderwerp, of eigenlijk naar het onderwerp wat het spontaan werd... Mijn bottelapparaat  :)

Vandaag heb mijn bier uit de kast gehaald waar het ruim anderhalve week gestaan heeft om de hergisting op gang g te brengen. Zoals ik al eerder schreef na opmerkingen of de kroonkurken er wel goed opzaten, zaten de flessen allemaal dicht en daar ga ik ook nog steeds vanuit. Vanwege de vragen en opmerkingen hier ben ik toch nog even met met het kroonkurkapparaat in de weer geweest om te kijken of ik de kurken er beter op kreeg.

Dat is me uiteindelijk gelukt! Na een aantal keer met het apparaat gerommeld te hebben en na een paar flessen die nog steeds niet naar mijn tevredenheid waren schoot de kop van het apparaat eindelijk fatsoenlijk over de kurk heen. Zo ver zelfs dat ik de fles uit de kop los moest trekken, maar dat schijnt een kwaaltje te zij van dit, niet al te dure, apparaat (De Lisa van  Brouwmarkt)



Rechts zoals de meeste flessen waren, links de flessen na de liefdevolle doch ietwat gewelddadige behandeling van vanavond  8)

Ik denk dat de kop van het apparaat nog niet helemaal ingereden was  8) , het ging steeds soepeler naarmate ik meer flessen gedaan had.



Uiteindelijk staat mijn vrolijke en hopelijk smakelijke familie tripeltjes nu te rijpen in de schuur. Over een maandje maar eens voorzichtig gaan kijken hoe het met ze gaat.

Groet,

Danny


hansHalberstadt

Citaat van: mrbassman1974 op 08-11-2018  19:42 uZo ver zelfs dat ik de fles uit de kop los moest trekken
Dat is normaal, althans gebeurt bij mij ook. fles een klein beetje heen en weer halen en dan kun je hem eruit trekken

lier

Heb je niet per ongeluk de 29 mm kop ipv de 26 mm kop erop geplaatst?

Heisenberg

Dat ziet er inderdaad veel beter (goed, normaal) uit.

Heisenberg

Citaat van: lier op 08-11-2018  21:43 uHeb je niet per ongeluk de 29 mm kop ipv de 26 mm kop erop geplaatst?
Had ik hem ook gevraagd, maar schijnbaar niet.

haicoterbeek

Beter! Nu nog even wachten op het resultaat!

mrbassman1974

Citaat van: lier op 08-11-2018  21:43 uHeb je niet per ongeluk de 29 mm kop ipv de 26 mm kop erop geplaatst?

Nee dat was het eerste wat ik gecheckt heb.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.