Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist opkweken: hoeveel bewaren?  (gelezen 2921 keer)

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Gist opkweken: hoeveel bewaren?
« Gepost op: 31-10-2018 16:40 u »

Ik heb uit een fles bier de gist opgekweekt en getrapt: eerst met appelsap en ballonnetje, toen daar activiteit op was na een dag de erlenmeyer in: 50 g moutextract en 500 ml water (en gistvoeding).
Toen na 24 uur -de koffie verkeerdkleur- de koelkast in, laten uitzakken...
Meeste wort uitgegoten tot de gist mee begon te lopen. Dat weer opgekweekt met 100 g/1L...
Et cetera.
Nu heb ik dus meer dan 2 liter in de Erlenmeyer uit laten zakken in de koelkast...

• Hoeveel moet ik, afgaande op de foto, na het afgieten overhouden en in een steriele fles bewaren om optimaal te kunnen brouwen vrijdag?
• Hoe lang kan ik deze starter bewaren in de koelkast mocht er toch iets tussenkomen vrijdag?
• ik heb ook nog een halve liter wort over van de laatste kook en die in een steriele bewaarfles in de koelkast staan. Kan ik deze bewaren voor de volgende brouw?

Alvast bedankt weer...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Juindorper

• Senior lid
Re: Gist opkweken: hoeveel bewaren?
« Reactie #1 Gepost op: 31-10-2018 20:34 u »
Ik zou hem in de koelkast zetten en vrijdag voor je de gist ent de starter afgieten.
Hoeveel je nodig hebt weet ik niet maar zo te zien heb je maar weinig gist opgekweekt dus ik zou er geen al te zwaar bier mee brouwen.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-10-2018 22:02 u »
Er ligt een centimeter dik op de bodem hoor

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 31-10-2018 22:21 u »
Ik maak ook zulke hoeveelheden starter. Daarmee ent ik een brouwsel van 44L ongeacht hoe sterk het wort is of het bier moet worden.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik nooit afgiet (volgens mij een hoop onzin), maar hier op dit forum zijn mensen die persé willen afgieten wat hun goed recht is.
Voor een volgend brouwsel bewaar ik 1 ml op steriel wort wat ik in de koelkast bewaar tot het volgende brouwsel.

Hier de opbouw één dag voor het brouwen, op de brouwdag zelf gaat er s'morgens nog een dikke 500ml vers steriel wort bij om s'middags integraal in het gistvat te kieperen.  Enkele uren later is de gisting dan begonnen.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 31-10-2018 22:25 u »
Ik moet het verplaatsen naar m’n brouwlocatie dus zal kijken of ik het in een 500ml fles krijg...

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 31-10-2018 22:30 u »
Ik moet er wel bijvertellen dat ik nooit afgiet (volgens mij een hoop onzin), maar hier op dit forum zijn mensen die persé willen afgieten wat hun goed recht is.
Het afgieten kan zeker geen kwaad, maar wel afgieten houd je recept puur.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 31-10-2018 23:34 u »
Bedoel je “niet afgieten kan geen kwaad”, Cees?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #7 Gepost op: 01-11-2018 09:12 u »
Ik maak mijn starters met wort die ik oogst uit de kokende ketel van het vorige brouwsel. Dat wort bewaar ik in volledig gevulde flessen, gewoon op het rek in de kelder.
De opstart gebeurt met die 1 ml uit dat proefbuisje (zie afbeelding in mijn vorige post) op 11ml steriel gemaakt wort in de hogedrukpan.
Vervolgens gaat er 50ml geoogst wort bij, waarbij ik enkele druppels olijfolie en 0,1g gistvoeding toevoeg.
24u later gaat er 250 ml geoogst wort bij en 0,3g gistvoeding.
Weer 24u later gaat er 1000ml geoogst wort bij en nogmaals 0,3g gistvoeding.
Op de morgen van de brouwdag een laatste 500ml.
Door niet te overdrijven met gistvoeding (wat velen hier wel doen) krijg je geen vieze smaak in uw starter, en is afgieten helemaal niet nodig, (wie ben ik om het u te verbieden doe gewoon uw goesting).
Bovendien gebruik ik het geoogst sterke wort zoals het uit de kookketel komt met uitzondering van de eerste 50ml, die verdun ik naar 1040.     

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #8 Gepost op: 01-11-2018 12:06 u »
Bedoel je “niet afgieten kan geen kwaad”, Cees?
Ja, dat bedoel ik. Foutje met typen. ;)

Offline joerivang

• Vol lid
  • Bier geeft plezier.
« Reactie #9 Gepost op: 01-11-2018 12:16 u »
Vervolgens gaat er 50ml geoogst wort bij, waarbij ik enkele druppels olijfolie en 0,1g gistvoeding toevoeg. 

Waar dient de olijfolie voor als ik mag vragen? :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 01-11-2018 14:49 u »

O.a. tegen het overschuimen, maar het zou wellicht ook goed kunnen zijn voor de celwanden.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 01-11-2018 14:57 u »
Is dat wel eens wetenschappelijk aangetoond, dat nut van olijfolie? En hoeveel gebruik je dan (verhoudingsgewijs)?

Offline Woeka

• Junior lid
  • **
  • ... whatever
« Reactie #12 Gepost op: 05-01-2021 11:56 u »

Bij mijn zoektocht naar het opkweken van gist slurry kwam ik de volgende info tegen over de olijfolie toevoeging.

Is dat wel eens wetenschappelijk aangetoond, dat nut van olijfolie? En hoeveel gebruik je dan (verhoudingsgewijs)?

Hull, G. (2005). Olive oil addition to yeast as an alternative to wort aeration.

Hoewel een oud topic dacht ik wel een nuttige toevoeging.

Tags: