Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Cold Crash Guardian  (gelezen 575 keer)

Offline Wildor

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Bier maakt geduldig
Cold Crash Guardian
« Gepost op: 31-10-2018 16:15 u »
Tijdens het cold crashen van je biertje loop je het risico dat er water/starsan terug je bier in loopt via het waterslot of je blow-off slang.
Dit kun je voorkomen door een eenwegventiel o.i.d. echter ik kwam op internet een 'Cold Crash Guardian' tegen.

Dit is een soort van zak, die als reservoir dient voor de CO2 welke vrijkomt tijdens de vergisting, de overdruk verdwijnt via de andere kant in een blow-off fles o.i.d.
Het resultaat is dat tijdens de Cold Crash ong. 1,25L volume terug in je vat gezogen wordt, en dat met deze oplossing er uitsluitend CO2 terug het vat in loopt, en geen vloeistoffen, zuurstof etc.

Filmpje:
Website: https://www.brewhardware.com/product_p/ccguardianv2.htm

Benieuwd of iemand hier al eens naar gekeken heeft, of zelf zoiets bedacht heeft en met ons wilt delen.
Is dit complete onzin, of een leuke aanvulling?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PaultjePils

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Cold Crash Guardian
« Reactie #1 Gepost op: 31-10-2018 22:42 u »
Ziet er interessant uit. Ik ben sinds kort in het bezit van grainfather cct en het valt mij op hoeveel lucht er terug slaat tijdens tappen van gist, bier monster of met coldcrashen. Zelf doe ik niks met CO2 omdat ik niet met fusten werk als kleine brouwer. De geproduceerde CO2 van een gist opvangen om dat te gebruiken voor later gevormde onderdruk is behoorlijk efficiënt! Ik volg dit topic om te kijken wat andere hier van vinden.

Gr Paul

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 01-11-2018 11:17 u »
Lijkt me een mooi principe maar hoe desinfecteer je die zak?

Eventuele besmettingen worden je gistvat mee ingezogen tijdens koelen als die zich over meerdere vergistingen kunnen opbouwen.
Als je hem goed met starsan kunt spuiten aan de binnenkant lijkt het me handig (als je de ruimte hebt in je vergistingskast).

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #3 Gepost op: 01-11-2018 17:18 u »

Hoe komt die zak vol met CO2 als deze al gevuld is met lucht?
De CO2 druk lijkt mij onvoldoende om een lege zak als een ballon op te blazen of uit te vouwen.
Als het gaat om te voorkomen dat er water wordt aangezogen dan kun je ook zorgen dat het volume water in je waterslot kleiner is als het volume van de slang.
Dus slechts zoveel water gebruiken als noodzakelijk is. Desnoods een dikkere of langere slang gebruiken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 03-11-2018 16:39 u »
Tijdens het cold crashen van je biertje loop je het risico dat er water/starsan terug je bier in loopt via het waterslot of je blow-off slang.
Dit kun je voorkomen door een eenwegventiel o.i.d. echter ik kwam op internet een 'Cold Crash Guardian' tegen.
Hiermee heb ik geen ervaring. Wel met terugslagventielen. Daarvoor heb je een stevig gistvat voor nodig.

Offline Wildor

• Junior lid
  • **
  • Bier maakt geduldig
« Reactie #5 Gepost op: 03-11-2018 18:23 u »
Ik heb bij Ali intussen twee aluminium terugslagventielen besteld. Hiermee voorkom ik later dus dat er iets wordt aangezogen.
Als vat heb ik een 30L vat, zo een met groen deksel, en tegenwoordig ook een 20L Speidel.

De eerste gebruik ik voor de hoofdvergisting, en indien nodig de Speidel om te lageren.
Beide kunnen de druk prima aan denk ik, lekker stevige vaten. Het enige probleem met onderdruk in het vat is het kraantje. Als je die gebruikt om af te tappen loop je het risico dat het kraantje lucht aanzuigt, maar die gebruik ik niet.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #6 Gepost op: 03-11-2018 19:15 u »

Hoe komt die zak vol met CO2 als deze al gevuld is met lucht?
De CO2 druk lijkt mij onvoldoende om een lege zak als een ballon op te blazen of uit te vouwen.
Als het gaat om te voorkomen dat er water wordt aangezogen dan kun je ook zorgen dat het volume water in je waterslot kleiner is als het volume van de slang.
Dus slechts zoveel water gebruiken als noodzakelijk is. Desnoods een dikkere of langere slang gebruiken.

Je sluit de zak leeg aan. Je knijpt dus alle lucht eruit.
Op wat baseer je dat dat onvoldoende zou zijn? Blijkbaar is het voldoende, tenzij je bedoeld dat de makers ervan de boel bedriegen?

Offline Wildor

• Junior lid
  • **
  • Bier maakt geduldig
« Reactie #7 Gepost op: 03-11-2018 22:48 u »
Volgens de makers die vergisten met een standaard carboy (5 gallon?) is de hoeveelheid suckback ongeveer 1,25 liter bij een cold crash. Deze hoeveelheid haal je eenvoudig, overschot verdwijnt via de blow-off tijdens de hoofvergisting. De zak dient dus uitsluitend als reservoir CO2.

Dus als je een explosieve vergisting hebt krijg je ook schuim in de zak. Uitspoelen met star san indien mogelijk, anders zak vervangen.

Dergelijke oplossing hier nog niet gevonden. Kortste klap is een eenweg ventiel. Hoe lossen jullie het nu op?