Wanneer hop toevoegen

Gestart door Kristof.Anthonis, 30-10-2018 10:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristof.Anthonis

Hey allemaal,

Het recept dat ik gebruik met mijn vrienden om onze eerste stappen in het hobbybrouwen ziet er als volgt uit. (Voor een opbrengst van ongeveer 35l)

•   Brouwvat op vuur zetten en 20% van de hop toevoegen
o   13 Gram Styrian Goldings hopbloemen
o   16 Gram Hopbloemen Saas 2016
o   12 Gram Spalt Select 2016
•   Wanneer het wort kookt voeg je 70% van de hop toe
•   pH bijstellen naar 5,0 – 5,2
o   46 Gram Styrian Goldings hopbloemen
o   56 Gram Hopbloemen Saas 2016
o   42 Gram Spalt Select 2016
•   Na 60 minuten koken voeg je de rest van de hop toe
o   7 Gram Styrian Goldings hopbloemen
o   8 Gram Hopbloemen Saas 2016
o   6 Gram Spalt Select 2016

Nu ik meer en meer recepten bekijk zie ik dat in de meeste recepten de hopsoorten er niet in 3 stappen wordt bijgedaan. Ik merk een verschil in de types van hop (bittere, beide, aromatische) maar niet zoals wij het doen.
Zorgt het voor een verschil in smaak denken jullie of zit het vooral tussen onze oren dat het enig verschil maakt door de hop in 3 keer toe te voegen?

Groetjes en alvast bedankt,
Kristof

Scorpionrose

ik snap de stappen niet

stap 1 en 2 samenvoegen en bij het koken toevoegen.
stap 3 toevoegen zoals je zelf al aangeeft (meestal laatste 10 minuten)
en als je dan toch een 3de stap wilt doe je een koudhop.

Als je zoals je zegt bij de meeste recepten iets anders ziet dan moet je ff meer op dit forum of op internet jezelf inlezen waarom je in meerdere stappen werkt met hop en wat het nut ervan is. Ik doel hiermee op afgifte bitterheid/aroma ed.

Serge VL

Totaal niets fout mee om op 3 of 4 momenten hop toe te voegen in je kook, wordt zelfs algemeen toegepast.
Een hop gift op 20 min einde kook heeft een heel ander effect in je bier dan dat je die geeft op 5 min einde kook, wil je de voordelen van beide dan voeg je dus op aroma hoppen op meerdere momenten toe.
First worp hop zoal in jou recept zit geeft ook weer een ander smaak en aroma patroon dan een hop gift bij het begin van de kook!
Gewoon behouden het is ooit voor iets in dat originele recept zo gestoken!!!



Jacques

Citaat van: Kristof.Anthonis op 30-10-2018  10:59 uNu ik meer en meer recepten bekijk zie ik dat in de meeste recepten de hopsoorten er niet in 3 stappen wordt bijgedaan. Ik merk een verschil in de types van hop (bittere, beide, aromatische) maar niet zoals wij het doen.
Zorgt het voor een verschil in smaak denken jullie of zit het vooral tussen onze oren dat het enig verschil maakt door de hop in 3 keer toe te voegen?

Het moment van toevoegen van de hop heeft invloed op de smaak van je bier.

Voor het koken hop toevoegen heet first wort hopping of in het Duits (het is een oude Duitse techniek) Vorderwürzehopfung. Het geeft een rondere bittere smaak en meer hoparoma. Hoe het precies werkt weet men niet maar waarschijnlijk worden hopbestanddelen gebonden aan het wort waardoor deze minder snel  verdampen.

De hop die je aan het begin van het koken toevoegt geeft vooral bitterheid.

Late hopgiften geven vooral een hoparoma aan je bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.