Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Refractometer vs hydrometer met roggemout  (gelezen 728 keer)

Offline Ventus

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Refractometer vs hydrometer met roggemout
« Gepost op: 29-10-2018 09:00 u »
Even een puntje van verbazing van mijn kant:

Gisteren een barleywine gebotteld.
Stort bestond uit 75% pale ale mout en 25% roggemout
Begin SG 1100 ->23.8 Brix

Na de hoofdvergisting en tijdens de lagering op houtsnippers een aantal keer met refractometer de dichtheid bepaald.
Ook iedere keer gecompenseerd voor de aanwezige alcohol volgens de brewersfriend calculator: https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/
Eind Brix volgens refractormeter was net onder de 12, dit zou een dichtheid van ca. 1019 betekenen en ook ongeveer waarop ik gerekend had.
Bij het bottelen ook nog een sample genomen met een hydrometer, deze gaf tot mijn verbazing een dichtheid van 1030 aan.
Refractometer er bij gepakt en deze gaf weer 11.9 aan. Daarna nog gekeken of deze goed geijkt was en dit bleek ook het geval. Temperatuur van het bier was iets lager dan kamertemperatuur, maar dit zou voor de hydrometer hoogstens 1 punt uit moeten maken.

Ik heb het vermoeden dat de stoffen uit de rogge die vaak een stroperigheid aan het bier geven (glucanen geloof ik) de meting met mijn hydrometer verstoren.
Bij het bottelen was ook duidelijk deze stroperigheid waar te nemen in het bier, waar de zoetheid toch behoorlijk meeviel.

Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee, of andere suggesties die het verschil tussen deze twee metingen kan verklaren?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline DoubleW

• Vol lid
Re: Refractometer vs hydrometer met roggemout
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2018 09:35 u »
Denk aan onvergistbare suikers die het bier ook een volheid en zoetheid geven. SG blijft dan hoog. Verschil in apparatuur ondanks omrekentabel geeft afwijkingen. Persoonlijk gebruik ik refracto voor gemak tijdens brouwen en hydrometer voor en na gisting. Een log van meerdere bepalingen is trouwens handig om snelheid van fermentatie vast te leggen. Denk er aan dat sommige bieren afhankelijk van gebruikte gist nog lang kunnen doorgisten. Beste indicatie is CO2 vorming via waterslot. Ik zou dit bier vastpinnen op eind sg 1020

Offline mbroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #2 Gepost op: 29-10-2018 11:09 u »
Twee weken terug nog een bier gebotteld met 22% rogge, geen rare metingen gezien.

Begin SG 1.060 / 15.1 Brix, eind SG 1.005 / 6.5 Brix. De refractometer metingen kwamen binnen 2 punten overeen met de hydrometer, het verschil wat ik normaal zie.

Overigens, geen stroperigheid van de rogge in mijn bier, maar dat zegt niets over jouw bier natuurlijk.

Offline Ventus

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2018 11:46 u »
Denk aan onvergistbare suikers die het bier ook een volheid en zoetheid geven. SG blijft dan hoog. Verschil in apparatuur ondanks omrekentabel geeft afwijkingen. Persoonlijk gebruik ik refracto voor gemak tijdens brouwen en hydrometer voor en na gisting. Een log van meerdere bepalingen is trouwens handig om snelheid van fermentatie vast te leggen. Denk er aan dat sommige bieren afhankelijk van gebruikte gist nog lang kunnen doorgisten. Beste indicatie is CO2 vorming via waterslot. Ik zou dit bier vastpinnen op eind sg 1020

Ik snap dat er conversieverschillen in de berekening kunnen zitten, maar 11 punten is heel erg veel.
Het bier was duidelijk uitvergist, zoals ook uit de metingen met refractometer bleek.
Mogelijk dat toch de glucanen een effect hebben op de beide metingen. In dit geval ben ik geneigd de refractometer te geloven voor wat betreft de berekening van het vol % alcohol.

Offline Ventus

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20-11-2018 12:19 u »
Dit weekend een eerste proefflesje open getrokken.
Lekker stroperig bier, maar totaal niet zoet.
Ik ga er dus maar van uit dat de 1019 als SG klopt en er inderdaad iets niet goed gaat bij het meten met een hydrometer.
Mooie kleine koolzuurbelletjes ook door die stroperigheid, lijkt wel een Guinness schuimkraag

Tags: