Vandaag na 2 weken op dryhop en 1 week lageren de 4 testflessen gebotteld
- In fles 1 wordt geen koudhop toegevoegd eind SG 1006
- In fles 2 wordt 10 g/l koudhop (Glacier) toegevoegd eind SG 1007
- In fles 3 wordt 10 g/l koudhop (Glacier) toegevoegd enzymen thermisch gedenatureerd eind SG 1007
- In fles 4 wordt 10 g/l koudhop (Glacier) toegevoegd enzymen chemisch gedenatureerd eind SG 1007
Alles is even ver uitgegist en het bier heeft een SVG van 91% gehaald.
Mogelijk is het gevolg van de gebuikte gist en is de gist een Sachh var. Diastaticus? Voor mij was dit ook de eerste maal dat ik deze gist gebruikte en beschikte ook geen data van vergistingsgraad of eigenschappen (buiten de vergistings temp op de brouwerij)
Ik heb de resthoeveelheden welke niet gebotteld zijn is geprobeerd aan een smaaktest te onderwerpen. Maar aangezien deze restje soms te veel bezinksel bevatten kon ik daar op dit moment eigenlijk geen zinnig besluit uit trekken en is het beter te wachten tot de 4 flesjes zijn na gegist zijn op fles en nog eens 2 weken gerust hebben.
De smaaktest is eigenlijk ook het enige wat je nog uit deze test kan halen naar mijn inziens. (Is er een invloed op de mopshaak door het toepassen van denaturatie op de hop pellets)
Een besluit of het denatureren van de aanwezigen enzymen in de hop al dan niet gelukt is is met de huidige set aan gegevens niet mogelijk.
Wordt vervolgd.