Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Test invloed koudhop op de vergistingsgraad  (gelezen 12197 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Test invloed koudhop op de vergistingsgraad
« Reactie #100 Gepost op: 27-10-2019 15:30 u »
Interessant. En dat weken in alcohol, werkt dat ook?

Daar heb ik niets over kunnen vinden. Het is er bij mij niet van gekomen om hier verdere tests naar te doen. In plaats daarvan probeer hoppige bieren te brouwen met veel vlam-uit hopgiften. Op die manier omzeil ik de hop creep die bij mij voor veel overschuimers heeft gezorgd. Maar ik was dan ook niet zuinig met de koudhop...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #101 Gepost op: 27-03-2020 11:04 u »
Hier nog een interessante publicatie over tet invloed van koudhop op bier uitgesplitst in verschillende rubrieken.
Enkele gemeten conclusies zijn:
- Dry Hop verhoogd het pH van het bier
- Dry Hop verlaagt de Final Gravity van het bier (met +- 0.3P)
- Dryhop verhoogt de aanwezigheid van Magnesium, Potassium en Mangaan in het eindresultaat

- minimale verhoging in gist celgroei en flocculatie

https://www.researchgate.net/publication/334657011_Impact_of_dry_hopping_at_different_stages_of_fermentation_on_the_physical_and_organoleptic_quality_of_beer

Online knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #102 Gepost op: 27-03-2020 11:14 u »
En deze gaat nog veel verder: https://matheo.uliege.be/bitstream/2268.2/5078/4/Master%20thesis%20Werrie%20P-Y%20matth%C3%A9o%20deposit.pdf

To conclude, we demonstrate in this study the enzymatic potential of hop in the beer matrix as well
as the consequent impact it can have on the beer aroma profile via yeast metabolism. This highlights the fact that dry-hopping is far more than the dissolution of the hop-derived volatiles in beer and that a much more complex interaction between hop and yeast takes place.

Online knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #103 Gepost op: 27-03-2020 15:14 u »
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40850.new#new

Bij deze ga ik het volgende experiment eens uitvoeren als bijdrage aan dit topic. greetz