Hobbybrouwen > Brouwproces

Test invloed koudhop op de vergistingsgraad

(1/20) > >>

Jacques:
Komende maand is het weer “november: experimentenmaand”. Ik kan iedereen aanraden om eens een experiment/test uit te voeren. Je leert er veel van. En als je er verslag van doet leren we er allemaal wat van. Zie ook het topic November 2018 - Experimentenwedstrijd voor forumleden.

Hoewel het geen oktober is ben ik op dit moment weer bezig met een test. Directe aanleiding was het topic Koudhop roeren, mag dat? Vanuit koudhop zouden er weer zetmeel en dextrinen splitsende enzymen in je bier komen. Dit zou kunnen leiden tot problemen bij de hergisting op de fles. De enzymen breken dan dextrinen af die de gist kan vergisten waardoor er een zeer hoge koolzuurdruk in je bier ontstaat.

Om te kijken of koudhop invloed heeft op de vergistingsgraad van je bier ben ik bezig met het uitvoeren van test. Ik heb afgelopen zondag een bier gebrouwen. Een quadrupel waarbij caramout (5,9%) kristalsuiker (5,9%) gebruikt is en kandijsiroop (Candi Syrup D-90) (5,9%). De gebruikte gist is Wyeast #1762 Belgian Abbey II (Rochefort gist).

Op het moment dat ik het bier uit mijn CCT tapte via de monsterkraan had deze een vergistingsgraad van zo'n 65% en een pH van 3,80. De felle hoofdgisting was voorbij en het bier bevond zich van de overgang naar de nagisting.
Ik heb 2 liter bier afgetapt in een fles met een inhoud van 3 liter. Van daaruit 3 monsterflessen gevuld met precies 650 gram bier.
Fles 1 – Geen koudhop
Fles 2 – 1 g koudhop Crystal hoppellets 3,7% alfazuur
Fles 3 – 10 g koudhop Crystal hoppellets 3,7% alfazuur

Een dag na toevoegen zag dat er zo uit.

Deze ochtend zag het er als volgt uit.

Met behulp van de weegmethode heb ik de vergisting in de flessen gevolgd.
Dat geeft het volgende beeld.

Tegelijk heb ik de vergisting gevolgd in mijn CCT door om de twee dagen een monster te nemen via het monsterkraantje. Dat gaf een vergelijkbaar beeld met de fles waaraan geen koudhop is toegevoegd.
Na 4 dagen vergisting  - 72% SVG
Na 6 dagen vergisting – 76% SVG
Bij de CCT is geen koudhop toegevoegd.

De toename aan vergistingsgraad is vrij spectaculair. Bij 1 gram hop is het tot nu toe minder dan bij 10 gram. Ik ben benieuwd of het dit monster met de tijd verder door vergist. Enzymen worden niet opgebruikt bij een reactie en blijven beschikbaar. Dit zou dus betekenen dat op termijn de vergistingsgraad langzaam omhoog gaat.
De komende tijd ga ik nog door met het meten van het gewicht van de flessen om zo meer inzicht te krijgen.

Is er iemand die in het kader van november: experimentenmaand het ziet zitten om een soortgelijke test uit te voeren met 3 verschillende hopsoorten met precies dezelfde hoeveelheid hop. Dat geeft inzicht in de vraag of de hogere vergistingsgraad afhankelijk is de gebruikte hop.
Als er meerdere leden hiermee aan de gang gaan krijgen we een beter beeld van de invloed van koudhop op de vergistingsgraad.

Martijn0172:
Volgende week zondag ga ik een Quadrupel brouwen. Ik kan dan dit experiment doen met bijvoorbeeld Topaz 17% alpha. Het enige is dat ik geen pH meter en geen weegschaal heb die op de tiende gram nauwkeurig kan wegen

Jacques:

--- Citaat van: Martijn0172 op 28-10-2018  16:33 u ---Volgende week zondag ga ik een Quadrupel brouwen. Ik kan dan dit experiment doen met bijvoorbeeld Topaz 17% alpha. Het enige is dat ik geen pH meter en geen weegschaal heb die op de tiende gram nauwkeurig kan wegen.

--- Einde van citaat ---

Een pH-meter is niet noodzakelijk.
Als je de test uitvoert in wijnflessen kun je prima wegen met
var bol_pml={"id":"bol_1508441026834","baseUrl":"partnerprogramma.bol.com","urlPrefix":"https://aai.bol.com/openapi/services/aai/","productId":"productid=9200000051688049&","site_id":"691","Target":true,"rating":true,"price":true,"link_name":"weegschaal","link_subid":"2000g","image_size":true,"image_position":"left","width":"250","cols":"1","background_color":"#FFFFFF","text_color":"#CB0100","link_color":"#0000FF","border_color":"#D2D2D2","letter_type":"verdana","letter_size":"11"};vandaag besteld, dinsdag in huis...

Kan ook via ebay ben je iets goedkoper uit maar duurt het veel langer voordat je het in huis hebt.

Jacques:
Een update in de maand november: experimentenmaand.

Het verschil in de vergistingsgraad is opgelopen tot zo'n 12%. Dat is een opmerkelijk verschil. Wel of niet koudhoppen maakt veel uit voor de vergistingsgraad is mijn voorlopige conclusie.

De afgelopen tijd ook refractometingen gedaan van het jongbier in mijn CCT. Die metingen komen goed overeen met die van de weegmethode van fles 1 geen koudhop. Dat is een controlemeting. Bij mijn CCT zit bij dit brouwsel geen koudhop.

Om te onderzoeken dat je ook een opmerkelijke verhoging krijgt als je koudhop toevoegt nadat de nagisting nagenoeg is afgerond. Heb ik een 4e fles gevuld met het bier uit de CCT. Hierbij heb ik 5 gram koudhop gevoegd. Wederom Crystal hoppellets 3,7% alfazuur. Dit heb ik gisteren gedaan. Voor de grafiek is deze nog niet meegenomen.

Het verloop van de afname van gewicht zal door mij de komende tijd gevolgd worden. Ik ben benieuwd welk beeld de 4e fles zal opleveren.

Bij fles 3 waar 10 g koudhop was toegevoegd is de koudhop inmiddels naar beneden gezakt.
Het zal nog wel een tijdje duren voordat dit ook het geval is bij fles 4.

Is er iemand die in het kader van november: experimentenmaand ook een test wilt doen naar de effecten van verschillende hopsoorten? Uit eerder wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de hopsoort uitmaakt voor de stijging van de pH door het koudhoppen. Ik ben benieuwd of dit ook geldt voor de vergistingsgraad.

Oscar:

--- Citaat van: Jacques op 28-10-2018  12:13 u ---Op het moment dat ik het bier uit mijn CCT tapte via de monsterkraan had deze een vergistingsgraad van zo'n 65% en een pH van 3,80.

--- Einde van citaat ---

Dat is de pH van een zuur bier !!!  :) ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie