Wat is de beste vergistingstemperatuur

Gestart door Wim67, 02-06-2017 23:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wim67

Mijn gistkast is klaar, dus ik heb alles in huis om gecontroleerd te vergisten. Nu vroeg ik mij af naar aanleiding van een ander topic.

Wat is de beste vergistingstemperatuur? Is er een schema voor de bepaalde bier types?
Als je bij gisting beschrijvingen kijkt is dat vaak nogal algemeen bijvoorbeeld tussen 19 en 25 graden.

Bestaan er vuistregels in deze?

Hoor graag van jullie.

Gr wim

Jeroen D

Lees wat er op de verpakking van de gist staat. Ik doe zelf altijd de laagste aanbevolen optimale temperatuur. Ik kan dan altijd nog wat stijgen na een aantal dagen.

Of het per biertype verschilt weet ik niet, maar in ieder geval per type gist.

Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden. Want ik "doe meestal maar wat (er op de verpakking staat)"

Oscar

Citaat van: Wim67 op 02-06-2017  23:38 uWat is de beste vergistings temperatuur?

Die bestaat niet. Hangt van van je vergistingsomstandigheden en wat jij wilt van een gist en wat jij wilt in een bier. Dus leer van je gisten en wat wat je wilt met een bepaalt bier...

Brouw - vergist - en leer... :brouwen:

brouwerwaldonk

Citaat van: Wim67 op 02-06-2017  23:38 uWat is de beste vergistings temperatuur? Is er een schema voor de bepaalde bier types?
Als je bij gisting beschrijvingen kijkt is dat vaak nogal algemeen b.v. tussen 19 en 25 graden.
Als dat op de verpakking staat dan zit je goed. Belangrijk voor de smaak van je bier is dat de vergistinstemperatuur niet te sterk schommelt, ideaal is een constante gelijke temperatuur.

Jeukstaardt

Dat is zoals eerder gezegd, gistafhankelijk maar ook stijlafhankelijk voor zover je je daar aan wilt houden. Dezelfde gist in hetzelfde wort, maar op een verschillende temperatuur vergist, geeft andere resultaten. De vergistingstemperaturen voor een saison en een pils liggen behoorlijk wat uit elkaar bijvoorbeeld, maar wat voor bier krijg je als een pils(storting) gaat vergisten met een bovengist? Of met ondergist gaat vergisten op een bovengisttemperatuur? Allemaal verschillende uitkomsten en hoogstwaarschijnlijk niet allemaal even succesvol. Ik sluit me dan ook aan bij Oscar. B,V&L...

Eric v B

Afgelopen winter ben in de Texelse bierbrouwerij geweest. Daar gaven ze aan dat ze maar een soort gist gebruikte. Door per bier te variëren in vergistingstemperatuur ontstaan er verschillende smaken.

Jacques

Citaat van: Wim67 op 02-06-2017  23:38 uWat is de beste vergistingstemperatuur? Is er een schema voor de bepaalde bier types?
Als je bij gisting beschrijvingen kijkt is dat vaak nogal algemeen bijvoorbeeld tussen 19 en 25 graden.

Bestaan er vuistregels in deze?

De ideale vergistingstemperatuur is sterk afhankelijk van de gist die je ent.

En het ligt er inderdaad aan wat je wilt.
Als je de smaken vanuit de gist wilt benadrukken (fruitige esters en hogere alcoholen) kun je het beste aan de bovenkant van de aanbevolen temperaturen gaan zetten.
Wanneer je moutige en hoppige smaken meer naar voren wilt laten komen doe je er goed aan aan de onderkant van de aanbevolen temperaturen gaan zitten.

Een punt van aandacht is de enthoeveelheid. Bij een lagere temperatuur heb je meer gist nodig voor een vlotte vergisting dan bij een hogere temperatuur.

Wim67

Citaat van: Jacques op 03-06-2017  13:17 uDe ideale vergistingstemperatuur is sterk afhankelijk van de gist die je ent.

En het ligt er inderdaad aan wat je wilt.
Als je de smaken vanuit de gist wilt benadrukken (fruitige esters en hogere alcoholen) kun je het beste aan de bovenkant van de aanbevolen temperaturen gaan zetten.
Wanneer je moutige en hoppige smaken meer naar voren wilt laten komen doe je er goed aan aan de onderkant van de aanbevolen temperaturen gaan zitten.

Een punt van aandacht is de enthoeveelheid. Bij een lagere temperatuur heb je meer gist nodig voor een vlotte vergisting dan bij een hogere temperatuur.

Dank Jacques,

Daar kan ik wat mee.

Haagse Wouter

Citaat van: Jeroen D op 02-06-2017  23:52 uLees wat er op de verpakking van de gist staat. Ik doe zelf altijd de laagste aanbevolen optimale temperatuur. Ik kan dan altijd nog wat stijgen na een aantal dagen.

Of het per biertype verschilt weet ik niet, maar in ieder geval per type gist.

Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden. Want ik "doe meestal maar wat (er op de verpakking staat)"

Juist in het begin moet je een goede temperatuur kiezen. De karakteristieke smaken van de vergistingstemperatuur worden uitsluitend dan bepaald. Zodra 90% van de vergisting over is dan helpt het verhogen van de temperatuur vooral voor het het goed uitvergisten van het bier.

Jacques

#temperatuurgecontroleerd_vergisten

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.